Nu må jeg komme igang..
Fra : Anders Winther

Dato : 21-01-02 09:51

Hej Alle
Jeg har været godt sløv på det seneste..
Det eneste jeg har gjort for min MC er at vaske den grundigt og stille den i
garage..
Jeg skal til at skifte olie mv.
En anden ting jeg skal have ordnet er at få tjekket hvad der er galt med
generatoren..
Månederne før december gik jeg og ladede på batteriet for at kunne køre på
MC'en.
Dvs. at batteriet ikke bliver ladet op..
Jeg vil så høre om der er nogen af Jer som har erfaring med fejlsøgning på
det.
Jeg skal selvfølgelig til at måle ladespændingen.. Men hvad så derefter? Den
er jo højst sandsynligt for lav.. Skal man bare skifte generatoren ud med
det samme, eller er der nogle elektrisk komponenter der kan være stået af?

Jeg vil også høre om I har gode råd mht. at skifte kædekit..?

Er der evt. en god hjemmeside der beskriver det?

På forhånd tak!

Mvh.
Anders Winther
XJ600S

Fra : Henry

Dato : 21-01-02 10:33

> [...]
> det samme, eller er der nogle elektrisk komponenter der kan være stået af?

Batteri:
1. Tjek at der er "væske" på batteriet, hvis du har kørt længe på tørt
batteri er det sikkert dødt.
2. Lad batteriet op med en 12V lader, lav derefter en belastningstest med en
12V tågelampe (eller ligende) - 12AH = 12W en time/24W en halv time/50W et
kvarter - holder det er batteriet ok, dør det efter få minuter er batteriet
dødt. Dvs. nyt batteri.

At skifte batteri er som at tisse i bukserne hvis det er en fejl i
Lader/Ensretteren.
Lader/ensretter:
1. Tjek stelforbindelser og stik på "ladevejen"
2. Mål ladestrømmen (Amp) og/eller ladespænding (Volt) sammenlign med det
der står i din Haynes (hvis du ikke har en, så køb en). Lad nu være med at
måle Ladestrøm (Amp) ved at forbinde måleinstrumentet til batteriets plus og
minus poler, det kommer mindst til at koste dig en sikring i instrumentet,
ladestrøm måles ved at sætte instrumentet i serie (i mellem) med det ene af
batteriets poler og ledningen der normalt sidder der, indstil
måleinstrumentet på 10 Amp (ikke mAmp).
3. Hvis ovenstående ikke påviser fejlen eller er sort snak, så kør den på
værksted.

mvh
Henry

Fra : Anders Winther

Dato : 21-01-02 10:56

Hej..

> [...]
> 12V tågelampe (eller ligende) - 12AH = 12W en time/24W en halv time/50W et
> kvarter - holder det er batteriet ok, dør det efter få minuter er
Batteriet er lidt under et år gammelt..
Det virker fint i nogle dage når det er blevet ladet op (med en Optimate
III)..
Så jeg tror ikke at det er batteriet der fejler..

> At skifte batteri er som at tisse i bukserne hvis det er en fejl i
> Lader/Ensretteren.
> Lader/ensretter:
> 1. Tjek stelforbindelser og stik på "ladevejen"
Dvs. at jeg skal følge ledningerne fra generatoren og op til batteriet?
Gennemgangsteste dem?

> [...]
af
> batteriets poler og ledningen der normalt sidder der, indstil
Det vil jeg prøve..

> 3. Hvis ovenstående ikke påviser fejlen eller er sort snak, så kør den på
> værksted.
Det er ikke sort snak..
Hvad nu hvis ledningerne er iorden? Er det så kun generatoren der kan have
det skidt?
Jeg har hørt noget om at det kan være nogle elektriske komponenter (Var det
ensretteren?).. Men hvilke og hvor finder man dem typisk?

Tak..!

Mvh.
Anders Winther
XJ600S

Fra : Henry

Dato : 21-01-02 11:15

> [...]
> Batteriet er lidt under et år gammelt..
> Det virker fint i nogle dage når det er blevet ladet op (med en Optimate
Så må det da være nogle korte ture? Du kommer ikke langt på en opladning med
lys og det hele hvis der ikke lades.

> Så jeg tror ikke at det er batteriet der fejler..
Ok, Husk det er en god ide at demontere batteriet om vinteren, det forlænger
livet.
Er det et vedligeholdesfrit (uden påfyldningshuller) batteri?

