Kan mobilselskaberne "spore" mobiltelefone~
Fra : Henrik Egedorf

Dato : 21-01-01 14:15

Kære alle!

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med et
kvalificeret bud på dette.

Der har været forskellige forlydender fremme, og
det fyger med dementier, omforklaringer etc etc.

Som de fleste sikkert ved blev Kurt Thorsen bla.a
dømt fordi teleselskaberne kunne påvise ret præcist
hvor og hvornår Thorsen('s mobil) havde været den
dag den famøse falske garanti blev underskrevet.

Men hvilke tekniske muligheder har
mobilnetoperatørerne egentlig for at spore
telefonen?

Og er det nok at den er tændt? Eller skal der
ringes til/fra telefonen?

Hvor længe gemmer mobilnetoperatørerne disse
oplysninger?

Jeg forestiller mig selv at mobiltelefonen - så
længe den er tændt - løbende kommunikerer med
sendenettet så nettet véd hvor det skal finde den,
hvis der kommer en samtale. Eller bliver et
mobilopkald altid sendt ud på det TOTALE net,
indtil telefonen svarer til en af sendermasterne?

Jeg forestiller mig derfor også at man ved at
analysere logdata fra de enkelte sendermaster med
nogen sikkerhed kan placere mobiltelefonens
placering og/eller rute - hvis der vel at mærke er
forbindelse til mindst to sendermaster.

Jeg er blevet bedt om at undersøge dette i en
forbindelse hvor det kan have stor betydning for en
person at kunne dokumentere sin færden.

Jeg ved ikke ret meget om mobiltelefoni - men det
gør I garanteret - og jeg håber på et kvalificeret
svar.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Henrik Egedorf

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 21-01-01 14:36

> [...]
> person at kunne dokumentere sin færden.
>
> Jeg ved ikke ret meget om mobiltelefoni - men det
> gør I garanteret - og jeg håber på et kvalificeret

Hejsa, hvis det er vigtigt så kontakt TD eller Sonofon telia mobilix med en
dommerkendelse, som er det eneste der gør at de vil udlevere de oplysninger.
Der går forlydender på at de gemmer dem i cirka 10år.. men de vil ikke
fortælle det precist.

Og ja din mobil melder altid på en sender og udfra dens geografiske
placering kan man sådan nogenlunde placere dig.

Hygge

Flemming

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-01-01 22:46

Flemming Lynggaard skrev:

>Og ja din mobil melder altid på en sender

- hvis den er tændt!

>og udfra dens geografiske
>placering kan man sådan nogenlunde placere dig.

Yup.

DRs "Rapporten" handlede for nyligt om netop dette emne. Det er ret
forskelligt hvor længe mobilselskaberne gemmer oplysningerne, men der
er vist noget med, at man har ret til at vide hvor længe der gør det.

Flemming, prøv at tage et kig på:
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html
--
venligst
/Lasse

Tjen penge på nettet:
http://tjenpenge.com/

Fra : Jakob V

Dato : 21-01-01 14:51

> [...]
oplysninger.
> Der går forlydender på at de gemmer dem i cirka 10år.. men de vil ikke

røvhuller, ikke?

> Og ja din mobil melder altid på en sender og udfra dens geografiske
> placering kan man sådan nogenlunde placere dig.

En af mine venner fortalte mig, og jeg var (og er) pænt skeptisk, at man
kunne smide sin stjålne telefon i fryseren et par dage og dermed ødelægger
et eller andet i den så den ikke kan spores...

Nu må jeg nok indrømme at jeg ikke har lyst til at teste det...men for mig
er det eneste der kunne gå i stykker displayet...

nogle forslag til hvad han tænker på?

Mvh. Jakob V

P.S. Nu er det ikke sådan at jeg stjæler telefoner, men ingen af os synes
vel det er rart at blive sporet...

Fra : Karsten Vinding

Dato : 21-01-01 15:24

Jakob V wrote:

> En af mine venner fortalte mig, og jeg var (og er) pænt skeptisk, at man
> kunne smide sin stjålne telefon i fryseren et par dage og dermed ødelægger
> et eller andet i den så den ikke kan spores...

Fortsæt du blot med at være skeptisk

> Nu må jeg nok indrømme at jeg ikke har lyst til at teste det...men for mig
> er det eneste der kunne gå i stykker displayet...

Eller selve telefonen.

> nogle forslag til hvad han tænker på?

Han ved ikke hvad han vrøvler om. Det der spores er hvilke master en
given telefon kan snakke med og hvilken den i et givent øjeblik har
bedst forbindelse til. Telefonerne kan vel spores på Imei nummer, og på
det specifikke kort der sidder i telefonen.

Der sidder ikke speciel elektronik i telefonen der gør det muligt at
spore den, det er blot den måde en GSM telefon snakker med masterne på
der giver teleselskaberne den mulighed.

Når telefonen er slukket kan den ikke spores, for så snakker den ikke
med maste-nettet.

> P.S. Nu er det ikke sådan at jeg stjæler telefoner, men ingen af os synes
> vel det er rart at blive sporet...

Det kan du ikke undgå med GSM mobiltelefoner. Desuden bliver du jo ikke
sporet personligt, men din telefon. Forøvrigt er det vel ikke noget at
bekymre sig om hvis man ikke foretager sig noget ulovligt, da dataene
ikke bliver brugt hvis ikke der er mistanke om kriminalitet.

--
Mvh, Karsten.

Tilmeld dig SETI@home (http://setiathome.ssl.berkeley.edu/).
Læs mere om projektet på deres hjemmeside eller på:
"http://www.vinding.adsl.dk/seti.htm"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-01 17:18

Karsten Vinding skrev:

>sporet personligt, men din telefon. Forøvrigt er det vel ikke noget at
>bekymre sig om hvis man ikke foretager sig noget ulovligt

What?

Du kender vist ikke din historie. Læs om kommunisterne og
kommunistloven fra 2. verdenskrig hvis du vil studere et eklatant
eksempel på hvad der kan ske selv om man kun gør noget som er
fuldt lovligt.

--
Bertel   http://lundhansen.dk/bertel/
   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Hauge

Dato : 21-01-01 17:44

Hejsa

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> wrote in message
> What?

Kun hvis det regner.

> [...]
> kommunistloven fra 2. verdenskrig hvis du vil studere et eklatant
> eksempel på hvad der kan ske selv om man kun gør noget som er

Regner du snart med 3. verdenskrig? Jeg tror faktisk at det der sker her i
grupperne, er til mere skade for os selv, end det at man kan spores hvor man
har bevæget sig med sin mobil.

Mvh Hauge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-01 19:30

Hauge skrev:

>Regner du snart med 3. verdenskrig?

Nej, der var slet ikke nogen konkret parallel i mit svar; kun et
eksempel der beviser at postulatet "Registrering af lovlige
foretagender er uskadeligt" er forkert.

Hvis du vil have noget mere modene, kan du jo tænke på den tyrker
der blev straffet i Tyrkiet for nogle helt lovlige aktiviteter
som han havde foretaget i Danmark.

Fra : Karsten Vinding

Dato : 22-01-01 08:39

Bertel Lund Hansen wrote:

Ah, Bertel fra Dazzle BBS.

> What?

Jeg syntes jeg udtrykte mig tydeligt nok. Dataene bruges efter alles
udsagn ikke til noget med mindre der er en dommerkendelse.

Hvad teleDK/Sonofon/Telia skulle kunne bruge min færden rundt om i
landet til, kan jeg ikke gennemskue.

> [...]
> kommunistloven fra 2. verdenskrig hvis du vil studere et eklatant
> eksempel på hvad der kan ske selv om man kun gør noget som er

Nåja, jeg er nok ikke helt så urolig for den slags som dig. Jeg
foretager mig ikke nogen ulovligheder (udover at køre for stærkt i bil
(det kan muligvis også spores via min telefon?), og jeg regner ikke med
at de data TeleDK gemmer om min færden nogensinde skal blive brugt.

Det kan da vise sig at jeg har taget frygteligt fejl, men umiddelbart
har jeg ikke fantasi til at forestille mig at nogen af de ting jeg
render og laver skulle kunne få mig i fængsel eller i værste fald
aflivet.

Fra : Fischer

Dato : 23-01-01 09:39

> [...]
> har jeg ikke fantasi til at forestille mig at nogen af de ting jeg
> render og laver skulle kunne få mig i fængsel eller i værste fald

Nej, man tror ikke det sker for en selv ........ før det sker.

Jeg har selv haft den tvivlsomme fornøjelse at blive falsk anklaget i en sag
hvor der bl.a. blev givet dommerkendelse til at se teleoplysninger.
Ifølge retsplejelovens intentioner, skal sådanne oplysninger kun udleveres i
meget alvorlige sager, men det er desværre ikke min erfaring.
Just for the record: Jeg blev frifundet.

(F)

Fra : Karsten Vinding

Dato : 23-01-01 12:00

Fischer wrote:

> Jeg har selv haft den tvivlsomme fornøjelse at blive falsk anklaget i en sag
> hvor der bl.a. blev givet dommerkendelse til at se teleoplysninger.

Det er selvfølgelig trist for dig. Som dagt anser jeg ikke mig selv for
et potentielt offer, men selvfølgelig kan uheldet være ude hvor det
sker. Jeg gider bare ikke rende og være paranoid af den grund.

Der er mange andre måder uforvarende at komme i karambolage med
retssystemet på så hvis man skulle være på vagt for hver eneste af disse
muligheder, kunne man ikke foretage sig meget andet.

> Ifølge retsplejelovens intentioner, skal sådanne oplysninger kun udleveres i
> meget alvorlige sager, men det er desværre ikke min erfaring.
> Just for the record: Jeg blev frifundet.

Og tillykke med det. Det må være hårdt at være under falsk anklage, og
blive sat under den slags undersøgelser, så der har du min fulde
sympati.

Fra : Fischer

Dato : 23-01-01 12:50

> Der er mange andre måder uforvarende at komme i karambolage med
> retssystemet på så hvis man skulle være på vagt for hver eneste af disse
> muligheder, kunne man ikke foretage sig meget andet.

Når man har været igennem møllen så bliver man nok temmelig paranoid.
Men jeg har altid været betænkelig overfor den tiltagende elektroniske
overvågning.

> Og tillykke med det. Det må være hårdt at være under falsk anklage, og
> blive sat under den slags undersøgelser, så der har du min fulde
> sympati.

Tusind tak.
Det er nærmest ubeskriveligt ubehageligt at stå som den lille i det system!

(F)

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 23-01-01 17:35

"Karsten Vinding" <karstenv@spamfilter.dk> wrote in message

> [...]
> (det kan muligvis også spores via min telefon?), og jeg regner ikke med
> at de data TeleDK gemmer om min færden nogensinde skal blive brugt.

