Kap-/Geringsav
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-01-02 10:23

Hejsa

Jeg har (denne gang) set mig lun på en Güde Kageringsav til omkring
1000 kr. Den syntes jeg ser meget fornuftig ud.

Men kan man montere en Diamant-skive på sådan en? Altså sådan en til at
skære i sten med?

I bund og grund har jeg ikke ret meget at bruge en kap-sav til fordi jeg
ikke laver ret meget i træ (men godt kunne tænke mig det...)
Men nu er jeg - igen - ved at ligge nogle fliser og der er - igen - en
masse som skal skæres til - men pga. min 'oplevelse' sidste gang med at
leje en vådskærer, så tør jeg slet ikke det Det blev sku' dyrt dengang

Men så fik jeg den tanke at man måske kunne bruge sådan en kap-sav med
en diamant-klinge til at skære stenene med. Det vil i hvert fald være
lettere end at stå og famle med en stor vinkelsliber. Hvis altså man
kan?

http://www.gartneriet.dk

Fra : J W Nielsen

Dato : 21-01-02 11:07

> [...]
> en diamant-klinge til at skære stenene med. Det vil i hvert fald være
> lettere end at stå og famle med en stor vinkelsliber. Hvis altså man

Hej Mads !
Hmm, jeg har een af de der save til ca. 1000 kr. Jeg tror da nok man kan
montere en diamantklinge, men koster den ikke lige så meget som saven i den
størrelse ?
Nu ved jeg ikke om du mener fliser - altså cementfliser til indkørslen mm
eller du mener fliser til f.eks. badeværelse:
Hvis vi taler om "rigtige" fliser - de store - vil du så ikke få store
problemer med savens anlæg ? - Jeg tror ikke de kan være der...

Mvh
Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-01-02 12:45

On Mon, 21 Jan 2002 11:06:46 +0100, "J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk>
wrote:

>Hmm, jeg har een af de der save til ca. 1000 kr. Jeg tror da nok man kan
>montere en diamantklinge, men koster den ikke lige så meget som saven i den
>størrelse ?

Både og - de er ikke billige, ca. 250 kr for en 230mm skive er det vist.
Men sådan en har jeg jo i forvejen, den sidder på min vinkelsliber. Men
jeg aner bare ikke om en klinge til en (kap-) sav monteres som på en
vinkelsliber.

> [...]
>Hvis vi taler om "rigtige" fliser - de store - vil du så ikke få store
>problemer med savens anlæg ? - Jeg tror ikke de kan være der...

Jojo de kan så Det er herregårdssten, 14x21 cm så det skulle de
kunne.

http://www.gartneriet.dk

Fra : thomas

Dato : 21-01-02 13:11

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> vinkelsliber.

> Jojo de kan så Det er herregårdssten, 14x21 cm så det skulle de

Hej du,

jeg ville overveje det meget kraftigt:
1: Det er faktisk ikke tilladt at skære i fliser uden en vådskærer
2: Det er et forbasket svineri du får lige op i hovedet samtidigt med at det
larmer, og skulle en af naboerne få ondt i r.... af det kan han melde dig.
Desuden vil jeg tror at skæret ofte vil brænde sig afst i stenen og flække
den istedet for at save den, ellers skal du komme køle/skære middel på den.
Forskellen på en sav og en vinkelsliber er jo at på sliberen er det
slibestenen der tærer hvorimod det med en diamantklinge en stenen det tærer
på.

thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-01-02 13:54

On Mon, 21 Jan 2002 13:10:57 +0100, "thomas"
<thomas.andersen@electrolux.dk> wrote:

>jeg ville overveje det meget kraftigt:
>1: Det er faktisk ikke tilladt at skære i fliser uden en vådskærer

Se, det ved jeg godt - men jeg tvivler på at arbejdstilsynet kan finde
herned til mig - og da slet ikke efter normal arbejdstid.
Sidste gang lejede jeg da også en vådskærer, den blev stjålet, 5000 bobs
kostede det + leje af endnu en vådskærer 1500 bobs.

Kunne en kapsav nu bruges til fliser, ja, så havde jeg jo en god
undskyldning for at købe den.

>2: Det er et forbasket svineri du får lige op i hovedet samtidigt med at det
>larmer, og skulle en af naboerne få ondt i r.... af det kan han melde dig.

Naboer... den har jeg også hørt - det er noget man har i byen, ikke?

> [...]
>Forskellen på en sav og en vinkelsliber er jo at på sliberen er det
>slibestenen der tærer hvorimod det med en diamantklinge en stenen det tærer

Du kan ikke bilde mig ind at det vil blive varmere af at bruge sin
diamantskive i en fast monteret skæremaskine end på en vinkelsliber -
ideen var jo at montere samme (eller i det mindste identiske) klinger på
begge maskiner.

Jeg bruger i forvejen kun diamantskiver til min vinkelsliber, den
flækker ikke stenene, om det så er 14x21 eller 50x50.

http://www.gartneriet.dk

Fra : thomas

Dato : 21-01-02 15:59

Hej mads,

det var kun et par råd, men jeg har stadig svært ved at se sammenligningen
med en vinkelsliber og en fast monteret sav, når man skærer med en
vinkelsliber skærer man ikke lige ned, man kører klingen henover emnet og
arbejder sig ned i emnet enten på tværs eller langs, på en fastmonteret sav
som en kap/geringssav arbejder man sig igennem hele emnet på en gang det
udvikler en del mere varme, end måden med en vinkelsliber. Prøv at tage din
sliber og kør direkte igennem emnet nedad og ikke på langs, og se de mærker
der bliver efterladt.

Men igen det var kun et råd.

Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-01-02 11:23

On Mon, 21 Jan 2002 15:59:03 +0100, "thomas"
> [...]

>sliber og kør direkte igennem emnet nedad og ikke på langs, og se de mærker

Jeg plejer at skære lige igennem når det er herregårdssten jeg arbejder
med. Kun hvis det er større fliser kører jeg frem og tilbage.

>Men igen det var kun et råd.

Ja, og tak for input.

I mellemtiden har jeg fundet ud af at sådan en sav slet ikke kan 'gabe'
over en herregårdssten og så vidt jeg kan se heller ikke monteres med en
standard vinkelsliber-skive.

Og i mellemtiden har jeg fået en opringning så jeg vist i stedet for
mere brug for den motorsav jeg ikke fik købt i foråret...

Og nu vil jeg så tage ud og købe mig en god solid støvmaske...

http://www.gartneriet.dk