Arveafgift
Fra : Kl

Dato : 21-01-02 15:52

Er der nogen der kan oplyse mig om arveafgifter i et bo.
Oplysninger.
Datter skal arve det hele efter faderens død.
Der er ikke oprettet testamente, så datteren arver alt.
Er der forskellige satser efter hvor meget der arves.

--

MVH

KL

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-01-02 15:58

On Mon, 21 Jan 2002 15:51:43 +0100, "Kl" <kim@langballe.com> wrote:

>Er der nogen der kan oplyse mig om arveafgifter i et bo.
>Oplysninger.
>Datter skal arve det hele efter faderens død.
>Der er ikke oprettet testamente, så datteren arver alt.

Hovedreglen i boafgiftsloven er følgende:

"§ 1. Efter bestemmelserne i denne lov skal der betales en boafgift
på 15 pct til staten af de værdier, som en afdød person efterlader
sig.
Stk. 2. Der skal betales en tillægsboafgift på 25 pct af den del af
værdierne, som tilfalder andre end
a) afdødes afkom, stedbørn og disses afkom,
"

Udgangspunktet blive derfor 15% - der er dog en række andre regler i
loven, der måske kan få betydning i et konkret bo.

>Er der forskellige satser efter hvor meget der arves.

Nej - ikke længere.

--
Jakob Paikin

Fra : Pgr

Dato : 21-01-02 16:24

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse >
> [...]
>
> Udgangspunktet blive derfor 15% - der er dog en række andre regler i
> loven, der måske kan få betydning i et konkret bo.

Hej!

Lige et spørgsmål til Jacob: Er der ikke altid et bundfradfrag
(værdireguleret), som skal fratrækkes inden beregning af boafgiften?

Mvh.
Karina

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-01-02 16:31

On Mon, 21 Jan 2002 16:23:52 +0100, "Pgr" <cfs1796c@post.cybercity.dk>
wrote:

>Lige et spørgsmål til Jacob: Er der ikke altid et bundfradfrag
>(værdireguleret), som skal fratrækkes inden beregning af boafgiften?

Der er en hel masse praktisk vedrørende opgørelsen af bomassen -
herunder vist også fradrag.

Men det ændrer ikke i sig selv på afgiftsprocenten - men naturligvis
påvirkes det samlede afgiftsbeløb.

--
Jakob Paikin

Fra : Kl

Dato : 21-01-02 18:09

> [...]
>
> Udgangspunktet blive derfor 15% - der er dog en række andre regler i
> loven, der måske kan få betydning i et konkret bo.

Boet består af et hus næsten gældfrit, en kapital pension og kontanter i
banken og så det sædvanlige indbo som må betragtes som uden væsentlig værdi.

De fradrag der er hvad dækker disse over.

Mange tak for foreløbige svar

Fra : Erik G Christensen

Dato : 21-01-02 18:38

Kl wrote:
klip

> Boet består af et hus næsten gældfrit, en kapital pension og kontanter i
> banken og så det sædvanlige indbo som må betragtes som uden væsentlig værdi.

Er huset et alm parcelhus (grund under 1400 m2), som faderen selv har
boet i ? (evt. ejendomsavance)
Vil datteren selv bo i huset ?
Hvordan er den offentlige vurdering i forhold til salgspris ?
Kan der være væsentlige skjulte fejl på huset ?

> De fradrag der er hvad dækker disse over.

Det væsentligste er et grundfradrag pr arvelader på ca 175.000.
Har faderen hensiddet i uskiftet bo (plus lidt mere) er der to.
Er der over svjh godt en mill. i værdier, kan der være skattepligt,
men det vil normalt kun være af interesse hvis der er erhvervsvirk-
somhed.(ekstra fradrag)

Rimelige omkostninger ved bobehandling m.v. kan fratrækkes.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Peter G C

Dato : 21-01-02 19:22

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Kan der være væsentlige skjulte fejl på huset ?

Det kan vel være noget svært at svare på

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Erik G Christensen

Dato : 21-01-02 20:09

Peter G C wrote:

> "Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> [klip]

> Det kan vel være noget svært at svare på

Ja, og dermed en formodning om, at det kunne være mest sikkert
at sælge det fra boet, og ikke fra arvingen, selvom det
kunne være en økonomisk fordel her og nu.

Fra : Kl

Dato : 22-01-02 15:45

Huset salgsværdi ca 1.000.000 Ejendomsværdi på kr 850.000
Grund 729
Huset skal sælges
Der er bestemt ikke skjulte eller mangler ved huset
Faderen har sittet i uskiftet bo,
Værdierne vil være over en 1.000,000
Vil dette ændre noget

KL

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 23-01-02 23:54

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kl wrote:
> klip

[KLIP]
> Det væsentligste er et grundfradrag pr arvelader på ca 175.000.

Faktisk er det kr. 203.500,00 i 2001-niveau

Fra : Erik G Christensen

Dato : 21-01-02 16:55

Kl wrote:

> Er der nogen der kan oplyse mig om arveafgifter i et bo.

Det er som Jacob Paikin skriver.

> Datter skal arve det hele efter faderens død.

Men der kan være flere måder at opgøre værdien af boet på,
afhængig af, hvad det indeholder.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-01-02 00:54

"Kl" <kim@langballe.com> skrev Mon, 21 Jan 2002 15:51:43 +0100

>Er der nogen der kan oplyse mig om arveafgifter i et bo.
>Oplysninger.
>Datter skal arve det hele efter faderens død.

I så fald er arveafgiften 15% af hele arven, minus bundfradrag og
omkostninger til skiftet / begravelsen mv.

Bundfradraget er pt. omkring 200.000 pr. bo (ikke pr. arvelod) og
dobbelt hvis afdøde har siddet i uskiftet bo.

Hvilke omkostninger der iøvrigt kan fratækkes i opgørelsen fremgår af et
skema, som skifteretten udleverer til den der skal forestå skiftet.

Men som Erik også er inde på, så skal det måske overvejes om huset skal
sælges af dødsboet - eller overtages af arvingerne og derefter sælges.

--
mvh, A:\Feldborg