Golden Globes 2002
Fra : Bo Kristensen

Dato : 21-01-02 08:44

Hmmm.... nogen kommentarer?

Jeg må sige at jeg selv er lidt lamslået, denne ligger i hvert fald langt
fra vor afstemning....

http://www.hfpa.org/html/GoldenGlobeWinners-2002.html

Med chokerende er nok Altman som Best Director og Akiva Goldsman for Best
Screenplay. Kender de slet ikke LotR og Memento? :(

Nå, endnu et bevis på at (film)smag er forskellig.

Bo Kristensen

Fra : Max Møller

Dato : 21-01-02 08:57

Hej Bo

Umiddelbart lyder det meget rimeligt, synes jeg. Moulin Rouge fortjener sine
priser og nu har man da i hvert fald grund til at se frem til "A Beautiful
Mind".

> Med chokerende er nok Altman som Best Director og Akiva Goldsman for Best
> Screenplay. Kender de slet ikke LotR og Memento? :(

Jeg venter med at tage stilling til jeg har set dem
Jeg er dog også overrasket over "Memento" - "ABM" må have et meget stærkt
manus (men ok - ovre på AICN kaldes den for Fight Club 2...)

Max
www.filmibiffen.dk

Fra : Tenzel Kim

Dato : 21-01-02 09:46

Bo Kristensen wrote:

> Jeg må sige at jeg selv er lidt lamslået, denne ligger i hvert fald langt
> fra vor afstemning....
>
> http://www.hfpa.org/html/GoldenGlobeWinners-2002.html

Nu skal du så lige tænke på at hverken A Beautiful Mind, Gosford Park,
Royal Tenenbaums, Iris eller No Man's Land har haft dansk premiere i
2001 så de optræder af gode grunde ikke i vores afstemning.

Moulin Rouge og Nicole Kidman vandt da også i vores afstemning.

Benecio Del Toro ville kun kunne ha været nomineret for Pledge i årets
Globes da både Traffic og Snatch var fra 2000 så det er nok ikke noget
under at denne pris gik til en anden.

> Med chokerende er nok Altman som Best Director og Akiva Goldsman for Best
> Screenplay. Kender de slet ikke LotR og Memento? :(

Efter selv at ha set A Beautiful Mind er jeg slet ikke overrasket over
at den har hevet så mange priser hjem. Utrolig god film og virkelig
stærke skuespillerpræstationer.

Memento og LotR er da begge nomineret men vinderene er bare film der
ikke kunne være med i vores afstemning så det er ikke til at sige om
vores resultat ville ha været anderledes hvis vi kunne ha stemt på disse
film.

Deres valg af No Man's Land som bedste udenlandske syntes jeg også er
ganske udemærket. Nu har jeg kun set No Man's Land og Monsoon Wedding af
deres valg til bedste udenlanske og af dem er No Man's Land klart min
favorit. Glæder mig dog til at se Amelie. Ingen af filmene i denne
kategori havde dog dansk premiere i 2001 så de optræder af gode grunde
heller ikke i vor afstemning.

> Nå, endnu et bevis på at (film)smag er forskellig.

Se det syntes jeg nu ikke helt man kan konkludere udfra dette.

Tenz.

Fra : Bo Kristensen

Dato : 21-01-02 10:26

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> wrote in message

> Nu skal du så lige tænke på at hverken A Beautiful Mind, Gosford Park,
> Royal Tenenbaums, Iris eller No Man's Land har haft dansk premiere i
> 2001 så de optræder af gode grunde ikke i vores afstemning.

Enig - men alligevel, at ABM skulle være bedste film har jeg svært ved at
forstille mig. Jeg har studeret Nash og hans Game Theory, og mener under
ingen omstændigheder at filmen er noget specielt. Bevares,
skuespillerpræstationerne er gode, men historien er for Hollywoodsk i
forhold til virkeligheden, jeg blev virkelig skuffet da jeg så hvorledes de
visuelt havde præsenteret Nashs skizofreni, og at dette spillede en så stor
rolle i filmen.... Måske er jeg ikke objektiv nok, men jeg blev meget
skuffet over filmen.

> Moulin Rouge og Nicole Kidman vandt da også i vores afstemning.

Yeps - og meget positivt, selvom jeg havde stemt på LotR, så var MR! på en
2. plads, LotR oplever højst sansynligt SW-fænomenet og får ingen af de
store priser, grundet af der er flere film, og man giver ikke fx. bedste
instruktør for film 1, uden at give igen for film 2 osv.... (fire up your
flames)

> Benecio Del Toro ville kun kunne ha været nomineret for Pledge i årets
> Globes da både Traffic og Snatch var fra 2000 så det er nok ikke noget
> under at denne pris gik til en anden.

Enig i at Crowe spiller godt i ABM.

Best

> Efter selv at ha set A Beautiful Mind er jeg slet ikke overrasket over
> at den har hevet så mange priser hjem. Utrolig god film og virkelig
> stærke skuespillerpræstationer.

Enig i skuespillerpræsentationerne (se ovenstående kommentarer)

> [...]
> ikke kunne være med i vores afstemning så det er ikke til at sige om
> vores resultat ville ha været anderledes hvis vi kunne ha stemt på disse

Tvivler.... tror personligt ikke at det havde ændret på bedste film (hvor
man jo må antage at LotR vandt efter GG's opdelinger), og bedste instruktør.

