Seagate Barracuda 80GB problem?
Fra : Lars Lindgren

Dato : 21-01-02 13:07

Hej alle, et hurtigt spørgsmål inden evt. køb

På mediamac kører denne tråd for øjeblikket:

> [...]
>for at få harddisken til at virke ordentlig på en B/W G3.

>Jeg var selv købt en Seagate 80GB, og blev nød til at købe et Sonnet
>tempo ATA100 Card. Det var en leg at installere plus det betød at jeg
>kunne beholde den originale 12 GB disk udover den nye Seagate 80GB

>Er det ikke bagud kombatibelt??

>Det troede jeg også, men jeg blev klogere efter at havde kæmpet i 24
>timer med at få det til at virke - Til sidst søgte jeg i Apple's
>support-forum hvor der er mange andre med samme erfaring/problem, og de
>fortalte at problemet første løste sig da de fik et ATA100 PCI-kort.

Kan det virkelig være korrekt at man ikke kan anvende denne IDE-disk
uden at skulle fyre kr. af på et ekstra PCI kort og er problemet KUN
gældende for B/W eller også f.eks. mine Beige G3'ere (Desktop + Tower
model).

Iflg. xlr8yourmac.com kan jeg ikke se at der skulle være nogle
problemer, men please correct me, hvis jeg tager fejl og inden
anskaffelse.

Venlig hilsen
Lars

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-01-02 22:37

Lars Lindgren <tegnestue@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>
> Iflg. xlr8yourmac.com kan jeg ikke se at der skulle være nogle
> problemer, men please correct me, hvis jeg tager fejl og inden

Som standard er ATA bagudkompatibelt og der skulle ikke være noget galt
ved at smide sådan en harddisk i en B/W. Der er dog noget med de første
revisioner og slave-diske, men hvis disken er eneste i maskine og sat
som master, så kan jeg ikke se noget problem.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-02 23:08

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> revisioner og slave-diske, men hvis disken er eneste i maskine og sat
> som master, så kan jeg ikke se noget problem.

Det er kun på U-DMA bussen (der hvor hardisken sidder), at der er
problemer med slavediske på B&W rev1 - problemet er relateret til U-DMA
og slave.

- på CD-ROM drevets ATA3 bus, kan man uden videre tilslutte slave
enheder, da denne bus under aligevel ikke understøtter U-DMA (den er dog
optaget hvis G3'eren har internt ZIP drev).

- på HD'ens ATA-bus som også er en ATA3 bus, dog med U-DMA
understøttelse, kan man tilslutte slave enheder uden problemer _hvis_
man slå U-DMA fra!

Med Apples ATA drivere er det ikke muligt at slå U-ATA fra, dvs man skal
enten bruge trediparts disk drivere som FWB eller HD speed Tools -
Alternativt kan man bruge en ældre udgave af Drivesetup, som ikke
understøtter U-DMA, men det vil jeg bestemt ikke anbefale.

Man kan identificere en rev2 (som ikke har problemer med U-DMA og
slave), ved at at disse fra Apples side er udstyret med et ATA kabel med
plads til både master og slave disk. ATA kablet til HD'en på Rev1 har
kun stik til én HD.

Hvis man har en rev1 og man ikke har et zip drev, kan man flytte den
gamle og langsomme disk op på samme bus som CD-ROM drevet (husk at sætte
enten zip eller disk som slave), og montere den nye hurtige disk alene
på U-DMA bussen.

ATA3 bussen uden U-DMA kan flytte 16,7MB/sek. ATA bussen med U-DMA kan
flytte 33MB/Sek.

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-02 23:08

> [...]

> Iflg. xlr8yourmac.com kan jeg ikke se at der skulle være nogle
> problemer, men please correct me, hvis jeg tager fejl og inden

Din beige G3 kom i 3 revisioner. rev1 understøtter ikke slave på ATA
busserne. rev2 og rev3 understøtter begge slave på ATA busserne. Dvs det
er kun nødvendigt at investere i et PCI kort, hvis du har en rev1.

