Kan den virke i DK
Fra : S.M.

Dato : 12-01-01 06:52

En trådløst telefon købt i Australien, kan den bruges i dk

Fra : jan steen sørensen

Dato : 12-01-01 08:08

VIRKE..... sansynligvis ja, men lovligt?? Hvilket frekvensområde benyttes??
Er det en DECT så er den sansynligvis OK
Der KAN være forskel på signaleringsmåden, feks. DTMF
(DualToneMultiFrecv...) samt signalstyrken ud mod det offentlige net,
(en dansk fastnettelefon KAN virke i Australien.)

temi

Fra : lne

Dato : 12-01-01 13:28

"S.M." <bebe@post6.tele.dk> wrote in message
> En trådløst telefon købt i Australien, kan den bruges i dk

Det kan den godt selv om den ikke er godkendt til brug i EU. Men du skal
være opmærksom på at vægstikket samt net adapteren ikke passer til DK.
Desuden virker vis-nr heller ikke pga de bruger FSK signalering i
Australien.

mvh Lars Nielsen

Fra : N/A

Dato : 13-01-01 11:59

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-01 11:59

> Jeg snakkede her forleden med en Tele mekaniker/tekniker fra Tele Danmark
> Haderslev, han forklarede at der nogen gange kan være problemer med
> udelandske telefoner, da nogen køre på impuls kald istedet for tone. Dette
> kan så medføre at hvis men bor et sted og f.eks. en nabo har en ligende
> telefon, så kan man risikere at komme til at betale for hans tele opkald.

I så fald har min bedstemor da et problem.
Alle drejeskivetelefoner (måske lige bortset fra moderne
designer-drejeskivesager med elektronik) kører med puls-signalering, så det
kan det danske telenet selvfølgelig også klare.
Jeg skal dog ikke udelukke at der findes puls-signalering i udlandet som
kører "mærkeligt" og det var det teknikeren referedede til

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-01-01 16:49

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> [...]

Det var da imponerende at pulserne virkelig kan hoppe fra den ene telefonlinie
til den næste..

> [...]
> designer-drejeskivesager med elektronik) kører med puls-signalering, så det
> kan det danske telenet selvfølgelig også klare.

Jep. Man kan også stadig ringe ved at bruge serier af hurtige tryk på telefonens
afbryder, det vinder jeg stadig øl på i ny og næ. Det virker dog ikke med
afbryderen på en mobiltelefon..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-01 17:55

> Jep. Man kan også stadig ringe ved at bruge serier af hurtige tryk på
telefonens
> afbryder, det vinder jeg stadig øl på i ny og næ.

Hvordan kan man vinde øl på den?
Jeg vil mene at der er flere øl at vinde hvis man kan fløjte DTMF-tonerne

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-01-01 20:23

> telefonens
>
> Hvordan kan man vinde øl på den?

Folk tror ikke på at man kan ringe til fx. deres mobil uden at trykke på
tallene. Måske forestiller de sig at man kan fløjte DTMF som du selv er inde
på?!?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 14-01-01 16:42

Thomas Strandtoft skrev:

>Man kan også stadig ringe ved at bruge serier
>af hurtige tryk på telefonens afbryder

Jeg skulle lige prøve - det virker jo :)
Hvordan laver man nul? Er det 10 tryk? Det kunne jeg ikke rigtig få
til at virke...
--
venligst
/Lasse

Tjen penge på nettet:
http://tjenpenge.com/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-01-01 17:06

> Jeg skulle lige prøve - det virker jo :)
> Hvordan laver man nul? Er det 10 tryk?

Ja, tænk på rækkefølgen på en drejeskivetelefon...

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-01-01 02:46

Lasse Hedegaard wrote:

> Jeg skulle lige prøve - det virker jo :)
> Hvordan laver man nul? Er det 10 tryk? Det kunne jeg ikke rigtig få
> til at virke...

Jep, 10 på stribe giver et nul..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Magnus

Dato : 15-01-01 09:21

"> Desuden virker vis-nr heller ikke pga de bruger FSK signalering i
> Australien.

Ja det er for åndsvagt at Tele-selskaberne her hjemme ikke bruger det samme.
De har besluttet at bruge dtmf, der kun kan overføre 16 forskellige tegn,
med en meget begrænset hastighed. FSK kan overføre alle tegn med 1200 baud,
og kunne udover vis nr. evt bruges til tekstbeskeder. Men nej nej, sådan
skulle det ikke være...

Fra : N/A

Dato : 12-01-01 23:57

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 12-01-01 23:57

Hej...

"Michael Haahr" <michael-h@email.dk> wrote:

>Hvis ikke den er typegodkendt af Telestyrelsen til benyttelse på det danske
>telefonnet ville jeg nødig bruge den!

Radio og telekommunikationsudstyr skal _ikke_ længere godkendes af
Telestyrelsen ! (eller nogen andre, for den sags skyld) - Den regel
bortfaldt April 2000.
--
M.v.h. Ole

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-01 00:08

> Radio og telekommunikationsudstyr skal _ikke_ længere godkendes af
> Telestyrelsen ! (eller nogen andre, for den sags skyld) - Den regel
> bortfaldt April 2000.

Den skal være EU-godkendt svjv.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 13-01-01 15:52

Hej..

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>Den skal være EU-godkendt svjv.

Ja - den skal være CE mærket, som er identisk med EU godkendt, men det
gælder jo alt elektrisk/elektronisk isenkram, og er egentlig ikke nogen
rigtig "godkendelse" fra en myndighed, men blot et mærke som fabrikanten
selv klister på, og dermed står inde for at apparatet overholder diverse
normer.
--
M.v.h. Ole

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-01 16:04

> Ja - den skal være CE mærket, som er identisk med EU godkendt, men det
> gælder jo alt elektrisk/elektronisk isenkram

Jeg mener også der er en specifik EU-godkendelse af telefonudstyr der sikrer
at udstyret ikke kan forvolde skade på de europæiske telenet (men ikke
nødvendigs at udstyret fungerer efter hensigten)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-01 16:12

> Jeg mener også der er en specifik EU-godkendelse af telefonudstyr

Nu har jeg lige tjekket op med www.tst.dk og du har jo helt ret. Jeg trækker
ovennævnte udsagn tilbage.

Fra : N/A

Dato : 13-01-01 15:52

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 13-01-01 15:52

Hej...

"John K" <sydfynsfm@hotmail.com> wrote:

>Forklar du Telestyrelsen det :)

Det skulle næppe være noget problem da de nye regler på området netop
kommer fra Telestyrelsen selv antagelig på foranledning af et EU
krav, ellers tror jeg ikke de havde givet afkald på det. (sidstnævnte
står dog for min egen regning)

Nu kan det måske misopfattes derhen at nu kan man sælge/bruge alt muligt
skrammel. Det er ikke tilfældet, der gælder stadig de samme bestemmelser
og krav til radio og Teleudstyr som hidtil, forskellen er blot at det nu
er fabrikant/importør/forhandler der er ansvarlige for at disse normer
overholdes, hvor det jo tidligere var TS som udstedte en godkendelse på
det enkelte produkt.

Det har jo om ikke andet den fordel at produkterne gerne skulle blive
lidt billigere, og komme hurtigere på markedet, da den tidligere TS
godkendelse var en meeeeeget langsommelig og dyr procedure.

"Hvor ved han dog alt det fra" Jo, det står faktisk på
Telestyrelsens hjemmeside, og i flere artikler i TS bladet "Tele-Tema".
--
M.v.h. Ole

Fra : Sven Fafner

Dato : 15-01-01 08:56

"Ole Rasmussen" <ole@rasmussen.org> skrev i en meddelelse

> Radio og telekommunikationsudstyr skal _ikke_ længere godkendes af
> Telestyrelsen ! (eller nogen andre, for den sags skyld) - Den regel
> bortfaldt April 2000.

Udstyret skal dog stadig overholde nogle EU-regler, bl.a. for hvilke
frekvenser det må bruge. Det er ikke sikkert man bruger samme frekvenser i
Australien, og dermed kan telefonen være ulovlig i DK.
De nye regler er beskrevet hos Telestyrelse, http://www.tst.dk, klik på
R&TTE-udstyr
--
Venlig hilsen