> Dvs. at jeg skal følge ledningerne fra generatoren og op til batteriet?
> Gennemgangsteste dem?
Nu ved jeg ike hvor gammel din MC er men ældre maskiner der har stået meget
udendørs kan have en del irring i stik og ved stelforbindelser. Ja!

> [...]

det
> ensretteren?).. Men hvilke og hvor finder man dem typisk?
Ja det kan sagtens (mest sandsynlig) være din Lader/ensretter der er defekt,
det er heldigvis ikke tit at det er generatoren der er defekt = $$, laderen
er billigere, jeg ved ikke hovr du kan købe den, men jeg ved at der er mange
andre her i DFM der ved det.

mvh
Henry

Fra : Anders Winther

Dato : 21-01-02 14:20

> Så må det da være nogle korte ture? Du kommer ikke langt på en opladning
med
> lys og det hele hvis der ikke lades.
Øhhmm.. Jeg tror at der bliver lavet nok strøm til at holde lys og det
kørende i et par dage.. Så batteriet bliver lige så stille og roligt
afladet..

> Ok, Husk det er en god ide at demontere batteriet om vinteren, det
forlænger
> livet.
> Er det et vedligeholdesfrit (uden påfyldningshuller) batteri?
Jeg har afmonteret batteriet, og ja, det er et vedligeholdesfrit batteri..

> Nu ved jeg ike hvor gammel din MC er men ældre maskiner der har stået
meget
> udendørs kan have en del irring i stik og ved stelforbindelser. Ja!
Det er en XJ600S '92.. Den er ret velholdt.. Jeg har haft den i snart 1,5
år.. Det ser ikke ud til at der er iringer på stikkene.. Men det kan da godt
være at jeg skulle gå det hele igennem..

> [...]
laderen
> er billigere, jeg ved ikke hovr du kan købe den, men jeg ved at der er
Ok.. Det må jeg jo så finde ud af..

Mvh.
Anders Winther
XJ600S '92

Fra : boe

Dato : 21-01-02 14:37

"Anders Winther" <winther@email.dk> wrote in message

> [...]
godt
> være at jeg skulle gå det hele igennem..

Der er altså noget nemmere at måle ladespændingen på henholdsvis batteriet
og direkte på udgangen af ensretteren frem for at skille hele ledningsnettet
ad, så start nu med det

> Ok.. Det må jeg jo så finde ud af..

Ensrettere fås bla. hos Schnabel på Nørrebro. De er formodentligt bedre end
de fabriksfremstillede, fordi de afbryder strømmen ved max ladespænding i
stedet for at kortslutte til stel, som mange ensrettere ellers gør.

Fra : boe

Dato : 21-01-02 14:39

Og her er adressen:

E.S. Elektro v/ Erik Schnabel
Kronborggade 5 , 2200 København N
Tlf: 35854080

Læs i øvrigt anmeldelser af ham på www.dmcn.dk - jeg har selv skrevet én...

Bo, VF1000F

Fra : Søren L Hansen

Dato : 21-01-02 15:22

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in article
<3c4c19e4$0$10683$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net>...

> E.S. Elektro v/ Erik Schnabel
> Kronborggade 5 , 2200 København N
> Tlf: 35854080
>
> Læs i øvrigt anmeldelser af ham på www.dmcn.dk - jeg har selv skrevet
én...

I øvrigt ganske læseværdigt essay om oplevelserne hos den sarkastiske
elektronik-betvinger
--
Søren
s@motortosse.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-01-02 18:04

Søren L Hansen wrote:

> [...]
> én...
>>
> I øvrigt ganske læseværdigt essay om oplevelserne hos den sarkastiske

....idet jeg i ren overmod afslørede, at jeg faktisk er uddannet
elektronikmekaniker... ...(han havde sikkert dårlig samvittighed over at
have kaldt mig elektronikkens svar på plastikkirurgiens kvaksalvere)...

*GRILL* Den mand lyder skæg
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 21-01-02 13:02

"Henry" <Fake@mail.com> wrote in

> [...]
> time/50W et kvarter - holder det er batteriet ok, dør det efter få
> minuter er batteriet dødt. Dvs. nyt batteri.

