Rejseholdet
Fra : Gert Philipsen

Dato : 20-01-02 22:00

I aftenens afsnit af rejseholdet tiltvang La Cour sig adgang til en
mistænkts lejlighed - uden dommerkendelse.

Han begrundede det med §(???) jeg tror nok det var 795B.

Er der nogen, der husker det rigtige §nummer - og ved hvad den siger?

Gert Philipsen
Brug ikke din tid nu, til at fortryde hvad du brugte din tid i går til.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 20-01-02 22:52

"Gert Philipsen" <gert@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Han begrundede det med §(???) jeg tror nok det var 795B.
> Er der nogen, der husker det rigtige §nummer - og ved hvad den siger?

§ 795B stk 2 litra b siger , at ransagning i foranførte (det må være §
794) øjemed af en ikke sigtets bolig, rum eller gemmer kan finde sted
når "der i øvrigt foreligger påviselig grund til at antage at spor af
forbrydelsen eller bestemte ting, som kan beslaglægges, dér vil være at
finde."

Henriette Døssing

Fra : Christian Andersen

Dato : 21-01-02 00:16

[Dette indlæg indeholder ting der kan virke irriterende på folk der
endnu ikke har set Rejseholdet fra den 20/1-2002]

Fischer & Døssing wrote:

> [...]
> når "der i øvrigt foreligger påviselig grund til at antage at spor af
> forbrydelsen eller bestemte ting, som kan beslaglægges, dér vil være at

Er den egentlig ikke lidt tynd? De har set ham på et billede fra
gerningsstedet. Det er det eneste. Godt nok står han inde bag en
gitterport med et videokamera, men er det virkelig begrundelse nok til
at "påkalde sig" §795b?

--
"...in Spain!"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-02 08:11

Christian Andersen skrev:

> [...]
>gerningsstedet. Det er det eneste. Godt nok står han inde bag en
>gitterport med et videokamera, men er det virkelig begrundelse nok til

Han står skjult og videofilmer en brand en mørk aften. Det er da
mistænkeligt at han lige netop har sit videokamera med. Men jeg
ved ikke hvad en dommer vil sige.

--
Bertel

Fra : boe

Dato : 21-01-02 08:39

"Fischer & Døssing" <peter@REMOVE_THISfischer.ms> wrote in message

> [...]
> når "der i øvrigt foreligger påviselig grund til at antage at spor af
> forbrydelsen eller bestemte ting, som kan beslaglægges, dér vil være at

Øhh - har jeg mon min egen helt specielle version af retsinfo? Jeg har ikke
nogen § 795B i min: LBK nr 809 af 14/09/2001 (Gældende). Er der nogen der
kan forklare dét?

Mvh Bo

Fra : Lotte M

Dato : 20-01-02 23:00

"Gert Philipsen" <gert@lite.dk> skrev

> I aftenens afsnit af rejseholdet tiltvang La Cour sig adgang til en
> mistænkts lejlighed - uden dommerkendelse.
>
> Han begrundede det med §(???) jeg tror nok det var 795B.

Retsplejelovens § 795b

> Er der nogen, der husker det rigtige §nummer - og ved hvad den siger?

At ransagning af en ikke sigtes bolig kan finde sted når:
"..der i øvrigt foreligger påviselig grund til at antage, at spor
af forbrydelsen eller bestemte ting, som kan beslaglægges, der
vil være at finde.."
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk