Færgeoverfart
Fra : AM & J

Dato : 21-01-02 21:43

Hej med jer

Er der nogle har der har prøvet at have deres MC med på en færge. I mit
tilfæde skal jeg have MC'en med fra Ystad til Rønne (og retur naturligvis)
til sommer.

Er der noget jeg bør forberede eller være opmærksom på ?

MVH
Jesper
GSF600S

Fra : Thomas Hjort

Dato : 21-01-02 22:01

> Er der noget jeg bør forberede eller være opmærksom på ?

Jeg har arbejdet som skibsassistent på Gedser - Rostock. Dernede viftede vi
alle MC'erne over på en speciel plads hvor de stod lidt af vejen.
Hvis der var optræk til søgang surede vi dem fast så de ikke kunne vælte.
Jeg tror ikke der er noget du skal huske specielt på. Det skulle da lige
være at påkørselrampen kan være meget glat i regnvejr.

Mvh Thomas Hjort
SV650S

Fra : Anneli

Dato : 21-01-02 22:17

"AM & J" <ap-jk@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer
>
> Er der nogle har der har prøvet at have deres MC med på en færge.

Jeg har kun haft min over med Mols-linjen, men jeg er hysterisk nok til både
at surre den fast (der er stropper til formålet ude i siden af vogndækket),
sætte klodser bag dækkene og parkere i 1. gear ;0)

Stor hilsen Anneli - og Savage

Fra : Allan Wisborg

Dato : 22-01-02 07:56

Du er ikke den eneste der er hysterisk.

Konen og jeg har været med en hel del forskellige færger - mange gange. Der
er altid en eller anden form for reb e.l. til at fastgøre med. Og de får
både klodser, 1 gear, reb osv. Selv om der ikke er søgang kan det godt gynge
når f.eks. færgen vender udenfor havnen. Afhængigt af bagage, central -
sidestøtteben, osv. er det meget forskelligt hvor sikkert en MC står. Nogen
bruger en elastik på forbremsegrebet, hvis de har centralstøtteben (Så
hjælper 1. gear jo ikke så meget....)

Jeg glemmer sent engang på Molslinien, hvor vi kort efter afgang blev bedt
om at sætte os ned, da kaptajnen sagde det kunne gynge en del under
vendingen. Selvfølgelig satte jeg mig ikke ned, men for ned til min MC (Der
var heldigvis ikke låst til bildækket.) Kort efter begyndte det at gynge ad
h... til. Jeg stod og holdt forbremsen med en hånd, og holdt fast i et
gelænder med den anden. Efter et stykke tid sprang en RD 350'er ned fra sit
centralstøtteben. Den stod vel en 7-8 meter fra min. Først væltede den ind
mod skibssiden, og da den så var på vej udad mod bilerne blev der lavet en
fantom-redning, med en læderbeklædt mand der vandret gennem luften lagde sig
imellem cyklen og en citroén. Bilen tog ikke skade, og RD'eren blev nu med
magt kastet tilbage mod skibssiden. Nu stod jeg der - igen med en hånd på
forbremsen og en fast i gelændert, og pressede cyklen mod skibssiden.
Så lød en sjov lyd lige bag mig, og en Suzuki 600 hang med en
nedlægningsvinkel på ca. 75 grader ud fra skibsvæggen. Kvajpanden havde ikke
trukket rebet over cyklen, men havde bundet fra gelænderet og ned til
fodhvileren på samme side.Heldigvis var rebet bundet stærkt nok til at den
ikke lagde sig helt ned.

Da der blev lidt mere ro på, blev RD'er sat tilbage og bundet (hysterisk)
fast. Suzukien blev rejst, sat på centralstøtten og bundet igen. Min egen
cykel var heldigvis blevet stående, men hvis den var væltet havde den nok
også taget hele skibsvæggen med

Jeg fandt ejeren af RD'eren og sammen besigtigede vi skaderne. Heldigvis var
der kun blevet bøjet lidt blinklys og spejl + lidt ridser hist og pist. Men
den var ikke helt ny, så ejeren var bare glad for at intet var flækket, og
at der ikke skulle til at køre en forsikringssag med diverse bilejere.

