har lige 2 spørgsmål til de kloge hoveder.~
Fra : thomas schreiber

Dato : 20-01-02 13:20

1: Den kommandolinie der bliver omtalt i forb. med diverse diskutioner om OS
X , er det lidt a la en dos prompt, hvor man kan telnette, pinge osv.? Eller
er det noget "lunix"(ikke en typo) agtig noget for tynde blege nørder der
lever af cola og pizza?

2: Til "alm. brug", er OS X så bedre til for eks. mail, news, divx,
ftp(server/client), mp3 etc. end OS 9.x er?

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

"Women! You can't live with them... the end!"
- Al Bundy

Fra : Jesper

Dato : 20-01-02 13:49

in article a2eclk$8qq$1@sunsite.dk, thomas schreiber at NOSPAMschreiber@c.dk
wrote on 20/01/02 13:20:

> [...]
> er det noget "lunix"(ikke en typo) agtig noget for tynde blege nørder der

Ja, det hedder Terminalen i OS X og man kan pinge, telnette, ftpe, sshe
whoise samt oprette, flytte, kopiere og slette filer og mapper, samt rode
rundt i systemopsætningen og afvikle shell scripts (det der hedder batch
filer i Windows/DOS).

> 2: Til "alm. brug", er OS X så bedre til for eks. mail, news, divx,
> ftp(server/client), mp3 etc. end OS 9.x er?

Til alt internet er OS X bedre fordi den er utrolig stabil og baseret på BSD
UNIX. Det betyder også at der er en masse serverprogrammer tilgængelige og
er man ikke tilfreds med udvalget kan man kompilere fra andre UNIX
platforme.

For noget tid siden skulle jeg dele ca. 500 MB MPEG musikvideofiler med
nogle hollændere. Jeg havde ikke en FTP server kørende I OSX dengang så jeg
sagde de kunne hente det på min HTTP server. De var noget skeptiske, da de
var vant til dårlige webhjemmeservere, men de downloadede filerne og noget
tid senere var der en der af dem der spugte om han ikke nok kunne få en
webkonto på min server. Større ros kan min server vel næppe få. Det er også
Apache server der kører på OS X. Apples Webdeling der kører på OS 9 er
temmeligt ringe.

Jesper

Fra : macsteen

Dato : 20-01-02 13:55

wrote on 20.01.2002 13:20:

> [...]
> er det noget "lunix"(ikke en typo) agtig noget for tynde blege nørder der

Antyder du at DOS-prompt er mere tilgængelig end *nix-prompt?
Mac OS X er baseret på *nix og her kan man også telnette, pinge o.s.v.

> 2: Til "alm. brug", er OS X så bedre til for eks. mail, news, divx,
> ftp(server/client), mp3 etc. end OS 9.x er?

Bortset fra at der er indbygget ftp-server og klient (kommando-linie) og at
man faktisk kan få et *gratis* GUI ftp-klient (Rbrowser) til Mac OS X så
skal jeg ikke være den store fortaler for et skift ved "alm. brug".

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-02 14:08

thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> [...]
> er det noget "lunix"(ikke en typo) agtig noget for tynde blege nørder der

I mac OS X's shell kan du gøre alt det du kender fra DOS + en en hel del
mere, desuden kan du kombinere de forskellige komandoer med hindanden,
ændre deres adfærd med forskellige parametre og tilgå dokumentationen
ved at skrive "man" før komandoen.

Du vil hurtigt finde dig hjemme hvis du er DOS vant, syntaksen er dog
anderledes. Det eneste som kan drille for en dos vant, er at mac OS X
(som andre *nix'er) er et multiuser OS.

Du kan selv bstemme om du vil bruge shell'en til basale operationer som
du du kender fra DOS, eller om du vil bruge den til de meget komplekse
ting den også kan.

> 2: Til "alm. brug", er OS X så bedre til for eks. mail, news, divx,
> ftp(server/client), mp3 etc. end OS 9.x er?

det har jeg svaret dig på i går, så jeg springer over og lader andre
komme til.

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-01-02 14:14

> [...]

> er det noget "lunix"(ikke en typo) agtig noget for tynde blege nørder der

Det er en "standard" Unix prompt, som fra standard bruger tcsh shell'en.
Jeg vil ikke lige sige, at det minder meget om DOS, men man skriver da
kommandoer...

Det er noget helt nyt for Mac-brugere, men "superbrugere" med lidt PC
erfaring skal nok hurtigt lære de mest nyttige kommandoer. Det er dog
ikke nødvendigt at bruge terminalen, hvis man ikke har lyst. OS X er et
komplet grafisk system, hvor man kan foretage sig alt det normale uden
at bekymre sig om Unix-kommandoer.

Der kommer også stadig masser af utilities, som har en GUI til diverse
Unix-kommandoer, så der bliver stadig færre og færre grunde til at bruge
terminalen.

> 2: Til "alm. brug", er OS X så bedre til for eks. mail, news, divx,
> ftp(server/client), mp3 etc. end OS 9.x er?

Hvis din maskine ellers er "klar" til OS X, så er OS X bedre eller på
linie med OS 9.x til ovenstående. DiVX kører i mange tilfælde helt fint
på OS X, hvor det på OS 9.x er meget dårligt og problematisk at få til
at køre.

Det du vinder ved OS X er stabilitet og fremragende multitasking. Når
man først har arbejdet med det i et stykke tid, og har vænnet sig til
systemet, så føles det underligt at komme tilbage til OS 9.x med dens
hukommelsesfragmentering, ikke-tilstedeværende multitasking og konstant
lurende crash-mulighed.

I OS X kan du bare sætte programmer til at køre på én gang og ikke
bekymre dig om, at ét program skal få maskinen til at hænge. Der er også
langt færre crashes af selve programmerne (IE5 er et glimrende eksempel,
det crasher _meget_ sjældent i OS X) og maskinen kører bare indtil du
slukker den.

Det hele kræver dog, at du har en msakine der kan klare OS X. En
minimumsmaskine er nok en iMac 350 Mhz, da den har en CPU der kan klare
opgaven, men endnu vigtigere har den et understøttet grafikkort. Det er
kun ATI Rage 128, Radeon, Geforce 2MX og Geforce 3 der er understøttet.
Hvis du ikke har et af de kort i maskinen, så glem det. QuickTime og
OpenGL kører af r.... til, så det bliver man hurtig træt af.

En glimrende OS X maskine er en 400 Mhz G4, så hvis du har en sådan
eller bedre, kan du sagtens prøve OS X af. Du kan nøjes med at
installere OS X sideløbende med din gamle OS 9.x og så boote op i det
system du ønsker.

Og nu her, hvor jeg er færdig med at skrive kommer jeg lige i tanke om,
at der vist var noget med en Dual-500 maskine... men så kan jeg da
lade teksten stå til andre...

Din dual-maskine vil køre _rigtigt_ godt under OS X, men den vil i nogen
tilfælde dog føles langsommere end under OS 9.x. Sådan er det bare...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-01-02 20:25

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> writes:

> [...]
> er det noget "lunix"(ikke en typo) agtig noget for tynde blege nørder der

Nej, den kommandolinie der er i Mac OS X kræver en IQ lidt størrere end
end kummefryser. Du må hellere holde dig til Windows XP.

I øvrigt er LUnix (http://lng.sourceforge.net/) et imponerende stykke
software.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-01-02 22:00

> [...]

> er det noget "lunix"(ikke en typo) agtig noget for tynde blege nørder der

http://www.sslug.dk/linuxbog/unix/bog/index.html

De to muligheder udelukker ikke hinanden...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk