Hvad har politiet egentlig ret til?
Fra : Manta- Mic

Dato : 21-01-02 15:55

D. 19/1-2002 blev min kammerat og jeg stoppet af politiet. Dette stop var
blot, eller skulle blot være et "rutine" check. Politiet havde holdt på en
sidevej til den vej vi kom kørende af, de mente vi havde kørt en smule for
stærkt(de havde ikke foretaget nogen fartmåling, deres grundlag for at jeg
havde kørt for stærkt var at de selv syntes at jeg kørte for stærkt). Det er
da muligt jeg har kørt en smule mere end jeg måtte, dog ikke af sådan karat
at det var bemærkelses værdigt, og da der både lå biler foran og bagved mig
jeg så kan jeg ikke ha' kørt hurtigere end den øvrige trafik! Min bil vækker
alligevel en del opsigt både pga. af udseende og lyd (Opel Manta, med 2"
udstødning). Dette burde dog ikke være en grund til at blive stoppet, men
det er jeg efterhånden begyndt at affinde mig med, da jeg gennemsnitlig nok
bliver stoppet mindst 1 gang om ugen. Men tilbage til den konkrete sag.
Efter de havde prajet mig ind til siden og kom op til os blev vi begge bedt
om at stige ud, hvilket vi gjorde. Herefter blev vi bedt om "at udlevere de
ulovlige rusmidler og andet ulovligt vi evt. havde på os"!? Da vi ikke havde
noget udleverede vi selvfølgelig ikke noget. Herefter gik de 2 politi
betjente, uden noget motiv og nærmest instinkttivt igang med at undersøge
min bil, dvs. løfte måtter, kigge i handske rum, under sæder, fjerne
bagsædet og alle den slags ting, ja det var lige før de gik igang med at
skrue listerne af. Da de stadig intet havde fundet, kunne man ligesom mærke
deres bitterhed i stemmen og i deres opførsel i det, de bad mig om at åbne
ned til mit bagage rum. Her mener jeg dog at have hørt fra venner og
bekendte, men dog også engang at have læst et sted, at Bagage- Rummet på en
bil i teorien fungere som dit hjem. Altså at Politi'et ikke uden videre, har
adgang til dette, dog med undtagelse af f.eks. en Retskendelse der påbyder
mig at åbne så de kan kigge derned. Men da vi lige var blevet stoppet uden
nogen rigtig årsag, ja så kunne jeg, og kan jeg stadigvæk ikke se hvad deres
ærinde i mit bagage rum skulle være? Da vi så tror at vi endelig får lov at
gå, holder de os tilbage med den begrundelse at "vi bliver sigtet for at
have Euforiserende stoffer på os", med den oplysning at "nu ville de
gennemsøge os og hvis de ikke fandt nogle stoffer på os så ville de frafalde
sigtelsen"! Og som tidligere nævnt var der ingen af os som havde nogle
ulovlige stoffer på os, og de fandt da heller ikke noget!

Mine spørgsmål til dette er så om disse to politi betjente på noget
tidspunkt har handlet imod loven? eks. mht. til at gennemsøge bilen, at
tvinge mig til at åbne ned til bagage- rummet, at sigte os for at have
euforiserende stoffer på os uden at have nogen grund til det overhovedet.

På Forhånd

Tak For Hjælpen..

Med Venlig Hilsen

Michael S

Fra : Christian Andresen

Dato : 22-01-02 08:20

Hvis din historie er sand, og I ikke hart gjort noget ulovligt ville jeg
klage til rette myndighed.

Christian

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-01-02 10:32

"Christian Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote:

>Hvis din historie er sand, og I ikke hart gjort noget ulovligt ville jeg
>klage til rette myndighed.

Og jeg kan tilføje, at der er en slags domspraksis for, at politiet
ikke bare kan sigte folk på et tvivlsomt grundlag for at få ret til at
foretage en undersøgelse, som uden sigtelse ville kræve et samtykke.

Jeg tænker på sagen i Aalborg, hvor en taxichauffør, som tilfældigvis
havde været til stede i et område, hvor der blev begået et drab, blev
sigtet, så politiet kunne gennemtvinge en DNA-test. Den holdt ikke i
byretten.