En hel anden tinng er, at ATA busserne i din Beige G3 ikke understøtter
U-DMA. Dvs. at de ikke kan flytte mere end 16.7MB/sek - De fleste
moderne ATA diske har ingen problemer med at flytte det dobbelte eller
mere. Kort sagt, du får ikke fuldt udbytte af din nye hurtige disk, med
mindre du også investere i et PCI kort, der afhængig af model kan flytte
33, 66, 100 eller 133MB/sek. (66MB/Sek er rigeligt)

Gå ind i Apple systemprofil, klik på fanebladet "enheder" og se hvilket
grafikort der bruges. Hvis det er et RageII har du en rev1. Hvis det et
RagePro har du en rev2 eller rev3.

NB. i Mac OS X kan rev1 godt håndtere slave diske, så længe man ikke
booter fra dem - men man kan stdig ikke se slaven når man booter i Mac
OS 9

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-02 04:04

Hej Lars

Det lyder da helt ad skoven til.... Hvis en B/W G3 har ATA-33 bus, så har
min gamle G3/233DT det garanteret også. På den har jeg en Seagate Barracuda
30gb ATA-100 HD, og det kører som en drøm uden det mindste vrøvl. - Og på
min nye G3/333AV kører jeg med 2x Seagate Barracuda IV - også ATA-100 -
ligeledes uden vrøvl af nogen art...

Så jo, de er bagud kompatible, men selvfølgelig får du ikke mere ud af ATA
bussen, end den kan trække. Og det lyder for mig, som om de fyre ikke aner,
hvordan de skal montere ATA diske på en Mac

mvh. Erik Richard

Lars Lindgren wrote:

> [...]
>
> Iflg. xlr8yourmac.com kan jeg ikke se at der skulle være nogle
> problemer, men please correct me, hvis jeg tager fejl og inden

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : DucK

Dato : 22-01-02 07:34

Der er et kendt problem med g3 B/W ide controllerne. Mere om dette kan
findes på http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/yosemite/IDE/index.html

Men jeg kan lige opremse:

De første G3 B/W der kom på markedet havde en "dårlig" ide chip på
motherboardet, der har det dårligt med visse modeller af "store" diske.

Man kan for det meste kende modellen med denne chip på at hardiskene er
monteret på én lang plade i bunden, hvorimod på den nye model sidder diskene
på seperate plader. Der er dog rapporter om modeller med enkelte plader med
den dårlige chip.

Man kan se om man har den nye chip ved at kigge på den chip der sidder
imellem de 2 første pci slots(jeg er ikke sikker på placeringen -kan ikke
tjekke lige nu men det er deromkring). Står der rev2 på den er det en ny og
der er ingen problemer.

Hvis der ikke står rev2 er det bedst at købe en ny kontroller da man ellers
risikerer datafejl på store diske.

Jeg har selv en af hver maskine og har sat scsikort og disk i den med den
dårlige chip. Den anden er fyldt med store ide diske(ibm) og der er ingen
problemer.

Håber det lyser lidt op ellers kig på:

http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/yosemite/IDE/index.html

Mvh
andy

Fra : Lars Lindgren

Dato : 22-01-02 07:51

> [...]
> bussen, end den kan trække. Og det lyder for mig, som om de fyre ikke aner,
> hvordan de skal montere ATA diske på en Mac

Tak for alle svarene,

Det bekræfter mig i at problemet åbenbart mest er relateret til syge B/W
maskiner og ikke Beige. Jeg ved godt at jeg ikke får fuld udnyttelse af
bussen.

Min strategi er nu at i G3 Desktop 233 at erstatte den originale 4GB
disk (intern ATA 0) og stadig have CD drev på intern ATA 1. Derefter
burde den sag være klaret.

