KODA-afgft på ringetoner?
Fra : Pipeline

Dato : 21-01-02 02:28

Er jeg den eneste der synes at kunstnerne/KODA går for vidt når de nu vil
have stoppet al brug af musikringetoner til mobiltelefoner? Selvfølgelig er
kunstnernes sange beskyttet af ophavsretten også når det gælder ringetoner,
men jeg har da endnu ikke hørt om nogen der har sagt "Nu har jeg
ringetonen, så nu gider jeg ikke at købe CD´en". Det kunne også tænkes at
kunstnerne nu selv vil tjene de 10 kr. det koster at downloade en ringetone,
eller at de blot ikke vil have udsat deres musik for simple bip-bip lyde?

--
Hilsen/Regards
Pipeline

....there are flies on the windscreen...

Fra : Fischer

Dato : 21-01-02 07:09

> Er jeg den eneste der synes at kunstnerne/KODA går for vidt når de
> nu vil have stoppet al brug af musikringetoner til mobiltelefoner?

Nej, det er direkte latterligt!

*Fischer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-02 07:44

Pipeline skrev:

>Er jeg den eneste der synes at kunstnerne/KODA går for vidt når de nu vil
>have stoppet al brug af musikringetoner til mobiltelefoner?

Sikkert ikke.

>Selvfølgelig er kunstnernes sange beskyttet af ophavsretten

Åbenbart ikke. Den bliver jo ikke respekteret. Men deres værker
er *omfattet* af loven om ophavsret. Hvordan de administrerer
den, er deres egen sag - ikke KODA's. De varetager bare de
opgaver de får pålagt.

>men jeg har da endnu ikke hørt om nogen der har sagt "Nu har jeg
>ringetonen, så nu gider jeg ikke at købe CD´en".

Ringetoner er penge værd. Der sælges flere - eller dyrere -
telefoner på grund af at de kan udstyres med ringetoner. Der er
altså en indtjening som komponisterne går glip af i øjeblikket.

>Det kunne også tænkes at kunstnerne nu selv vil tjene de 10 kr.
>det koster at downloade en ringetone

Jeg vidste ikke at man skulle betale for det. Så er det
indlysende at de går glip af de penge som deres produkt er værd.

>eller at de blot ikke vil have udsat deres musik for simple bip-bip lyde?

Det kunne også tænkes - eller at de ikke ønsker at andre
mennesker i f.eks. et tog skal irriteres over deres musik som
egentlig er beregnet til at skabe glæde.

--
Bertel

Fra : Michael Jensen

Dato : 21-01-02 07:45

> Er jeg den eneste der synes at kunstnerne/KODA går for vidt når de nu vil
> have stoppet al brug af musikringetoner til mobiltelefoner?

Se det fra deres side, efter at salget af cdér er faldet drastisk bliver de
nød til at tjene penge på en anden måde. Men helt enig, det er lidt
latterligt.

Fra : Michael

Dato : 22-01-02 09:56

Årrrjaaa, hvor synd for kunstnere som Madonna o.l., så kommer de kun til at
thene en halv milliard $ i år!
Havde pladeselskaberne holdt nogle mere rimelige priser på cd'ere, var
kopiering nok ikke så udbredt.

Michael

Fra : Per Thomsen

Dato : 22-01-02 11:54

> [...]
at
> thene en halv milliard $ i år!
> Havde pladeselskaberne holdt nogle mere rimelige priser på cd'ere, var

Enig, hvis man ser bort fra arbejdsløn, Coda o.l. koster det omkring kr. 5,
for 4-farve cover, tryk på CD'en og selve CD'en.
Det burde medføre et vist overskud til kunstner, pladeselskab, distribution
og forretninger.

Per

Fra : rhexis

Dato : 27-01-02 21:15

"Michael Jensen" <michael-j@cool.dk> wrote in message

> efter at salget af cdér er faldet drastisk

(Uafhængig) kilde? Jeg mener at have hørt (læst) modsat.

--
rhexis

Please delete as much text as possible when quoting and reply /under/ the
text and not above. Thanks. +++ Do you have stairs in your house?

Fra : John K

Dato : 27-01-02 23:50

> (Uafhængig) kilde? Jeg mener at have hørt (læst) modsat.

Mener du at CD-salget er stigende?
Det er vist de færreste pladeselskaber der kan skrive under på det...

Mvh

John K

Fra : rhexis

Dato : 28-01-02 02:36

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> wrote in message

> Mener du at CD-salget er stigende?

Det ved jeg ikke rigtigt. Jeg tror ihvertfald ikke at det er drastisk faldende
som Michael Jensen sagde. Påtrods af diverse pladeselskabers harme over
Napster (og venner) har jeg endnu ikke set noget, der peger i retning af
at de er skyld i et lavere pladesalg.

Salget er muligvis stagnerende, men det er vel pga. den generelle
økonomiske afmatning? Oder? Jeg så mig dog gerne modbevist, da
jeg som sagt hverken har set tal der peger op eller ned, og gætværk
er ikke helt så skægt som fakta. :)

> Det er vist de færreste pladeselskaber der kan skrive under på det...

De kan vel næppe kaldes uafhængige? Offentliggør Fona ikke tal?

FUT?

Fra : John K

Dato : 28-01-02 13:23

> [...]
> som Michael Jensen sagde. Påtrods af diverse pladeselskabers harme over
> Napster (og venner) har jeg endnu ikke set noget, der peger i retning af

Der findes vel nogle statistikker der kan fortælle mere.
Jeg ved da for mit eget vedkommende er indkøb af CD'er faldende.

> De kan vel næppe kaldes uafhængige? Offentliggør Fona ikke tal?

Danmarks Statistik er vel noget af det nærmeste uafhængige organ vi kan
komme i nærhede af.
- men jeg tror nu ikke pladeselskaberne lyver i den her sammenhæng.

Mvh

John K

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-02 06:58

John K skrev:

>Mener du at CD-salget er stigende?

Når jeg har hørt folk udtale sig om det, har de altid sagt at det
er stigende, og at der aldrig har været solgt så mange cd'er som
nu.

Jeg har ingen tal at underbygge det med.

>Det er vist de færreste pladeselskaber der kan skrive under på det...

De kan have en vis interesse i ikke at råbe for højt om det
forhold, ja.

--
Bertel

Fra : John K

Dato : 28-01-02 13:20

> Når jeg har hørt folk udtale sig om det, har de altid sagt at det
> er stigende, og at der aldrig har været solgt så mange cd'er som
> nu.

Jeg tror ikke brændbare medier var inklusive - det var de ikke i mit indlæg
:)

Mvh

John K

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-02 15:00

John K skrev:

>Jeg tror ikke brændbare medier var inklusive - det var de ikke i mit indlæg

Heller ikke i mit. Jeg talte kun om musik-cd'er.

--
Bertel