(Men stoppet i bil 1 gang om ugen? Den unge mand må da have en vis
udstråling.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 22-01-02 11:17

> Allan Olesen, Lunderskov.
> Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.
? Hvordan det?

--
Eliasen Jr.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 22-01-02 12:45

Allan Olesen skrev:

>(Men stoppet i bil 1 gang om ugen? Den unge mand må da have en vis
>udstråling.)

Jeg studsede også noget over det...
Jeg har kørt bil i 5 år, er aldrig blevet stoppet. Nu har det måske
både noget at gøre med udstråling (af både bil og kørsel), hvor man
befinder sig osv., og jeg kører som oftest på 'landet' - i og nær
Greve.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Manta- Mic

Dato : 22-01-02 15:44

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> [...]
> byretten.
>
> (Men stoppet i bil 1 gang om ugen? Den unge mand må da have en vis

Ja ok... sådan ca.. :) det kan da variere... men det er MEGET og alt for
ofte...!

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-01-02 20:47

On Tue, 22 Jan 2002 10:31:32 +0100, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>(Men stoppet i bil 1 gang om ugen? Den unge mand må da have en vis
>udstråling.)

Det er vel ikke meget anderledes end at have udenlandske forældre. En
bekendt har praktisk talt også vænnet sig til at blive stoppet ret
ofte af politiet, fordi han tilfældigvis er ung og kører i en ny bil.

Det hører måske med til historien at han er bosiddende i Taastrup, der
har belastede områder. Men om ikke andet, så er det tilsyneladende
omstændighederne i praksis, at man skal stoppes jævnligt af politiet.

Jeg ønsker ikke at gå over i politik hvad det angår, men vil blot
stadfæste, at det er forkommende, at bestemte personer ofte bliver
stoppet af politiet, alt imens vi andre måske kun møder politet om
natten i december måned sammen med mange andre bilister.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-01-02 00:24

In article <%ij38.2894$Eu2.447944@news010.worldonline.dk>,
Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote:

> [...]
> stoppet af politiet, alt imens vi andre måske kun møder politet om
> natten i december måned sammen med mange andre bilister.

Og andre kommer kørende med alt for høj hastighed uden sikkerhedssele
igennem en større kontrol uden at blive stoppet

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Manta- Mic

Dato : 22-01-02 15:51

"Christian Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message
> Hvis din historie er sand, og I ikke hart gjort noget ulovligt ville jeg
> klage til rette myndighed.
>
> Christian

Ja ik'.... men hvem er så rette myndighed? Måske det også kunne betale sig
at skaffe sig en advokat....

Fra : Christian Andresen

Dato : 23-01-02 09:18

"Manta- Mic" <Ch41r@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Christian Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message

> Ja ik'.... men hvem er så rette myndighed? Måske det også kunne betale sig
> at skaffe sig en advokat....

Jeg mener at der er oprettet et eller andet klageorgan i hver politikreds,
men mon ikke man kan finde information enten på: www.politi.dk eller
www.danmark.dk eller spørge på politistationen. Du er vel ikke den første
der ønsker at klage.

Christian

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-01-02 11:20

"Jan Eliasen" <i_hate_spam_jan@eliasen.com> writes:

> ? Hvordan det?

En af de danske musikeres indtjeningsmuligheder er afgiften på
skrivbare cd'er. Ulovlig softwarekopiering anvender afgiftsbelagte
skrivbare cd'er.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 22-01-02 11:54

Ret mange politifolk er folk med en alt for lille pik, og alt for store
personlige problemer, så de ser sig nødt til at gøre den slags for at kunne
få den op at stå. Klag, sagsøg, få dem fjernet, så politiet igen kan blive
nogen man har respekt for.

/Nikolaj

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 22-01-02 12:08

"Nikolaj Lundsgaard" <nikolaj@kampsax.dtu.dk> wrote in message

> Ret mange politifolk er folk med en alt for lille pik, [...]

Har du set efter? og har du hørt om kvindelige betjente?