He! de kan vel se hvor hurtigt du kommer på de forskellige master, hvis du
går for hurtigt fra den ene til den anden kan de regne ud om du har kørt for
strærkt.....(kæmpe tankeeksperiment!)

uhhh, man kunne sende mange bøder ud hvis man undersøgte alle samtaler 10år
tilbage...LOL!

/*Thomas

Fra : Karsten Vinding

Dato : 23-01-01 21:03

"Thomas Eg Jørgensen" wrote:

> He! de kan vel se hvor hurtigt du kommer på de forskellige master, hvis du
> går for hurtigt fra den ene til den anden kan de regne ud om du har kørt for
> strærkt.....(kæmpe tankeeksperiment!)

Tja, en gang ude i fremtiden tror jeg ikke det vedbliver at være et
tankeeksperiment. Hvis de en dag bliver i stand til at afkode telefonens
position med 5-10 meters nøjagtighed, vil jeg vædde på at ordensmagten
får øje for den mulighed....

Nå, jeg er nok bare paranoid

> uhhh, man kunne sende mange bøder ud hvis man undersøgte alle samtaler 10år
> tilbage...LOL!

Uha, uha.

Fra : Ole Baun

Dato : 23-01-01 22:39

"Karsten Vinding" <karstenv@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tankeeksperiment. Hvis de en dag bliver i stand til at afkode telefonens
> position med 5-10 meters nøjagtighed, vil jeg vædde på at ordensmagten

Det håber jeg da. Bryggede lige lidt videre på dit tankeeksperiment:
"Da vi har registreret at Deres mobiltelefon d. X/X-XX kl. XX:XX har bevæget
sig X km/t hurtigere end loven på denne strækning tillader o.s.v., o.s.v."

Man kan sq da ikke gi´ en telefon en fartbøde

Ole Baun

Fra : Søren

Dato : 24-01-01 07:12

Hejsa,

> [...]
> sig X km/t hurtigere end loven på denne strækning tillader o.s.v., o.s.v."
>
> Man kan sq da ikke gi´ en telefon en fartbøde

Nej !
Og der påligger (u)ordensmagten at bevise at netop Du har transporteret
telefonen med den angivne hastighed. Hvis Du nægter at have gjort det, kan de
ikke røre Dig (medmindre de har været feje og taget Dig på video eller noget ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Fra : Jacob Frolund Peders~

Dato : 24-01-01 11:05

Søren wrote:

> [...]
> ikke røre Dig (medmindre de har været feje og taget Dig på video eller noget ;)

Man kan vel indføre at ejeren af mobiltelefonen har pligt til at angive hvem der
evt. måtte have lånt den. Lidt lige som hvis man bliver fotograferet og
ordensmagten ikke kan se hvem føren er, så er det vist pligtig for ejeren af bilen
at fortælle hvem der kørt bilen på det givne tidspunkt...

/Jacob Pedersen

Fra : Devast8or

Dato : 31-01-01 19:36

Man kunne også bare slukke den mens man kører for stærkt, så er dem lidt
sværere at spore :)

Devast8or

--
------ MAKE MONEY JUST FOR BEING ONLINE ------
Click here if you're interested:

Fra : Karsten Vinding

Dato : 24-01-01 07:35

Ole Baun wrote:

> [...]
> sig X km/t hurtigere end loven på denne strækning tillader o.s.v., o.s.v."
>
> Man kan sq da ikke gi´ en telefon en fartbøde

Nej man må da mene det skal bevises at man var sammen med den i det
tidsrum

Selvfølgelig hvis man har snakket i den på turen....

Paranoiaen florerer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-01 08:09

Ole Baun skrev:

> [...]
>sig X km/t hurtigere end loven på denne strækning tillader o.s.v., o.s.v."

Eller hvad med:

En mand er ude på en fredelig biltur.
- Diddelyddeliddelyt.
-?
(tager mobilen)
- Hallo?
- KAN DU SÅ FÅ FARTEN SAT NED TIL 50 KM/T - OG DET MED DET VUNS!

Fra : Karsten Vinding

Dato : 24-01-01 09:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> - KAN DU SÅ FÅ FARTEN SAT NED TIL 50 KM/T - OG DET MED DET VUNS!

Mulighederne er endeløse

Sådan kunne en anden version lyde:

- Diddelyddeliddelyt.
- ? (tager mobilen)
-- Hallo?
- Taler jeg med Jens Hansen?
-- Det gør du.
- Fører de deres bil i øjeblikket?
-- Ja...?
- Jeg kan hermed fortælle at deres mobiltelefon er observeret bevægende
sig med 67 km/t i en 50 km/t zone, i en bil som de har indrømmet at være
fører af, og at de hermed er berettiget til en fartbøde på XXX kr,-
-- Øhhhh...!
- Der dumper et bødeforlæg i deres postkasse en af de nærmeste dage.
Farvel og tak for deres hjælpsomhed.
-- Farvel...

Andre paranoide forslag?

(Overstående vil nok ikke kunne ske i virkeligheden, da en evt.
politimand, SVJV skal præsentere sig med titel, og en hurtig chaufør
starks vil påstå at han er passager?)

Fra : Magnus

Dato : 24-01-01 13:11

> (Overstående vil nok ikke kunne ske i virkeligheden, da en evt.
> politimand, SVJV skal præsentere sig med titel, og en hurtig chaufør
> starks vil påstå at han er passager?)

