Hvorfor 2 bremseskiver foran og kun en på ~
Fra : Thomas Hjort

Dato : 21-01-02 18:00

Det har undret mig at man på MC'er sætter to skiver på forhjulet og kun en
på baghjuler (normalt). Hvis det er glat er det da mere sikkert at bremse
med baghjulet? En MC har det også med at dykke kraftigt i forgaflen når man
bremser på forhjulet.
Hvorfor designes MC'er ikke med det omvendte, altså to skiver bagpå og en
foran?
Der er sikkert en eller anden totalt simpel forklaring på det, jeg kan bare
ikke lige få øje på den.

Mvh Thomas

Fra : boe

Dato : 21-01-02 18:11

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> foran?
> Der er sikkert en eller anden totalt simpel forklaring på det, jeg kan

Fordi langt den største del af bremseeffekten ligger på forhjulet. Baghjulet
letter jo nærmest under kraftig opbremsning og vil derfor næsten ingen
bremseeffekt have. Bremsning på glat og våd vej er under alle omstændigheder
en risikabel affære

Bo, VF1000F

Fra : Anders Brask

Dato : 21-01-02 18:22

Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2hhe8$fuu$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> foran?
> Der er sikkert en eller anden totalt simpel forklaring på det, jeg kan

Ja forklaringen ligger i naturlovene. Massemidtpunktet på en motorcykel
eller bil ligger jo ca. 0.5-1 meter over vejen. Når man så bremser vil det
give et moment forover som derved flytter vægt fra baghjulet til forhjulet.
Da der således er mere vægt på forhjulet kan der altså også bremses
kraftigere på dette. Derfor har man to skiver foran. Hvis du har lagt mærke
til det har biler også mindre bremser bagved end foran af ovennævnte grund.
Dog er effekten ikke ligeså kraftig da biler har et lavere tyngdepunkt. Min
Aprilia RS 250 kan ligefrem lette baghjulet ved hård opbremsning, også
hjælper bagbremsen jo ikke så meget.

Mvh. Anders

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-01-02 18:34

Anders Brask wrote:

Anders, kan du ikke lige ordne din newsreader, så den kommer til at skrive
Re: istedet for Sv:, for ellers er der mange der ikke kan læse dine indlæg
(fx dem der bruger news.sunsite.dk = mange). Hvis din OE er af den slags
hvor man ikke kan sætte flueben et eller andet sted for at ordne det, har
jeg en patch liggende på <http://the.subnet.dk/oefix.exe>.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-01-02 18:44

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Re: istedet for Sv:, for ellers er der mange der ikke kan læse dine indlæg
> (fx dem der bruger news.sunsite.dk = mange).

Ja, jeg kan fx. ikke se det...

Rittig

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 21-01-02 20:36

> Ja, jeg kan fx. ikke se det...
>
> Rittig

Ditto
(beklager Rittig, du fik også denne besked i din hotmail-boks)
--
Dan

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-01-02 17:35

"D@n Dethlefsen" <FJERNMIGsota@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ditto
> (beklager Rittig, du fik også denne besked i din hotmail-boks)

Pyt, jeg tror jeg overlever det...

Rittig

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 22-01-02 23:52

> Pyt, jeg tror jeg overlever det...
>
> Rittig

Py-ha :>)

Dan

Fra : Anders Brask

Dato : 21-01-02 20:02

> [...]
Aprilia RS 250 kan ligefrem lette baghjulet ved hård opbremsning, også

Nu hvor vi er ved bremser kan jeg måske afklare en almindelig misforståelse.
Jo større bremser jo kortere bremselængde. Dette er ikke altid sandt, selv
underdimensionerede bremser kan som regel blokere hjulene. Når hjulet
blokerer er det fordi der ikke kan overføres flere kræfter. Store bremser
gør det nemmere at dosere bremsekræften og herved kan man opnå en kortere
bremselængde. Endvidere vil små bremser blive meget varme ved hård
belastning (gentagne opbremsninger). Denne varme fører til nedsat bremseevne
pågrund af nedsat friktion. Bremsevæsken kan også begynde at koge.
Konklusionen er derfor at en almindelig bremse kan bremse lige så godt som
overdimensioneret ved første opbremsning. Mange sportsmotorcykler kører
rundt med voldsomt overdimensionerede bremser i forhold til daglig brug.
Sammenlign eksempelvis en 1500 kg bils bremser med en 200 kg mc's. Der er jo
heller ikke ret mange der tager deres bil med på bane. Håber der var nogen
der syntes det var interessant

Mvh. Anders
(Mekanikinteresseret)

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-01-02 20:24

"Anders Brask" <brask@pbk.dk> skrev i en meddelelse

> Der er jo
> heller ikke ret mange der tager deres bil med på bane.

