Film der er et "must"!
Fra : Jakob Harming

Dato : 21-01-02 18:24

Hej

Jeg er igang med at lave en liste over film der bare skal ses, hvis man ser
film... Ved godt den bliver stor, men det gør jo heller ikke noget....
Så hvis I har nogle film man bare burde have haft set, for at forstå
filmverdenen så skriv!

Mvh Jakob

PS. Nu snakker jeg jo om film gennem hele historien, nok mest de kulte film
jeg tænker på. Så kom med dem!

Fra : .Kody

Dato : 21-01-02 18:51

"Jakob Harming" <harming@rrk.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> film... Ved godt den bliver stor, men det gør jo heller ikke noget....
> Så hvis I har nogle film man bare burde have haft set, for at forstå

Olsen banden 1-14

..Kody

Fra : Lisa Andersen

Dato : 21-01-02 18:52

To musts for mig er Rocky Horror Picture Show og Blues Brothers.
Blandt de mere "lødige" kan jeg nævne Citizen Kane, Coppolas Dracula og hele
Baz Lurhmans "Red Curtain" serie....
Mvh Lisa

Fra : KNL DtP

Dato : 21-01-02 19:05

"Jakob Harming" <harming@rrk.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> Så hvis I har nogle film man bare burde have haft set, for at forstå
> filmverdenen så skriv!

Ok her kommer mine bud:

- Se7en (kanont plot og skuespil af Pitt og Freeman)
- Fight Club (igen er Pitt kanon i rollen som Tyler, sejt plot)
- En Verden Udenfor (smuk film, flot skuespil, et must-see!)
- Fargo (morsom og barsk på en gang, sort humor)
- Saving Private Ryan (bedste krigsfilm - Tom Hansk)
- L.A. Confidential (spækket med gode skuespillere)
- Silence of the Lambs (Foster og Hopkins i deres Oscar-roller)
- Terminator 2 (flotte effekter, godt plot, mange seje scener)
- Memento (godt skuespil, sejt twisted plot)
- Pearl Harboør (øhhhhhhhh - ups

...... når du har set disse ti, øhhh ni da, film, så ser du verden på en helt
anden måde Mange af disse fåes i fede DVD-udgivelser (Se7en, Fight
Club, Saving P.R., SotL, T2)

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Peter Larsen

Dato : 21-01-02 19:42

Hej

synes det er lidt interresant at ingen af disse film er fra
før 1990. Men det er jo sikkert bare mig.... :]

Hilsen

Peter

Fra : kevin vilhelmsen

Dato : 21-01-02 20:24

21/01/02 19:41????Trump@pc.dkPeter Larsen

> Hej
>
> synes det er lidt interresant at ingen af disse film er fra
> før 1990. Men det er jo sikkert bare mig.... :]

Næh jeg undrer mig egentkig over det samme
kevin

> Hilsen
>
> Peter
>

> "KNL DtP" <kristian@24h-le-mans.dk> wrote in message

> helt

Tilslut dig attac

http://www.attac.org/

Fra : KNL DtP

Dato : 21-01-02 20:41

"Peter Larsen" <????Trump@pc.dk> skrev i en meddelelse

> synes det er lidt interresant at ingen af disse film er fra
> før 1990. Men det er jo sikkert bare mig.... :]

Det bunder nok i, at jeg ikke har fået nogen ordenlig filmisk-opdragelse
hjemmefra, og det først er her i de seneste år jeg selv har dannet mit et
billede af filmen fantastisk verden. De film, som er på listen, afspejler
simpelthen den persiode som jeg er kommet til i min "udvikling".

Selvfølgelig kan jeg godt nyde film fra 70'erne som Dirty Harry-serien,
Bullit, Star Wars ect., men jeg synes bare ikke, at disse film er *så*
fantastiske, at de ligge højt på min must-see-liste. Ikke for at starte en
stor diskussion, men personligt kan jeg ikke se hvad der gør Star Wars til
en "superfilm" - jeg kan finde 10 andre film, som har bedre skuespil, bedre
plot, bedre effekter, bedre replikker osv. Forstå mig nu ret - filmen er da
fed nok, men ligefrem og udråbe den til filmhistoriens mest geniale
kreation, er efter min mening usagligt, og bunder i en kultstatus filmen har
fået, da den udkom i den periode, hvor mange 20-40 årige var unge.

(....håber ikke jeg har vækket et stor og grumt monster ved navn
jeg-elsker-star-wars-overalt-på-jorden-og-kan-ikke-acceptere-at-nogen-ikke-s
ynes-den-er-verdens-bedste-film

MVH

Kristian, som stadig arbejder på sin film-udvikling...
www.24h-le-mans.dk

Fra : nikolaj borg

Dato : 21-01-02 20:43

> Kristian, som stadig arbejder på sin film-udvikling...
> www.24h-le-mans.dk

Den fedeste bil-side er her:

http://leech.dk/dengdeng.swf

Fart, spænding og action.

/Nikolaj

Fra : Jakob Madsen

Dato : 21-01-02 20:53

> Den fedeste bil-side er her:
>
> http://leech.dk/dengdeng.swf
>
> Fart, spænding og action.

Haha, vældig griner

--
mvh:// Jakob Madsen / http://zoidberg.dk

Fra : Jacob Jensen

Dato : 21-01-02 21:23

Du har ret ang. starwars...

Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-01-02 23:51

"KNL DtP" <kristian@24h-le-mans.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP Star Wars]

> [...]
har
> fået, da den udkom i den periode, hvor mange 20-40 årige var unge.

Det er en ganske udmærket pointe, du har. Du må bare forstå, at nutidens
børn vil føle nøjagtigt på samme måde overfor de film, du kan lide her og
nu: Om ti-femten år vil de næsten allesammen fremstå som gammeldags og
langsommelige

Det er nu engang med Star Wars, som det er med alle film over en hvis alder.
De blegner ofte mod nutidige produktioner, fordi filmkunsten konstant
flytter sig, og det er derfor bedst at se dem i forhold til deres egen
samtid. Således bliver ikke Citizen Kane nyskabende i stedet for bare
dræbende kedelig, og Star Wars bliver til en fantastisk bedrift.

MVH
Jens

Fra : T.Liljeberg

Dato : 22-01-02 08:19

On Mon, 21 Jan 2002 20:40:44 +0100, "KNL DtP"
> [...]

>Bullit, Star Wars ect., men jeg synes bare ikke, at disse film er *så*
>fantastiske, at de ligge højt på min must-see-liste.

This just in.... der blev lavet film før 70'erne!

Lidt ældre "must-see" jeg lige kan ryste ud af ærmet uden at tænke for
meget over det. (Ja, nogen af dem er næsten must-see-klicheer, men det
er der en god grund til).:

* Den Tredje Mand
* Rashomon
* On the waterfront
* Syv Samuraier
* Citizan Kane
* Dr. Strangelove or How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
* Hidden Fortress
* Rear Window
* North by Northwest
* The Big Sleep

Tom

--
No one ever won a war by dying for his country.
He won it by making the other poor dumb bastard

Fra : Magnus

Dato : 22-01-02 11:20

"T.Liljeberg" <liljeberg_t@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> * Syv Samuraier
> * Citizan Kane
> * Dr. Strangelove or How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

Jeg ved godt det ikke er kendt ude i den store verden. Men der blev lavet
film før fyrrerne.

Men alle dem du nævner er gode, men der er også andre der fortjener at blive
nævnt.

