SØ: Gode råd til at pifte stegt
Fra : Frederik Rygaard

Dato : 21-01-02 14:11

I mit forsøg på at genoplive de gamle danske madtraditioner på mit
kollegiekøkken, skal jeg lave stegt flæsk med persillesovs til
køkkenmiddag på onsdag. Jeg har søgt lidt rundt i mine kogebøger og på
nettet herunder deja.com for at finde alternative opskrifter til retten
for at få lidt gode råd til måske at pifte retten lidt op, så den falder
i god smag hos det unge og "utaknemmelige" publikum (i hvert fald hvad
der gælder gammeldags dansk mad ). Jeg har dog ikke haft noget
særligt "held" - forstået som, at der sikkert er flere, der vil mene, at
den ret på ingen måde skal piftes op men skal serveres, som den er! Det
eneste, som jeg er kommet frem til, er: at man eventuelt kan komme lidt
muskat i persillesovsen samt at man kan stege lidt løg (hvilket jeg ikke
syntes var lige det, som jeg ledte efter!) - er der nogen andre forslag?

BTW Jeg har tænkt mig at servere rosenkål til.

På forhånd tak.
Frederik

Fra : Frederik Rygaard

Dato : 21-01-02 14:43

- det kan være, at det bliver aktuelt med gode råd allerede før kl. 16 i dag

Frederik

Fra : Peter Westh

Dato : 21-01-02 15:05

Sørg for at købe god, fersk eller letsaltet flæsk, som du skærer i skiver på
ca 1/2 cm. Steg dem sprøde på jævn varme, og lad dem dryppe godt af på
køkkenrulle.

Brug gerne bredbladet persille til saucen, det smager af lidt mere. Så vidt
jeg husker foreslår Henrik Boserup at komme noget reven citronskal i
dsaucen, og det tror jeg faktisk ville være en fin ide (hvis du har tid, så
find hans bog "Boserups kærlighed" på biblioteket, han har nogle gode fif
til gamle, danske retter).

Bliver rosenkål ikke for meget af det gode? Jeg tror jeg ville give
kartofler, rugbrød og måske en råkostsalat til. Eksempelvis af revne
gulerødder, hakket rosenkål og måske noget æble, med en syrlig og skarp
dressing på. Og øl.

God appetit.

Peter

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 21-01-02 16:31

Frederik Rygaard <frederik@rhk.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C4C1374.ABB3747C@rhk.dk...
> I mit forsøg på at genoplive de gamle danske madtraditioner på mit
> kollegiekøkken, skal jeg lave stegt flæsk med .................

Så husk endelig rødbederne. De er prikken over i`et.
Hilsen og go`appetit
Margit

Fra : zarh

Dato : 21-01-02 18:09

Æblemos, det du kan købe på glas uden æblestykker i, det smager himelsk til
stegt flæsk, prøv det!

Fra : Frederik Rygaard

Dato : 23-01-02 15:35

Tak for rådene...nu går jeg ned og køber ind, så må jeg se, hvad det bliver til.

Frederik