formuefællesskab?
Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 21-01-02 13:21

Jeg har en fornemmelse af at jeg skal have nogle begreber bragt på
plads.

Min mand og jeg er gift, og har fælles lønkonto, således kan man ikke
tale om hvis penge der er hvis. De forskellige løbende udgifter bliver
betalt fra den konto, og nu er spørgsmålet så: Hvis vi bliver skilt,
hvilke genstande i hjemmet tilhører da hvem? Afhænger det af hvad der f.
eks står på garantibeviset? Hvordan med f. eks en bil? Den er
registreret i min mands navn (registreringsattesten) men på selve
slutsedlen står vi begge to. Huset står i min mands navn på skøder osv.
Er det så også "hans hus"?

Er dette helt tåget? (Lad nu være med at råbe JA allesammen )

Hilsen
Lisbeth J

Fra : Claus E Beyer

Dato : 21-01-02 14:32

"Lisbeth Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> registreret i min mands navn (registreringsattesten) men på selve
> slutsedlen står vi begge to. Huset står i min mands navn på skøder osv.

Hvilken "måde" er I gift på ? - Med fælleseje eller særeje, særeje er vist det
der engang héd ægtepagt ? Det er vist en meget vigtig oplysning, før de juridisk
kyndige her i gruppen kan gå i gang med at besvare dine spørgsmål.

Claus

Fra : Jakob Paikin

Dato : 21-01-02 14:49

On Mon, 21 Jan 2002 14:32:18 +0100, "Claus E Beyer"
<cebeyer@hotmail.com> wrote:

>Med fælleseje eller særeje, særeje er vist det
>der engang héd ægtepagt ?

Nej. Særeje er - ligesom fælleseje/formuefællesskab - en formueordning
der kan være mellem ægtefæller.

Særeje kan bl.a. etableres via ægtepagt - men eksistensen af en
ægtepagt er ikke ensbetydende med at der er aftalt særeje.

--
Jakob Paikin

Fra : Erik G Christensen

Dato : 21-01-02 16:51

Lisbeth Jakobsen wrote:

> Jeg har en fornemmelse af at jeg skal have nogle begreber bragt på
> plads.

Så vil jeg da prøve at hjælpe.

Først med nogle grundbegreber, og ellers med et forslag om
at kigge videre på www.familieadvokaten.dk

1. I "ejer" hver især det, i har købt (kvittering m.v.)
2. I hæfter hver især for den gæld i har påtaget jer.

Skal jeres værdier deles, opgøres hver part for sig, evt.
med 50% af noget i ejer fælles (ex. bilen).
Herunder også deling af evt. gæld i hæfter for fælles.

Er parten positiv, skal 50% afgives til den anden, er den
negativ, er der intet til fordeling (altså ingen hæftelse
for gæld fra modparten).

Når boet så fysisk skal deles, kan hver udtage det man ejer
evt. ved at udbetale eller afgive andre værdier, så hver får
værdier (netto) svarende til den opgjorte bodel.

Ejer man i fællesskab noget, begge vil have, skal vi have
konsulteret kong Salomon

Og så er der naturligvis en række undtagelser og særlige
forhold, men jeg nævner alene skyldig skat, hvor begge
hæfter (igen med nogle specielle regler)

Ejerforhold til særlige aktiver m.v. kan aftales ved
ægtepagter (igen efter nogle regler)

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 21-01-02 17:19

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> 1. I "ejer" hver især det, i har købt (kvittering m.v.)
> 2. I hæfter hver især for den gæld i har påtaget jer.

<klip klap>

Først: Vi er altså ganske almindelig gift. Der er ikke oprettet noget som
helst i den forbindelse bortset fra en vielsesattest. Vi havde i øvrigt også
fælles lønkonto inden vi blev gift så vidt jeg husker, det er en del år
siden nu

Så kommer mine (dumme?) spørgsmål:
Når nu vi/jeg har købt noget, f. eks en computer, som jeg går hen i banken
og henter penge til, hvis penge er det så jeg henter? Mine eller min mands?
Da de jo befinder sig på samme konto kan jeg ikke forstå hvordan man kan
skelne. Men altså, jeg køber *min* computer med *vores* penge? og så er det
bare med at være den der står og siger navnet når en ekspedient vil skrive
et garantibevis? På den måde kan jeg jo i praksis komme til at eje rub og
stub i en ellers fælles husholdning bare ved at kæfte op når en sælger
spørger om hvad han skal skrive på kvitteringen/garantibeviset? Det virker
ikke rigtigt på mig. Omvendt ville jeg synes det var tåbeligt med særskilte
bankkonti til vores løn, da alle udgifter jo normalt kommer alle til gode i
form af mad og husleje osv.