Birth of a Nation af Griffith
La Passion de Jean d'Arc af Dreyer
The Kid af Chaplin
M af Fritz Lang
Potemlin af Eisenstein
Sunrise af Murnau
Nosferatu af Murnau
Cykeltyven af de Sica

Visse af de film kan muligvis være lidt hårde at komme igennem. Men de har
alle haft en betydning for filmkunsten, som stadigvæk kan mærkes.

mvh Magnus

Fra : nikolaj borg

Dato : 22-01-02 11:45

"Magnus" <magnus@mcnus.dk> wrote in message
> [...]
> film før fyrrerne.
>
> Men alle dem du nævner er gode, men der er også andre der fortjener at

Nu du er ved Fritz Lang vil jeg gerne have smidt Metropolis med i bunken.

> Potemlin af Eisenstein

Jeg formoder, at du mener Panserkrydseren Potemkin?

> Sunrise af Murnau
> Nosferatu af Murnau
> Cykeltyven af de Sica

Jeg har desværre ikke set så mange af de film, du nævner, men de fleste af
dem lyder bekendte

/Nikolaj

Fra : Magnus

Dato : 22-01-02 13:01

"nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg formoder, at du mener Panserkrydseren Potemkin?

Selvfølgelig, men det er jo så svært at ramme de rigtige taster en gang i
mellem.

Fra : John Hinge

Dato : 22-01-02 12:00

On 22 jan 2002 Magnus was heard to say:
> The Kid af Chaplin
Åhh det er for heftig en film.. Jeg kan blive helt klmet om hjertet
når bare jeg hører musikken fra den film. Det er absolut en
af de store chaplin film. Personlig har jeg nu et blødere punkt
for Den store Diktator :)

> Nosferatu af Murnau
Hey Nosferatu er faktisk en ganske ok film..
Den er ganske creepy, selv for en som med stor fornøjelse
ser Elmstreet, Hellraiser og den slags.
(Ok og så Bram Stokers Dracula)

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 22-01-02 02:12

Peter Larsen skrev:

> synes det er lidt interresant at ingen af disse film
> er fra før 1990. Men det er jo sikkert bare mig.... :]

Jeg synes også, det er interessant og beklageligt, at alle filmene er
amerikanske.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Jacob Jensen

Dato : 21-01-02 19:32

Mine bud (nummereret efter prioritet):

1 - Fight Club
2 - Natural Born Killers
3 - Pulp Fiction
4 - Braveheart
5 - Se7en
6 - The Usual Suspect
7 - The Big Lebowski

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 21-01-02 19:33

> Så hvis I har nogle film man bare burde have haft set, for at forstå
> filmverdenen så skriv!
>
> Mvh Jakob

Ja, jeg synes jo at "Almost Famous" er et must, hvis man interesserer sig
bare en smule for musik og musikmiljøet. Samtidig har den jo også fået en
del nomineringer hist og her, så det underbygger vel også en vis form for
"accept".

Mvh,
Ulrik

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 21-01-02 23:48

Ulrik Lauritzen <allrecords@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]

Nå, ja, den nye "Ocean's 11" er da såmænd også en meget sjov remake. Ikke
at der er meget nyt under solen, men det er jo også en remake. Alligevel
synes jeg godt man kan ofre tiden på den.

Ulrik

Fra : Henry Vest

Dato : 21-01-02 19:23

Jakob Harming wrote:

> [...]
> ser film... Ved godt den bliver stor, men det gør jo heller ikke noget....
> Så hvis I har nogle film man bare burde have haft set, for at forstå

En film jeg aldrig bliver træt af, er Kusturicas "Underground". Den er
genial!

/Henry

Fra : kevin vilhelmsen

Dato : 21-01-02 20:15

21/01/02 19:22henry_vest@get2net.dkHenry Vest

> En film jeg aldrig bliver træt af, er Kusturicas "Underground". Den er
> genial!
>

> /Henry

Fuldstændig enig! genial!

Kevin

Fra : Zeki

Dato : 21-01-02 19:22

Jeg elsker denne slags tråde. Øhm..nå ja, du er filmanalfabet hvis du ikke
har set følgende 3-4 film:

Chaplin : Diktatoren + Moderne Tider
Casablanca
39 Trin
Ridderfalken
Hele James Bond serien
Once Upon a Time in America
Braveheart
The Usual Suspects
Das Boot
Raiders of the Lost Arc
Scarface
Godfather 1 + 2
Scent of a Woman
Dr Strangelove
Moulin Rouge
Star Wars
Dødens Gab
Run Lola Run
Hitchcock: Psycho, Vertigo, Fuglene og North by Northwest
First Blood
Boondock Saints
The Omen
Rosemary's Baby
Hele James Bond serien
Natural Born Killers
Kandidaten fra Manchuriet
John Boorman's Excalibur
The Good, the Bad and the Ugly
Papillon
Rain Man
Life of Brian
Goodfellas
A Clockwork Orange
Rumrejsen 2001
Abernes Planet (1968)
Day of the Jackal
The Great Escape
Ørneborgen
Sophie's Valg
Diverse Walt Disney
Hele James Bond serien
Lawrence of Arabia
Blues Brothers
Leon - The Professional
Wizard of Oz
Ben Hur
The Deer Hunter
Udflugt med Døden (Deliverance)
Dirty Harry
High Noon
Manden de kaldte Hest
Little Big Man
Marathonmanden
Invasion of the Body Snatchers
Excorsiten
The French Connection
Bullitt
Pearl Har...ørh...nej!
Raging Bull
Taxi Driver
I Rosens Navn og...
Hele James Bond serien - alle 19

Kan du som komme i gang !!!

Zeki

Fra : Jacob Jensen

Dato : 21-01-02 19:59

james bond.... hvad fanden er det for noget at sætte på en liste over film
der skal ses!!! men natural born killers var i det mindste med derpå.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-01-02 23:53

"Jacob Jensen" <ba1oo@mail.dk> skrev i en meddelelse

> james bond.... hvad fanden er det for noget at sætte på en liste over film
> der skal ses!!! men natural born killers var i det mindste med derpå.

James Bond har da haft en umådelig indflydelse på genrefilmen. Se bare på
Indiana Jones eller vores egen Olsenbanden. De genbruger nøjagtigt samme
formel.

MVH
Jens

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-01-02 00:29

On Mon, 21 Jan 2002 23:53:18 +0100, "Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk>
wrote:

>Se bare på Indiana Jones eller vores egen Olsenbanden. De genbruger
>nøjagtigt samme formel.

Yep, jeg syn's også at kampvognsscenen i den nye Olsen Banden-film var
kraftigt inspireret af James Bonds kørsel i St. Petrograd* i
GoldenEye.

* ... eller hvad de nu vælger at kalde den for

--
- Peter Brodersen

Fra : Magnus

Dato : 22-01-02 11:22

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> Yep, jeg syn's også at kampvognsscenen i den nye Olsen Banden-film var
> kraftigt inspireret af James Bonds kørsel i St. Petrograd* i
> GoldenEye.

Nu er det jo ikke først gang Olsen Banden bruger en kampvogn. De kører jo
også rundt i en i Olsen Banden går i krig. (vistnok nr 10).

Magnus

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-01-02 18:20

On Tue, 22 Jan 2002 11:21:54 +0100, "Magnus" <magnus@mcnus.dk> wrote:

>Nu er det jo ikke først gang Olsen Banden bruger en kampvogn. De kører jo
>også rundt i en i Olsen Banden går i krig. (vistnok nr 10).

Det vender jo unægteligt sagen på hovedet. Så er det faktisk
GoldenEye, der er inspireret af Olsen Banden går i krig.

--
- Peter Brodersen

Fra : Magnus

Dato : 23-01-02 00:00

> Det vender jo unægteligt sagen på hovedet. Så er det faktisk
> GoldenEye, der er inspireret af Olsen Banden går i krig.