Eller kører med tog?
Hvad nu hvis telefonen falder ud af et vindue fra et højhus, og som følge af
et heldigt tilfælde overlever, men er observeret til at bevæge sig med
200km/t i en 50km/t zone. Mobiltelefonenens ejer har travlt, han finder den
heldigt overlevende telefon, skynder sig ud i bilen. Mens han sidder i bilen
får han opkaldet. Ærlig som han er indrømmer han at han er fører af bilen.
"Du er observeret bevægende med 200km/t i 50km/t zone, og frakendes derfor
kørekortet. Vær venlig at holde ind til siden og afvent politiassistence"
Politiet kommer til stedet hvor han sidder, klipper hans kørekort og oven i
hatten får han en bøde, fordi han ikke havde håndfri telefon i bilen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-01 15:41

Karsten skrev:

>- Fører de deres bil i øjeblikket?
>Ja.

Så har han vist et forklaringsproblem. Bilkørsel inde i et tog?

>Hvad nu hvis telefonen falder ud af et vindue fra et højhus, og som følge af
>et heldigt tilfælde overlever, men er observeret til at bevæge sig med
>200km/t i en 50km/t zone.

Mon systemet kan spore ændringer i højden? Jeg tvivler.

Fra : Magnus

Dato : 25-01-01 09:03

> Mon systemet kan spore ændringer i højden? Jeg tvivler.

Humørslukker

Fra : Magnus

Dato : 25-01-01 09:15

Bertel skrev:

> Så har han vist et forklaringsproblem. Bilkørsel inde i et tog?

Men Karsten skrev osse

>(Overstående vil nok ikke kunne ske i virkeligheden, da en evt.
>politimand, SVJV skal præsentere sig med titel, og en hurtig chaufør
>starks vil påstå at han er passager?)

Magnus skrev (og glemte at quote ovenstående parantes)

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 24-01-01 16:51

"Magnus" <fornewsWITHOUTSPAMonly@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Politiet kommer til stedet hvor han sidder, klipper hans kørekort og oven
> hatten får han en bøde, fordi han ikke havde håndfri telefon i bilen.

*LOL!*

lige bortset fra det med vertikal og horisontal hastighed så må jeg sige din
humør er kæmpe sej!

MVH
Thomas

Fra : Kana

Dato : 24-01-01 18:48

> [...]
>-- Øhhhh...!
>- Der dumper et bødeforlæg i deres postkasse en af de nærmeste dage.

Man kunne tilføje en bøde for at tale i mobil mens han kører bil
\kana

Fra : Karsten Vinding

Dato : 24-01-01 22:14

Kana wrote:

> Man kunne tilføje en bøde for at tale i mobil mens han kører bil

Så skulle politimanden jo først bevise at det ikke var via et håndfrit
sæt

Fra : Kana

Dato : 24-01-01 23:34

>Så skulle politimanden jo først bevise at det ikke var via et håndfrit
>sæt
>Mvh, Karsten.

Politimand: Klap i hænderne og syng "Den lille kattekilling"
Bilist: Det kan jeg da ikke gøre samtidig...
Politimand: Afsløret !!!
\kana

Fra : l

Dato : 24-01-01 23:46

"Kana" <kana@mindless.com.REMOVE.THIS> skrev i en meddelelse

> Politimand: Klap i hænderne og syng "Den lille kattekilling"
> Bilist: Det kan jeg da ikke gøre samtidig...
> Politimand: Afsløret !!!
Bilist: Nej, jeg er ikke afsløret. Jeg kan bare ikke klappe med hænderne
mens jeg kører bilen. Jeg skal jo køre med begge hænder på rattet!

Fra : Kana

Dato : 25-01-01 18:43

>Bilist: Nej, jeg er ikke afsløret. Jeg kan bare ikke klappe med hænderne
>mens jeg kører bilen. Jeg skal jo køre med begge hænder på rattet!

OK! Det kan nok ikke lade sig gøre i praksis... jeg stopper her (skulle i.ø.
give de forkerte mennesker gode ideer)
Med mindre selvfølgelig at mobilbrugeren pålægges bevisbyrden, ligesom i
skattesager.
\kana

Fra : Søren

Dato : 25-01-01 14:46

Hahaha,

> Andre paranoide forslag?

Mon ikke de bare trækker det over telefonregningen, for at spare en turen
til posthuset ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Fra : Fischer

Dato : 23-01-01 09:24

> [...]
> kommunistloven fra 2. verdenskrig hvis du vil studere et eklatant
> eksempel på hvad der kan ske selv om man kun gør noget som er

HØRT!

(F)

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 21-01-01 15:01

"Jakob V" <jakobv@excite.com> wrote in message

> [...]
>
> Nu må jeg nok indrømme at jeg ikke har lyst til at teste det...men for mig
> er det eneste der kunne gå i stykker displayet...

Ja det har han nok ret i, for så virker den nok ikke mere. Det er jo noget
vrøvl, de gør det udfra at din mobillade melder sig på nettet og holder
forbindelsen for at man kan modtage opkald mm. Det er ikke noget du kan slå
fra. Jo du kan slukke den

/F

Fra : John Frandsen

Dato : 21-01-01 17:11

"Jakob V" <jakobv@excite.com> skrev i en meddelelse

> P.S. Nu er det ikke sådan at jeg stjæler telefoner, men ingen af os synes
> vel det er rart at blive sporet...
Hmmm... Jeg er ærligt talt hamrende ligeglad om 'min' operatør kan se hvor
jeg var på et givet tidspunkt, lige som jeg også er totalt uinteresseret i
at nogen måske registrerer mit forbrugsmønster ud fra det spor mit dankort
laver i de supermarkeder m.v. hvor jeg handler.