Suzukiejeren blev først fundet da vi skulle fra borde, og han blev noget
bleg, da jeg forklarede hvordan hans cykel have hængt.

Det skal lige siges, at det blæste MEGET den dag. Man kan også opleve at de
slet ikke vil tage MC'er med hvis det blæser for meget.

Så er der selvfølgelige også historien om den Toyota der havde glemt 1. gear
og håndbremsen, og som derfor kom kørende på tværs over bildækket og ind i
min kones cykel, men det er en anden historie....

Nå, men kom handskerne mellem rebet og sædet, da rebet kan give nogle grimme
mærker. Og selv om der er stille, så stik den 1 gang reb alligevel. Blæser
det, så stik den 2 eller 3

Allan
TRX 850 - kone på SZR 660

Fra : Foo Bar

Dato : 21-01-02 23:34

> [...]
> til sommer.
>
> Er der noget jeg bør forberede eller være opmærksom på ?

Næeh... Egentlig ikke. Det er en katamaran-færge og da de kan være lidt mere
'livlige' end almindelige dødelige færger surrer de MC'er uanser vejret. Du
bliver viftet op foran (og ind til siden - så I kommer sent ud!) og der
parkerer du på sidestøttebenet, hvorefter der kommer en sømands-agtig person
og spænder en (ren og pæn!) rem hen over MC'en fra to punkter i gulvet. Jeg
tog turen sidste sommer - og personligt valgte jeg at 'låse' forbremsen med
en pak-elastik om bremsegrebet, men jeg tvivler på at det var nødvendigt...
Selvom jeg var lige så bekymret som du åbenbart er, så var processen
fuldstændig smertefri. - Husk dog (som allerede nævnt af andre) at være
opmærksom på såvel broen til og fra færgen som vogndækket der kan være meget
glatte hvis det f.eks. regner...

God tur!

Claus

Fra : JK

Dato : 22-01-02 09:23

Fra : JK

Dato : 22-01-02 09:24

Tak for de gode svar og beratninger fra jeres færge oplevelser.

MVH
Jesper

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 22-01-02 12:04

lige en ting at huske på...bruger de central støtte benet så letter du både
forhjul og baghjul for vægt, også selv om du surre den fast, plus det bliver
til metal støtteben mod metal dæk=ringe friktion.

stiller du den herimod på sidestøtte benet så støtte cyklen på 3 punkter,
plus at gummi mod metal har glimragende glidnings modstand ....spænd
forbremsen med en strop så kan den ikek trille frem eller tilbage.

den bette snor de fleste færger har virker bedst hvis du surre cyklen fast
til gulvet....de fleste færger hænger snoren i et gelænder i hofte
højde....men der er som regel et gelænder til i fodhøjde eller et øje i
dækket hvor du kan trække snoren igennem, herefter skal den over
sadlen....husk at lægge noget i mellem snor og sæde, og så ned i et øje på
den anden side af cyklen således at du spænder cyklen fast til/mod gulvet,

hvis vejret er slemt smid konen op på cyklen mens du binder så sænker
affjedringen sig og du kan binde den endnu strammere til gulvet.

nu viler cyklen på støtteben og 2hjul....og den kan ikek hoppe frem eller
tilbage fordi du har bremset den, samt fordi der er vægt på støttebenet, og
den kan ikke vælte fordi den skal over støttebenet...dvs løfte mindst et
hjul og den kan den ikek i det den er bundet til jorden.

Mvh
Lasse

Fra : boe

Dato : 22-01-02 12:41

"Lasse Lundberg" <Lasse@lundberg-net.dk> wrote in message

> hvis vejret er slemt smid konen op på cyklen mens du binder så sænker
> affjedringen sig og du kan binde den endnu strammere til gulvet.

Og så kan du også snige dig til at binde hende fast på sædet. På den måde
slipper du for hendes kaglen under overfarten og kan i stedet nyde turen med
en lille forfriskning og en avis.

Bo, VF1000F

Fra : Jakob Barfod

Dato : 22-01-02 12:51

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> slipper du for hendes kaglen under overfarten og kan i stedet nyde turen

Og da konen sidder forsvarligt fast et andet sted end du gør, kan det endda
være, der bliver råd til en stor forfriskning i stedet for en lille een.