Nåh, det gjorde jeg ellers i lørdags...

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-01-02 20:49

Claus Rittig wrote:

> "Anders Brask" <brask@pbk.dk> skrev i en meddelelse

> Nåh, det gjorde jeg ellers i lørdags...
>
> Rittig

Hehe, så kan du være med igen

Fra : Thomas Hjort

Dato : 21-01-02 20:46

Håber der var nogen
> der syntes det var interessant

God forklaring !

Mvh Thomas Hjort

Fra : Mads Lund

Dato : 23-01-02 17:06

> [...]
> overdimensioneret ved første opbremsning. Mange sportsmotorcykler kører
> rundt med voldsomt overdimensionerede bremser i forhold til daglig brug.

Tjo, men så aligevel ikke. Den største påvirkning af bremserne komemr ved
nedbremsning fra topfart. Og kan skramlet køre 270 så skal bremserne også
kunen klare en nedbremsning fra denne hastighed uden markant fade af
bremseevnen. Og her betyder bremseskivens køleareal en hel del, og uden jeg
som sådan har haft fingrene på 9'erens skiver efter en hård nedbremsning, så
kan det tydeligt ses på skivernes farve, at de har været temmelig varme.

> Sammenlign eksempelvis en 1500 kg bils bremser med en 200 kg mc's.

Ja prøv engang at se bremserne på en 1500 kg's bil der kan køre 270 og
sammenlign med 2stk 5mm tykke 320 skiver så skal du bare se køling og
godstykkelser.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 21-01-02 20:41

> [...]
> foran?
> Der er sikkert en eller anden totalt simpel forklaring på det, jeg kan

Bremseeffekten på en normal.MC er fordelt med ca. 80% foran og 20% til
baghjulet.
På en sports mc er fordelingen nok nærmere 90/10, og på en stor tung cruiser
60/40.
Se andre indlæg med "vægtforskydnning".

--
Dan

Fra : Frederik

Dato : 21-01-02 21:47

> [...]
> foran?
> Der er sikkert en eller anden totalt simpel forklaring på det, jeg kan

Det er pga. Newtons første lov, som siger at en masse i bevægelse helst vil
fortsætte i samme retning og med samme hastighed. Når du bremser en
motorcykel vil den samlede masse bestående af dig selv og motorcyklen
forsøge at fortsætte fremad, og da tyngdepunktet for en normal motorcykel
vil ligge et sted mellem og over de to hjulaksler vil det trække "kroppen"
af motorcyklen opad og fremad, og dermed løfte baghjulet (hvis tyngdepunktet
lå under baghjulsaksen ville det dog presse baghjulet i asfalten, og så
ville du sikkert se to bremseskiver bagpå). Mindre vægt på baghjulet giver
mindre friktion mod asfalten og dermed ringere bremseevne, derfor vil du
opleve at baghjulet er langt nemmere at blokere selv med en enkelt skive,
end forhjulet er med to. Når du bremser vha. forbremsen, vil det samme ske,
forskellen er at jo mere du bremser jo mere øges vægten på forhjulet, og jo
mere lettes den på baghjulet. Det er derfor du ser at cyklen dykker i
forgaflerne, men det giver altså bedre friktion og dermed bedre bremseevne.
En fysiker kunne sikkert udtrykke det mere stringent, men det er i meget
grove træk hvad der sker når du bremser.

Frederik

Fra : PHK

Dato : 27-01-02 15:29

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Det har undret mig at man på MC'er sætter to skiver på forhjulet og kun en
> på baghjuler (normalt). Hvis det er glat er det da mere sikkert at bremse
> med baghjulet?

Jeg kører mange km, også når det er glat, og jeg har følgende erfaringer:

Det mest sikre, når det er glat, er at bruge begge bremse, at fordele
bremsekraften på for- og baghjul.

Bremser du kun med forhjulet, bliver vægten ikke skubbet på forhjulet og den
blokerer nemmere.

Bremser du kun med baghjulet, er der ikke "brems" nok i cyklen til at den
stopper effektivt.

Jeg føler det lige som om at når man kun bruger en bremse, så er det som om
noget af friktionen også forsvinder.

Kør ligeud når du bremser! Tager man små krappe sving (vendinger), skal man
ikke bruge forbremsen, hvis det kan undgås. Selv efterårsvåde fliser kan
være meget glatte og skabe pludselige problemer, hvis man bruger forbremsen
samtidig med at man drejer (skarpt).

