Erfaringer med DB (antal brugere og DB stø~
Fra : Jens E. Ringholm

Dato : 20-01-02 23:24

Hejsa

Jeg har en Access database med ca. 70 tabeller som anvendes af en
egenudviklet VB applikation (ADO).

Fra kun selv at have anvendt denne applikation og database skal den nu
anvendes dagligt af mellem 15-20 personer (6-8 samtidige brugere).

Kan Access stadig holde til dette eller bør vi overveje et skifte til
SQLserver, MySQL eller ???

Hvad er jeres erfaringer med Access mht. antal brugere, db størrelse og
antal poster?

Kan I anbefale et eller flere links til ressourcer på Internettet som
behandler dette emne.

-jens-

Fra : Carsten Suurland

Dato : 21-01-02 00:11

Hej Jens

Access er fint til små applikationer og også udemærket når du har et mindre
antal brugere på sin database. Lige præcis hvor grænsen går er svært at
sige, da det afhænger af kompleksiteten af dine forespørgsler, intervaller
mellem disse m.v., men som udgangspunkt bør du kraftigt overveje at skifte
til f.eks mySQL eller MS SQL Server når du kommer op over ca. 10 samtidige
brugere.

Access's maksimale databasestørrelse er 2GB, men jeg vil vove at påstå, at
man skifter inden man når den størrelse (der kan sikkert findes eksempler på
det modsatte - men de er undtagelser)
Den primære grund til at Access er blevet så populært et format, er at der
er vidt udbredt, filbaseret og nemt at anvende. (Det har også nogle fede
finesser i forbindelse med sin version af SQL spoget).
Det er ikke blevet "de facto" standarden for VB applikationer fordi det er
det bedste valg!

mySQL er en fantastisk server! Jeg har brugt den med stor success og den er
faktisk MINDST lige så hurtig som MS SQL Server.
Jeg kan varmt anbefale mySQL!

Jeg har ingen links, men du kan prøve på www.eksperten.dk

/Carsten Suurland

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 21-01-02 07:52

Carsten Suurland skrev:
> ... men som udgangspunkt bør du kraftigt overveje at skifte
> til f.eks mySQL eller MS SQL Server når du kommer op over ca. 10
samtidige
> brugere.

Jeg har faktisk hørt om problemer med blot 2-3 samtidige brugere.
Accesss har (bemærk: rygte - ikke egen erfaring) desværre en lidt
kedelig idé med at smide transaktioner væk, hvis tabellerne er for
store og/eller PC'erne/netværket er for langsomt kombineret med mere
end én bruger.

> mySQL er en fantastisk server! Jeg har brugt den med stor success og
den er
> faktisk MINDST lige så hurtig som MS SQL Server.
> Jeg kan varmt anbefale mySQL!

mySQL er vist ret hurtig sålænge den ikke bliver belastet af mange
brugere.
Når der er mange samtidige brugere, kan man som tommelfingerregel
mærke hvorfor der er forskel i pris på de dyre og de billige
databaser.
Spørgsmålet er blot hvor mange skal der til for at det er mange...

Iøvrigt var en af de største anker, som jeg hørte omkring MS's SQL
Server for et par år siden, at når vi talte om 30-50 samtidige brugere
kunne den let gå i knæ. Det problem havde f.eks. Oracle (og flere af
de andre store) ikke. Dette KAN MS nu have rettet op på.

-------
Tomas

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 21-01-02 08:58

"Tomas Christiansen" <toc@blikroer.removethis.dk> wrote in message

> [...]
> kedelig idé med at smide transaktioner væk, hvis tabellerne er for
> store og/eller PC'erne/netværket er for langsomt kombineret med mere
Problemet kan komme allerede der ja, taler af erfaring.

> [...]
> databaser.
> Spørgsmålet er blot hvor mange skal der til for at det er mange...

MANGE!!! Igen et præcist antal er svært at sige. Jeg har selv gode
erfaringer med over 100 samtidige brugere på MySql hvor den klare der fino.

> [...]
> kunne den let gå i knæ. Det problem havde f.eks. Oracle (og flere af
> de andre store) ikke. Dette KAN MS nu have rettet op på.

De har de fået rettet op på. Hvor jeg arbejder nu er der cirka 7000
besøgende på frontenden af websiten om dagen, backend sidder der cirka 18
medarbejdere som også flittigt sender forespørgsler til MS Sql'en dagen
lang.

Værd at nævne er dog at vi har en lille load balance løsning på 3 servere.

/Thomas

Fra : Carsten Suurland

Dato : 21-01-02 09:25

Hej Tomas

Jeg må give Thomas (et svar på dit indlæg) ret...

Du skriver, at man kan se hvorfor der er forskel på den billige/gratis mySQL
i forhold til f.eks. MS SQL og Oracle. Jeg er ikke helt enig med dig.
mySQL vil faktisk (i den nuværende version 4) være mit primære valg som
databaseserver - fremfor både Oracle og MS SQL Server.

Når man sammenligner sikkerhed og performance, så er mySQL mindst lige så
godt som de "store" løsninger. Det er i hvertfald mine erfaringer.

Du kan se forskellige benchmarks her:
http://www.mysql.com/information/benchmarks.html

/Carsten Suurland