Rettigheder ved skift af webhotel
Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-01-02 10:43

Her er en lille case, maskeret fra det virkelige liv:

Et firma, A, har pt. website og webhotel hos et og samme firma W.
W har udviklet websitet herunder en databaseløsning til produkter,
indeholdende varenavne, beskrivelser og billeder.
Denne database er blevet vedligeholdt af A, som gennem et
admninstrationssystem, har indlagt nye vare, med tilhørende beskrivelser
osv.

A vil nu gerne have et nyt website, og undersøger i den forbindelse
mulighederne for at skifte webhotel og leverandør. Skal der skiftes
leverandør på selve websitet er det væsentligt, at den allerede etablere
produktdatabase kan overflyttes. Det vil være temmelig tidskrævende at
etablere en på ny.

Hvordan står A nu i forhold til W?
Kan oplysningerne i databasen kræves overleveret?
Kan der stilles krav om hvilken form det skal ske i?

At W under alle omstændigheder kan kræve en eller anden form for betaling
for at overlevere oplysninger, synes jeg er rimelig klart, men spørgsmået
er, om de overhovedet er forpligtiget til at gøre det, eller om de kan nøjes
med at sige farvel og tak, og så slette indholdet.
At ophavsretten til de oplysninger der ligger i databasen ligger hos A synes
også rimeligt klart.

Såvidt det indtil videre er oplyst, er der ikke lavet nogen aftaler om dette
forhold i kontraktsindgåelsen, så der er 'kun' lovgivning at tage hensyn
til.

For en god ordens skyld: Jeg er hverken A eller W. Min rolle i sagen er at
være konsulent for A i forbindelse med det nye site, og dermed at hjælpe dem
med at finde den bedste løsning fremover (bla. en der sørger for at en
lignende situation ikke optræder igen...)

/Per