12AH = 12 ampere i en time, 12A * 12V = 144W.
Dvs. 144W i en time, 288W i en halv time, osv.
Normalt er kapaciteten dog fundet ved afladning over et længere tidsrum,
f.eks 10 timer.
Det betyder for et 12AH batteri, at det kan levere 1.2A i 10 timer. dvs.
14,4W i 10 timer.
En almindelig 24 watts baglygtepære skal, med et nogenlunde godt og
nyopladet 12AH batteri, kunne lyse i minimum 4 timer, uden at spændingen
kommer under 12V på batteriet.

Jeg har før, på yamahas XJ modeller, set at laderegulatoren er defekt,
normalt mister den evnen til at regulere spændingen, og batteriet koger
tørt.
Men hvis det var tilfældet her, ville du nok have opdaget det, da det
giver et unaturligt højt forbrug af baglygtepærer.

--
Jacob
http://www.mc-chaufforerne.dk

Fra : Henry

Dato : 21-01-02 13:07

> 12AH = 12 ampere i en time, 12A * 12V = 144W.
> Dvs. 144W i en time, 288W i en halv time, osv.
Hov, det gik vist for hurtigt, selvfølgelig er det 12AH = 12A i en time, en
normal 12V 55w bruger så 4,58A så der skulle så være til ca. 2½ time på et
godt og opladet batteri (med mindre jeg regner helt galt ).

mvh
Henry

Fra : Claus Skovbo

Dato : 21-01-02 12:50

Hej Anders

Jvf. Henrys svar ang. ladespænding, så sæt et voltmeter over batteriet.
Aflæs volt, start maskinen med tomgang - og aflæs volt, eks. vis 12,0 volt.
Giv noget gas, og nu skal spændingen stige hvis dit ladesystem giver strøm.

Held og lykke !

Claus Skovbo

Fra : Henry

Dato : 21-01-02 13:11

> [...]
volt.
> Giv noget gas, og nu skal spændingen stige hvis dit ladesystem giver

Spændingen skal nok ikke overstige 14,7V DC, gør den det så kan der være
noget om det som Jacob skriver, altså et lader/ensretter der ikke begrænser
ladespændingen korrekt.

mvh
Henry

Fra : Armand

Dato : 21-01-02 23:15

Claus Skovbo <clausskovbo@get2net.dk> skrev i en

> [...]
volt.
> Giv noget gas, og nu skal spændingen stige hvis dit ladesystem giver

Hvilket man også kan udføre på ganske primitiv vis (evt. kun som en
slags for-check), ved at vurdere lysstyrken i forlygten:
Lys-intensiteten skal stige når omdrejningerne kommer over 2.500 - 3.000
rpm (eller før)!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-01-02 13:52

..
> Månederne før december gik jeg og ladede på batteriet for at kunne køre på
> MC'en.
> Dvs. at batteriet ikke bliver ladet op..

....og der er ikke bare en celle væk i batteriet?...

....så kan den næsten ikke trække startmotoren...

....hvis batteriet er fuldt opladet, skal det afgive 13,2 volt...

Hans

Fra : Anders Winther

Dato : 21-01-02 14:11

Jeg skrev i et andet svar følgende:
"Batteriet er lidt under et år gammelt..
Det virker fint i nogle dage når det er blevet ladet op (med en Optimate
III)..
Så jeg tror ikke at det er batteriet der fejler.."

Problemet er der jo kun når batteriet er kørt fladt efter nogle dage.. Så
får det bare en opladning igen, og så har jeg ikke problemet (før efter et
par dage)..

Mvh.
Anders Winther
XJ600S

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-01-02 01:39

> "Batteriet er lidt under et år gammelt..
> Det virker fint i nogle dage når det er blevet ladet op (med en Optimate
> III)..
> Så jeg tror ikke at det er batteriet der fejler.."

Ok, men batteriet i min gamle mors bil - uden sammenligning i øvrigt - døde,
da vognen havde stået for meget stille en vinter, og det var kun et år
gammelt...og mit eget batteri i 'cyklen stod af, da jeg ved en fejl ikke
havde ladet på det i 3 mdr....men det var så osse 3 år på det tidspunkt...

Hvis du har mulighed for det, kan du jo kontrollere vægtfylden af vædsken i
cellerne - den skal vist ligge på 1,28 - , eller se, om det bobler fra alle
celler, når du lader...

Hans

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-01-02 18:48

"Anders Winther" <winther@email.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil også høre om I har gode råd mht. at skifte kædekit..?