Al den snak om hvor frygteligt det er at blive registreret for ditten og
datten er (IMO) i mange tilfælde overdrevet.
Helt ærligt, hvad gør det at 'nogen' ved at jeg var i xyzgade forleden dag ?

Hvis man skulle have lyst til at tage på tyvetogt, kan man da bare lade
telefonen blive hjemme

--
mvh/regards John

Kom og tilmeld dit link på vores gratis Link-sider
http://fp.worldonline.dk/fpeisl27461 (u. pop-up)
http://go.to/agersoft (m. pop-up)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-01 19:30

John Frandsen skrev:

>Hvis man skulle have lyst til at tage på tyvetogt, kan man da bare lade
>telefonen blive hjemme

Aha. Hver gang du slukker din telefon, er du altså på vej til et
indbrud.

Jeg har ikke nogen speciel konkret frygt, men jeg har en helt
klar opfattelse af at viden er magt. Magt er ikke noget man skal
gå og klatte væk.

Fra : N/A

Dato : 22-01-01 08:18

Fra : Jacob Frolund Peders~

Dato : 22-01-01 08:18

Morten Guldager wrote:

> Hov stop lige en halv.
>
> Der findes altså mobiltelefoner der godt kan klare at være alene hjemme,
> også i tændt tilstand.
>
> Iøvrigt er anonyme taletidskort lidt besværlige at hæfte en identitet på.

Da det vel her er Imei nummeret vi taler om er det vel lige meget om man
bruger taletidskort. Man kan selvfølgelig argumenter for at man så også skal
til at bevise at personen har brugt netop en specifik telefon hvis han/hun
ikke har et almindeligt abonoment, som jo i øvrigt kan være 'lånt'....

/Jacob Pedersen

Fra : Fischer

Dato : 23-01-01 09:42

> Iøvrigt er anonyme taletidskort lidt besværlige at hæfte en identitet på.

Hver gang du tænder din mobiltelefon registreres:
Hvilken telefon (IMEI) - Hvilket nummer (SIM) - Hvilken mast (hvor).
Samtidig registreres det hvem du ringer til og hvem der ringer til dig.

Selv om man bruger et anonymt taletidskort, kan dette spores tilbage til
telefonen. Og herfra til tidligere SIM-kort og tidligere samtaler.

Selv om telefonen også skulle være "anonymiseret" så kan man jo spore hvem
den har ringet til / er blevet ringet op af. Dermed er det ikke så forbandet
svært at finde dig!

Så "lidt besværligt" er det rigtige udtryk ...... eller måske "meget lidt
besværligt".

(F)

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 23-01-01 17:36

> Aha. Hver gang du slukker din telefon, er du altså på vej til et
> indbrud.

"Min kone kan ikke flyve. En sten kan ikke flyve. Ergo er min kone en
sten"......uhm?

/*Thomas

Fra : Devast8or

Dato : 31-01-01 19:43

LOL, minder meget om Monty Python's "Logic" ...

Devast8or

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 31-01-01 21:57

On Wed, 31 Jan 2001 19:43:23 +0100, "Devast8or"
<Devast8or@systembl.dk> wrote:

>LOL, minder meget om Monty Python's "Logic" ...

Mjae...
Eller Erasmus Montanus.

Men det var vist ikke "flyve". Det var "svømme".
--
Per K. Nielsen

Fra : Devast8or

Dato : 01-02-01 15:54

Kender jeg ikke, så det skal jeg ikke kunne sige...

Devast8or

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 02-02-01 16:12

On Thu, 1 Feb 2001 15:54:19 +0100, "Devast8or"
<Devast8or@systembl.dk> wrote:

>Kender jeg ikke, så det skal jeg ikke kunne sige...

Har du hørt om "Ludvig Holberg"?
--
Per K. Nielsen

Fra : Devast8or

Dato : 02-02-01 17:03

Ja, desværre. Var tvangsindlagt til at læse "Den stundesløse" i
folkeskolen.....Men jeg mente nu at jeg ikke kendte selve historien i
"Erasmus Montanus" men jeg har da hørt titlen før.

Devast8or

Fra : Devast8or

Dato : 31-01-01 19:42

eller til examen, møde el. lign. :) eller den kan være løbet tør for strøm
eller man kan køre i bil og ikke have et håndfri sæt og slukker den
derfor...

Devast8or

Fra : Kana

Dato : 21-01-01 23:59

Din "ven" lever vel ikke tilfældigvis af at sælge mobiltelefoner ???
Det er den eneste logik jeg kan se i hans forslag!

\kasper

Fra : Mark Beaumont

Dato : 21-01-01 18:09

"Henrik Egedorf" <Henrik.NoVonEgedorf@get2net.dk> skrev
> Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med et
> kvalificeret bud på dette.
> Der har været forskellige forlydender fremme, og
> det fyger med dementier, omforklaringer etc etc.

Prøv at se på
http://www.sonofon.dk/frameset.asp?page=/om_sonofon/nyhed-presse/vis_artikel
..asp?ID=1092&area=nyheder&Lang=_DK

Vh Mark

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-01-01 18:36

In article <MPG.14d4ff5aa7ee8ca4989766@nyheder.get2net.dk>,
Henrik.NoVonEgedorf@get2net.dk says...