Jeg tvivler

Fra : Jens Thomsen

Dato : 23-01-02 09:11

"Magnus" <magnus@mcnus.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tvivler

Måske skulle jeg uddybe mit statement. Olsenbanden hugger som sådan ikke fra
enkelte scener, men genbruger direkte formen fra Bond-filmene: Vi har den
samme, faste struktur, det gennemgående persongalleri af stereotyper, de
faste one-liners, teknik-fascinationen (dog på et knap så high-tech og langt
mere underholdende plan) osv. osv.

Modsat hertil står Frede-filmene, der opstod som deciderede Bond-parodier.
Check f.eks. genbruget af Goldfinger-indledningen.

MVH
Jens

Fra : Zeki

Dato : 23-01-02 08:38

> Modsat hertil står Frede-filmene, der opstod som deciderede Bond-parodier.
> Check f.eks. genbruget af Goldfinger-indledningen.

Hæ hæ, eller den der scene i toget hvor Poul Bundgaarrd bliver gjort til
grin. En åbenlys parallel til 'From Russia With Love'.

Zeki

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 22-01-02 01:10

> james bond.... hvad fanden er det for noget at sætte på en liste over film
> der skal ses!!!

Nå, jeg syntes ellers at den manglede

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-01-02 14:59

Jacob Jensen <ba1oo@mail.dk> escribió en el mensaje de noticias
a2hod7$du5$1@sunsite.dk...
> james bond.... hvad fanden er det for noget at sætte på en liste over
film
> der skal ses!!! men natural born killers var i det mindste med derpå.

Hehe, og saa skal man ifoelge Zeki se dem to gange

Fra : Anders Houmark

Dato : 22-01-02 23:51

Lars Hoffmann skrev i meddelelsen ...

>Jacob Jensen <ba1oo@mail.dk> escribió en el mensaje de noticias
>a2hod7$du5$1@sunsite.dk...
>film
>>

>Hehe, og saa skal man ifoelge Zeki se dem to gange

Tit opdager jeg at filmene giver mere mening 2. gang man ser dem.. Første
gang jeg ser en film, ser jeg den udelukkende for at nyde den. Måske kan der
komme en smule eller en hel del overvejelse bagefter, og jeg kan gå og
"tygge" på den i et stykke tid, måske et helt år eller lign. for så at se
den igen.. Anden gang den ses kan man så sidde og analysere den, eller man
kan bare nyde den lidt mere
En film som er et godt eksempel herpå, er f.eks. The Matrix som vi alle
kender ( ellers burde man få set skidtet

--
Anders Houmark
Reality kills innocence.

Fra : Zeki

Dato : 23-01-02 00:34

> En film som er et godt eksempel herpå, er f.eks. The Matrix som vi alle
> kender ( ellers burde man få set skidtet

Ja, eller andre film, fx 'Rosens Navn' som på en eller anden måde bruger
symbolisme som fortælleform.

Zeki

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 23-01-02 02:14

Hej

Anders Houmark wrote:
> [...]
> En film som er et godt eksempel herpå, er f.eks. The Matrix som vi
> alle kender ( ellers burde man få set skidtet

Du har fuldstændigt ret, bortset fra at jeg mener ikke at det er nok at
se en film blot 2 gange. Helt klart forstår man mere anden gang man ser
den, en film som Fight Club er et rigtigt godt eksempel her på. Men
anden gang jeg så Fight Club havde jeg stadig ikke lagt mærke til det
hav af detaljer jeg i dag har lagt mærke til, efter i hvert fald 10+
gensyn. En god film mener jeg er en hvor man bliver fanget af den
første gang man ser den, anden gang man ser den går det op for en hvor
meget man egentlig missede første gang, og man er stadig fortryllet af
handlingen. Når man når til det punkt hvor man kan handlingen nærmest
på rygraden, begynder man så at lægge mærke til nogle helt nye ting, og
det er her jeg finder en af definitionerne på de virkeligt gode film
for mig, det ligger jeg nemlig i hvor store de detaljer jeg herefter
opdager er, og hvor meget de små detaljer ændrer ens syn på filmen til
det bedre, hvor meget man bliver opmærksom på hvorfor instruktøren har
valgt at gøre lige som han har.

*** evt. lille Fight Club SPOILER herunder ***
Et eksempel på noget jeg opdagede og tænkte over sidst jeg så Fight
Club, er at der er nogle scener hvor "Jack" ( kalder jeg ham bare lige
for nemhedens skyld.... ) snakker om Tyler, og hvor Tyler ranter om
noget. De er opbygget sådan at man ser den der taler stå midt i
billedet i fokus, mens den anden er lidt ude af fokus ude i baggrunden,
der foregår en dialog mellem de to, som sådan set godt kan ansees som
en monolog, og samtidigt har vi i mindst en af scenerne ikke nogen
anelse om hvor den viden vi får kommer fra. Så vidt jeg husker er der
en sådan scene i starten hvor Jack introducerer Tyler's natteliv, og
endnu en ved den der convenience store.
*** Spoiler slut ***

Well, end of rant. Tilbage til fysikrapport ;(

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk
http://www.qcom.dk/2a/film - min filmsamling.....

Fra : Jacob Jensen

Dato : 23-01-02 12:34

> [...]
> opdager er, og hvor meget de små detaljer ændrer ens syn på filmen til
> det bedre, hvor meget man bliver opmærksom på hvorfor instruktøren har

Jeg mener du har fuldstændig ret ang. figt club... og pulp fiction er
ligeså.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-01-02 20:41

Anders Houmark <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> escribió en el mensaje de
noticias n2m38.4215$XA5.499395@news000.worldonline.dk...

> Tit opdager jeg at filmene giver mere mening 2. gang man ser dem..
Første
> gang jeg ser en film, ser jeg den udelukkende for at nyde den.

Helt klart! Nogle gange kan det ogsaa hjaelpe at hoere instruktoerens
kommentarer. F.eks foerste gang jeg saa Final Fantasy havde jeg lidt en
"oev"-oplevelse og syntes at alt det Gaia halloej var noget fis. Men
efter at have set den et par gange og lytter til nogle komentator spor,
syntes jeg en hel del bedre om den og nyder baade dens historie og dens
visuelle vidundere.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 21-01-02 20:45

Zeki <zeki@image.dk> wrote:

> Jeg elsker denne slags tråde. Øhm..nå ja, du er filmanalfabet hvis du ikke
> [...]

Du er bare glad for JB hva'?

anr

"If you really want something in this life you have to work for it.
Now quiet, they're about to announce the lottery numbers."
-Homer Simpson

Fra : Jacob

Dato : 21-01-02 22:41

> [...]
> Hele James Bond serien
> Once Upon a Time in America
> Braveheart
> The Usual Suspects
> Das Boot
> Raiders of the Lost Arc
> Scarface
> Godfather 1 + 2
> Scent of a Woman
> Dr Strangelove
> Moulin Rouge
> Star Wars
> Dødens Gab
> Run Lola Run
> Hitchcock: Psycho, Vertigo, Fuglene og North by Northwest

Selvom jeg ikke er enig i dem allesammen synes jeg det er fin liste at gå i
gang med (nok fordi vi har samme smag Her er mine bud på hvad der
mangler på listen

To Kill a Mockingbird http://us.imdb.com/Title?0056592 (SKAL ses)
The Game http://us.imdb.com/Title?0119174 (forresten på tilbud i OBS! til 50
kr. på VHS)
Falling Down http://us.imdb.com/Title?0106856
Short Cuts http://us.imdb.com/Title?0108122
American Beauty http://us.imdb.com/Title?0169547
Blade Runner http://us.imdb.com/Title?0083658
The Green Mile http://us.imdb.com/Title?0120689
L.A. Confidential http://us.imdb.com/Title?0119488

