Hvem kan hjælpe?
Fra : Sally

Dato : 21-01-02 14:39

Hvordan gør jeg følgende?

Jeg vil gerne købe et domæne ex. minpost.dk
Derefter skal man kunne logge på hos mig og hente mails fra en tildelt pop3
konto f.eks. mor@minpost.dk far@minpost.dk hund@minpost.dk
Kan jeg uden videre bestille et mailhotel med 10 kontoer og selv
administrere dem? og hvilken software skal jeg bruge?
Domænet skal pege på min IP (som ikke er fast, men det kan jo ordnes med
noip.com eller lign.)
Håber at dette giver nogen mening....

Med venlig hilsen

Rune Riis
rune@riis.as

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-01-02 15:59

Sally wrote:

> [...]
> administrere dem? og hvilken software skal jeg bruge?
> Domænet skal pege på min IP (som ikke er fast, men det kan jo ordnes med

Det gør det da.

Den nemmeste måde at løse opgaven på (efter min mening) er at
oprette en stribe konti hos fx. mailme.dk til dem der har behov
for email. Herefter køber du dit domæne hos et firma som
speednames.com, som lader dig selv administrere tingene. På
speednames' webside fortæller du at post til mor@minpost.dk skal
videresendes til mamma-mia-olsen12345@mailme.dk (eller hvad
kontoen nu hedder hos mailme). I din mors mailprogram indtaster du
at hendes pop3 server er mail.mailme.dk og hendes pop3-brugernavn
er mamma-mia-olsen12345, men under identitet skriver du at hendes
email er mor@minpost.dk. Din mor henter altså post hos mailme.dk,
men præsenterer sig som mor@minpost.dk. Hverken din mor eller
andre ser nogensinde mailme.dk adressen så det er helt
problemløst. Som SMTP server bruger hun den server hendes ISP
anbefaler.

Jeg mener det er 10 forwards man kan sætte op hos speednames. Hvis
nu din mor, far etc. allerede har pop3 konti fra deres udbydere,
forwarder du naturligvis bare mor@minpost.dk etc. til dem. På den
måde skal de kun rette emailadressen i deres mailprogram så de
præsenterer sig med den nye email.

Har du brug for mere end 10 emails, så kan du naturligvis sætte
din egen pop3 server op. Det kræver en maskine der kører i
døgndrift, en passende mailserver software, bøvl med din dynamiske
ip adresse og generelt at du holder et vågent øje med at tingene
fungerer.

Hvis det kun er for at I kan hedde det samme, ville jeg ikke gide
drive egen server, det er slet ikke nødvendigt.

Et godt argument for at køre egen mailserver er hvis I bor sammen
og ikke har fast opkobling. Der vil en mailserver kunne sættes op
til at hente mail til jer alle på faste tidspunkter, således at I
ikke behøver ringe op i tide og utide for at få post.

--
Hygge..
Thomas

Also a carnut? Check out:
<ftp://tommy.roeplukker.dk/pub/> - danish users only
<ftp://strandvaskeren.dyndns.dk> - dk + international

Fra : Mogens

Dato : 21-01-02 16:29

On Mon, 21 Jan 2002 15:59:22 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas.strandtoft@anderledes.dk> wrote:

>Den nemmeste måde at løse opgaven på (efter min mening) er at
>oprette en stribe konti hos fx. mailme.dk til dem der har behov
>for email.

Hej

Bemærk at Mailme.dk indfører brugerbetaling på POP3 mail
fra 1. marts

Mvh Mogens

Fra : Sally

Dato : 21-01-02 18:00

tja... det var en mulighed, men jeg vil gerne lave forsøget, med egen
mailserver. hvordan gør jeg så det?

Rune

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-01-02 19:01

Sally wrote:

> tja... det var en mulighed, men jeg vil gerne lave forsøget, med egen
> mailserver. hvordan gør jeg så det?

Okay, så er situationen jo en anden. Jeg har desværre ikke nogen
ideer til en mailserver, beklager.