Frekvens-filter på tlf-nettet..?
Fra : Me

Dato : 06-01-01 03:03

Hej, er der mon nogen her der kan fortælle mig om det kan lade sig gøre at
bygge et filter der lader frekvenser under 3khz passere ind, men ikke ud på
tlf-linien igen..?

Kan jeg mon købe et færdigt "byggesæt" et eller andet sted eller kender du
en "URL" hvor jeg kan hente et diagram..?

Mange tak for hjælpen, M.V.H. "Begynder-nørden" :}

Fra : Brian Ipsen

Dato : 06-01-01 16:36

On Sat, 6 Jan 2001 03:02:45 +0100, "Me" <megas@it.dk> wrote:

>Hej, er der mon nogen her der kan fortælle mig om det kan lade sig gøre at
>bygge et filter der lader frekvenser under 3khz passere ind, men ikke ud på
>tlf-linien igen..?

Undskyld min uforbeholdne nysgerrighed, men hvorfor nu lave sådan noget ???
Var det ikke nemmere at koble mikrofonen fra i de telefoner, du benytter ???

/Brian

--
Spammers read this: US CODE title 47, chapter 5, sub-chapter 2,
section 227(b)(1)(C), section 227(b)(3)(B) and section 227(b)(3)(C)

Fra : Me

Dato : 07-01-01 03:52

Nej, for jeg vil jo gerne have signalerne IND fra linien ;)

Fra : Me

Dato : 07-01-01 04:04

Jeg mener.., jeg vil jo gerne have signalerne ind, men vil ikke tillade
frekvenser under ca. 3khz i at komme ud på tlf-nettet igen hvis du
forstår..? :)

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 07-01-01 11:09

"Me" <Mig_hvemellers@hotmail.com> wrote:

>Jeg mener.., jeg vil jo gerne have signalerne ind, men vil ikke tillade
>frekvenser under ca. 3khz i at komme ud på tlf-nettet igen hvis du
>forstår..? :)

Nej, Hvad laver den grænse på 3kHz ?
Måske du skulle forklare formålet med det hele.
-Bjarne

Fra : Brian Ipsen

Dato : 07-01-01 12:41

On Sun, 07 Jan 2001 11:08:48 +0100, Bjarne Laursen <pyramide@po.ia.dk>
wrote:

>Nej, Hvad laver den grænse på 3kHz ?
>Måske du skulle forklare formålet med det hele.

Han vil nok lave et "aflytnings"-device, og så sikre sig, at dem han
aflytter med en skod-telefon ikke kan høre, at han har hægtet den fysisk på
linien... Det er egentlig temmeligt ulovligt, men lad nu manden have sine
sære tendenser for sig selv, når han nu ikke vil oplyse det (jeg har spurgt
tidligere)....

/Brian

Fra : Me

Dato : 07-01-01 15:29

>/Brian

>--

Ehh, okay..? Man bli´r sgu hurtigt stemplet som kriminel skodtlf-aflytter
her...!!
Jeg ville bare forsøge at sikre mig, når jeg sidder & leger med noget
gammelt transmissions-udstyr jeg har fået... & NEJ, der er ingen mikrofoner
i :( Men tak for svarene alligevel, jeg fandt da ud af at det ikke er
"bare lige"...

Fra : Brian Ipsen

Dato : 07-01-01 15:40

On Sun, 7 Jan 2001 15:28:55 +0100, "Me" <Mig_hvemellers@hotmail.com> wrote:

>Ehh, okay..? Man bli´r sgu hurtigt stemplet som kriminel skodtlf-aflytter
>her...!!

)) Jamen, når man ikke svarer på, hvad det drejer sig om (og ifølge den
sparsomme beskrivelse lyder det også halv-suspekt), så er det en f de
følger, man ligesom må regne med...

> [...]
>gammelt transmissions-udstyr jeg har fået... & NEJ, der er ingen mikrofoner
>i :( Men tak for svarene alligevel, jeg fandt da ud af at det ikke er

Ellers må du jo opbygge en telefon-linie simulator (kræver 48VDC, nogle
spoler og nogle modstande).

/Brian

Fra : Me

Dato : 07-01-01 21:18

Det ville være en perfekt løsning.!! Så slap jeg for at fuske med teledk´s
linier ;)
Ved du så hvor man finder diagrammer mm. på sådan en svend..?
Mange tak for hjælpen til alle igen :)

Fra : Brian Ipsen

Dato : 07-01-01 22:49

On Sun, 7 Jan 2001 21:17:51 +0100, "Me" <Mig_hvemellers@hotmail.com> wrote:

>Det ville være en perfekt løsning.!! Så slap jeg for at fuske med teledk´s
>linier ;)
>Ved du så hvor man finder diagrammer mm. på sådan en svend..?
>Mange tak for hjælpen til alle igen :)

Hmmm... Ikke umiddelbart - du skal i hvert fald have 48 VDC, som skal gennem
2 individuelle luftspoler (en til hver pol). Derefter monteres et par
modstande (300-700 ohm), og så kan du sætte udstyret på der... Hvis det er
helt rigtigt skal du så også have en form for filter på for at simulere
dæmpning i nettet, dette skal gøres i et R/C led, som forbindes på den
simulerede linie.... Noget i stil med:

o +48 VDC

)
) L
)
Cx |
+-----||----+------RRRR--------->

| o GND
+--+ |
R - Cy ) L
w - )
| | Cx |
+--+--||---------+-RRRR--------->

Ustyret sætter du til ved -> polerne...

RRRR er modstandende på 300-700 ohm (alt efter hvor meget strøm du vil
tillade dit udstyr at trække). Spolerne - tja, jo større, desto bedre.
Hvordan værdierne på filtret bestående af Rz, Rw pg Cy hænger sammen kan jeg
ikke huske fra da jeg rodede med det i min praktik-periode i forbindelse med
mit studie...

/Brian

Fra : Brian Ipsen

Dato : 07-01-01 12:40

On Sun, 7 Jan 2001 04:03:32 +0100, "Me" <Mig_hvemellers@hotmail.com> wrote:

>Jeg mener.., jeg vil jo gerne have signalerne ind, men vil ikke tillade
>frekvenser under ca. 3khz i at komme ud på tlf-nettet igen hvis du
>forstår..? :)

Ja, og hvis du fjerner mikrofonen i dine telefoner, så kan der jo heller
ikke komme nogle signaler ud, vel ??? Du skal nok også lige fjerne
forbindelsen til tasterne på telefonen, men det er så en anden side af
sagen... At du ikke ønsker signaler under 3 KHz at komme ud vil jo svare
til, at du ikke vil have, at din telefon skal sende noget. Fjerner du
mikrofonen i telefonen giver det jo sig selv - du vil jo stadig være i stand
til at høre, hvad der foregår i den anden ende...

Problemet er, at du vil lave filtreringen på en bi-direktional 2-trådet
forbindelse, og filtret kun skal virke den ene vej. Dette er ikke noget, som
man "bare lige" sætter sammen på 5 minutter. Havde det været på et 4-tråds
interface, så havde der ikke været noget problem, da receive og transmit
ligger hver for sig (og elektronik inde i telefonen - ofte en chip) laver
denne konvertering....

fut: dk.teknik.elektronik

/Brian