Mini serier
Riget http://us.imdb.com/Title?0108906
Twin Peaks http://us.imdb.com/Title?0098936

--
Jacob

Fra : Martin Møller

Dato : 21-01-02 20:06

"Jakob Harming" wrote:

> [...]
> film... Ved godt den bliver stor, men det gør jo heller ikke noget....
> Så hvis I har nogle film man bare burde have haft set, for at forstå

Ok, jeg har nogle stykker som vist ikke er blevet nævnt:

The Matrix
Reservoir Dogs
The Empire Strikes Back
Amadeus
12 Monkeys
One Flew Over the Cuckoo´s Nest
Aliens
American Beauty
Toy Story 2
For A Few Dollars More
A Fistful of Dollars

Braveheart
Die Hard
The Last of The Mohicans
As Good As It Gets

--
Mvh. Martin

Fra : Piotr Duda-Dziewierz

Dato : 21-01-02 20:39

En film der ikke er blevet nævnt og er på min personlige top 5 liste er
Bladerunner. Den er et absolut must! Den mørke fremtidsstemning er helt
utroligt gennemført.

Jeg kan faktisk bedre lide den originale udgave med Harrisons voice-over, og
en af de meget få i min omgangskreds har jeg ikke noget mod slutningen i
den.

[P!]

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 21-01-02 22:19

> En film der ikke er blevet nævnt og er på min personlige top 5 liste er
> Bladerunner. Den er et absolut must! Den mørke fremtidsstemning er helt
> utroligt gennemført.

Det er den.

> [...]
og
> en af de meget få i min omgangskreds har jeg ikke noget mod slutningen i

Jeg savner også voice-over'en. Den var en meget god cadeau til klassiske
privatdetektiv film.

Slutningen i DC er mere åben til gengæld.

Enhjøring scenen ser jeg intet formål med, selvom jeg ved hvad idéen
med den er.

Mark

"After The Matrix, I cannot wear sunglasses. As soon as I put them on,
people recognise me."
Carrie Anne Moss

Fra : rhexis

Dato : 21-01-02 21:50

"Jakob Harming" <harming@rrk.kollegienet.dk> wrote in
message news:1011633736.88061@heidi...

> [...]
> film... Ved godt den bliver stor, men det gør jo heller ikke noget....
> Så hvis I har nogle film man bare burde have haft set, for at forstå

Prøv med følgende film:

- Gøgereden
- Once upon a time in the west (og andre Sergio Leone film)
- Mine aftener i paradis
- Being John Malkovich
- Snatch (og Lock, stock and two smoking barrels)
- Magnolia
- Shortcuts

- Panserkrydseren Potemkin (Gammel. Var ret nyskabende for sin tid).

Du kan også kigge http://us.imdb.com/top_250_films igennem.

--
rhexis

Please delete as much text as possible when quoting and reply /under/ the
text and not above. Thanks. +++ Do you have stairs in your house?

Fra : Jacob Jensen

Dato : 21-01-02 22:22

Disse tre er jeg helt enige i (de burde også have været på min liste
ovenfor)...

- Gøgereden
- Snatch
- Lock, stock and two smoking barrels

Fra : Esben

Dato : 22-01-02 04:31

> [...]
> film... Ved godt den bliver stor, men det gør jo heller ikke noget....
> Så hvis I har nogle film man bare burde have haft set, for at forstå

Er "Livet er smukt" (La vitta et bella) blevet nævnt?

--
Esben

Fra : Jacob Jensen

Dato : 22-01-02 11:34

Vist nok ikke.... men synes du virkelig at det er en film der er et
must-see?

Fra : Esben

Dato : 22-01-02 12:04

> Vist nok ikke.... men synes du virkelig at det er en film der er et
> must-see?

Ja, hvorfor ikke?

--
Esben

Fra : Max Møller

Dato : 22-01-02 05:12

> [...]
> film... Ved godt den bliver stor, men det gør jo heller ikke noget....
> Så hvis I har nogle film man bare burde have haft set, for at forstå

Ok - nu er det sen nat, og jeg trænger lige til fem minutters pause, så...
et par bud på instruktører, der var/er stilskabende, og must sees, hvis man
skal "forstå filmverdenen":

Sergio Leone
Akira Kurosawa
Woody Allen
F. W. Murnau
Alfred Hitchcock
Tarkovsky
Leni Riefenstahl
Federico Fellini
Stanley Kubrick
Roman Polanski

Og ved sidstnævnte kommer jeg til at tænke på det oversete mesterværk
"Repulsion" fra 1965 - en af de mest uhyggelige film, jeg nogensinde har
set. En film, man ikke lige ryster af sig.

Max

Fra : Magnus

Dato : 22-01-02 11:28

"Max Møller" <max@dogme98.dk> skrev i en meddelelse

> Ok - nu er det sen nat, og jeg trænger lige til fem minutters pause, så...
> et par bud på instruktører, der var/er stilskabende, og must sees, hvis
> [...]
Da jeg ser Riefenstahl navn på din liste, kommer jeg til at spørge mig
selv, hvorfor det kun ellers kun er fiktionsfilm og deres instruktører der
er blevet nævnt.

Hvor er Flahertys Nanook of the North Michael Moores Roger and Me

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 22-01-02 07:26

"Jakob Harming" <harming@rrk.kollegienet.dk> wrote in message

> PS. Nu snakker jeg jo om film gennem hele historien, nok mest de kulte
film
> jeg tænker på. Så kom med dem!

The Omen
Requiem for a dream
(Raising Cain (spooky-effekten))

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 22-01-02 07:27

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> wrote in message
> "Jakob Harming" <harming@rrk.kollegienet.dk> wrote in message

> film

glemte lige:

American History X

/N

Fra : Per Kristensen

Dato : 22-01-02 09:26

Glem ikke den største sci-fi-kult film nogensinde Dune!
og nu vi er ved kult:
-The Elephant Man (Lynch is da man!)
-Blue Velvet (Lynch is da man!)
-Wild at Heart (Lynch is da man!)
-The Evil Dead serien

Og hvad med:
-Boogie Nights
-Dances With Wolves
-Alien og Aliens
-Full Metal Jacket
-Platoon
-The Right Stuff
-Alle Indy filmene
-Terminator 1&2
-Godfather serien
-Taxi Driver
-Apocalypse Now
-The Deerhunter
-Patton
-The Excorcist
-Black Sunday
-Festen
-Léon
-Le grand Bleu
-Saving Private Ryan
-Fargo
-The Green Mile
-Tootsie
-Dumb & Dumber
-Company Bussiness
-Stort set alle Gene Hackman og Clint Eastwood film fra 70'er og 80'erne

Jeg har forsøgt at nævne film, som ikke allerede er blevet nævnt.

Fra : Wolfgang

Dato : 22-01-02 10:02

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> wrote in message
> -Dumb & Dumber

Det mener du forhåbentligt ikke!

/w

Fra : Per Kristensen

Dato : 22-01-02 13:07

> Det mener du forhåbentligt ikke!
>
> /w

Hvorfor? Det er da den sjoveste film nogensinde!

Fra : Wolfgang

Dato : 22-01-02 13:52

> Hvorfor? Det er da den sjoveste film nogensinde!

Jeg finder den utroligt anstrengt - men det gør jeg også med alt andet fra
Farelli brødrenes hånd. Bare tanken om, at den skulle befinde sig på en
"must-see" liste kan give mig gåsehud.