> Men hvilke tekniske muligheder har
> mobilnetoperatørerne egentlig for at spore
> telefonen?

Centraludstyret hos et GSM-mobil selskab ved altid hvor en hver telefon
befinder sig, hvis den er tænt, dvs. hvilken celle den befinder sig i,
ikke nok med det, den ved også i hvilken afstand fra cellens sendemast at
telefonen befinder sig, dette skal den vide, da der er 8 telefoner der
sender på samme freqvens, bare tidsforskudt, og da den tid hver telefon
har at sende i, er meget kort tid, er centralen nød til at give telefonen
besked på at sende tiderliger/sener end dens sende tid, *) med denne
oplysning kan telefonens afstand til senderen også beregnes.
Alså kan telefonens placering beregnes som værende på en celcirkel fra
senderen, hvor stor en del af den fulde cirkel er afhænig af hvilken
celle der er tale om, da det variere fra tæt befolket område til tyndt
befolket område

Hvor mange af ovenstående data der rent faktisk logføres ved jeg ikke
noget om.

*) det er denne sendetidforskydning's max der giver max rækeviden for en
GSM telefon til øhe 34Km.

--
Med de venligeste hilsner fra
Ivar Madsen

Fra : N/A

Dato : 22-01-01 08:30

Fra : Karsten Vinding

Dato : 22-01-01 08:30

Lars Andersen wrote:

> ikke bliver brugt til samtale, så "lytter" den kun på nettet. Og når der kun
> "lyttes" kan den sagtens bevæge sig fra celle til celle, uden at der
> kommunikeres med basisstationerne. Og positionen/området hvor
> telefonen befinder sig kan således ikke afsløres førende at der startes en
> samtale.

Det er efter hvad jeg ved fuldkommen forkert.

Hver gang telefobnen bedømmer at signalet fra den mast bliver for
dårligt eller væsentligt svagere end det fra en anden mast, sender den
en besked om at den flytter sig til den nye mast (meget forenklet).
Masterne kan vistnok også tvinge telefonen over på andre hvis dens
kapacitet er brugt op så den ikke kan modtage flere opkald.

Få fat i noget udstyr der er følsomt for mobiltelefoners udsendelser (en
radio med et dårligt skærmet signalkabel eller lignende er fint, nogle
radioer klarer fint at gengive signalet uden). Tag dette med dig i din
bil og kør en tur med telefonen tændt. Nu vil du høre at din telefon
konstant snakker med de forskellige master for at fortælle hvor den nu
er.

> Der er dog en lille undtagelse og det er ved den såkaldte "location area
> updating"
> hvor telefonen vil fortælle nettet hvilken område den befinder sig i. Dette
> er
> fordi at der ikke er nogen grund til at sende et evt. opkald (paging) ud til
> en slukket telefon.

Når man slukker telefonen sender den en besked om at den slukker, og så
er den skid slået indtil den melder sig på nettet igen når man tænder
den. Dette virker ikke så godt hvis telefonen slukkes ved at man piller
batteriet ud. Så vil nettet tro at telefonen er tændt og befinder sig i
et givent område. Derfor sendes der så vidt jeg ved jævnnligt små
"beskeder" mellem telfon og mast, for at masten ved at telefonen stadig
er i live.

Jeg er ikke 100% inde i hvordan systemet virker, men dette er så vidt
jeg ved måden det fungerer på.

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 22-01-01 23:42

On Mon, 22 Jan 2001 08:30:27 +0100, Karsten Vinding
> [...]

>bil og kør en tur med telefonen tændt. Nu vil du høre at din telefon
>konstant snakker med de forskellige master for at fortælle hvor den nu

Jeg har en walkman med radio liggende lige ved siden af min mobil (i
lommen) om morgenen, når jeg tager turen til mit arbejde i bus.
Og telefonen snakker kun meget sjældent med masterne. Typisk kun en
enkelt gang eller måske to på en køretur af en halv times varighed. Og
der skiftes sendemast mange gange undervejs.

Og med walkman'en liggende lige op og ned af telefonen, kan jeg ikke
undgå at høre telefonen sende.

Forresten er det også meget sjovt at se folks ansigsudtryk, når jeg
griber ned i lommen, tager min telefon frem, og få sekunder efter
bibber der så en SMS ind. De aner jo ikke, at jeg på forhånd bliver
"advaret" gennem min walkman

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : dkoy@my-deja.com

Dato : 24-01-01 13:02

In article <3A6BE193.DCA94998@spamfilter.dk>,
> [...]

> et givent område. Derfor sendes der så vidt jeg ved jævnnligt små
> "beskeder" mellem telfon og mast, for at masten ved at telefonen

Det er nettet der bestemmer hvor telefonen skal "hen", - telefonen
sender rigtigt nok sine målinger til nettet og så laver nettet Hand
Over. (Faktisk er det omvendt med GPRS telefoner - der bestemmer
telefonen selv hvor den vil "hen").