--
Jakob

Fra : Foobar

Dato : 22-01-02 13:58

"Foo Bar" <noone@nowhere.com> wrote in message

Har lovet min rejse-kammarat fra 'Tour de Bornholm' at minde dig om, at
bestille tid til turen hjem også! (Hvilket jeg IKKE havde gjort...)

Vi skulle have været på vej hjem tidligt søndag eftermiddag og ankom til
færgen omkring ved 14-tiden. Desværre kom vi ikke med før aftenens sidste...
Der kan med andre ord være VÆLDIG optaget på færgen - også for MC'er som
ellers ofte kan snige sig med uden bestilling. Så med mindre du har behov
for en u-guidet 'Rønne by Night' oplevelse, kan det betale sig at huske det.

Claus. (Stadig med lidt røde øren over den historie... Beklager Martin!

Fra : Jorgen Gerdorf

Dato : 22-01-02 18:38

Ja husk altid at bestille plads til hjemturen, især til katameranfærger.
Det kan synes mærkeligt, at der ikke altid er plads til en "lille ekxtra MC"
ude i borde,
men færgeselskabet må ikke ta' flere passagerer med, end færgen er klasset
til. Dvs. at
der bl.a. skal være redningsmidler til alle.
Jeg har selv engang, da jeg sku' på trampecykeltur til Bornholm, været ude
for i Ystad,
at blive henvist til noget så absurt som "opmarchbåsen for chancecyklister"
!!!
Der blev dog plads til sids, men jeg følte det dengang ret mærkværdigt, at
denne kæmpe færge
ikke skulle ha' plads til mig og min lille cykel. Nu ved jeg bedre
Go tur'
Jørgen

Fra : Jakob Barfod

Dato : 22-01-02 11:05

> [...]
> til sommer.
>
> Er der noget jeg bør forberede eller være opmærksom på ?

Jep: Dieselolie på et metalvogndæk er ubehageligt glat.

--
Jakob

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 22-01-02 13:08

nååå jaa, hvis vogndækket ikke er slimet af hav fidus, så er det sikkert
fedtet af biler der lækker olie/diesel, samt af fedtet udstødning......kør
altid varsomt på vogndækket, lidt vand alene kan gøre det spejlglat

Lasse

Fra : Boldreel - RaptorMC.~

Dato : 22-01-02 20:42

Jakob Barfod <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2jdgj$2ir$1@sunsite.dk...
> "AM & J" <ap-jk@mail.dk> skrev i en meddelelse

Var med færgen sidste sommer, og du skal være opmærksom på at MC'er skal stå
i et indhug i skibet, og at der ikke er ret mange pladser.
Jeg mener at huske at der kun var plads til 6 eller 8 MC'er, og de tager
ikke flere med, så reservér i god tid, og som omtalt begge veje!!

Iøvrigt var personalet flinke til at hjælpe med at spænde MC'en fast.

Go tur, og husk der er altid "Sol over Gudhjem"

--
mvh. Boldreel
http://RaptorMC.dk

Fjern X i mailadresse

Fra : Søren L Hansen

Dato : 24-01-02 15:07

AM & J <ap-jk@mail.dk> wrote in article
> [...]
naturligvis)
> til sommer.
>
> Er der noget jeg bør forberede eller være opmærksom på ?

Jeg har også en:

På færgen til Årø hvor vandet ellers var helt fladt tordnede "styrmanden"
durk ind i kajen, så maskinen smuttede ned af centralbenet, heldigvis
fulgtes jeg med en flok i en bil, og vi havde stået rundt om maskinen og
sparket dæk, og der var således en håndfuld mand til at gribe den!

Det var samme tur jeg var tættest på at styrte på gademaskine nogen sinde,
på en rundtur på de fedtede asfaltveje på den lille snotø.
Og vi spærrede HC inde i en gammeldags telefonboks ved at sætte et stykke
drivtømmer mellem døren og en kantsten GRILL orv hvor var han gal efter en
halv time...

--
Søren
s@motortosse.dk

Fra : Jakob Barfod

Dato : 24-01-02 15:58

"Søren L Hansen" <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fulgtes jeg med en flok i en bil, og vi havde stået rundt om maskinen og
> sparket dæk, og der var således en håndfuld mand til at gribe den!