> [...]
> favorit. Glæder mig dog til at se Amelie. Ingen af filmene i denne
> kategori havde dog dansk premiere i 2001 så de optræder af gode grunde

Har desværre ikke set nogen af filmene endnu, men glæder mig.

> Se det syntes jeg nu ikke helt man kan konkludere udfra dette.

Det synes jeg jo så, ellers havde jeg vel ikke skrevet det.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 21-01-02 10:30

On Mon, 21 Jan 2002 10:26:26 +0100, "Bo Kristensen" <gobo@NOSPAMit.dk>
wrote:

> [...]
>visuelt havde præsenteret Nashs skizofreni, og at dette spillede en så stor
>rolle i filmen.... Måske er jeg ikke objektiv nok, men jeg blev meget

Der er endnu _ingen_ film der har været realistisk ift. skizofreni.
Universets Engle, kommer tæt på.
Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : Bo Kristensen

Dato : 21-01-02 10:47

"Morten Bowman Hansen" <bowman@stofanet.dk> wrote in message
> On Mon, 21 Jan 2002 10:26:26 +0100, "Bo Kristensen" <gobo@NOSPAMit.dk>
> wrote:
>
> Der er endnu _ingen_ film der har været realistisk ift. skizofreni.
> Universets Engle, kommer tæt på.

Jo da! Never Talk to Strangers!

Og vi må da ikke glemme TV-serien Unhappily Ever After, med Floppy!

Nej seriøst, så må det være utrolig svært at præsentere skizofreni i et
visuelt media, men jeg mener bare ikke at Ron Howard ligefrem præsentere det
optimalt. Jeg kender ikke Universets Engle, hvad er org. titlen, og er den
på DVD?

Bo

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 21-01-02 11:11

On Mon, 21 Jan 2002 10:47:11 +0100, "Bo Kristensen" <gobo@NOSPAMit.dk>
wrote:

> [...]
>optimalt. Jeg kender ikke Universets Engle, hvad er org. titlen, og er den

Jeg så lige traileren til ABM og må sige at den holder ikke. Men Crowe
spiller godt - som sædvanlig. _Hvis_ man skulle tænke noget var det
måse Asperger? Og hvorfor skal de altid ændre deres stemme?? JE har
aldrig mødt en skizofren der har en unaturlig stemme - og jeg har mødt
mange!!

http://www.paradisbio.dk/omtale.asp?id=312
Den går stadig i ØFP.
Den er fremragende og meget langt fra ABM, men langt mere realistisk!
Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : Tenzel Kim

Dato : 21-01-02 10:53

Bo Kristensen wrote:

> [...]
> visuelt havde præsenteret Nashs skizofreni, og at dette spillede en så stor
> rolle i filmen.... Måske er jeg ikke objektiv nok, men jeg blev meget

Jeg havde intet forhåndskendskab til John Nash og udfra traileren troede
jeg det var en ganske almindelig thriller så jeg fik noget afen
overraskelse da jeg så filmen. Men på trods af at det overhovedet ikke
var hvad jeg havde forventet og at måske nok havde været den type film
jeg normalt ville styre udenom syntes jeg den var så godt fortalt at det
endte med at blive en af mine favoritter fra 2001. At der stadig er
andre film jeg syntes var bedre er så en anden side af sagen.

> [...]
> instruktør for film 1, uden at give igen for film 2 osv.... (fire up your

Nej, det er da ganske simpelt fordi Moulin Rouge ER en bedre film end
LotR

Ville nok også ha sat ABM før LotR på trods af at jeg syntes ganske godt
om LotR.

> Det synes jeg jo så, ellers havde jeg vel ikke skrevet det.

Det havde du vel ikke men derfor har jeg vel lov til at være uenig

Tenz.

Fra : Bo Kristensen

Dato : 21-01-02 11:06

> Nej, det er da ganske simpelt fordi Moulin Rouge ER en bedre film end
> LotR
>
> Ville nok også ha sat ABM før LotR på trods af at jeg syntes ganske godt
> om LotR.

Du har lige understøttet min teori om at (film)smag er forskellig....

Jeg ville nok havde sat ABM ind på 4. pladsen - efter Memento, alene grundet
skuespilspræstationerne (Oscar: Ed Harris, bedste birolle?)

> Det havde du vel ikke men derfor har jeg vel lov til at være uenig

Selvfølgelig, indtil jeg bliver verdenshersker, så bliver der ensretninger
og afvigere bliver irettesat! (Lidt herskersyg er man vel altid)

Bo

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 21-01-02 11:16

On Mon, 21 Jan 2002 11:05:45 +0100, "Bo Kristensen" <gobo@NOSPAMit.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg ville nok havde sat ABM ind på 4. pladsen - efter Memento, alene grundet
>skuespilspræstationerne (Oscar: Ed Harris, bedste birolle?)

ABM er bestemt set før!! Og så holder en altså ikke en meter. Nææ det
er amerikanisme i et år hvor de har brug for helte
Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : Tenzel Kim

Dato : 21-01-02 11:33

Bo Kristensen wrote:

> Du har lige understøttet min teori om at (film)smag er forskellig....

Ehh, jeg har på intet tidspunkt benægtet at det er tilfældet kun at
forskellen på Golden Globe priserne og vore egne er et bevis på dette

> Jeg ville nok havde sat ABM ind på 4. pladsen - efter Memento, alene grundet
> skuespilspræstationerne (Oscar: Ed Harris, bedste birolle?)

Kunne personligt også bedre selv lide Memento.

Tenz.