Med hensyn til at lovens lange arm skulle kunne holde øje med hvor
hurtigt man har kørt, så skal man bare køre hurtige end 250 km/t, så
virker det ikke længere

Steen

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Karsten Vinding

Dato : 24-01-01 17:19

dkoy@my-deja.com wrote:

> Med hensyn til at lovens lange arm skulle kunne holde øje med hvor
> hurtigt man har kørt, så skal man bare køre hurtige end 250 km/t, så
> virker det ikke længere

Det er jo betryggende at vide at man undgå evt. detektion på den måde

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 22-01-01 12:59

Der var en udsendelse i SøndagsMagasinet på DR1 for en lille måneds tid
siden, hvor brugte Holger K. Nielsen som forsøgsperson. Her kørte han rundt
i København en times tid og snakkede i mobiltelefonen. Derefter kontaktede
man TeleDK for at finde ud af, hvor præcist de kunne lokalisere hans færden.
Enkelte gange var de helt ved siden af - andre gange var det ganske præcist.
Det anslås at kunne bestemme telefonens placering med en præcision på ca.
75-100 m. Ericsson regner med, at man om få år snakker om 5-10 m.
Umiddelbart bruger man ikke telefonens IMEI-nr. - men SIM-kortnr., idet det
jo er kortets ejer og ikke telefonens ejer, som skal betale for samtalerne.
Teleselskaberne kan også bruge oplysningerne i tvivlsspørgsmål, hvor en
kunde hårdnakket påstår, at han ikke har brugt telefonen på det sted og
tidspunkt, hvorefter det kan dokumenteres, at det har den.

Fra : Niels

Dato : 23-01-01 11:54

Tjek www.sonofon.dk "derfor bliver kundeoplysninger gemt" her får i svar på
ALLE jeres spørgsmål og mon ikke de samme love gælder for alle de andre
selskaber også...

Niels

Fra : Claus E Beyer

Dato : 21-01-01 15:04

"Henrik Egedorf" <Henrik.NoVonEgedorf@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mobilnetoperatørerne egentlig for at spore
> telefonen?
>
> Og er det nok at den er tændt? Eller skal der

Det er nok at den er tændt for at det kan spores. Når man bevæger sig rundt i landskabet
kommunikerer telefonen løbende med de omkringliggende sendemaster og på den måde véd teleselskabet
hvor man har været.

Nå der ringes til mobiltelefonen, vil opkaldet kun nå telefonen via den mastenhed der har
registreret at "her er telefonen", der bliver således ikke forsøgt at ringe rundt i nettet indtil
den findes.

Når man er i udlandet har jeg ladet mig fortælle at mobilen får tildelt et gæstenummer i udlandet på
det pågældende net hvor den aktuelt er. Hjemmecentralen hos ens eget mobilselskab i Danmark har så
registreret at opkald til mobilen skal viderestilles til dette gæstenummer, og det udenlandske net
tager sig så af den videre gennemstilling. Jeg kunne godt tænke mig om man kunne afsløre sit
aktuelle gæstenummer på en eller anden måde, for så kunne man vel tilringes på det uden at skulle
betale for at modtage opkald i udlandet ?

Claus

Fra : Henrik Egedorf

Dato : 21-01-01 16:40

> [...]
> dag den famøse falske garanti blev underskrevet.
>
> Men hvilke tekniske muligheder har
> mobilnetoperatørerne egentlig for at spore

Jeg har forespurgt i nyhedsgrupperne om telefoni
hvorvidt det er muligt for teleselskaberne at spore
en mobiltelefon hvis den blot er tændt. Svaret er
ja. Og hvis mobiltelefonen har været indenfor tre
sendermasters rækkevidde kan det endda gøres med en
præcision ned til 100 m.

Jeg spurgte også om oplysningerne gemmes. Her er
svaret at teleselskaberne dels har forskellig
politik for dette, dels ikke rigtig vil "ud med
sproget".

Men svarerne siger at disse oplysninger kun
udleveres ved dommerkendelse.

I en konkret sag er jeg blevet bedt om at hjælpe
med at undersøge om en person kan få adgang til
oplysninger om sin _egen_ færden. Det kræver vel
ikke en dommerkendelse? TeleDanmark - som er den
pågældendes mobiludbyder - har fået en konkret
forespørgsel, men svaret er meget vævende og
uklart.

Er TeleDanmark forpligtet til at eftersøge - evt.
mod betaling - og udlevere de data de måtte have på
mobiltelefonens netstatus på det tidspunkt hvor
personen ønsker at dokumentere sin færden?

Jeg håber på hjælp fra en juridisk kompetence. Det
er jo faktisk et lidt tricky område. Er det
egenacces? Er det overvågningssamfundet i sin
yderste konsekvens?

Henrik Egedorf

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-01-01 17:26

On Sun, 21 Jan 2001 16:39:43 +0100, Henrik.NoVonEgedorf@get2net.dk
(Henrik Egedorf) wrote:

>Er TeleDanmark forpligtet til at eftersøge - evt.
>mod betaling - og udlevere de data de måtte have på
>mobiltelefonens netstatus på det tidspunkt hvor
>personen ønsker at dokumentere sin færden?

Hvis det er en juridisk pligt du efterlyser, vil den enten skulle
fremgår af parternes aftale eller af lovgivningen.

En mulig hjemmel er lov om behandling af personoplysninger:

§ 31. Fremsætter en person begæring herom, skal den dataansvarlige
give den pågældende meddelelse om, hvorvidt der behandles oplysninger
om vedkommende. Behandles sådanne oplysninger, skal der på en let
forståelig måde gives den registrerede meddelelse om,
1) hvilke oplysninger der behandles,
2) behandlingens formål,
3) kategorierne af modtagere af oplysningerne og
4) tilgængelig information om, hvorfra disse oplysninger stammer.
Stk 2. Den dataansvarlige skal snarest besvare begæringer som nævnt i
stk 1. Er begæringen ikke besvaret inden 4 uger efter modtagelsen,
skal den dataansvarlige underrette den pågældende om grunden hertil,
samt om, hvornår afgørelsen kan forventes at foreligge.