Hilsen
Lisbeth

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 22-01-02 14:47

> Har du set efter? og har du hørt om kvindelige betjente?

Jeps... Nu sagde jeg jo heller ikke alle, men mange ;)

/Nikolaj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-02 13:01

Nikolaj Lundsgaard skrev:

> [...]
>få den op at stå. Klag, sagsøg, få dem fjernet, så politiet igen kan blive

Samme svada har jeg tit lyst til at fyre af om personer der
sviner andre til på usenet.

--
Bertel

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 22-01-02 14:53

> Samme svada har jeg tit lyst til at fyre af om personer der
> sviner andre til på usenet.

Nårhhh lille pus.

/Nikolaj

Fra : Mickey

Dato : 22-01-02 16:31

> Nårhhh lille pus.

*plonk*

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/apg - hvis du trænger til nyt password!

Fra : Zacho

Dato : 22-01-02 19:32

"Mickey" <003@susie.dk> skrev i en meddelelse
> "Nikolaj Lundsgaard" <nikolaj@kampsax.dtu.dk> wrote in

> *plonk*

Har folk da slet ingen humor i denne gruppe... -
eller er de fleste bare tørre jurastuderende og kedelige
hobbyskribenter...(?)

Fra : boe

Dato : 22-01-02 19:56

"Zacho" <jzacho@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> Har folk da slet ingen humor i denne gruppe... -

Jo de har.

Mvh Bo

Fra : Peter Kaas

Dato : 23-01-02 00:51

> Har folk da slet ingen humor i denne gruppe... -
> eller er de fleste bare tørre jurastuderende og kedelige
> hobbyskribenter...(?)

Ha ha! Tørre jurastuderende? Sjovt! Du glemte den med de lyseblå skjorter og
sejlersko. Nej. Jurastuderende har ingen humor, vi renses for den på 1. år.
(Er sarkasme en form for humor, hr. Klovn?)

Peter

Fra : Manta- Mic

Dato : 22-01-02 15:47

> [...]
kunne
> få den op at stå. Klag, sagsøg, få dem fjernet, så politiet igen kan blive

Ok da... dvs du tror at der er en reel mulighed for at det føre til noget
hvis jeg klager over denne her sag?

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-01-02 16:30

"Manta- Mic" <Ch41r@mail.dk> wrote:

>Ok da... dvs du tror at der er en reel mulighed for at det føre til noget
>hvis jeg klager over denne her sag?

Ville du basere en beslutning på noget, Nikolaj Lundsgaard tror?

Han bruger godt nok - i modsætning til dig - et rigtigt navn, hvilket
naturligvis giver ham et par troværdighedspoint, men jeg synes, han
meget hurtigt sætter disse point til igen.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Manta- Mic

Dato : 22-01-02 17:18

Okok... det skal jeg så ik ku' sige.

Dog kan jeg sige således...

Hvorf. skulle manden ikke blive respekteret for sine holdninger bare fordi
de ikke virker ligeså indlysende på dig som de gør på ham selv... og inddtil
videre (i denne klumme) sys' jeg personligt ik' han har haft nogle helt
skæve holdninger!

Tænk hvis alle havde de samme holdninger og meninger om alt! Damn det ville
ikke være sjovt vel...?

Desuden skriver jeg her for at få et par råd og det er sådan set det. Så må
man tage det ene med det andet og så gøre hvad man selv mener man bør gøre,
og fordi at.. Nikolaj måske en gang før har taget fejl det ved jeg ikke....
men måske har han ret denne her gang, eller måske næste gang, så lad nu vær'
med at dømme folk på hvad de HAR sagt, men døm dem hellere (og læg mærke til
jeg siger "hellere") på det de siger nu...

Og jo jeg vil måske stille mig en smule mere kritisk op når jeg så næste
gang læser mandens svar, men der er da ingen grund til ikke at lytte på
ham....!?

Ligesom at jeg også lytter til dig... vi er vel alle fra samme land, med de
samme retigheder, right?

Mvh. Michael S.

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 22-01-02 17:46

> Ville du basere en beslutning på noget, Nikolaj Lundsgaard tror?