/w

Fra : Per Kristensen

Dato : 22-01-02 14:53

> [...]
> Farelli brødrenes hånd. Bare tanken om, at den skulle befinde sig på en

Hvad er så den sjoveste film? Er du mere til Woody Allen-agtige komedier?

Fra : Wolfgang

Dato : 22-01-02 17:46

> Hvad er så den sjoveste film? Er du mere til Woody Allen-agtige komedier?

Ja, det er jeg nok - specielt hans egne. Jeg har dog bestemt ikke noget imod
slap-stick (som Woody jo selv har brugt en del i sine tidligere år), men kan
ikke komme i tanke om nogen emner til en "must-see" liste. Jeg kan også
sagtens more mig over eksempelvis Zucker/Abrahams og Steve Martins ældre
værker, men heller ikke de finder vej til min "must-see" liste.

Den sjoveste film? Den er svær, men en af dem, der har moret mig mest de
seneste år, er The Big Lebowski.

/w

Fra : Per Kristensen

Dato : 23-01-02 08:53

"Wolfgang" <wolfgang@nowhere.nonet> wrote in message
> [...]
> værker, men heller ikke de finder vej til min "must-see" liste.
>
> Den sjoveste film? Den er svær, men en af dem, der har moret mig mest de

Hvad så med Fargo eller As Good As It Gets?

Fra : Wolfgang

Dato : 23-01-02 09:37

> Hvad så med Fargo eller As Good As It Gets?

Fargo er også blandt mine yndlinge. As Good As It Gets er da underholdende,
men ikke mere.

/w

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 22-01-02 09:34

> [...]
> film... Ved godt den bliver stor, men det gør jo heller ikke noget....
> Så hvis I har nogle film man bare burde have haft set, for at forstå

Åh, det er svært lige at huske alle de film som betyder noget særligt for
én, men disse er vigtige, synes jeg:

Woody Allens Manhatten, Annie Hall og Mig Og Bogart.
Pink Floyd's The Wall

Cube synes jeg også var meget interessant, men om den hører hjemme på denne
liste ved jeg ikke rigtig(?).

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not replay by mail)

Fra : Wolfgang

Dato : 22-01-02 10:19

> [...]

> film... Ved godt den bliver stor, men det gør jo heller ikke noget....
> Så hvis I har nogle film man bare burde have haft set, for at forstå

Et par (eller 10) af mine favoritter, der ikke har været nævnt:

- Breaking the Waves (Lars von Trier)
- Manhattan (Woody Allen)
- Yojimbo (Akira Kurosawa)
- Down by Law (Jim Jarmusch)
- Deliverance (John Boorman)
- Delicatessen (Jeunet & Caro)
- A Clockwork Orange (Stanley Kubrick)
- Den Enfoldige Morder (Hans Alfredson)
- The Bank Dick (Edward F. Cline m. W.C. Fields)
- Once Were Warriors (Lee Tamahori)

Ja, der er jo mange flere, men hvis man skal begrænse sig, og ikke gentage
dem, der allerede er nævnt...

/w

Fra : Henrik Grønnemark Je~

Dato : 22-01-02 21:43

Dark City og Hackers mangler på listen......

Fra : Per Kristensen

Dato : 23-01-02 08:50

"Henrik Grønnemark Jensen" <Watchmen@hotmail.com> wrote in message
> Dark City og Hackers mangler på listen......

Hackers, LOL!!!

Fra : Wolfgang

Dato : 23-01-02 09:39

"Henrik Grønnemark Jensen" <Watchmen@hotmail.com> wrote in message

> Dark City og Hackers mangler på listen......

Jeg genså Dark City i weekenden, men selv om den har plads i min DVD
samling, når den ikke ind på min "must-see" liste.

/w

Fra : Per Kristensen

Dato : 23-01-02 13:13

> Jeg genså Dark City i weekenden, men selv om den har plads i min DVD
> samling, når den ikke ind på min "must-see" liste.
>
> /w

Jeg har den også på DVD, men enig med Wolfgang

Fra : nikolaj borg

Dato : 23-01-02 13:18

> Jeg genså Dark City i weekenden, men selv om den har plads i min DVD
> samling, når den ikke ind på min "must-see" liste.

Dark City er en fin lille fin, men jeg vil give dig ret i, at den ikke er så
fantastisk, at den er en "must see". Hackers... er det ikke den dersens
ungdomsfilm? Mmmm... Angeline Jolie... Derudover er det vist kun det coole
camouflage-malede tastatur, der trækker filmen op - hvilket vist siger en
hel del om filmen :)

/Nikolaj

Fra : Henrik Grønnemark Je~

Dato : 23-01-02 17:28

tjaaaa ok hackers var måske lidt overdrevet men Dark City kommer som nummer
to på min liste over bedste film jeg har set... når skrammel som Moulin
Rogue and Blade Runner kan komme på sådan en liste kan hackers vel også

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-01-02 01:12

Wolfgang <wolfgang@nowhere.nonet> wrote:

> Et par (eller 10) af mine favoritter, der ikke har været nævnt:

> [...]

Netop Down by Law havde jeg siddet og savnet. Godt W

"Smoke" skulle måske også med?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Wolfgang

Dato : 30-01-02 11:03

"Mich. Ottosen" <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote in message

> "Smoke" skulle måske også med?

Ja, bestemt.

/w

Fra : Søren Olsen

Dato : 22-01-02 11:50

Must:

--
Søren O
Det er utroligt vigtigt ...

Fra : adrian

Dato : 22-01-02 15:40

Et klart must see er : Not another teen movie.
den er dog ikke kommet til danmark , men den er et klart must see movie, den
er hylende morsom og selv starten til såvel slutning er skide sjov.
en blanding af american pie 1eren(2 var dårlig) og scary movie 1 (2eren var
okay synes jeg) den går på græsen til det ekstreme da den handler en del om
sex .
filmen er klart uegenet til børn da den har nogen scenere og ord som er lidt
vilde
god fornøjelse
med venlig hilsen
adrian

Jakob Harming <harming@rrk.kollegienet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1011633736.88061@heidi...

Fra : Chop

Dato : 22-01-02 19:29

"adrian" <lander105@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> sex .
> filmen er klart uegenet til børn da den har nogen scenere og ord som er
-----
Det mener du da ikke, american pie var 10 gange sjover end den.
her er min must se liste:
The Shawshank Redemption
Goodfellas
Almost famous
Army of Darkness
Fear And Loathing In Las Vegas
Snatch
Get On The Bus
Robin Hood Men In Tights
Usual Suspects
Fight Club
-------
Chop
------

Fra : adrian

Dato : 23-01-02 01:56

ha jo det gør jeg, american pie 1 ( 2 vil jeg slet ikke nævne for den
stank!) men jo helt klart Not another teen movie er klart
federe,sjovere,frækkere,klammer, osv osv . jeg går ud fra siden du skriver
at det menerejeg vel ikke at du så selv har set den!, for det har jeg :)) .
så jo jeg holder på + en bunke af mine venner at den er hylende morsom.(men
vil dog sige og det har jeg også sagt ,den er is til med american pie.)
(traileren er ingenting i forhold til filmen)
med venlig hilsen
Adrián.
noget sjovt er at jeg har faktisk ikke set nogen af de film som du har
skrvet på din liste lol.
:) .
men de er vel action sikkert . :)???
Chop <thaknot@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4daf64$0$246$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Chop

Dato : 23-01-02 19:17

> [...]
> at det menerejeg vel ikke at du så selv har set den!, for det har jeg :))
..
> [...]
> skrvet på din liste lol.
> :) .
> men de er vel action sikkert . :)??? Lol
Nope det film på listen er meget blandet.. og ja jeg har set not another
teen movie.
Jeg fandt kun et par scener sjove ellers var den for klam og cheesy og
næsten alt det havde man set før i andre film...
Det er bare en teen parodie intet specielt så ja det var bare min mening :)
---
Chop

Fra : adrian

Dato : 24-01-02 02:39

helt okay , hver sin smag :)
Chop <thaknot@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4efe2b$0$263$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : ottesen

Dato : 22-01-02 21:32

"Jakob Harming" <harming@rrk.kollegienet.dk> wrote in message
> Hej

En film som jeg ikke kan se nævnt er "Wonder Boys" som IMHO er en
fremragende film som jeg totalt havde overset da den havde premiere og
tilfældigt lejede på video...