--
_
|_|

Fra : Armand

Dato : 28-01-02 22:17

PHK <phk@esenet.dk> skrev i en news:a3358h$mo4$16@sunsite.dk...

> "Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det mest sikre, når det er glat, er at bruge begge bremse, at fordele
> bremsekraften på for- og baghjul.

Som gældende for alt føre:
Skal man bremse og ikke blot reducere farten vil forbremsen hurtigt
blive en nødvendighed!
Men netop hvis man er nervøs for en evt. blokering af forhjulet, er det
fornuftigt
at bruge bagbremsen også => bagbremsen bør bruges altid!!!!!

Forklaring:
Ved en forhjuls-blokade vil forenden af motorcyklen formedelst blive
skubbet til side af den bagvedliggende masse, og man vil opleve at falde
hårdt i jorden uden at have nået at reagere (som de fleste vil kunne
visualisere udkommet af en
forhjulsblokade!).
Kun ved at baghjulet også bremses undgår man at hele modellens vægt
presser på for at komme forbi det bremsende forhjul: Bremses baghjulet
samtidig med, vil det svare til at en person bagved forsøgte at stoppe
ved at holde fat i bagagebæreren. På denne måde holdes bagende
"udstrakt" og lige bag forhjulet, hvorved at man vil kunne frembringe
endog betragtelige bremsespor med forhjulet uden at vælte

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 29-01-02 09:19

> Skal man bremse og ikke blot reducere farten vil forbremsen hurtigt
> blive en nødvendighed!

Hvad er det for noget vrøvl ?
Kan du forklare forskellen på at reducere farten og bremse ?

> Men netop hvis man er nervøs for en evt. blokering af forhjulet, er det
> fornuftigt
> at bruge bagbremsen også => bagbremsen bør bruges altid!!!!!

Se det var jeg uenig i, indtil jeg læste den næste forklaring. Men jeg er
dog stadig lidt i tvivl.

Angående forhjulsblokering er det ok, men tag så disse faktorer med i
billedet :
Ved hårde opbremsninger på lette cykler (ala 125RR) opleves ofte at
baghjulet slipper jorden, en bremsning af baghjulet i dette tilfælde vil kva
min nyerhvervede offroad viden medføre at ekvipagen vil tippe forover,
hvilket vil forværre tendensen til at gå på forhjul. Ydermere vil en
bremsning af baghjulet medføre at baghjulet stopper med at rotere, hvorved
gyrostabiliseringen af cyklens retning forsvinder, hvilket giver nogle ret
nervøse landinger.

Mener du man bør bruge bagbremsen i dette tilfælde ?

Desuden vil jeg så bagefter hævde at man har nok at gøre med 4 nedgearinger,
forbremse dosering og glidende vægtforskydning som skal foregå på 2-2,5 sek
der er mellem man starter nedbremsningen til man ligger med maks nedlægning
i kurve 1 i Herning. Jeg har i hvertfald travlt for at det lykkes bare
nogenlunde. (Fuck jeg har fået skældud af Henrik mange gange fordi jeg ikke
vægtforskyder i en glidende bevægelse, hvilket i kombi med at baghjulet ikke
rører jorden medfører at cyklen lander skævt lige før svinget)

Mads Lund
RS125RR

Fra : Armand

Dato : 29-01-02 19:24

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en
> Hvad er det for noget vrøvl ?
> Kan du forklare forskellen på at reducere farten og bremse ?

Hvorfor tror du at vinteren er hård imod bilers bremser, og især
bagbrems-skiver?
Det er meget sjældent at man i bil bremser særligt hårdt op i løbet af
en vinterperiode - indenbys kørsel (KBH måske dog undtaget!) og glat
føre vil forstærke dette. Derved bliver overfladerust ikke engang slidt
af fra dag til dag, endende med at der formedelst er rustkager på
skiverne!

Mange motorcyklister kører ligeledes med et "glid", som gør at
motorbremsen
kun behøver understøtning af bagbremsen - Indtil en sjælden gang hvor en
situation opstår, som rigtig kræver brug for at bremse.

Det er denne forskel, der ligger i min definition!!

> [...]
forover,
> hvilket vil forværre tendensen til at gå på forhjul.

Erkendt:
Jeg har ikke taget højde for stoppies!
Læs dog videre nedenfor.

Snakken er endvidere basal snak om bremsebrug for den almene mc-bruger,
hvorunder at deciderede stoppies ikke kan blive hensyntaget

Forøvrigt er du ikke den eneste der har oplevet at stå på hovedet - Arne
Loklindt oplevede det på en lånt Motard få omgange inde i et løb og for
enden af Ring Djurslands langside

> [...]
forsvinder,
> hvilket giver nogle ret nervøse landinger.
> Mener du man bør bruge bagbremsen i dette tilfælde ?