Jeg skiftede kædekit igår.
Bruger du nitte-led? Det gør jeg ikke, et clips-led gør det let og hurtigt
at skifte kæde, og jeg skiller ting ad tit, så det er en uvurderlig fordel
(jeg kører motocross, så tingene bliver slidt lidt hurtigt).

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-01-02 21:02

Claus Rittig wrote:

> [...]
> at skifte kæde, og jeg skiller ting ad tit, så det er en uvurderlig fordel

Mnjaeh, jeg mente det samme som dig, indtil jeg en dag under kædesmøringen
opdagede at clipsen pludselig manglede = *skrriiig*. (godt man ikke
kører med skrot-oiler
Det kunne selvfølgelig være fordi jeg havde fumlet med clipsen under
monteringen, men jeg var _meget_ omhyggelig med at få den på i 1ste hug,
altså ind på plads, efterfulgt at et dask som fik den ind på plads. Men
selvfølgelig kan det da være fordi jeg ha gjort noget forkert, men i så
fald er det vel nok noget mange andre amatører også nemt kommer til :-/
En anden ting var så at samleleddet alligevel var ret besværligt at få af,
så det ville nok næppe have gået galt de første mange km.
Jeg er ikke den eneste der har oplevet gyset, da der også er nogle stykker
her fra gruppen der også har haft 'fornøjelsen', så fra nu af bruger jeg
kun nitteled.
Jeg kan da godt forstå at du bruger det på offroader/crosser og den slags,
men på en gade-mc hvor hastigheden tit er over 100 tager jeg nu ingen
chancer.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 22-01-02 08:23

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> wrote in article
<44sh2a.l41.ln@whitehouse.gov>...

> [...]
> monteringen, men jeg var _meget_ omhyggelig med at få den på i 1ste hug,
> altså ind på plads, efterfulgt at et dask som fik den ind på plads.

Gav du ikke clipsen en klat loctite eller lign.? Så render den ihvertfald
ingen steder.
Når clipsen skal af igen kan loctiten let skrabes forsigtigt af med en
skruetrækker eller et lille stemmejern.

> Jeg er ikke den eneste der har oplevet gyset, da der også er nogle
stykker
> her fra gruppen der også har haft 'fornøjelsen', så fra nu af bruger jeg
> kun nitteled.

Bare vent til den dag dig baghjul kun hænger fast i én bolt der kan løsnes
med fingrene... Jeg bliver stadig svimmel ved tanken her næsten et år
senere

--
Mikkel

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-01-02 17:17

Mikkel Christensen wrote:

> Bare vent til den dag dig baghjul kun hænger fast i én bolt der kan løsnes
> med fingrene... Jeg bliver stadig svimmel ved tanken her næsten et år
> senere

Damn, den er næsten mere scary... lidt ligesom da jeg under et motorskift
glemte at spænde et spændebånd ved en kølerslange, så jeg kunne trække den
af med håndkraft en uge senere
Men den slags sker heldigvis ikke så tit

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-01-02 17:40

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af med håndkraft en uge senere
> Men den slags sker heldigvis ikke så tit

Jeg røg på røven i et vejkryds. Klask, sagde det, og så lå jeg og rodede
der...
Ved nærmere undersøgelse viste det sig at være en bolt fra mit kædehjul der
var løbet løs, og havde arbejdet sig så langt ud at den ramte baggaflen.

Pinligt.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-01-02 20:33

Blå øgler fra Mars tvang Claus Rittig til at skrive:
> Ved nærmere undersøgelse viste det sig at være en bolt fra mit kædehjul
> der var løbet løs, og havde arbejdet sig så langt ud at den ramte
> baggaflen.

Det må da egentlig have været lidt hårdt for bagsvingeren, hvad sagde den
til det?

> Pinligt.

*fnis*

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-01-02 21:59

> Blå øgler fra Mars tvang Claus Rittig til at skrive:

Blå øgler fra Mars...?
Hvad fik du at drikke igår?

> Det må da egentlig have været lidt hårdt for bagsvingeren, hvad sagde den
> til det?

Nej, der var ingen fart på. Jeg var lige sat igang efter at have holdt for
rødt, så der blev kun et mærke i bagsvingeren - og dem er der jo så mange af
i forvejen, så...

