Manglende udbetalting af løn fra firma
Fra : Christian Joergensen

Dato : 21-01-02 20:30

Hej

I efteråret 2001 havde jeg nogle problemer med at det firma jeg arbejdede
for ikke kunne udbetale løn pga. manglende kapital i firmaet. Jeg fik at
vide at det hele var i bedring, og at jeg ville få min løn næste måned.
Dette skete dog bare aldrig.

Jeg sagde op og gjorde krav på min manglende løn, men da firmaet ikke kunne
betale lavede vi en kontrakt omkring hvorledes min løn skulle betales. Den
blev delt op i tre rater. Den første rate forløb ganske udemærket. Anden
rate kom lidt forsinket, og der var heller ikke det eksakte beløb (-200 kr).

Tredje rate som skulle have været mig i hænde 1. december 2001 er endnu
ikke kommet. Som sagt har jeg en kontrakt med de eksakte beløb, og
betalingsdatoer som er underskrevet af begge parter. Beløbet er i
størrelsesordnen ~5000 - hvilket er meget for en studerende.

Hvad kan jeg gøre for at få mine manglende penge?

--
Christian Jørgensen / The knack of flying is learning how to throw
http://www.razor.dk / yourself at the ground and miss.

Fra : Peter G C

Dato : 21-01-02 20:52

"Christian Joergensen" <mail@phpguru.dk> wrote in message

[klip]

> Hvad kan jeg gøre for at få mine manglende penge?

Afsende en rykker eller to. Derefter overgiver du sagen til en advokat med
henblik på inkasso.

Inden overgivelsen til inkasso skal du - hvis du kan - undersøge om firmaet
har penge. Du kan måske ringe til din chef eller en af de ansatte - hvis du
er fræk nok.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Christian Joergensen

Dato : 21-01-02 20:53

Peter G C <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote:

> Afsende en rykker eller to. Derefter overgiver du sagen til en advokat med
> henblik på inkasso.

Jeg har skrevet til dem pr. email flere gange, og gang på gang har de
undskyldt og sagt at udbetalingen var lige på trapperne. Gælder det som en
egentlig rykker?

> Inden overgivelsen til inkasso skal du - hvis du kan - undersøge om
> firmaet har penge. Du kan måske ringe til din chef eller en af de ansatte
> - hvis du er fræk nok.

Jeg har en kollega i samme situation. Han står dog svjv uden
"lønudbetalingskontrakt".

--
Christian Jørgensen / Use the Source, Luke!
http://www.razor.dk /

Fra : Peter G C

Dato : 21-01-02 21:39

"Christian Joergensen" <mail@phpguru.dk> wrote in message

[klip]

> Jeg har skrevet til dem pr. email flere gange, og gang på gang har de
> undskyldt og sagt at udbetalingen var lige på trapperne. Gælder det som en
> egentlig rykker?

Send et rigtigt papirbrev - du kan eventuelt nævne, at du går til advokat
hvis pengene ikke kommer ind. Du kan også skrive, at omkostningerne herved
skal betales af skyldner.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Niels Henriksen

Dato : 21-01-02 22:44

Jeg har været ude for det samme. Her stoppede jeg i firmaet med øjeblikkelig
virkning efter 3 måneder da min kontrakt ikke er overholdt (manglende
lønudbetaling).

Jeg opgav til skattevæsenet hvad jeg havde tjent og da de kunne se at jeg
havde tjent mere end mine arbejdsgivere (havde 2 det år) havde opgivet, så
kom de efter mig. Jeg sendte den ene lønseddel ind og den godtog de ikke.

Nu er jeg så i den situation at jeg intet fradrag har pga. restskat som
firmaet ikke har indbetalt. Chefen er nu bosat i Malmø (jeg ved nøjagtigt
hvor).

Spørgsmålet er nu hvad jeg skal gøre. Jeg overvejer at finde alle bilag (2
lønsedler ud af 3 måneder, 1 opsigelse, 1 brev med krav om feriepenge som
han heller ike har betalt) og så kontakte en advokat, men skal jeg så selv
betale ham? Eller skal jeg sende det til skattevæsenet?. Det er dog bedre
end det alternativ jeg havde tænkt på. Et godt tungt stort boldtræ....

--
Niels Henriksen

Fra : Claus Olsen

Dato : 21-01-02 23:19

Christian Joergensen <mail@phpguru.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5431885.kU8z1QSjhQ@flaf...
> Hej

> Hvad kan jeg gøre for at få mine manglende penge?
>
> --
> Christian Jørgensen / The knack of flying is learning how to throw

Så vidt jeg erindre skal du kontakte din fagforening som i mange tilfælde
lægger ud
for lønnen, og derefter anlægger sag mod arbejdsgiveren, og i tilfældet af
han ikke
kan betale vil han blive erklæret konkurs, og lønmodtagernes garantifond
udbetaler
penegene incl. evt. overarbejde, opsigelsesfrister med mere.

Er du ikke organiseret (( deep deep shit ! ))
nej så kontakt en advokat !