Under en stoppie vil et roterende baghjul være et gode!

Men:
Når man træder på bagbremsen sker der det modsatte af når en
forsving-gaffel (er der ikke en gammel MZ Troophy i gammel-Lunds gemmer
et sted?) stiver sig af ved bremsning - bagsvingeren trykkes op under
sædet (dette er endda meget let at se på en off-roader's bløde
bag-affjedring, så test det lige selv inden du modsiger mig heri!)!!!
En sænkning af bagende = en sænkning af tyngdepunktet, hvilket kan være
lige dét der skal til for at en model ikke laver en stoppie
Lavere tyngdepunkt er endvidere også et generelt stabilitets-kriterie
for
opbremsning!
Og så er der lige argumentet med at få mervægt på forhjulet førend at
man kaster sig over forbremsen!!!!

> [...]
foregå
> på 22,5 sek der er mellem man starter nedbremsningen til man ligger

Jeg har altid brugt bagbremsen på RGV'en under race:
Det har altid været en god indikering af hvornår at stoppien er
overhængende, når den "fedtende" bagende begynder at være rolig uden at
man selv har gjort noget derfor

Nedgearinger foregår også mere problemfrit når baghjulet bremses (á
koblingsfri nedgearing!)!

Ergo:
Sprøger du mig, så er bagbremse go'nok!

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 30-01-02 09:16

> [...]
> føre vil forstærke dette. Derved bliver overfladerust ikke engang slidt
> af fra dag til dag, endende med at der formedelst er rustkager på

Ha, et skummelt forsøg på at undvige At tage farten af og bremse er det
samme. Om man så bruger motorbremsen eller hjulbremserne.

> [...]
> kun behøver understøtning af bagbremsen - Indtil en sjælden gang hvor en
> situation opstår, som rigtig kræver brug for at bremse.

Hmm, så har jeg fundet ét argument for min kørsel. For uagtet føret og
underlaget (pånær ren is i rold skov) er forbremsen altid i brug. Bagbremsen
bruger jeg mest til at styre med (eller forsøge i det mindste).

> Snakken er endvidere basal snak om bremsebrug for den almene mc-bruger,
> hvorunder at deciderede stoppies ikke kan blive hensyntaget

Hmm, så er jeg stemplet , og falder udenfor kategorien "almen mc bruger"

> Forøvrigt er du ikke den eneste der har oplevet at stå på hovedet - Arne
> Loklindt oplevede det på en lånt Motard få omgange inde i et løb og for
> enden af Ring Djurslands langside

Jeg har heldigvis aldrig flippe forover, de 2 gange hvor jeg har slået mig
på RR har været ved forhjulsblokader på vej ind i sving.

> Men:
> Når man træder på bagbremsen sker der det modsatte af når en
> forsving-gaffel (er der ikke en gammel MZ Troophy i gammel-Lunds gemmer
> et sted?)

1½ helt precis

> stiver sig af ved bremsning - bagsvingeren trykkes op under
> sædet (dette er endda meget let at se på en off-roader's bløde
> bag-affjedring, så test det lige selv inden du modsiger mig heri!)!!!

Næ næ det ved jeg godt.

> En sænkning af bagende = en sænkning af tyngdepunktet, hvilket kan være
> lige dét der skal til for at en model ikke laver en stoppie

Tjo både og, hvis man bremser på bagenden først (uden jeg dog kan gennemskue
at man kan gøre det i rr, hvor man accelerere lige til bremsepunktet) så vi
bagenden sænke sig og tyngdepunktet bevæge sig et par cm nedad.

Men men, årsagen til at bagenden har denne opførsel er, at ved bremsning af
rotationen, vil baghjulet forsøge ar rotere bagsvingeren i en opad gående
bevægelse, hvilket svarer til at man løfter i baghjulet. Og hvis nu man har
reduceret vægten på baghjulet til nær nul (lige før hjulet løfter sig) og så
bremser, så vil bremsningen give en opad rettet kraft, som starter stoppien.
Situationen er selvfølgelig kun kritisk hvis man har så hårdt fat i
forbremsen, at baghjulet er stort set ubelastet.

> Og så er der lige argumentet med at få mervægt på forhjulet førend at
> man kaster sig over forbremsen!!!!

Som betyder hva ?

> Nedgearinger foregår også mere problemfrit når baghjulet bremses (á
> koblingsfri nedgearing!)!