---

G3 minitower 266'eren har iflg. systemprofil har 2 PCI skærmkort:

Kortplads C1:
Navn: IMS,tt3D
Model ims3d

Kortplads F1:
Navn: ATY,mach64_3DU
Model: ATY, GT-B
(Skærm er koblet hertil)

Er det så en rev. 1 ? eller hvad? (intet med Ragepro el. lign)

Under Produktionsoplysninger står der ROM-revision $77D.40F2

Her er problemet at der kun er een ATA-forbindelse (ATA 0), hvor CD-ROM
drev sidder (derfor er del vel. en rev. 1?). Det betyder at sætter jeg
den nye disk på denne, skal jeg enten købe et IDE ATA PCI kort og koble
CD-drev herpå eller anskaffe et SCSI CD-drev og så rykke det ind på
SCSI-bus 1, hvor den originale 4GB disk sidder nu.

Alternativt kan man så vælge istedet at købe en ny SCSI disk, vel
vidende at prisniveauet er anderledes end IDE diske.

Da jeg måske senere vil sætte et Firewire PCI kort i denne maskine,
mener jeg også at det er usmart at købe IDE ATA kort. Hvad ville I gøre?
Jeg ønsker at få mere plads på maskinen, men vil godt have mest muligt
for kr.

Hilsen Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-02 09:29

> [...]

> Er det så en rev. 1 ? eller hvad? (intet med Ragepro el. lign)
>
> Under Produktionsoplysninger står der ROM-revision $77D.40F2

V4.0 F2 (rev1)
V4.5 F1 (rev2)
V4.5 F2 (rev3)

dvs. ingen slave

> [...]
>
> Alternativt kan man så vælge istedet at købe en ny SCSI disk, vel
> vidende at prisniveauet er anderledes end IDE diske.

Det vil give meget ringe perfomance, hvis ikke du også investerer i et
PCI SCSI kort (og så blir' det dyrt). De beige G3'eres SCSI bus er en
"scanner/zip/brænder-bus" som max kan flytte 5MB/sek (i realiteten ca.
3MB/sek). ATA busserne i dine Beige G3'ere kan flytte 16.7 MB/sek, og
har ikke problemer med at peake.

> Da jeg måske senere vil sætte et Firewire PCI kort i denne maskine,
> mener jeg også at det er usmart at købe IDE ATA kort.

Du har tre slots. I den ene har du et IMS grafikkort der ikke bruges
dvs. der er to ledige slots, 3 hvis du dropper IMS kortet. What's the
problem?

NB. hvad skal du bruge Firewire til? Der er grænser for hvor mange penge
det kan svare soig at ofre på en gammel G3. Jeg kan forstå, at man vil
have USB eller 128bit grafikkort i en beige G3 men ikke FW.

> Hvad ville I gøre? Jeg ønsker at få mere plads på maskinen, men vil godt
> have mest muligt for kr.

Sælg din 4GB for 200kr! Om du har 80 eller 84GB i den vil du aldrig
bemærke. Brug dine pengene på en stor 5400rpm disk - Du kan aligevel
ikke mærke forskel på moderne 5400 og 7200rpm diske i din G3.

Mht. til støjnivau vil enhver moderne disk også være en forbedring, de
ekstra kroner på en støjfri disk ala seagate er omsonst, da
strømforsyningen i din G3 alligevel brøler konstant.

<icq:131382336>

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 22-01-02 11:37

> [...]

> bemærke. Brug dine pengene på en stor 5400rpm disk - Du kan aligevel
> ikke mærke forskel på moderne 5400 og 7200rpm diske i din G3.

Er du nu sikker på der ikke er forskel på 5400 og 7200... Jeg syntes nu
at efter jeg skiftede fra en 5400 6Gb disk til en 7200 30Gb at tingen
gik en del hurtigere (alt er relativt da det jo' er fornemmelser og da
jeg ikke har målt på det). Fjern blot min illusion ved at sige det er
ligemeget, hvis du tør

Yderligere hørte jeg den anden dag (i min øresnegl) at der muligvis
kunne være problemer med meget store diske (større end 60Gb) i
eksempelvis de lidt ældre G3'ere. Muligvis dette blot er en historie der
er spundet mig på ærmet.

