Compensatio lucri cum damno
Fra : Peter G C

Dato : 21-01-02 16:22

Nogen, der lige vil opfriske denne grundsætning for mig?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : boe

Dato : 21-01-02 16:25

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message
> Nogen, der lige vil opfriske denne grundsætning for mig?

Ja da:

Compensatio lucri cum damno

- Condizioni - Danno permanente alla capacità lavorativa - Compensazione
con la rendita Inail e con l'attività lavorativa svolta come invalido -
Esclusione.
(Cc, articoli 1241, 1243 e 2056)
Perché, in tema di risarcimento danni da illecito, si abbia compensatio
lucri cum damno è necessario che il pregiudizio e l'incremento patrimoniale
dipendano dallo stesso fatto illecito con rapporto diretto e immediato,
rapporto che in caso di danno permanente alla capacità lavorativa deve
escludersi con riguardo sia alla rendita corrisposta dall'lnail sia con
riferimento all'assunzione obbligatoria dell'infortunato quale invalido
civile, anche atteso che la prima, proprio per la sua natura indennitaria,
non è tale da coprire il danno permanente e che la seconda non elide il
pregiudizio economico derivante dalla perdita della capacità lavorativa.
Sezione III, sentenza 16 novembre 1995 n. 11876

Mvh Bo

Fra : Padre

Dato : 21-01-02 16:41

> - Condizioni - Danno permanente alla capacità lavorativa - Compensazione
> con la rendita Inail e con l'attività lavorativa svolta come invalido -

LOL - mest informative post længe - Peter.

Padre

Fra : Padre

Dato : 21-01-02 16:43

En erstatningsberettiget må tåle modregning af de fordele, der kan ligge i
en opstået tabssituation

Padre

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-01-02 16:32

On Mon, 21 Jan 2002 16:22:16 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote:

>Nogen, der lige vil opfriske denne grundsætning for mig?

Hvis jeg ikke husker helt galt er det noget med "Kun erstatning, ikke
berigelse".

--
Jakob Paikin

Fra : Peter G C

Dato : 21-01-02 16:37

har fået følgende rammende citat (U.1998B.233)

"Et sådant synspunkt støttes af almindelige erstatningsretlige betragtninger
om »compensatio lucri cum damno«, altså at en erstatningsberettiget må tåle
modregning af de fordele, der kan ligge i en opstået tabssituation."

- det er enten 'forbud mod nyt for gammelt' eller en besparet omkostning.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : KC

Dato : 22-01-02 11:43

På jura studiets 1. år lærer man, at det betyder fradrag for forbedringer /
nytteværdi.

Med andre ord skal den vinding, som man i øvrigt har fået fradrages i
erstatningen. Eller man kan også udtrykke det på den måde, at man ikke skal
stilles bedre end påregnet.

Sælger man fx. et hus med et utæt tag - uden at fortælle køberen om dette -
og man derved bliver erstatningsansvarlig skal man fx. erstatte køberen
udgifter til reparation eller nyt tag, hvis reparation er umuligt.

Hvis erstatningen opgøres som udgifterne til et nyt tag skal der foretages
et fradrag svarende til den forlængede levetid det nye tag måtte have i
forhold til det gamle. Er fx. det gamle tag 10 år gammelt og må forventes
alligevel at skulle udskiftes i løbet af 20 år, men et nyt tag forventes at
kunne klare 30 år, så fradrages værdien svarende til de 10 års ekstra
levetid - fx skønsmæssigt 1/3-del i erstatningen.

Til illustration kan du fx. læse dommen U51.382Ø om murbier.

KC