Nej, lad for guds skyld være med det. Prøv noget nyt, tænk selv.

> Han bruger godt nok - i modsætning til dig - et rigtigt navn, hvilket
> naturligvis giver ham et par troværdighedspoint, men jeg synes, han
> meget hurtigt sætter disse point til igen.

Ahh... En flamewar, lækkert.

Mit problem er, at politiet stopper mig, generer mig, og lader mig så gå
igen uden ellers at gøre noget. På den måde har jeg ingen beviser for noget
som helst udover mit vidneudsagn, og det tror jeg ikke vejer tungt.

De få gange jeg har haft brug for politiet til at yde retfærdighed for mig
har de enten ignoreret mig, eller direkte svinet mig til. Jeg bryder mig
ikke om den slags, og det er der heller ikke andre der gør. Problemet er at
man tror jo ikke på at den slags sker i dagens Danmark, før man prøver det
på sin egen krop, og så ryster det ens retsbevidsthed.

Måske gør de betjente jeg har stiftet bekendtskab ikke som de gør fordi de
har en lille pik, eller et lavt selvværd, det er bare mit håb. Hvis det ikke
er derfor, så er det jo fordi, at de er direkte onde mennesker uden sans for
moral og retfærdighed. Kun interesserede i at udøve og (mis)bruge deres magt
mod uskyldige mennesker, og det skræmmer mig endnu mere, for så er det jo
ikke til at føle sig sikker nogen steder.

Tænk over det.

Alt er jo fint, indtil en fyr i uniform ser sig ond på dig. Så er helvede jo
løs, og du har ikke en chance for de har systemet på deres side. Hvis du
ikke har nogle upartiske vidner, eller fysiske beviser, og selv da kan du
stoppes ved at de bare knalder røret på når du afgiver din klage. Du kan
bekæmpe systemet, klage højere i systemet, men hvor langt vil du gå før du
giver op og tænker... Nåeh ja, det sker nok ikke igen. Så vidt jeg kan høre
har du allerede givet op, og tænker bare "Det sker jo ikke for mig".

Nå, men lang historie kort. Politiet burde tænke noget mere over, at deres
job er en service for borgerne, der betaler deres løn, ikke for at de kan
højne deres selvværd.

Slut herfra,
/Nikolaj

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 22-01-02 20:45

Nikolaj Lundsgaard skrev:

> De få gange jeg har haft brug for politiet til at yde retfærdighed
> for mig har de enten ignoreret mig, eller direkte svinet mig til.

Har du overvejet, om det kan have noget at gøre med den holdning, du
lægger for dagen? Du har fx ikke gjort dig specielt godt bemærket i
denne tråd.

Selvfølgelig er der brådne kar i politiet, og jeg kan da heller ikke
udelukke, at du er blevet uretfærdigt behandlet. Men din personlige
holdning til politiet har nok ikke meget at gøre i denne gruppe.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Peter G C

Dato : 22-01-02 17:25

"Manta- Mic" <Ch41r@mail.dk> wrote in message

[klip]

> Ok da... dvs du tror at der er en reel mulighed for at det føre til noget
> hvis jeg klager over denne her sag?

Det er der vist ikke kommet et kvalificeret svar på endnu.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : ThomasW

Dato : 22-01-02 17:56

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message
> "Manta- Mic" <Ch41r@mail.dk> wrote in message
>
> [klip]

> Det er der vist ikke kommet et kvalificeret svar på endnu.

Og da slet ikke fra Nikolaj L.

/Thomas W.

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 23-01-02 06:05

> Og da slet ikke fra Nikolaj L.

Imponerende så hurtigt man kan blive udsat for had, bare fordi man ikke
bukker og skraber for politiet. Forstå mig ret, jeg har ikke noget imod
politiet som institution, jeg har noget imod at de afkræver en respekt af
mig som de ikke har krav på.

.... jeg ved simpelthen ikke hvorfor jeg bliver ved med at lade mig at
provokere af det her. Det fører jo ingen vegne hvis man er så forblændet, og
tror at ingen betjente misbruger deres position. Men stakkels jer når det
kommer til at ske for jer.