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-01-02 20:40

Blå øgler fra Mars tvang Claus Rittig til at skrive:

> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
>
> Blå øgler fra Mars...?
> Hvad fik du at drikke igår?

Det skal vi ikke komme nærmere ind på her, men jeg blev lige lidt
inspireret af no.alt.motorcykler, hvor den slags er ret udbredt ...og
når ens newsreader nu giver en mulighed for det, så er der jo ingen grund
til at lade være...(?)

> Nej, der var ingen fart på. Jeg var lige sat igang efter at have holdt for
> rødt, så der blev kun et mærke i bagsvingeren - og dem er der jo så mange
> af i forvejen, så...

Så er det jo til at leve med Knapt så skægt hvis det skete med 160 km/t
:-/
Af samme grund er jeg altid meget, meget, meget grundig med at tjekke
hjulmøtrikker og bremser efter at have skruet i mc'en. Men nu skruer jeg jo
heller ikke i mc'en til hverdag, for så kunne det da godt være at
sløsetheden kom op i mig

Fra : Armand

Dato : 22-01-02 16:55

Mikkel Christensen <mic@rrxnord.dk> skrev i en
> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> wrote in article
> <44sh2a.l41.ln@whitehouse.gov>...

> Gav du ikke clipsen en klat loctite eller lign.?

"ell. lign." => alm. flydende pakning smurt grundigt ind på grundigt
effedtet laske/clip!

> Når clipsen skal af igen kan loctiten let skrabes forsigtigt af med en
> skruetrækker eller et lille stemmejern.

Når clipsen skal af, er det med stor sandsynlighed fordi at kæden skal
skiftes alligevel => Nitterne skal slibes ned alligevel :-/

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-01-02 20:37

Blå øgler fra Mars tvang Armand til at skrive:

> "ell. lign." => alm. flydende pakning smurt grundigt ind på grundigt
> effedtet laske/clip!

HJælper det virkelig. Umiddelbart tror jeg da at der enten skal rimeligt
store kræfter til at rykke clipsen af, eller også skal den blive så slap at
den alligevel ikke holder en sk*d og bare sidder til pynt. Så deeet :-/

Jeps, vi vil ha' nitteled vil vi!

Fra : Tommy Fer

Dato : 22-01-02 21:54

> [...]
at
> den alligevel ikke holder en sk*d og bare sidder til pynt. Så deeet :-/

Da jeg købte min GSXR250, skulle der nyt kædekit på, ok lidt leverings
tid... køre hjem på svinet... svil smøre kæden dagen efter... WHAAAT clipsen
mangler på samleledet!! ADDD Når cykler ned til den lokale skod forhandler
Taastrup MC.. (Honda ting) og køber et nyt samle led... bruger dog kun
clipsen.... montere det som altid har gjort igennem tiderne (læs, knallert,
125 ccm cross maskine.... osv.. ) ¨køre 2-3 dage til det nye kæde kit er
kommet... WHAAAAAAAAAAAAAAAAAT clipsen er væk igen.. og, nej den sad ikke
imod kædens kørsels retning...

> Jeps, vi vil ha' nitteled vil vi!

Fra dengang af og ALTID

--

Mvh Tommy Fer
Suzuki GSXR250

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 25-01-02 10:12

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> wrote in article
<81fk2a.nt.ln@whitehouse.gov>...

> [...]
at
> den alligevel ikke holder en sk*d og bare sidder til pynt. Så deeet :-/

Mjaeh, men nu var det jo dig der var nervøs for at den skulle falde af.
Min personlige erfaring siger mig at alt der ikke er limet/tapet/strips'et
skal nok falde af...

> Jeps, vi vil ha' nitteled vil vi!

Nej vi vil ej. Vi vil ha' clips.

--
Mikkel

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-01-02 15:34

Blå øgler fra Mars tvang Mikkel Christensen til at skrive:

> [...]
> Min personlige erfaring siger mig at alt der ikke er limet/tapet/strips'et

*GRILL*

> Nej vi vil ej. Vi vil ha' clips.

Nej vi vil ej, vi vil....

Fra : Søren L Hansen

Dato : 22-01-02 11:36

> [...]
slags,
> men på en gade-mc hvor hastigheden tit er over 100 tager jeg nu ingen

Der er vist også ændret på clips-samleled så de nu kræver et kraftigt tryk
for at komme ind på plads, så de ikke lige falder af selvom clipsen drysser
væk. Af samme grund er de lidt svære at skille igen, (uden kædeapparat
altså) Men igen: i terrænet skal skidtet nok gå i stykker hvis det på nogen
måder kan se sit snit til det!!