/Ottesen

Fra : Torben Larsen

Dato : 22-01-02 21:53

> [...]
> film... Ved godt den bliver stor, men det gør jo heller ikke noget....
> Så hvis I har nogle film man bare burde have haft set, for at forstå

1900 (1 & 2) - Bertolucci, med de Niro og Depardieu......Uhhhhhh, en
fantastisk oplevelse
Magnolia - P T Anderson. Slår American Beauty med 1000 længder.
Dawn of the Dead - George Romero. Den ultimative zombiefilm
Hard Boiled - John Woo. Action fåes ikke bedre.
Star Wars 4 & 5. De fedeste.
Casablanca. Selv Stuart Stardust må vel fælde en tåre eller to
Den Tredje Mand - Stemningen, musikken, mystikken
The Ice Storm - Ang Lee. Hudfletter 70'ernes Amerika
Blood Simple - Coen brødrene i topform
Harry & Kammertjeneren - alle tiders bedste danske film ??

Torben

Fra : kevin vilhelmsen

Dato : 22-01-02 22:10

21/01/02 18:23harming@rrk.kollegienet.dkJakob Harming

Snip
film man bare burde have haft set, for at forstå
> filmverdenen så skriv!

Snip
Danske film som kunne komme på en liste er vel
"Ordet" med Kaj Munk, instr af mesteren C.Th.dreyer fra "55
"Ditte Menneskebarn" fra "46 a propos lige afdøde Astrid Henning Jensen der
var medinstruktør på denne instrueret af hendes mand Bjarne.
"Sult" fra "66, instr af Henning Carlsen efter romanen af Knut Hamsun, som i
sig selv gjorde filmen kontroversiel. Der også lavede: "Hør var der ikke en
som lo?
Og cafe paradis fra "60 instr af Lau lauritzen jr. med en uforglemmelig Ib
Schønberg.

Men det er jo kun et meget lille glimt af dansk filmhistorie.
Venligst Kevin

Fra : Jakob Harming

Dato : 23-01-02 00:13

hmmmmmm.....

Kan se at det bliver mere uoverskueligt end forventet.. men hvad fanden man
skal udfordres lidt engang imellem. Vil prøve at samle dem til en liste med
links til www.imdb.com når jeg engang får taget mig sammen;)

Men jeg må da indrømme at der er mange som jeg har set, men der er sgu også
en del jeg ikke har set.
Synes dog at det overvældende er nye amerikanske film der er på listen! Skal
amerikanerne have de fleste film på den "must see" liste jeg er igang med?
Eller er det bare fordi vi skriver dem vi lige kan huske?
Jeg kan se jeg bliver nød til at lave en grov inddelling i genrer, måske
også i årtier. Forslag til inddelling, vil ikke være i vejen.

Jeg kan godt li' dem der har nævnt instruktørerne også, da de jo sådan set
står for filmen og det er deres kunst. jaja jeg ved godt der er forskel på
en god og dårlig skuespiller, men det er ikke skuespillerens arbejde at lave
filmen god, det ligger på instruktørens skulder. Men hvis skuespilleren er
dygtig, så er det jo bare et plus.

Og ja, man bliver nød til at se de "gamle" film for at forstå filmhistorien,
det hjælper jo ikke noget at man kun kender til de sidste 10 år, da
filmhistorien har varet 100.
Film jeg savner er måske nogen af de kendtes instruktøres debutfilm. såsom
Luc Besson's "Le Denier Combat". Det kan godt være det bare er mig der synes
han er genial med the Le Grand Bleu, Nikita og Leon. Måske ikke noget "nyt"
men det er genialt.

Nå, jeg vil smutte igen.

Mvh Jakob

PS takker for den store opmærksomhed!
PPS. Hørte jeg Crouching tiger hidden dragon nogen steder? Eller for den sag
skyld andre asiatiske film(de er jo kendt for kung fu såååå det er vel deres
domæne og som sagt er det jo også en genre, så de skal jo også med på
listen)

Fra : T.Liljeberg

Dato : 24-01-02 07:23

On Wed, 23 Jan 2002 00:12:41 +0100, "Jakob Harming"
<harming@rrk.kollegienet.dk> wrote:

>PPS. Hørte jeg Crouching tiger hidden dragon nogen steder? Eller for den sag
>skyld andre asiatiske film

Ju Dou ligger meget højt på min personlige liste over gode film.
Akira Kurosawa er asiatisk - her er mange gode film at vælge imellem.
"Ran", "Yojimbo", "Rashomon", "Seven Samurai", "High and Low",.....

Jeg kan også godt lide Itami Juzo's film, men om de er "must-see" ved
jeg ikke.... "Tampopo" er nok min favorit.

Ang Lee's film fra Taiwan tæller også som asiatiske film - "Eat Drink
Man Woman" kan anbefales. Er det must-see.... tjah?

Ozu Yasujiro's film er klassisk japansk cinema. "Tokyo Monogatari"
(Tokyo Story) er en af hans store.

"47 Ronin" er en anden japansk klassiker, men dele af filmen kræver
noget tålmodighed.

Tom

Fra : Mikkel Winther

Dato : 23-01-02 05:54

> [...]
> film... Ved godt den bliver stor, men det gør jo heller ikke noget....
> Så hvis I har nogle film man bare burde have haft set, for at forstå

Den her tråd er for lang til at jeg kan overskue den her midt om natten, så
med fare for at gentage hvad andre har sagt kommer her min liste over 10
film man _skal_ have set. Alfabetisk rækkefølge.

2001: A Space Odyssey (1968)
Apocalypse Now (1979)
A Clockwork Orange (1971)
The Exorcist (1973)
Festen (1998)
The Godfather (1972)
Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)
Memento (2000)
Psycho (1960)
Raiders of the Lost Ark (1981)

Hmm... Det er lige gået op for mig at jeg anser 70'erne for det vigtigste
årti i filmhistorien. Der er ingen film fra før 1960, for dem har jeg ikke
set. Jeg er kun 20 år gammel, så jeg har simpelthen ikke haft tid til at se
de film endnu.

m.

Fra : Kasper Navrbjerg

Dato : 23-01-02 10:03

Jakob Harming wrote in message <1011633736.88061@heidi>...
>Hej
>Jeg er igang med at lave en liste over film der bare skal ses, hvis man ser
>film... Ved godt den bliver stor, men det gør jo heller ikke noget....