Og nej, jeg er ikke en langhåret, pik-piercet, Nørrebro-brostenskaster. Jeg
er en ganske almindelig borger som ikke skiller sig mere ud end jer andre.

/Nikolaj

Fra : Peter G C

Dato : 23-01-02 07:23

"Nikolaj Lundsgaard" <nikolaj@kampsax.dtu.dk> wrote in message

[klip]

> Og nej, jeg er ikke en langhåret, pik-piercet, Nørrebro-brostenskaster.
Jeg
> er en ganske almindelig borger som ikke skiller sig mere ud end jer andre.

Det er klart, at politiet skal holdes i kort snor. Ingen tvivl om det - vi
ved ikke endnu om der er sket noget forkert. Ingen kender tilsyneladende
regelgrundlaget.

Du er imidlertid kommet med nogle vanvittige indlæg, som er helt
irrelevante. Se bare news:a2jg7t$5t3$1@eising.k-net.dk - derfor gider vi
ikke høre på dig. Sådan diskuterer vi ikke i denne NG, for vi diskuterer
spørgsmål og regler.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 23-01-02 07:56

> [...]

> er en ganske almindelig borger som ikke skiller sig mere ud end jer andre.

Åh, jeg tror såmænd der er mange herinde der udmærket ved at nogle
politifolk træder over stregen fra tid til anden. Jeg har selv været ude
for ubehagelige situationer med politiet fordi de havde forudfattede
meninger om mig ud fra min påklædning.
Det er også velkendt at personer der kører motorcykel (uden rygmærker
eller andre provokerende ting) bliver standset af politiet med større
hyppighed end en gennemsnitsbilist.

Jeg tror at dét der generer folk er din forkærlighed for brug af ordet
"pik" i alle mulige - og umulige situationer, det vil uvægerligt stemple
dig som umoden i manges øjne.

Venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 23-01-02 10:41

> Åh, jeg tror såmænd der er mange herinde der udmærket ved at nogle
> politifolk træder over stregen fra tid til anden.

Det er jeg glad for at høre. Jeg var efterhånden ved at blive urolig.

> Jeg tror at dét der generer folk er din forkærlighed for brug af ordet
> "pik" i alle mulige - og umulige situationer, det vil uvægerligt stemple
> dig som umoden i manges øjne.

Ja, det er det jeg mener. Der skal ikke meget til.

.... men nu er den her diskussion altså kommet så meget off-topic som den kan
være kommet, så skal vi ikke bare stoppe her. Jeg kan godt leve med, at I
kun interesserer Jer for regler og paragraffer, hvis I kan acceptere, at jeg
interesserer mig mere for ret og rimeligt.

Jeg forsøgte blot at give moralsk støtte til vores manta-kørende ven, og jeg
håber virkelig at han beslutter sig for at klage over det, fordi lovligt
eller ej, så er det ganske uretfærdigt... og så er det lige en sag for
ekstra bladet.

/Nikolaj

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 23-01-02 15:42

Her er endnu en historie fra det virkelige liv.

I rest my case...

/Nikolaj

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 22-01-02 17:28

> Ok da... dvs du tror at der er en reel mulighed for at det føre til noget
> hvis jeg klager over denne her sag?

Næppe, jeg tror da bestemt at politiet består af en flok rygklappere, der
passer på hinanden og sørger for at den slags klager bliver fejet ind under
gulvtæppet, men jeg synes da klart at det er et forsøg værd.

/Nikolaj

Fra : Manta- Mic

Dato : 22-01-02 18:50

Ja det kan vi hurtigt blive enige om, men sådan er det jo i de fleste
erhverv idag. Men spørgsmålet er om der er hold i, el. rettere om de rent
faktisk har gjort noget ulovligt, eller om de "bare" har lavet en lille
overtrædelse af hvad de burde have gjort. I såfald så går jeg HELE vejen! Om
ik' andet så ses vi i "Medierne...."

Men takker for div. ord og råd fra jer alle... :)

Mvh.

Michael S