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-01-02 17:47

> [...]

> altså ind på plads, efterfulgt at et dask som fik den ind på plads. Men
> selvfølgelig kan det da være fordi jeg ha gjort noget forkert

Ja. Det tror jeg. Clipsen er bare et fjederstål, den kan ødelægges. Jeg har
i mine 17 år med clipseled (og jeg har altid skiftet mine kæder selv) aldrig
oplevet et problem med dem! Med mine brede CZ kæder og mine smalle japaner
kædestyr på racerne oplever jeg at mit samleled slides ned, men det betyder
bare at jeg bruger 2 samleled på en kædes levetid (og at jeg holder øje med
hvor slidt det bliver).

Clipsen SKAL klemmes ind over nitterne langsgående (IKKE fra siden) med
åbningen væk fra kørselsretningen. For at det kan lade sig gøre med en
polygrip tang skal du først klemme leddet sammen, for O-ringene gør at
leddet er for bredt til at rillerne til clipsen er frie. Læg en 8mm møtrik
over nitten så nitten er i gevind-hullet og klem leddet sammen ved at klemme
med polygrip tangen på bagsiden af leddet og på møtrikken. Går dette over
begge nitter (måske et par gange) til rillerne i nitterne er synlige, så er
clipsen let at få på plads uden at volde den.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 22-01-02 18:44

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
>
> Clipsen SKAL klemmes ind over nitterne langsgående (IKKE fra siden)
med
> åbningen væk fra kørselsretningen.

"Kørselsretningen" er en fejldefinition med risiko for fatal
fejlopfattelse!
"kædens bevægelsesretning" må være den korrekte!!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 22-01-02 01:06

> [...]
fejlsøgning på
> det.
> Jeg skal selvfølgelig til at måle ladespændingen.. Men hvad så

Selve generatoren kan også udmåles med et Ohm-meter:
Skil de tre udgående generator-ledninger ved nærmeste stik og mål
imellem hver af de tre (a-b, b-c og c-a!): Der skal være en behersket,
og frem for alt ensartet modstand i alle tre kombinationer!
Mål derefter imellem hver af de tre og stel (a-stel, b-stel og
c-stel!): Der må ikke være nogen form for gennemgang til stel (= max.
Ohm!)

> Jeg vil også høre om I har gode råd mht. at skifte kædekit..?

1)
- Løsn kædeopspænding helt.
- Afmonter evt. skivebremse-calber.
- Fjern bagaksel.
- Stil hjul på jorden/gulvet, og kræng kæden af. Hæng den derefter på
bagsvingeren (ér kæden slidt er den også ledeløs sideværts, hvorfor
dette kun kan lade sig gøre med den gamle kæde => fornuftigste
arbejdsgang!).
- Tril/vrid baghjulet bagud og fri af motorcyklen.
- Skift bageste kædehjul, og monter hjulet igen i modsatte rækkefølge -
Vent dog med at spænde kædejust. og aksel!

2)
-Afmonter det dæksel der sidder udenom forreste kædehjul.
- Afmonter låsningen af kædehjulet (låsering, låseblik eller stor
omløber).
- Træk kædehjul incl. kæde sidelæns af.
- Isæt det friske kædehjul i kæden sitedet for det gamle, og montér i
modsatte rækkefølge!

3)
- Skil kæden ved samleleddet: Det vil være nødvendigt med en solid
kædesprænger, og bedst efter at have slebet(!) toppen af de to nitter -
Læs Steen Grubys forklaring derom i indlægget:
- Udbred en avis/et stykke pap under venstre bagsvinger-arm så der ikke
klistrer grus og sand til den nye kædes overflade og læg den nye derpå.
- Saml den gamle kædes øverste ende med den nye (brug evt. resterne af
det gamle led (laske med to nitter)).
- Træk forsigtigt den nye på/den gamle af.
- Saml. enderne på den nye v.h.a. samleleddet.
- Juster kæden op (*) og spænd akslen!

(*): Check på DMC's FAQ, hvorledes at du finder den ultimative
kædeopspænding for lige netop dig og din model!
Link:
www.dmc-org.dk (faq'en er blandt knapperne i venstre side!)

--
Armand.