En anden ting er at vi da vi købte hus for 15 år siden blev rådet af
advokaten til kun at lade min mands navn figurere på skødet "for så kunne
JEG købe et nyt hus hvis det første gik på tvangsauktion" (Sådan blev der
virkelig sagt!) Jeg er senere kommet temmelig meget i tvivl om ikke jeg er
blevet taget ved næsen, altså som jeg forstår det er det min mands hus?
Eller? Vi har begge skrevet under på diverse lånedokumenter gennem tiden men
ikke på tilsvarende vis fået begge navne på diverse købsdokumenter. Bør man
det? Vi VAR gift da huskøbet fandt sted, hvis det har noget at sige. Vi har
altså fælles gæld men ikke fælles ejendele?

Venligst
Lisbeth
--
~HUSK: DU SKAL DELTAGE FOR AT VÆRE MED~

Fra : Erik G Christensen

Dato : 21-01-02 19:09

Lisbeth Hviid Jakobsen wrote:

> <klip klap>

Oplyst at det er almindeligt fællesbo.

> Når nu vi/jeg har købt noget, f. eks en computer, som jeg går hen i banken
> og henter penge til, hvis penge er det så jeg henter? Mine eller min mands?

Nu bevæger vi os over i den virkelige verden, der består af en række
regler - praktiske erfaringer, der bl.a. indebærer en vurdering af
anvendelsen af det enkelte indkøb, ex. er en computer til dig, hvis
ikke andre bruger den, hvorimod mere almindeligt bohave, ex stole
er til fælles brug, og dermed (normalt) fælles indbo. Derudover vurderes,
om indkøbet har været rimeligt i forhold til jeres samlede økonomi, så
du kan ikke være sikker på at få en sejlbåd til 1 mill, hvis der ikke
har været penge til det, ud fra dit bidrag til fælleskassen.
Disse regler kan normalt ophæve betydningen af, hvem der kan dokumentere
selve købet.
Er der sket selvstændig finansiering af køb, ex bil på købekontrakt,
følger gæld altid aktiv.
Genstande modtaget som gave eller arv ligestilles med egenkøb.

> [...]
> blevet taget ved næsen, altså som jeg forstår det er det min mands hus?

Ja, han har første ret til at udtage det af boet.
Jeg råder til det samme, dog med det forbehold, at det er den ægtefælle med
den største indkomst, der bør stå som ejer.
Men fortvivl nu ikke, du har stadig ret til halvdelen af friværdien, og det
med direkte fradrag af kreditforeningslån, selvom du kautionerer.
Hvis der derimod er kassekredit, der kun delvist er sikret med pant i huset
kan der blive et afgrænsningsproblem.

Men her kommer en lang tradition for at "sikre" den svage part i en
bodeling (ikke altid til at vide, hvem det er , så hvis det skal
afgøres ex. ved dom (hvis man ikke selv kan blive enige), er der en
vis skævdeling. (ex kan evt. mælgerudgifter ved et salg ikke modregnes
i en vurdering af husets værdi, hvis det beholdes af en af parterne)

Mange regler og praksis om bodeling stammer fra en tid, hvor der kun
var en forsørger i familien, og ændres kun langsomt.

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 24-01-02 00:07

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har været penge til det, ud fra dit bidrag til fælleskassen.
> Disse regler kan normalt ophæve betydningen af, hvem der kan dokumentere

Dette er ikke helt korrekt. Hvis computeren er købt med penge fra en
fælles konto (OG DETTE KAN BEVISES!!!!!!!!) vil den som udgangspunkt være
sameje, dvs. du ejer halvdelen og din mand ejer halvdelen. Dette
[ejerforholdet] ændres der ikke på, selv om det i hverdagen er dig, der
bruger computeren. Det kan derimod have betydning hvis boet skal deles og I
når til en tvist om, hvem der må udtage computeren. Her kan det nemlig have
betydning, hvem der har "stærkest tilknytningsforhold" til genstanden, jf.
skiftelovens kap. VI.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 24-01-02 08:15

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> wrote in message
<KLIP>
> [...]
> betydning, hvem der har "stærkest tilknytningsforhold" til genstanden, jf.

Det kan vel meget nemt bevises, da vi kun har en og samme konto, nemlig
vores fælles lønkonto. Selvfølgelig kan jeg give mig til at samle
flasker i stort tal og på den måde "tjene mine egne penge" men ellers
ender alle vores penge i samme kasse som det er. Så det vil altså sige
at alt hvad der bliver købt med penge fra vores lønkonto er fælleseje?

Venligst
Lisbeth

Fra : Peter G C

Dato : 24-01-02 08:26

"Lisbeth Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote in message

[klip]

> Så det vil altså sige
> at alt hvad der bliver købt med penge fra vores lønkonto er fælleseje?

Fælleseje og sameje er ikke synonymer.

Sameje: I ejer hver halvdelen af genstanden.

Fælleseje: èn af jer ejer genstanden - når I skilles deles friværdien i
genstanden mellem jer.

Det, der er nævnt ovenfor er jo blot værdiopgøret. Noget andet hvem der så
får lov til at beholde genstanden.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/