Telefonanlæg til familie med 2 linier og 8~
Fra : Bjarni Mortensen

Dato : 23-01-01 12:55

Jeg ønsker at købe et telefonanlæg, som kan styre mine 7 stk. lokale
telefoner + 1 stk fax.

Vi vil gerne kunne ringe internt mellem lokaltelefonerne.

Vi har i øjeblikket 2 analoge linier ind i huset, hvor jeg bruger den ene
til fax.

Skal jeg konvertere de to indgående linier til ISDN (og dermed få 4
indgående linier)?

Hvilket telefonanlæg skal jeg vælge (leverandør/pris/kvalitet)?

/Bjarni

Fra : Claus Toftkær

Dato : 23-01-01 18:33

Barni Skrev:
> [...]
> indgående linier)?
>
> Hvilket telefonanlæg skal jeg vælge (leverandør/pris/kvalitet)?

TDC (TDK)sælger et telefonanlæg der hedder Menuet 308.
Menuet 308i
3 bylinier/8 lokallinier og indbygget talemaskine
Menuet 308i er telefonanlægget til mindre virksomheder, der stiller krav om
ekstra funktionalitet. Anlægget har kapacitet til 3 bylinier og op til 8
lokallinier. Anlægget kan også håndtere 1 ISDN2 bylinie, 1 analog bylinie og
8 lokallinier. Menuet 308i har naturligvis alle de gængse
telefonfaciliteter, fx forstyr ikke, notering, telefonmøde, parkering,
viderestilling og kortnumre m.m. Anlægget har desuden en indbygget 20 sek.
talebesked, der kan anvendes til generel velkomst eller til fx. at give
besked efter lukketid. Et stort udvalg af ekstraudstyr øger funktionaliteten
ved Menuet 308i. Et statuspanel viser status på telefontrafikken. Et
optionskort giver mulighed for ekstra taletid på talemaskinen - evt. til
brug for svar nr. 2. Desuden giver optionskortet adgang til en række ekstra
faciliteter såsom tilslutning af dørtelefon, fjernstyring af fx.
virksomhedens lys og varme og tilkobling til eksternt højttaleranlæg. Menuet
308i tilbyder som standard gennemvalg (8-cifret indvalgsnummer efterfulgt af
et lokalnummer), men ved hjælp af et ISDN-kort etableres direkte gennemvalg
til den enkelte medarbejder. Funktionsændringer af virksomhedens
Menuet-telefonanlæg klares let og hurtigt via fjernservice fra Tele Danmark
Erhverv. pris fra 6985.- excl. moms.

Det burde kunne dække dine behov.
Nej jeg har INTET med TDC at gøre, men kender dette telefonanlæg, da jeg
selv har arbejdet med det.

Mvh.
Claus

Fra : jan steen sørensen

Dato : 23-01-01 23:35

Jeps, lige mine ord, et rigtigt godt lille prof. anlæg, som har samme
funktioner som de større anlæg - her er ikke sparet på teknikken, du kan
evt. finde en del af dem brugte - evt. uden det lille "i" i 308i - den er
dog uden mulighed for ISDN opgradering, set til salg for under 2000 kr.! Og
så er den endda "Made in Denmark".

Nej jeg arbejder heller ikke for TELEDK, men har engang arbejdet for
producenten af dette anlæg - og nej, jeg har IKKE "et par stykker liggende i
skuffen"

Jan

Fra : Bjarni Mortensen

Dato : 25-01-01 11:48

Hej igen!

Jeg har nu købt en brugt menuet 308i.

I Programmeringsvejledningen står der, at den kan programeres fra en PC med
et program der hedder: "MENUET" via et specielt serielt kabel ind på en TTL
port.

Jeg har spurgt TeleDanmark, om de kunne skaffe dette kabel+program, men det
kunne de ikke

Er der nogen, der ved hvor jeg kan få fat i dette?

/Bjarni

Fra : Claus Toftkær

Dato : 25-01-01 13:50

Bjarni skrev:
> [...]
det
> kunne de ikke
>
> Er der nogen, der ved hvor jeg kan få fat i dette?

Tillykke med dit nye "anlæg". Jeg er absolut sikker på, at du vil blive glad
for det.
Dem der har udviklet Menuet i sin tid hedder Partner Electric, muligvis kan
de hjælpe dig med kablet og softwaren. check http://www.partner-electric.dk/
for telefon nummer og adresse.
Der er også muligt at programere anlæget via en normal telefon med DTMF
tonerne, dette er også beskrevet i manualerne som også kan findes på deres
site http://www.partner-electric.dk/Customer/PBXdanish.html
Den software jeg kender er et dos program og selve kablet indeholder en
lille TTL IC, så det er ikke "bare" et kabel.

Mvh.
Claus

Fra : Bjarni Mortensen

Dato : 25-01-01 21:17

"Claus Toftkær" <claus@toftkaer.com> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
kan
> de hjælpe dig med kablet og softwaren. check
Tak for hjælpen!

Jeg har snakket med Partner Electric, og de siger, at man kan købe kablet
gennem Louis Poulsen. Så det vil jeg prøve.

/Bjarni

Fra : jan steen sørensen

Dato : 26-01-01 10:09

Hej Bjarni

Prøv evt. om du kan låne det.. - PC løsningen for programeringer er nummer
eet, du kan hente opsætningen og editere den, for derefter at lægge det ned
i centralen igen! Samt lave udprintning af opsætningen, DOG er det også
muligt at kode/programere centralen via standardtelefon tilsluttet lokal
10 - men det kræver at du ved hvad du gør - lidt "hardcore".....

Start altid med en "master reset" - slet også alle evt. forud-programerede
telefonnumre!
God Fornøjelse

Jan

Fra : Ole Kirkholt

Dato : 24-01-01 12:51

Bjarni Mortensen <bjarni@mortensen.as> wrote in message
> [...]
> til fax.
>
> Skal jeg konvertere de to indgående linier til ISDN (og dermed få 4
Hvis du kan nøjes med 2 kanaler, kan du godt nøjes med en isdn-linie.

Du skal så bare bestille et ekstranummer (MSN) til din eksisterende telefax,
der tilsluttes en af de analoge porte på omstillingsanlægget.

Hvis du har behov for det kan du også bestille en 10-nummerserie fra TD. Så
kan hver analoge telefon + telefaxen få sit eget direkte nummer

> Hvilket telefonanlæg skal jeg vælge (leverandør/pris/kvalitet)?

Både Gesko og Elmeg har flere løsninger.
Bemærk at Gesko understøtter Visnummer på de analoge porte efter Dansk
sandard

Jeg har selv gode erfaringer med Elmeg c88m

Hvis du kan nøjes med 1 ISDN-Linie, kan Gesko family 108 sikker bruges.
pris: 2000 ex. moms
Hvis du vil have 2 ISDN-linier: GESKO office 2108, pris. 5000 ex moms

Med venlig hilsen

Ole Kirkholt