Hep.
Herunder er Maltins 100 must-see film fra det 20. århundrede.
Det kan man sige om hvad man vil (!). Øeeeh, så det kan I bare gøre.
/kasper

-----------------
The birth of a nation (1915)
Intolerance (1916)
Our Hospital (1923)
Greed (1925)
The Gold Rush (1925)
Potempkin (1925)
The Big Parade (1925)
The Freshman (1925)
Metropolis (1926)
The General (1926)
Sunrise (1927)
The Crowd (1928)
All Quiet on the Western Front (1930)
City Lights (1931)
M (1931)
Dracula (1931)
Frankenstein (1931)
Trouble in Paradise (1932)
King Kong (1933)
Duck Soup (1933)
Sons of the Desert (1933)
It happened one night (1934)
It's a gift (1934)
A Night at the Opera (1935)
Bride of Frankenstein (1935)
The 39 Steps (1935)
Swing Time (1936)
Dodsworth (1936)
Mr. Deeds Goes to Town (1936)
Grand Illusion (1937)
Snow White and the Seven Dwarfes (1937)
The Adventures of Robin Hood (1938)
The Lady Vanishes (1938)
Stagecoach (1939)
Gone With the Wind (1939)
The Wizard of Oz (1939)
His Girl Friday (1940)
The Grapes of Wrath (1940)
Fantasia (1940)
Sullivan's Travels (1941)
Citizen Kane (1941)
The Maltese Falcon (1941)
The Lady Eve (1941)
Casablanca (1942)
The Ox-Bow Incident (1943)
The Miracle of Morgan's Creek (1944)
Double Indemnity (1944)
My Darling Clementine (1946)
It's a Wonderful Life (1946)
The Best Years of Our Lifes (1946)
Great Expectations (1946)
The Bicycle Thief (1947)
The Treasure of the Sierra Madre (1948)
Gun Crazy (1949)
All About Eve (1950)
Sunset Boulevard (1950)
Rashomon (1950)
Strangers on a Train (1951)
Singin' in the Rain (1952)
High Noon (1952)
Seven Brides for Seven Brothers (1954)
On the Waterfront (1954)
The Seven Samurai (1954)
The Searchers (1956)
Paths of Glory (1957)
The Seventh Seal (1957)
Vertigo (1958)
North by Northwest (1959)
The Four Hundred Blows (1959)
Some Like it Hot (1959)
Psycho (1960)
La Dolce Vita (1960)
Lawrence of Arabia (1962)
8½ (1963)
Dr. Strangelove, eller: How I learned to Stop Worrying and love the Bomb
(1964)
Mary Poppins (1964)
Blowup (1966)
The Graduate (1967)
Bonnie and Clyde (1967)
2001: A Space Odyssey (1968)
The Wild Bunch (1969)
Midnight Cowboy (1969)
The Godfather (1972)
Mean Streets (1973)
The Godfather, Part II (1974)
The Conversation (1974)
Blazing Saddles (1974)
Jaws (1975)
Nashville (1975)
Annie Hall (1977)
Star Wars (1977)
The Deer Hunter (1978)
Apocalypse Now (1979)
Raging Bull (1980)
E.T. The Extra-Terrestial (1982)
GoodFellas (1990)
Schindler's List (1993)
Pulp Fiction (1994)
Fargo (1996)

Fra : kevin vilhelmsen

Dato : 23-01-02 10:30

23/01/02 10:03kana@mindless.NOcomKasper Navrbjerg

> [...]
> Herunder er Maltins 100 must-see film fra det 20. århundrede.
> Det kan man sige om hvad man vil (!). Øeeeh, så det kan I bare gøre.

Hvor kommer maltins fra?
Den ser meget amerikansk ud.
Spiller europæisk film ingen rolle?

Venligst kevin

Fra : Kasper Navrbjerg

Dato : 23-01-02 10:40

kevin vilhelmsen wrote in message ...
>23/01/02 10:03kana@mindless.NOcomKasper Navrbjerg
>>
>Hvor kommer maltins fra?
>Den ser meget amerikansk ud.
>Spiller europæisk film ingen rolle?
>Venligst kevin

Manden hedder Leonard Maltin og er .... rigtigt nok: Amerikaner.
Europæiske film? Nu skal jeg jo ikke argumentere for Matin's fornemmelser
for film -er heller ikke enig i alle, hvad laver fx E.T. på en liste, hvor
Taxidriver mangler???
Men Ok! -Her er så BFI (Brittish Film Institute) top-100 for sidste
århundrede... det er så kun brittiske film
/kasper

----------
1. The Third Man, 1949
2. Brief Encounter, 1945
3. Lawrence of Arabia, 1962
4. The 39 Steps, 1935
5. Great Expectations, 1946
6. Kind Hearts and Coronets, 1946
7. Kes, 1969
8. Don't Look Now, 1973
9. The Red Shoes, 1948
10. Trainspotting, 1996
11. The Bridge on the River Kwai, 1957
12. If...., 1968
13. The Ladykillers, 1955
14. Saturday Night and Sunday Morning, 1960
15. Brighton Rock, 1947
16. Get Carter, 1971
17. The Lavender Hill Mob, 1951
18. Henry V, 1944
19. Chariots of Fire, 1981
20. A Matter of Life and Death, 1946
21. The Long Good Friday, 1980
22. The Servant, 1963
23. Four Weddings and a Funeral, 1994
24. Whisky Galore!, 1949
25. The Full Monty, 1997
26. The Crying Game, 1992
27. Doctor Zhivago, 1965
28. Monty Python's Life of Brian, 1979
29. Withnail and I, 1987
30. Gregory's Girl, 1980
31. Zulu, 1964
32. Room at the Top, 1958
33. Alfie, 1966
34. Gandhi, 1982
35. The Lady Vanishes, 1938
36. The Italian Job, 1969
37. Local Hero, 1983
38. The Commitments, 1991
39. A Fish Called Wanda, 1988
40. Secrets & Lies, 1995
41. Dr. No, 1962
42. The Madness of King George, 1994
43. A Man For All Seasons, 1966
44. Black Narcissus, 1947
45. The Life and Death of Colonel Blimp, 1943
46. Oliver Twist, 1948
47. I'm All Right Jack, 1959
48. Performance, 1970
49. Shakespeare in Love, 1998
50. My Beautiful Laundrette, 1985
51. Tom Jones, 1963
52. This Sporting Life, 1963
53. My Left Foot, 1989
54. Brazil, 1985
55. The English Patient, 1996
56. A Taste of Honey, 1961
57. The Go-Between, 1971
58. The Man in the White Suit, 1951
59. The Ipcress File, 1965
60. Blow-Up, 1966
61. The Loneliness of the Long Distance Runner, 1962
62. Sense and Sensibility, 1995
63. Passport to Pimlico, 1949
64. The Remains of the Day, 1993
65. Sunday Bloody Sunday, 1971
66. The Railway Children, 1970
67. Mona Lisa, 1986
68. The Dam Busters, 1955
69. Hamlet, 1948
70. Goldfinger, 1964
71. Elizabeth, 1998
72. Goodbye Mr. Chips, 1939
73. A Room with a View, 1985
74. The Day of the Jackal, 1973
75. The Cruel Sea, 1952
76. Billy Liar, 1963
77. Oliver!, 1968
78. Peeping Tom, 1960
79. Far from the Madding Crowd, 1967
80. The Draughtsman's Contract, 1982
81. A Clockwork Orange, 1971
82. Distant Voices, Still Lives, 1988
83. Darling, 1965
84. Educating Rita, 1983
85. Brassed Off, 1996
86. Genevieve, 1953
87. Women in Love, 1969
88. A Hard Day's Night, 1964
89. Fires Were Started, 1943
90. Hope and Glory, 1987
91. My Name Is Joe, 1998
92. In Which We Serve, 1942
93. Caravaggio, 1986
94. The Belles of St. Trinian's, 1954
95. Life Is Sweet, 1990
96. The Wicker Man, 1973
97. Nil By Mouth, 1997
98. Small Faces, 1995
99. Carry On up the Khyber, 1968
100. The Killing Fields, 1984

Fra : Magnus

Dato : 23-01-02 14:03

"kevin vilhelmsen" <kevintina@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> 23/01/02 10:03kana@mindless.NOcomKasper Navrbjerg

> Hvor kommer maltins fra?
> Den ser meget amerikansk ud.
> Spiller europæisk film ingen rolle?