> Mht. til støjnivau vil enhver moderne disk også være en forbedring, de
> ekstra kroner på en støjfri disk ala seagate er omsonst, da
> strømforsyningen i din G3 alligevel brøler konstant.

Og det er fuldstændig rigtigt. Man skal være meget uheldig hvis man får
en HD'er der kan larme mere en blæseren...

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-02 12:02

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> [...]
> gik en del hurtigere (alt er relativt da det jo' er fornemmelser og da
> jeg ikke har målt på det). Fjern blot min illusion ved at sige det er

jeg tør: væk med illusionerne...

Der er forskel på 3-4 år gamle 5400 diske og moderne 5400 diske. De
fleste 5400 ATA-diske fra årgang 2002+ er hurtigere end en 3 år gammel
7200rpm ATA-disk - både mht. accestid og frem for alt læse/skrive
operationer.

> [...]
> kunne være problemer med meget store diske (større end 60Gb) i
> eksempelvis de lidt ældre G3'ere. Muligvis dette blot er en historie der

Jeg har hørt om generelle problemer med en del +100GB (eller +120GB)
diske og Apples disk drivere, men det gælder vist alle Mac'er inkl de
nyeste G4'ere. Som sagt er det et softwareproblem.

> Og det er fuldstændig rigtigt. Man skal være meget uheldig hvis man får
> en HD'er der kan larme mere en blæseren...

ja - selv en nystøvsuget/pustet Beige G3 strømforsyning kan fremkalde
alvorlige sindslidelser

<icq:131382336>

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 22-01-02 18:53

> jeg tør: væk med illusionerne...

Jeg tænkte det nok :)

> [...]
> fleste 5400 ATA-diske fra årgang 2002+ er hurtigere end en 3 år gammel
> 7200rpm ATA-disk - både mht. accestid og frem for alt læse/skrive

Det var lige det... Accestid... Hvad med disk cachen den har vel også en
betydning?

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-02 04:31

Hej Nicolai

Nicolai Brandt wrote:

> [...]
> gik en del hurtigere (alt er relativt da det jo' er fornemmelser og da
> jeg ikke har målt på det). Fjern blot min illusion ved at sige det er

Jeg 'tør' ihvertfald godt sige, at der er _meget_ stor forskel på, om det
er en standard 4gb 5400rpm/512kb cache eller en 30gb Barracuda 7200rpm/1mb
cache - både hvad angår overførselshastigheder og støjniveau.

På min G3/233DT har jeg den HD konfiguration. Og i begyndelsen havde jeg 2
identiske systemer 9.1DK på begge diske. 4gb disken var (er) helt klart
langsommere til at starte det samme system - ca. 45sek., hvorimod
Barracuda'en starter på ca. 22-25sek. !! - altså ca. en halvering af
starttiden.

> [...]
> kunne være problemer med meget store diske (større end 60Gb) i
> eksempelvis de lidt ældre G3'ere. Muligvis dette blot er en historie der

Det har jeg aldrig hørt om, og der er da flere i vores Nisus grupper, der
kører med de gamle Beige G3'er med både 80gb og 120gb diske, men i givne
tilfælde er de også partitionerede i indtil flere partitioner, så muligvis
kan det være grunden til, at de ikke har problemer.

- Derimod har jeg både hørt og set, at der kan være problemer med bl.a. IBM
og Barracuda 80gb og 120gb i både 7200rpm og de nye 10krpm diske i visse PC
konfigurationer. En af mine venner, der arbejdede på et special firma
skulle montere nye diske i hele deres udviklingssystem, og det voldte ham
meget store problemer, - fordi, som han udtrykte det, at de kørte NT Server
og ikke ville lave 'rene' opsætninger. (hvad han så mente med det).

> Og det er fuldstændig rigtigt. Man skal være meget uheldig hvis man får
> en HD'er der kan larme mere en blæseren...

Nå... så meget synes jeg nu ikke min gamle G3/233 larmer, - men den kan da
høres...

mvh. Erik Richard