langtidsholdbar vin
Fra : LINDSTRØM

Dato : 20-01-02 19:17

Min søn er født i 1996. Jeg synes det kunne være sjovt at servere vin fra
fødselsåret til hans konfirmation.
Men efter netop at have hældt en af de i starten af halvfemserne indkøbt vin
årg. 1986 i vasken er jeg usikker på om jeg kan gemme vin så længe. Den
smagte af prop og det er iøvrigt noget jeg rimelig ofte er ude for med mine
ældre vine. Jeg tror det ofte er proppen, der er skyld i disse katastrofer.
Jeg har løbende indkøbt vine gennem de seneste 10 år. Vine som i nutidsværdi
er i prislejet fra 60-70 kroner og opad så jeg tror ikke forklaringen alene
er, at det er noget billig sprøjt.
Er det overhovedet muligt at købe en 1996 vin nu som kan vente 9 år med at
blive åbnet. I så fald hvilke? Skal jeg gå efter vin med de nye syntetiske
propper?
Er det bedre at vente de 9 år indtil konfirmationen er forestående for så
virkelig at endevende mulvarpeskinnet m.h.p. at kunne købe det, der til den
tid sikkert er meget dyre dråber?

Mange hilsner

Lindstrøm

Fra : Ole & Christina

Dato : 20-01-02 21:48

"LINDSTRØM" <DSL47510@VIP.CYBERCITY.DK> skrev i en meddelelse news:a2f12q$9ne$1@news.cybercity.dk...
om vin som bliver dårlig...

Hej Lindstrøm, jeg har på fornemmelsen at din vin ikke bliver opbevaret optimalt.
Hvor og hvordan opbevarer du den?

Ole S.

Fra : René Strøm

Dato : 20-01-02 23:08

Der er mange ting, der spiller ind når holdbarhed på vin skal bestemmes.

Generelt kan man sige, at det er vigtigt at vinen ligger i forholdsvis
mørke, ikke for varmt og meget vigtig er en konstant temperatur. Er disse
forhold ikke opfyldt falder "gemme"potentialet meget.

Ligeledes er det vigtigt at vinene har kvaliteten til at gemmes. Det
prisniveau du
hentyder til tyder umiddelbart på at det er consumvin du forsøger at gemme.
Og skulle du have noget vin af gemme kvalitet, så husk at "frugtsmagen"
forsvinder og bliver til mere "jordet" smage - nogle forveksler det med
"prop"

mvh. René

P.S. køb lidt mindre men bedre vin

LINDSTRØM <DSL47510@VIP.CYBERCITY.DK> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2f12q$9ne$1@news.cybercity.dk...

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-01-02 20:57

"LINDSTRØM" <DSL47510@VIP.CYBERCITY.DK> wrote in message

> [...]
nutidsværdi
> er i prislejet fra 60-70 kroner og opad så jeg tror ikke forklaringen

60-70 kr er kun lige i overkanten af kategorien 'billigt sprøjt' - hvis du
dermed mener vine uden nævneværdige gemmekvaliteter. Men skal du købe en
96'er
der er god om 10 år, må du vride læderet lidt hårdere.

> Er det overhovedet muligt at købe en 1996 vin nu som kan vente 9 år med at
> blive åbnet. I så fald hvilke? Skal jeg gå efter vin med de nye syntetiske
> propper?

I årgang '96 til gemning: God bourgogne fra Pommard og nordefter (+250 kr.)
eller
måske især Rhonevine fra Hermitage, Rotie eller St. Joseph i ungefær samme
prisklasse. Eventuelt en Barolo.
Personligt ville jeg nok gå efter Rhonevine.
Det er nok usandsynligt at finde en god gemmevin med syntetiske propper,
selvom der er nogle få topproducenter, der har eksperimenteret med sådanne
(umiddelbart mener jeg at Australske Grange Hermitage er et eksempel og
jeg har selv fået et par Avignonesi med en gud hjælpe mig blå plastprop!).

> Er det bedre at vente de 9 år indtil konfirmationen er forestående for så
> virkelig at endevende mulvarpeskinnet m.h.p. at kunne købe det, der til
den
> tid sikkert er meget dyre dråber?

Hvis ikke du har fornuftige opbevaringsforhold, så ja. Men det kan gå hen
og blive en endog meget dyr fornøjelse.

mvh
Jan

Fra : LINDSTRØM

Dato : 21-01-02 21:25

> 60-70 kr er kun lige i overkanten af kategorien 'billigt sprøjt' - hvis du
> dermed mener vine uden nævneværdige gemmekvaliteter. Men skal du købe en
96'er der er god om 10 år, må du vride læderet lidt hårdere.

Mange tak for svaret.

Jeg kan forstå, at muldvarpeskindet uanset, hvilken model jeg vælger vil
blive reduceret betydeligt i tykkelse. Det er vist kun det første glas, der
skal være årgangsvin, hvorefter vi går over til Santa Rita 120 ell lign.
Men jeg vil nu have nogle 1996 flasker. Barolo smager jo godt og det samme
gør sig gældende med de lidt dyrere vine fra Rhone. De andre
vine/distrikter har jeg ikke testet på det omtalte niveau. Men jeg kunne jo
tvunget af omstændighederne foretage nogle undersøgelser. Et beskidt stykke
arbejde ligger åbenbart foran!

mange hilsner

Lindstrøm

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-01-02 20:01

> tvunget af omstændighederne foretage nogle undersøgelser. Et beskidt
stykke
> arbejde ligger åbenbart foran!

Stakkels dig! Men du kan bare sende mig flaskerne, så skal jeg nok løfte
byrden af dine skuldre

vh
Jan

Fra : Benjamin Paludan Chr~

Dato : 02-02-02 12:41

Hej Lindstrøm!

Der er rigtigt blevet sagt bør du nok ofre lidt mere end 60-70 kr hvis du
vil være sikker på at vinen skal være drikkelig om 10-års tid.
Men, hvorom alting er, ser jeg bestemt ingen grund til at du skal ofre de
summer der er blevet forslået.
Mit forslag er som følger:

Hold et vågen øje med kæden GOBI.
GOBI forhandler PAUL JABOULET, en rhone-producent, og efter min mening en af
de dygtigste. Hans vine strækker sig fra daglig-dags bordvine
"parallel"(Ca.45kr) og op til de tungere Hermitage(ca.275kr-700kr). Du bør
ligge dig der imellem.
En god kraftig Crozes-Hermitage (fx.fra Beurrenard), findes somme tider på
tilbud hos Gobi. Det er flot vin, der vil kunne holde sig, hvis du vel at
mærke opbevarer det på ordentlig vis.
Crozes-Hermitage (fx.fra Beurnard) vil du på tilbud kunne få for
ca.110kr-130kr.
Saint-Joseph er tillige et godt bud(som forslået af andre), men du vil
hurtigt finde, da der ikke findes meget Saint-Joseph i Danmark, at de lidt
dyrere...hvis du skal finde en "ordentlig producent".
Hvis du vil ud med "spendere-pungen", er der ingen tvivl om, efter der min
mening, at du bør gå efter Hermitage og/eller dyre slotte i Pomerol,
Saint-Emilion, Graves og Haut-Medoc.

Med Venlig Hilsen

Benjamin Paludan

Fra : Sture Madsen

Dato : 06-02-02 01:48

Jeg vil foreslå at investere i noget australsk, evt Peter Lehmann Shiraz fra
Barossa Valley til knap 100.- fra vinstokken. Eller Koonunga Hill fra
Penfolds, den fåes i Føtex til 2 for 140.-. Der findes et hav af andre
australiere der sagtens kan klare 10 år på ryggen i en vinreol.
Og de bliver faktisk bedre med alderen. Prøv også Leconfield, eller Jamieson
Run.
Benjamin Paludan Christensen <benjamin@orangeband.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ugQ68.13924$Eu2.1083960@news010.worldonline.dk...