Manden er amerikaner, så det er vel forventet at han bruger meget plads på
amerikanske film. Samtidigt er Hollywood et referencepunkt mange ikke
amerikanske filmfolk bruger. Enten fordi filmen skal være lidt ligesom en
Hollywood film (Kurosawas Syv Samurajer) eller fordi filmen skal være langt
fra Hollywood film. (8½ og Cykeltyven).

Men Maltin har stadigvæk flere ikke amerikanske film med i sin liste, end de
liste folk her har lavet. Hvilket nok tyder på, at han har set lidt flere
film, end de fleste af os har.

mvh Magnus

Fra : Zeki

Dato : 23-01-02 14:19

> [...]
de
> liste folk her har lavet. Hvilket nok tyder på, at han har set lidt flere

Flere film der ikke er fra de sidste 20 år vel og mærke. At 'Raiders of the
lost arc' og 'Usual Suspects' ikke er på hans liste, er da suspekt! Til
gengæld er der så blevet plads til B-films gaberne 'Blow up' og 'Mean
Steeets'

Zeki

Fra : Magnus

Dato : 23-01-02 14:25

"Zeki" <zeki@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lost arc' og 'Usual Suspects' ikke er på hans liste, er da suspekt! Til
> gengæld er der så blevet plads til B-films gaberne 'Blow up' og 'Mean

Smag og behag er jo forskellig, men jeg fatter ikke helt hvad du har imod
Blowup, at den er inspirationskilde for Blow Out er jo ikke Antonini's
skyld.

Fra : kevin vilhelmsen

Dato : 23-01-02 23:39

23/01/02 14:02magnus@mcnus.dkMagnus

> [...]
> liste folk her har lavet. Hvilket nok tyder på, at han har set lidt flere

Jeg kan være enig med dig i at han nok har set flere amerikanske, men danske
eller eouropæiske?, og i øvrigt er det ikke så væsentlig, bare at der jo i
"must" oplægget jo lagdes op til at de skulle være film der hjalp til at
forstå historien.
Og den startede som bekendt i eoropa.
Hvilket også fremgår af listen

Fra : T.Liljeberg

Dato : 24-01-02 07:28

On Wed, 23 Jan 2002 14:02:38 +0100, "Magnus" <magnus@mcnus.dk> wrote:

>Enten fordi filmen skal være lidt ligesom en
>Hollywood film (Kurosawas Syv Samurajer)

Gad vide hvem der har inspireret hvem mest?

>eller fordi filmen skal være langt
>fra Hollywood film. (8½ og Cykeltyven).

Mener du virkelig, at film bevidst bliver lavet langt fra Hollywood
film. Altså som en målsætning i sig selv?

Tom

Fra : Jens Thomsen

Dato : 23-01-02 10:46

"Kasper Navrbjerg" <kana@mindless.NOcom> skrev i en meddelelse

> Herunder er Maltins 100 must-see film fra det 20. århundrede.
> Det kan man sige om hvad man vil (!). Øeeeh, så det kan I bare gøre.

Udmærket liste, der kommer rundt omkring det meste, selvom det naturligvis
aldrig kan blive fyldestgørende.

Jeg ville nok smække lidt flere europæiske film på. Jeg mangler Dreyer og i
det mindste La Passion de Jeanne d'Arc. Nybølgen i 1960'erne kan heller ikke
bare sammenfattes af Les Quatre cent coups (The Four Hundred Blows). Og hvad
med den engelske 'kitchen sink'-realisme?

Ud fra et rent dansk synspunkt burde film som Weekend, Balladen om
Carl-Henning, Sult og Forbrydelsens element også som absolut minimum være
med.

Det virker i øvrigt lidt som om, Maltin løber tør for plads. Der er næsten
ingen film fra de sidste tyve år på listen.

MVH
Jens

Fra : Kasper Navrbjerg

Dato : 23-01-02 11:14

Jens Thomsen wrote in message
<3c4e847b$0$219$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Det virker i øvrigt lidt som om, Maltin løber tør for plads. Der er næsten
>ingen film fra de sidste tyve år på listen.

Jeg vil gi' dig helt ret i dine betragtninger. Problemet er vel at man, på
grund af pladsmangel, ikke kan få alle genrer lige vel repræsenteret. Og så
bliver det i sidste ende et spørgsmål om personlig smag.
Ang. listen, så er den udgivet i hans år 2000 guide. Manden gør faktisk et
stort nummer ud af at gøre opmærksom på at der er tale om _seværdige_ film,
ikke de _bedste_ film. Han vil ikke gøre sig til dommer over de bedste film
(hvis en sådan liste overhovedet kan laves) - lidt mærkeligt når man tænker
på at han lever af at være filmkritiker
Mvh Kasper

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 23-01-02 15:04

> [...]
> filmverdenen så skriv!
>
> Mvh Jakob
>

> PS. Nu snakker jeg jo om film gennem hele historien, nok mest de kulte

(Ups, kom først til at sende den direkte til Jakob :))

Her er lige et par stykker til:
Heat
American History X
Full Metal Jacket
Tombstone
Forrest Gump
E.T.
Young Guns
Braveheart
Titanic
The Game

Søren

Fra : Coprophagia

Dato : 23-01-02 16:03

Følgende film er helt klart et must:

Humanoids from the Deep (1980)
The Atlantis Interceptors (1983)
Yor, the Hunter from the Future (1982)
Bruce Lee Fights Back from the Grave (1976)
Tuareg: The Desert Warrior (1984)

Fra : Søren Olsen

Dato : 23-01-02 18:25

Jakob Harming wrote:

> Så hvis I har nogle film man bare burde have haft set, for at forstå
> filmverdenen så skriv!

Jeg ved ikke om jeg orker at komme med min top-10!
Der er kun to i farve.
Og kun en fra USA (livet er for kort til amerikanske film)

Film, det er når man glemmer at det er film!
Hvad skal vi med Ringenes Herre?

--
Søren O
Det er utroligt vigtigt ...

Fra : Magnus

Dato : 23-01-02 19:20

"Søren Olsen" <asta@tjekket.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke om jeg orker at komme med min top-10!
> Der er kun to i farve.
> Og kun en fra USA (livet er for kort til amerikanske film)
Det er da netop derfor du skal komme med den. Det kan jo være at der er
perler imellem, som vi andre ikke kender.

> Film, det er når man glemmer at det er film!
> Hvad skal vi med Ringenes Herre?

Få tre timer til at gå

mvh Magnus

Fra : kevin vilhelmsen

Dato : 24-01-02 00:01

23/01/02 18:24asta@tjekket.dkSøren Olsen

> [...]
> Der er kun to i farve.
> Og kun en fra USA (livet er for kort til amerikanske film)
>
> Film, det er når man glemmer at det er film!

Egentlig et spændende indlæg i en noget ensidig tråd, ikke at det gør så
meget, men jeg ville gerne at du uddybede det lidt?
kevin

Fra : buitenhuis

Dato : 09-05-03 15:58

"Jakob Harming" skrev d. 21-01-02 18:24 dette indlæg :
> Hej Jacob. Ved du hvor jeg kan få fat på Ditte Menneskebarn. Enten
købe den på DVD eller downloade den gratis, et eller andet sted på
nettet.?.?
Med venlig hilsen
Henrik.
henrikbuitenhuiss@hotmail.com