Skummel afgift fra DK firma ved netkøb...
Fra : Peter E K

Dato : 21-01-02 14:03

Hej!
Kig på følgende og fornem hvorfor min underkæbe er slit fri for gråt skæg...

I december bestilte jeg ved geekculture.com ( i USA) en lækker kaffekop til
min ven.
Koppen koster 16$, altså ca. 130 kr.
Ved købet specificerede jeg at pakken skulle fragtes via std. Post og IKKE
kurér..
Fraten beløb sig til 15$ altså ca 30$ / 240kr for det hele.

Af vandvare, (jeg fatter stadig ikke hvordan) kom jeg til at klikke således
at min ordre udover at blive bestilt, også genererede en ugentlig ordre
automatisk, således at jeg efter en uge havde endnu et krus på vej. Jeg
kontaktede Geekculture og fik dem til at annullere autoordren fremover og
besluttede mig for selv at tage krus nr. 2.

Nu kommer det skumle:

Da postanvisningerne for hver pakke dumpede ind af brevsprækken, kunne jeg
se at jeg skulle betale 166,90 kr for HVER PAKKE, for at modtage dem.
De 2x 166,90 .- skulle betales til Airborne Express, som jeg så kontakede.
Her får jeg at vide, at de 2 x 166,90.- er:
1. Told og moms af det originale beløb på 16$ pr. krus (ca. 50 kr)
2. Gebyr på 125.-!!!!! for "handling" af hvert krus!

Vi er altså oppe på:
2.stk krus = 260 kr.
2 x fragt = 240 kr.
2 x 166.- = 332 kr.
= 832.- !!!!!!!!! for to krus der tilsammen kostede 30$=260 oprindeligt.

Det skal siges at Geekculture.com trak prisen for krus+fragt fra min konto,
men at jeg endnu ikke har betalt Airborne Express "deres" 332.-

SPØRGSMÅL:
Hvordan kan Airborne Express tillade sig at bonge mig 2 x 125.- for noget
som jeg aldrig har bedt dem om?
Jeg har før modtaget pakker fra USA, og der har jeg ikke fået det gebyr.

Det hele lyder forvirrende, jeg er sq. lidt ude at svømme.
Nogen gode råd??

Venlig hilsen
Peter Eskekilde Køster

Fra : Mickey

Dato : 21-01-02 23:25

"Peter E K" <z@mailme.dk> wrote in

> Nogen gode råd??

prøv at spørge geekculture

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/apg - hvis du trænger til nyt password!

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-01-02 10:41

"Peter E K" <z@mailme.dk> wrote:

>2. Gebyr på 125.-!!!!! for "handling" af hvert krus!

Denne handling er sikkert en toldbehandling. Den har du ikke betalt
sælger for at få udført.

Om du kan hænge sælger op på, at han ikke oplyste det? Jeg tvivler.
Når jeg foretager erhvervskøb fra lande uden for EU, er det normalt,
at jeg hænger på toldbehandlingen, hvis intet er aftalt med sælger.
Modsat, hvis jeg sælger til et land uden for EU. Jeg aner ikke, om du
kan finde lovgivning om det, eller om det er ren kutyme.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henning

Dato : 23-01-02 09:18

>Det skal siges at Geekculture.com trak prisen for krus+fragt fra min konto,
>men at jeg endnu ikke har betalt Airborne Express "deres" 332.-

Lad være med at afhente pakken, og afvis betalingen (jeg formoder det
er via Visa el.lign)?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Peter E K

Dato : 23-01-02 13:59

Geekculture trak via VISA.
Airborne express vil hive mig til inkasso og nægter at sende pakken tilbage.

Har nogen af jer hørt om at man skal betale 125.- for en gnaldet pakke i
handling fee?

Jeg har ALDRIG skulle betale sligt før, ved både pakker fra private og
firmaer i US.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-01-02 14:41

In article <3c4eb3ac$0$14007$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Peter E K wrote:
> [...]
>
> Har nogen af jer hørt om at man skal betale 125.- for en gnaldet pakke i

Ja, det er kommet efter at told&skat har indført nye regler.
Jeg har selv betalt de 125 kroner i gebyr. Jeg betalte bare,
da jeg skulle bruge pakken. Som resultat har jeg valgt aldrig
at bruge aipborne express, eller købe uden for EU.

> Jeg har ALDRIG skulle betale sligt før, ved både pakker fra private og
> firmaer i US.

Det er nye regler fra told og skat. Om der er lovhjemmel til at opkræve
gebyret ved jeg ikke, men jeg tror det.

JonB