Java path problemer... eller noget
Fra : Jan Uhre

Dato : 20-01-02 14:28

Hej igen.

Jeg har et lille problem, som måske slet ikke hører hjemme her... men jeg
ved, at den viden, jeg søger findes her, så jeg prøver alligevel...

Hvis jeg udvikler applets vha. SDK fungerer fil-referencer mm. som jeg
forventer. Hvis jeg f.eks. vil hente et image.jpg, der ligger i samme
bibliotek som mine klasser, refererer jeg blot til "image.jpg".

Hvis jeg gør det samme med NetBeans eller Forte, så finder den ikke filen,
da default path (root-dir) tilsyneladende overhovedet ikke er der, hvor mine
klasser ligger, men etellerandet NetBeans/Forte dir.
Jeg har dis-mountet alle andre end mit project-dir, men lige fedt hjælper
det. Jeg har søgt i hjælp, og diverse info på sun, men kan ikke finde noget
om, hvorfor det arbejder på den måde.

Er det noget, jeg har misforstået? For jeg ville jo forvente at et
Java-program arbejde med en root, der udgik fra det dir, hvor programmet
køres fra.

Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig - evt. reference til info, der
kan slå disse grundlæggende principper på plads.

Mvh Jan Uhre

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-01-02 15:32

Jan Uhre says in dk.edb.programmering.java:
> Hvis jeg udvikler applets vha. SDK fungerer fil-referencer mm. som jeg
> forventer. Hvis jeg f.eks. vil hente et image.jpg, der ligger i samme
> bibliotek som mine klasser, refererer jeg blot til "image.jpg".

Noget i stil med

JButton playButton = new JButton( "Play" );
playButton.setIcon( new ImageIcon( "play.gif" ) );

?

I Forte har jeg haft held med at bruge

JButton playButton = new JButton( "Play" );
playButton.setIcon( new ImageIcon(
ClassLoader.getSystemResource("play.gif") ) );

Det var dog en applikation og ikke en applet, men mon ikke det
også virker der?
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>