Men jeg er dog ikke sikker på, at en besvarelse behøve indehold selve
de oplysninger, der er registreret. Svaret kan måske blot være: "Ja,
vi behandler oplysninger om mobiltelefonens position."

(Hvorfor er det i øvrigt interessant at få at vide, hvor man selv har
været?)

>Jeg håber på hjælp fra en juridisk kompetence. Det
>er jo faktisk et lidt tricky område. Er det
>egenacces?

Begrebet egenacces bruges i forvaltningsretten om
forvaltningssubjekters (borgeres/virksomheders) ret til at få
oplysninger om sig selv fra forvaltningen (kommuner, amter, staten
osv.)

>Er det overvågningssamfundet i sin
>yderste konsekvens?

Det spørgsmål er i hvert fald ikke juridisk...

I øvrigt bruges begrebet "overvågningssamfund" vel normalt om statens
overvågning, og det er der jo i hvert fald ikke tale om.

--
Jakob Paikin

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-01-01 17:56

In article <513m6tg8j53p887tmo5i928itj2grbch46@4ax.com>, Jakob Paikin
<jp@dklaw.dk> wrote:

> (Hvorfor er det i øvrigt interessant at få at vide, hvor man selv har
> været?)

Har du aldrig været på druk?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-01-01 19:43

On Sun, 21 Jan 2001 17:55:34 +0100, Martin Edlich
<nogen@post5.tele.dk> wrote:

>Har du aldrig været på druk?

Der må dog være sket noget MEGET interessant, hvis man vil sætte
himmel og jord i bevægelse for at undersøge det...

--
Jakob Paikin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-01 23:23

Jakob Paikin skrev:

>Der må dog være sket noget MEGET interessant, hvis man vil sætte
>himmel og jord i bevægelse for at undersøge det...

Pudsigt som det udtryk passer i netop denne sag.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-01 19:30

Jakob Paikin skrev:

>(Hvorfor er det i øvrigt interessant at få at vide, hvor man selv har
>været?)

Det er det nok heller ikke (dog med Mortens eksemel som en
undtagelse). Men det kan være uhyre vigtigt at vide hvor andre
tror at man har været. Tænk hvis Thorsen var uskyldig (hvad jeg
ikke tror) og TD's registrering af hans færden var forkert?

Fra : Henrik Egedorf

Dato : 21-01-01 20:27

> Men jeg er dog ikke sikker på, at en besvarelse behøve indehold selve
> de oplysninger, der er registreret. Svaret kan måske blot være: "Ja,
> vi behandler oplysninger om mobiltelefonens position."
NÅ! Det er i hvert fald til forskel fra
forvaltningslovens regler om egenacces / (register-
)indsigt.

> (Hvorfor er det i øvrigt interessant at få at vide, hvor man selv har
> været?)

Det er i den konkrete sag vigtigt at kunne bevise
hvor personen ikke var på et tidspunkt.

Men tak for hjælpen.

Henrik Egedorf

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 21-01-01 23:20

> [...]
(Hvorfor er det i øvrigt interessant at få at vide, hvor man selv har

> Det er i den konkrete sag vigtigt at kunne bevise

Fordi en persons mobiltelefon har befundet sig et givent sted, behøver
person jo ikke at være samme sted.
Jeg tror ikke det kan bruges som alibi.

Sophus

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-01-01 00:55

On Sun, 21 Jan 2001 22:19:34 GMT, "Sophus Vørsing"
<sophus.vorsing@FJERNMIGimage.dk> wrote:

>Fordi en persons mobiltelefon har befundet sig et givent sted, behøver
>person jo ikke at være samme sted.
>Jeg tror ikke det kan bruges som alibi.

Vi har jo fri bevisførelse, så det er op til dommeren hvor meget vægt,
han vil pålægge det bevis.

(fut: dk.videnskab.jura)

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : N/A

Dato : 21-01-01 21:26

Fra : Anonym A.K.A. mig

Dato : 21-01-01 21:26

> Det er forskelligt. TeleDanmark gemmer dem vistnok i over 5 år. Sonofon
> gemmer dem i 3 mdr. - såvidt jeg husker.

Så vidt jeg husker gemmer Tele Danmark dem i meget kort tid i forhold til de
andre - 12 uger vist, det passer med dine 3 mdr. Det er TDC der gemmer dem i
kort tid. Sonofon, Telia og mobilix gemmer dem i flere år.

Fra : Mark Beaumont

Dato : 21-01-01 18:33

"Michael Krog" <krog@talent.dk> skrev
> Det er forskelligt. TeleDanmark gemmer dem vistnok i over 5 år.
> Sonofon gemmer dem i 3 mdr. - såvidt jeg husker.

Sonofon gemmer oplysningerne i min 5 år (iflg. deres site)

TVA havde en reportage engang i december, hvor de havde
spurgt teleselskaberne om, hvor længe oplysningerne blev gemt.
Resultatet var:
Sonofon 5 år
Mobilix 5 år
TDM under 1 år

Vh Mark

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 22-01-01 13:00

"Mark Beaumont" <dkbeaumont@hotmail.com> wrote in message

> Sonofon gemmer oplysningerne i min 5 år (iflg. deres site)

Det skyldes sandsynligvis, at teleselskaberne har pligt til at gemme
dokumentation for din regnings størrelse i 5 år. Nogle selskaber har
geografisk baseret taksering.

Mvh.

Henrik