Hmm, jeg laver nu koblingsfrie nedgearinger uden at bruge bagbremsen, og med
det rette interval så kan men faktisk bremse hjulet med nedgearingerne så
dets hastighed passer med forhjulets under hele nedbremsningen og de dermed
har samme hastighed når forbremsetrykkel lettes og svingningen påbegyndes.

> Sprøger du mig, så er bagbremse go'nok!

Jow jow, det er ikke 100% overflødig vægt
Men det skal måske lige nævnes at jeg under en træning sidste år mistede
forbremsen, pga et hul i slangen. Så byttede jeg for og bagbremse slangerne
og listede ud igen (uden om teknisk kontrol og kørte uden problemer det
næste træningspas. Så det er nok ikke meget jeg bruger bagbremsen. Men det
var muligvis noget jeg skal arbejde med.

Mads Lund
RS125RR

Fra : Armand

Dato : 30-01-02 22:02

> Som betyder hva ?

At man har større vægt på fordækket når man har bag-bremset, og dette
giver større margen for brug af forbremsen således at man kan kaste sig
noget hårdere over bremsegrebet fra starten uden at forhjulet blokerer!

> [...]
de
> dermed har samme hastighed når forbremsetrykkel lettes og svingningen

Så prøv at understøtte med bagbremsen og få en Ahaaa oplevelse(tm)

> Jow jow, det er ikke 100% overflødig vægt
> ..........................Så det er nok ikke meget jeg bruger
> bagbremsen. Men det var muligvis noget jeg skal arbejde med.

Tjaeh :-/

Forøvrigt skulle din nygifte motortosse-makker være den første til at
belære dig om brug af bremserne. Derved at det er en af de tunge
teorilektioner under DMC's Bronze-kurser!

--
Armand.

Fra : Jakob Barfod

Dato : 29-01-02 12:54

> [...]
> hårdt i jorden uden at have nået at reagere (som de fleste vil kunne
> visualisere udkommet af en forhjulsblokade!).

Nogle af os har endda prøvet :-/

--
Jakob (som skal på bronzekursus)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-01-02 14:46

Armand:

Jacob:
> Nogle af os har endda prøvet :-/

Jo tak for kaffe - Der var 11/12/01 jeg taklede asfalten og skulderen er
ikke helt iorden endnu

/A

Fra : Jakob Barfod

Dato : 29-01-02 16:20

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Armand:
>
> Jacob:
>
> Jo tak for kaffe - Der var 11/12/01 jeg taklede asfalten og skulderen er
> ikke helt iorden endnu

Vil du med på bronzekursus?

Nu har jeg jo opdaget, at det går som lyn&torden, når forhjulet forsvinder.
Man har i hvert fald ikke tid til den dybsindige rationalisering om den
rette reaktion, før man er i dørken!

--
Jakob

Fra : Armand

Dato : 29-01-02 19:25

Jakob Barfod <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> Nogle af os har endda prøvet :-/

Jeg ser det næsten ugentligt når byens unger kører "Kun race":
Baghjuls-blokeringer, som ender i styrt, foregår næsten i slow-motion,
imens at forhjulsblokader ender med at knægten (og enkelte piger!)
lynhurtigt befinder sig ovenpå den liggende racer
Det er også ved forhjulsblokade-styrt at man ser dem ømme sig mest
(altid godt skjult for de andre - Man skal jo ikke regnes for en
tøsedreng)!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-01-02 21:50

Blå øgler fra Mars tvang Jakob Barfod til at skrive:

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nogle af os har endda prøvet :-/

Jeps, også mig :-/
Ikke fordi de har været farlige, sådan set. Nogle af dem vil nogen nok
kategorisere som fremprovokerede
For det meste har jeg bare kunnet slippe bremsen i en helvedes fart,
hvorefter forhjulet så hopper på plads på en ret... brutal måde Det er
dog lidt værre når det er vådt, for så har forhjulet ikke så meget vejgreb
under blokaden, og det gør at det bliver sværere for hjulet af få greb nok
til at køre på plads igen
Jeg har faktisk også lavet en ½ meter lang fed (5-6-7 cm bred) sort streg
med forhjulet under et stoppieforsøg på noget elendigt asfalt. Jeg var
egentlig nået dertil hvor næsten al vægten lå på forhjulet, men så mistede
hjulet lige grebet. Hastigheden lå nok på omkring 20 km/t, men alligevel
kunne jeg bagefter se at vinken på udskridningen lå på omkring 15 grader,
så det går hurtigt, når det først skrider På det tørre asfalt kom
hjulet heldigvis hurtigt på plads igen, men også på en rimelig brutal måde

Well, what doesn't kill you makes you stronger
Bemærk lige at det jeg skrev kun lige er baseret på mine begrænsede
erfaringer
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk