RKI - hvem skal sende rykkerne til persone~
Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-01-02 22:32

Hej.

I anledningen af en tråd i en intern Tiscali-nyhedsgruppe angående
regninger og inkassoarbejde, har jeg et spørgsmål.

Udgangspunktet er hhv. Tiscalis betingelser, og så RKI's information
om hvordan, man kan blive registreret:

Tiscalis betingelser:
http://signup.tiscali.dk/adsl_terms_consumer.txt
"Der afsendes to rykkere med minimum 12 dages mellemrum, før sagen
overgives til inkasso."

RKI:
http://www.rki.dk/asp/page.asp?page_id=493 :
"Hvis virksomheder ønsker at registrere en skyldner hos RKI, skal
virksomheden have sendt 3 skriftlige rykkere og i den sidste rykker
advaret skyldneren om inkasso og indberetning til RKI. Beløbet skal
være på mere end 200 kroner, og der må ikke være strid i sagen."

Som jeg ser det, vil Tiscali ikke kunne smide personen i RKI
(selvfølgelig ikke at forveksle med "bare" at smide personen til
Inkasso), hvis de begrænser sig til det nævnte antal rykkere i
betingelserne.

En person fremstillede så, at sagen ville være, at man modtog 2
rykkere fra udbyderen, hvorefter sagen blev taget til Inkasso, som
ville sende 1 rykker - og man således kommer op på 3 rykkere.

Ud fra informationen fra RKI synes jeg snarere, det lyder som at det
er firmaet, der skal sende den tredje rykker, og først her nævne
inkasso overfor kunden.

Nogen, der har en viden indenfor emnet, hvad det angår

Da der er tale om en hypotetisk situation, håber jeg da at folk vil
nøjes med at forholde sig til det juridiske.

--
- Peter Brodersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-02 11:22

Peter Brodersen skrev:

> [...]

>Ud fra informationen fra RKI synes jeg snarere, det lyder som at det
>er firmaet, der skal sende den tredje rykker, og først her nævne

Jag kan ikke tro at en dommer vil finde det væsentligt hvem der
har afsendt rykkerne. Desuden er det vel firmaet der sender dem,
uanset om de udbyder ekspeditionen i licitation?

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-01-02 21:13

On Tue, 22 Jan 2002 11:21:33 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Desuden er det vel firmaet der sender dem,
>uanset om de udbyder ekspeditionen i licitation?

.... men tredje henvendelse vil så være fra inkasso, fremfor at "advare
skyldneren om inkasso". Som jeg læser det, er det RKI's
forretningsorden, at man får tre henvendelser, før inkasso bliver
taget i brug.

Jeg vil tro, at svaret på mit spørgsmål er baseret på lige præcis
RKI's mere konkrete forretningsorden.
--
- Peter Brodersen