Ophavsret på tekst
Fra : Stokke

Dato : 20-01-02 22:53

Hej alle.

Hvordan får man ophavsret på tekst, man har skrevet. Er det nok bare
at skrive "Copyright..."? Det virker sgu' for simpelt.
Kan nogen hjælpe? På forhånd tak.

// Stokke

Fra : Lotte M

Dato : 20-01-02 23:03

"Stokke" <stokke@datsmail.dk> skrev

> Hvordan får man ophavsret på tekst, man har skrevet. Er det nok bare
> at skrive "Copyright..."? Det virker sgu' for simpelt.

Hvis din tekst har "værkshøjde", så har du automatisk
ophavsret. Copyright er ikke et dansk begreb.

http://www.ophavsret.dk

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Stokke

Dato : 21-01-02 00:41

On Sun, 20 Jan 2002 23:03:12 +0100, "Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote:

>"Stokke" <stokke@datsmail.dk> skrev

>Hvis din tekst har "værkshøjde", så har du automatisk
>ophavsret. Copyright er ikke et dansk begreb.

Hvad f... betyder "værkshøjde"?

>http://www.ophavsret.dk

Det vil jeg kigge på. Tak.

// Stokke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-02 08:13

Stokke skrev:

>Hvad f... betyder "værkshøjde"?

Tja ...

Det må ikke dreje sig om noget banalt. "Værk" betyder noget i
retning af "kunstværk".

--
Bertel

Fra : KC

Dato : 21-01-02 11:56

At værket er frembragt ved ophavsmandens personlige, skabende indsats.

Der skal altså være tale om en vis kreativitet, hvilket typisk vil være
opfyldt, når der er tale om tekst.

Læs mere om begrebet i kapitel 6.2 i Mads Bryde Andersens bog "it-retten",
der kan findes på www.it-retten.dk

KC

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-01-02 19:31

Scripsit stokke@datsmail.dk (Stokke)

> Hvordan får man ophavsret på tekst, man har skrevet.

Hovsa, her var endnu et ofte stillet spørgsmål. Har hermed forfattet et
svar til faqqen <http://www.diku.dk/~makholm/dk.videnskab.jura.html>.
Kommentarer og tilføjelser er velkomne.

%Q Hvordan får man ophavsret på sin egen frembringelse?
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Ophavsretten til et værk opstår helt af sig selv når man frembringer
det. Man behøver ikke gøre specielt opmærksom på ophavsretten, anmelde
den til myndigheder eller lignende.

Ophavsretten gælder kun hvis der er "værkshøjde". Ordet "værkshøjde"
kommer ikke fra loven, men bruges af jurister som kort form for "de
egenskaber et værk skal have for at domstolene i praksis anser det
for at være et "værk" i ophavsretslovens forstand". I almindelighed
forventer man at et værk skal være resultat af personlig, skabende
indsats - eller med andre ord: at ophavsmanden skal have truffet
selvstændige, relle beslutninger om værkets form. Derimod stilles der
ikke noget krav om værkets kunstneriske eller litterære kvalitet.

kun indtrådte hvis man forsynede værket med en meddelelse om
ophavsmandens navn og det årstal hvor værket var frembragt. Denne
regel gælder ikke længere i USA, og har aldrig gjort det i Danmark.

--
Henning Makholm "Hører I. Kald dem sammen. Så mange som overhovedet
muligt. Jeg siger jer det her er ikke bare stort. Det er

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-01-02 22:46

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Hovsa, her var endnu et ofte stillet spørgsmål. Har hermed forfattet et
> svar til faqqen <http://www.diku.dk/~makholm/dk.videnskab.jura.html>.
> Kommentarer og tilføjelser er velkomne.

Egentligt nok et generelt spørgsmål, men det kommer (også) ofte op i
ophavretsspørgsmål:

Q: 'Jamen, jeg er uskyldig indtil det modsatte er bevist'
A: Dette retsprincip gælder primært/kun i strafferetssager. Se iøvrigt
<ref bevis>.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix