Overarbejde
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-01-02 17:57

Jeg befinder mig i den situation, at jeg enten skulle flytte
med firmaet til en ny lokation, eller modtage en opsigelse pr. 31/3.
Jeg valgte sidstnævnte.

Jeg fandt dog ny arbejde betydeligt hurtigere, og i midten af december
siger jeg op pr. 31/1. Dette er alle parter enige om.

Tidsfristen er meget kort, og det vil derfor være meget svært for
mig at løse de opgaver der er mig pålagt at løse inden jeg stopper
(men de kunne have været løst med 1 måned ekstra).

Jeg har planlagt at stoppe på fredag, oprindeligt ferie de
sidste 4 dage. Men en del overarbejde har medført at jeg allerede
i starten af januar gjorde opmærksom på at jeg planlægger at
afspadsere de sidste 4 dage. Dette efter at der har været en del
vagter i julen.

Jeg har derfor påtaget mig en del overarbejde. Problemet er nu,
at min arbejdsgiver ikke menr at jeg har krav på kompensation i
form af penge eller afspadsering for mit overarvejde. Han har
kun accepteret en enkelt søndag som 1 dag (omend jeg har brug
12 timer).

I min ansættelseskontrakt står at arbejdstiden er 37 timer pr. uge.
Der står også at der kan forventes periodevis overarbejde.

Det er dette han tolker derhen, at der ikke skal betales for
overarbejde.

Holder dette nogen steder ? Normalt har vi tidligere fået
afspadsering/penge for godkendt overarbejde, så der er en
præcedens.

Virksomheden har tidligere brug begrebet interessetimer for
ikke lønede timer udover normal arbejdstid, men jeg har specifikt
sidne min opsigelse kun talt og mailet med ordet overarbejde.
Interessetimer er også et begreb der anvendes på min kommnende
arbejdsplads.

Såfremt arbejdsgiver forlanger at overarbejde ikke skal
honoreres, så er der tvivl om ansættelseskontrakten. Kan jeg
så forlange 10.000 kr ? Eller er det først efter 1/4 ?

At jeg så ikke forstår abejdsgivers holdning er en anden sag.
Der vil være en del ting som jeg ikke kan nå, og arbejdspladsen
vil derfor være interesseret i at kontakte mig den næste måned
eller to. Dette vil ihvertfald ikke kunne ske gratis medmindre
vi går fra hinanden i mindelighed. Og jeg ved heller ikke om
de vil betale 1200 kr i timen (det har de lejet mig ud til).

En helt anden ting er, at jeg for over 1 år siden blev lovet
et mindre vagttillæg (1000 kr/md til deling = 500 kr/md i starten)
som skulle deles mellem personer som der kunne ringes til udenfor
normal arbejdstid. Dette fik jeg aldrig da den anden person stoppede
kort efter. Kan jeg kræve dette beløb udbetalt nu da jeg er
blevet opmærksom herpå ? Og hvor langt tilbage ?

Hvad med andre regninger som jeg har dækket jvf. min kontrakt ?
Jeg har fri telefon + internet med en max. på x kr/år. Kan jeg
få dækket egne telefonomkostninger ? Og hvor langt tilbage
(abonnementet har altid været mit). Hvor lang tid kan man
'smøle' med sådanne bilag ?

Fra : Peter G C

Dato : 21-01-02 19:26

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

[klip]

> Holder dette nogen steder ? Normalt har vi tidligere fået
> afspadsering/penge for godkendt overarbejde, så der er en
> præcedens.

Arbejdsgiveren skal selvfølgelig følge de regler som normalt gælder.

Omvendt er det normalt sådan, at man kun har krav på betaling for
overarbejde, hvis det er beordret.

[klip]

> Såfremt arbejdsgiver forlanger at overarbejde ikke skal
> honoreres, så er der tvivl om ansættelseskontrakten. Kan jeg
> så forlange 10.000 kr ? Eller er det først efter 1/4 ?

Ansættelseskontrakten er der vist ikke noget i vejen med.

[klip]

> [...]
> få dækket egne telefonomkostninger ? Og hvor langt tilbage
> (abonnementet har altid været mit). Hvor lang tid kan man

Du kan kræve beløbene for den nævte periode - hvis du kan bevise aftalen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-01-02 22:09

On Mon, 21 Jan 2002 19:25:57 +0100,
Peter G C <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote:

> Du kan kræve beløbene for den nævte periode - hvis du kan bevise aftalen.

Noget af det er skriftligt.

Men kan jeg gøre krav gældende 5 år tilbage ? Noget sådant
ville da kunne give problemer for et firma der har afsluttet
årsregnskabaer. Selvfølgelig kan man argumentere for, at de
bør have foretaget hensættelser til et evt. senere krav.

Jeg kan også se problemer omkring bilag der afleveres for sent
af medarbejderen i forbindelse med kundeopgaver der er
slutfakturerede. Selvfølgelig vil det også være urimeligt at
medarbejderen selv skulle betale sådanne, hvis de er bortkomne
og senere dukker op.

Fra : Peter G C

Dato : 22-01-02 07:30

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

[klip]

> Men kan jeg gøre krav gældende 5 år tilbage ?

Ja - måske. Det er en konkret vurdering.

> Noget sådant
> ville da kunne give problemer for et firma der har afsluttet
> årsregnskabaer.

Det giver ingen regskabsproblemer - og det i øvrigt slet ikke dit problem.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/