Erhvervskørekort
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 21-01-02 21:45

Hej,

Ved nogle, hvorfor man skal være 21 år for at få et erhvervskørekort til
personbefordring? Er der dispensationsmulighed?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Lars

Dato : 21-01-02 22:22

"Rasmus Nielsen" skrev:

> Ved nogle, hvorfor man skal være 21 år for at få
> et erhvervskørekort til personbefordring?

Sikkert pga. højere krav mht. erfaring.

> Er der dispensationsmulighed?

Næppe.

- Lars

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-01-02 13:45

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> wrote in message

> Ved nogle, hvorfor man skal være 21 år for at få et erhvervskørekort til
> personbefordring?

Det fremgår af BEK nr. 1226 af 18/12/2000 om kørekort.
§ 16: "Kørekort til erhvervsmæssig personbefordring kan udstedes til en
person, der er fyldt 21 år."
Desuden skal man opfylde visse betingelser i Lovbek. om taxikørsel

Er der dispensationsmulighed?

Nej.

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 25-01-02 20:29

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> wrote in message

Nok fordi man vil være sikker på at man har en lille smule kørselserfaring.
Er det til lille eller stor vogn?
--

Mvh.
Kai Hoffmann

http://www.hoffmann.cc

Det kan godt være at mad er et modelune,
men jeg tror det er kommet for at blive.

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-01-02 16:54

Scripsit "Kai Hoffmann" <kai@hoffmann.slet-dette.cc>

> Nok fordi man vil være sikker på at man har en lille smule kørselserfaring.

Muligvis, men det opnår man jo ikke. Jeg er 28 år og har 0 kørselserfaring.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 28-01-02 16:24

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev i en
> Scripsit "Kai Hoffmann" <kai@hoffmann.slet-dette.cc>

erhvervskørekort til

> Muligvis, men det opnår man jo ikke. Jeg er 28 år og har 0
kørselserfaring.

Af samme årsag mener jeg også at der har været en tilføjelse til
reglen om de 21 år
Jeg mener at da jeg tog erhvervskort i 1991 var kravet noget i
retning af "Minimum 21 år og på tidspunktet for erhvervelse skal
man have haft almindeligt kategori B kørekort i mindst 2 år"
[citeret frit fra hukommelsen]
Jeg kan pinedød ikke finde en henvisning til den tekst, men det
kan selvfølgelig være fordi den er lavet om siden. Mener dog -
som du også antyder - at den ikke har meget relevans fordi der så
er åbnet for folk bare de er gamle nok - erfaring eller ej.

Ole Gaarde Kristensen
- Fornærm aldrig 7 personer hvis du kun har en seksløber -