Omdrejningstæller
Fra : Sven Møller Jensen

Dato : 21-01-02 12:15

Kan jeg få en forklaring på, hvordan impulsen fra maskinen
forplanter sig op til tælleren? Min omdr.tæller stod af først i
november md., er sådan set ikke strengt nødvendig, idet alt andet
funker (lys km.tæller mv.), men er trods alt rar at kaste blikket
på for at holde øje med, om jeg er i 4. eller 5. gear.
Skiller jeg blot ur og boksen under karburatoren ad, eller hva'????
Suzuki GS 500E (med meget lidt mekanik-forstand).

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
"Per 'Aspera Ad Astra"
Sven Møller Jensen
Rindsholm
svenmjensen@vip.cybercity.dk
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 22-01-02 08:10

Sven Møller Jensen <svenmjensen-nospam@vip.cybercity.dk> wrote in article
<a2huqc$11pt$1@news.cybercity.dk>...
> Kan jeg få en forklaring på, hvordan impulsen fra maskinen
> forplanter sig op til tælleren?
<snip>
> Suzuki GS 500E (med meget lidt mekanik-forstand).

Uden at være 100% sikker vil jeg mene at det er sådan et firkantet kabel
der bider i drevet på motoren og dermed driver O tælleren.

Så jeg ville nok starte med at pille kablet af og kontrollere at det rent
faktisk kan dreje rundt. Derefter konstatere (med kablet pillet af) om O
tæller drevet på motoren drejer rundt sammen med motoren.
Hvis den drejer uden problemer er der så kun klokken tilbage.

--
Mikkel

Fra : bo

Dato : 22-01-02 10:58

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> wrote in message

> [...]

> Uden at være 100% sikker vil jeg mene at det er sådan et firkantet kabel

> der bider i drevet på motoren og dermed driver O tælleren.

uden heller at skulle gøre mig alt for klog ...

en masse tilbehørs o-tællere benytter sig af impulser fra tændingen, altså
en rent elektronisk virkemåde, så jeg ville nok starte med at checke
ledningerne for brud eller løse forbindelser ...

bo v - vs750

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 22-01-02 11:46

bo <bo.v@inameDOTcom> wrote in article
<3c4d3790$0$263$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
> en rent elektronisk virkemåde, så jeg ville nok starte med at checke
> ledningerne for brud eller løse forbindelser ...

Så kan vi være knap så kloge sammen - ja, jeg er sådan en slags ekspert på
området...

Men Reinhard sælger deciderede O-tæller kabler til lige præcis modellerne
GS500 og GN250. På billedet nedenunder ligner det umiskendeligt sådan en
firkantet kabelfætter, og dermed en mekanisk o-tæller.

Men der må da være nogen derude der kan opklare om der er elektronisk eller
mekanisk o-tæller på GS500?

--
Mikkel

Fra : Foobar

Dato : 22-01-02 13:51

> Men der må da være nogen derude der kan opklare om der er elektronisk
eller
> mekanisk o-tæller på GS500?

Uden at ville 'lægge hovedet på blokken', så mener jeg at kunne huske at
alle 'klokkerier' (speedometer/omdrejningstæller) på GS500 er
maski-mekaniske... Rent logisk passer det vel også? Den slags 'fancy' sager
som elektronik jo er (sensorer, ledninger osv.) koster jo penge - og én af
måderne at holde en MC 'billig' (efter danske forhold!) på er jo at holde
produktionsomkostningerne lave...

Claus 'meget-tidligere-GS500-ejer'.

Fra : bo

Dato : 22-01-02 16:51

"Foobar" <intet@navn.com> wrote in message
> [...]
> måderne at holde en MC 'billig' (efter danske forhold!) på er jo at holde

ok kiggede lidt rundt på internettet, og det ser godtnok ud til at det er
mekaniskt ...... ville dog tro at det var billigere at lave det
elektroniskt, men hva så er man blevet det klogere ...
bo v - vs750

Fra : Armand

Dato : 22-01-02 18:38

bo <bo.v@inameDOTcom> skrev i en

> [...]
> mekaniskt ...... ville dog tro at det var billigere at lave det
> elektroniskt, men hva så er man blevet det klogere ...

Det er de også, hvilket jeg måtte sande da jeg forsøgte at sælge en
CB4½'er tæller dyrt, for siden at erfare at de nyere (elektriske) koster
nul&nix hos david Silver

Men igen: Når en motor er udviklet og i produktion, skal der meget til
at begynde at ændre på slige detaljer (=flere typer reservedele bl.a.),
selvom at den undervejs forøges i volumen :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 22-01-02 17:01

Foobar <intet@navn.com> skrev i en
> [...]
> maski-mekaniske... Den slags 'fancy' sager som elektronik jo er
> koster jo penge - og én af måderne at holde en MC 'billig' på er jo at

GS'erens grundkonstruktion stammer tilbage til GS400 fra '77/'78 - Og
dengang var elektronisk tæller vild high-end, og jeg tror ikke at slige
sager ændres i en motor-serie (når nu det mekaniske er
udviklet/monteret - Hvilket også kræver mer-udgiften til et
nyfremstillet blænd-dæksel at til at lukke for den, ved elektronisk
aftastning, ubrugte drev-udgang!) :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 22-01-02 16:58

Mikkel Christensen <mic@rrxnord.dk> skrev i en
> [...]
nok
> starte med at pille kablet af og kontrollere at det rent faktisk kan

Heey!

Jeg sad kun og tænkte i retning af elektrisk styret tæller, men det er
rigtigt at den også kan være, og sandsynligvis ér, mekanisk!
I tilfælde af at den er mekanisk skal der gå et kabel af samme type som
til speedometeret til bunden af tælleren!!
Er det et sådant mekanisk kabel kan det slet og ret være faldet af i
såvel nedre, som øvre ende (skrues på med en riflet omløber) - Check it
out!
Det kan også være knækket - Skru af for oven ved tælleren og se hvorvidt
den firkantede ende af inderkablet snurrer rundt eler ej, når motoren
går i tomgang!

Er tælleren elektrisk styret går der et par (=også til div. lamper!)
alm. ledninger til tælleren - Følg den/disse (samme ledning har samme
farve igennem hele systemet, hvorved du kan følge den til den løber ind
i hovedkablet og derefter finde hvor den måtte løbe ud igen!) og se om
der ikke er et stik der er faldet fra hinanden eller et sted hvor
ledningen er blevet klippet over :-/

Kig på'ed og lær din første GS 500'er-lektion

--
Armand.