Orv, det har jeg også prøvet på færgen mellem Esbjerg og Fanø. Der stod et
par lokale mc'ister på dækket, der lige nåede at sige "Du skal i øvrigt
holde godt fast, for kaptajnen plejer at ku' li' bumpet!" før færgen med et
gok ramte færgelejet. Jeg havde heldigvis et ben på hver side af cyklen, men
det var tæt på, at vi var gået i dørken(!) alligevel.

Så pas på dén (færgen mellem Esbjerg og Nordby, altså).

--
Jakob

Fra : Armand

Dato : 24-01-02 18:03

> [...]
cyklen, men
> det var tæt på, at vi var gået i dørken(!) alligevel.

Lige netop siddende med et ben på hver side af modellen tror jeg er dén
position hvor man har mindst magt over en stillestående cykel i
pågældende situation!!
Jeg har på Storebælt oplevet Benelli'en (ja dén er tilbage fra dengang
man sejlede med færger på Storebælt ) vælte fra sidestøttebenet da
færgen kom skævt på søerne under vending ud for Knudshoved færgeleje.
Dét fik mig til at vurdere situationen fremover, og jeg er sikker på at
forudsat at modellen ikke ligefrem skubbes/vippes fremover (låses med en
strop
imellem forhjul og støtteben?), så er central-benet absolut sikker nok
til at modstå omend meget søgang og "Fanø-bump", og derfor også den
udgangsposition hvor man som tilstedeværende lettest kan støtte den om
nødvendigt! :-/

Endnu en historie fra gamle dage:
Stadig fra Storebælt og stadig med Benelli'en, dog under indsejling til
Halsskov, hvor der ikke blev vendt, og færgen derfor anløb "i ét hug",
oplevede jeg engang den bedste "landing" nogensinde:
Motorcyklerne blev altid gennet frem på underste vogndæk (fedt at være
forrest i trafikken når man skulle videre!), hvorved man altid oplevede
indsejlingen fra første parket igennem den åbne bovport.
Engang så det ud til at ville gå galt: Færgen havde vildt meget fart på
helt inde i selve lejet og motorerne kørte ikke "bak" for at bremse,
hvorfor jeg spændte alle muskler i forventning om et kæmpe bump. Men
skipperen havde styr på sit kram: Retningen ind i lejet var perfekt og
ingen af siderne berørtes under indsejlingen, og det skulle vise sig at
selve færgelejet passer som pik i Grete til færgerne hvorfor alt vand
foran stævnen kun kan komme én og samme vej væk: Forbi det stedse
indsnævrende frirum (side såvel som bund) omkring færgen, hvorved der
opstod en bremsende "modstrøm". Færgen bremsedes således fuldstændigt
blødt op og kyssede umærkeligt lejet ved broklappen - Hvorefter hele
stævnen sænkede sig måske ½ meter i løbet af de ca. 5 sekunder som det
tog det sidste fortrængte vand at komme væk under bunden af skuden!

En af de forreste biler begyndte at dytte, og i ren opstemthed over
præstationen hoppede jeg og en snes andre biler blandt de forreste med
på denne gestus. En sjælden set samhørighed blandt trafikanter!!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 24-01-02 18:04

> [...]
og
> sparket dæk, og der var således en håndfuld mand til at gribe den!

På Ærø-færgen væltede en af klubmedlemmernes 'Zuki da den fordrukne
skipper (matroserne var det, så hvorfor skulle skipper ikke også?)
skipper tordnede ind i bolværket ½ sømil ude af kurs.
Der blev efterfølgende klaget og hjemkommet rettet skriftlig henvendelse
til selskabet, ligesom at DMC senere blev konsulteret i sagen; men det
lykkedes færgeselskabet at sylte sagen længe nok til at ejeren (p.g.a.
for mange penge imellem hænderne, samt måske ikke var den der bedst
havde ordet i sin magt :-/ ) droppede sagen da han solgte modellen
videre
Måske en bevidst syltning ud fra positive (fra selskabets side)
oplevelser á denne?????

--
Armand.