En Kærlighedshistorie
Fra : Philm.dk

Dato : 20-01-02 22:44

Hej alle!

Ole Christian Madsens dogmefilm "En Kærlighedshistorie" er stærk og ægte,
men jeg savner en (gribende) årsag til Kiras skæbne. I filmen nøjes man med
de små hentydninger, og så er det svært helt at lade sig rive med.

hilsen Tobias Lynge Herler

--
www.philm.dk
- filmanmeldelser

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 20-01-02 22:57

On Sun, 20 Jan 2002 22:44:05 +0100, "Philm.dk" <tobias@philm.dk>
wrote:

> [...]
>men jeg savner en (gribende) årsag til Kiras skæbne. I filmen nøjes man med
>de små hentydninger, og så er det svært helt at lade sig rive med.

Jeg er helt enig og derfor er filmen også middelmådig imo.
Jeg bliver ikke grebet på noget tidspunkt og det har meget at gøre med
at man ikke forstår det og så røg jeg af.
Hendes/deres reaktion(er) er slet ikke realistiske ift. em mani. Og så
til slut vupti er alt godt!!??
Jeg synes ikke den holder.
Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : Vanillepigen

Dato : 24-01-02 01:32

"Morten Bowman Hansen" <bowman@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Tobias Lynge Herler skrev;
> [...]

Hvorfor skal alt forklares for at det virker?

> [...]
> at man ikke forstår det og så røg jeg af.
> Hendes/deres reaktion(er) er slet ikke realistiske ift. em mani. Og så

Pointen er vel, at det er kæligheden, der overvinder smerten (der åbenbart
er skyld i hendes sygdom).
Realistisk eller ej.

Hvad er det der gør det urealistisk i forhold til en mani? Er manier ikke
lige så forskellige som de mennesker der har dem?

Jeg synes, at den var udmærket.

mvh Kristine.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 24-01-02 16:29

On Thu, 24 Jan 2002 01:31:32 +0100, "Vanillepigen" <kristine@gazel.dk>
wrote:

>"Morten Bowman Hansen" <bowman@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
>Tobias Lynge Herler skrev;
>med
>
>Hvorfor skal alt forklares for at det virker?

Ikke nødvendigvis, men jeg skal kunne forstå det intellektuelt eller
følelsesmæssigt (intuitivt).

>Pointen er vel, at det er kæligheden, der overvinder smerten (der åbenbart
>er skyld i hendes sygdom).
>Realistisk eller ej

Problemet er at filmen, imo, forsøger at være realistisk. Dermed går
det galt i slutningen. Og nej ikke nødvendig realistik, men forståelig
i det mindste. Jeg fattede nølle?

>Hvad er det der gør det urealistisk i forhold til en mani? Er manier ikke
>lige så forskellige som de mennesker der har dem?

Det kan du for så vidt godt have ret i, men der er alligevel nogle
gennemgående symptomer der kan variere i grad. De få symptomer der var
hang ikke sammen med den adfærd en manisk vil have.
Men som sagt, det kan jeg se fordi jeg har faglige øjne på og dermed
måske også mere fikseret på det?

>Jeg synes, at den var udmærket.

Det er jeg glad for på dine vejne. For mig var det en nå-oplevelse,
ligesom IFB og MSS. Men de tiltaler den brede befolkning, hvilket der
jo ikke er så meget at sige til

>mvh Kristine.

Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : Vanillepigen

Dato : 25-01-02 00:40

> Ikke nødvendigvis, men jeg skal kunne forstå det intellektuelt eller
> følelsesmæssigt (intuitivt).

Ja det forstår jeg godt - det skal hænge sammen på den ene eller anden måde.

> Problemet er at filmen, imo, forsøger at være realistisk. Dermed går
> det galt i slutningen. Og nej ikke nødvendig realistik, men forståelig
> i det mindste. Jeg fattede nølle?

Du har nok ret i at fordi filmen forsøger at være realistisk - skyder den
sig selv i foden, hvis det så alligevel ikke lykkes.

> [...]
> hang ikke sammen med den adfærd en manisk vil have.
> Men som sagt, det kan jeg se fordi jeg har faglige øjne på og dermed

Sikkert - som professionel (af en hvilken som helst art) har man altid en
eller anden "kæphest" det ligger i blodet - også når man ser film. Men jeg
vil faktisk gerne have at du uddyber hvad det er for nogle ting, symptomer
hos Kira, der ikke er realistiske i forhold til en mani - for jeg ved nemlig
*intet* om manier.

> Det er jeg glad for på dine vejne. For mig var det en nå-oplevelse,
> ligesom IFB og MSS. Men de tiltaler den brede befolkning, hvilket der
> jo ikke er så meget at sige til

IFB?
MSS - Mifunes sidste sang?

Faktisk læste jeg Politiken anmeldelsen af en Kærlighedshistorie efter jeg
havde set filmen, og kunne godt erklære mig enig med nogle af de ting, der
skrives. Jeg synes som nævnt at filmen er udmærket, men ikke glimrende eller
fremragende.Nogle gange er der nogle ting, der lige skal synke tilbunds
eller man skal se filmen flere gange (bliver dog ikke aktuelt i dette
tilfælde) eller læsningen af anmeldelser giver en nogle input til
forståelsen af filmen. Jeg læser sjældent anmeldelser før filmen - vurderer
vist mest om jeg vil se en film ud fra
trailerne.http://politiken.dk/visArtikel.iasp?PageID=184477

Med hensyn til dogmekonceptet synes jeg ikke altid at filmene bliver bedre
fordi de er dogmefilm - i nogle tilfælde tværtimod. Med hensyn til En
kærlighedshistorie synes jeg ikke at det at det er en dogmefilm betyder
noget hverken fra eller til for oplevelsen.

mvh Kristine.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 25-01-02 15:34

On Fri, 25 Jan 2002 00:39:39 +0100, "Vanillepigen" <kristine@gazel.dk>
wrote:

> [...]
>hos Kira, der ikke er realistiske i forhold til en mani - for jeg ved nemlig

Det var primært mangel på symptomer vil jeg sige. Der var ikke meget
sygdom i det hun frembrudte. Men skal gerne uddybe senere

>IFB?
>MSS - Mifunes sidste sang?

Italiensk For Begyndere (ikke dogme ved det)

> [...]
>tilfælde) eller læsningen af anmeldelser giver en nogle input til
>forståelsen af filmen. Jeg læser sjældent anmeldelser før filmen - vurderer

Ja det er ikke altid fest at læse anmeldeser på forhånd!

Helt enig

Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : Vanillepigen

Dato : 27-01-02 14:51

> Det var primært mangel på symptomer vil jeg sige. Der var ikke meget
> sygdom i det hun frembrudte. Men skal gerne uddybe senere

Yep men hvor?

> Italiensk For Begyndere (ikke dogme ved det)

Nå ja selvfølgelig - men den er da en dogmefilm - nr. 12 (Kilde :
http://www.tvropa.com/tvropa1.2/film/dogme95/menu/menuset.htm)

> Ja det er ikke altid fest at læse anmeldeser på forhånd!

Men netop et godt input til ens bearbejdelse af filmen at læse dem bagefter.

mvh
Kristine

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 27-01-02 18:09

On Sun, 27 Jan 2002 14:51:29 +0100, "Vanillepigen" <kristine@gazel.dk>
wrote:

> [...]
>
>Yep men hvor?

>Nå ja selvfølgelig - men den er da en dogmefilm - nr. 12 (Kilde :

I stand corrected Ved ikke hvorfor jeg havde fået noget andet i
hovedet.
Morten
bowman@stofanet.dk