Flyttemanden Jens Benny Sørensen - revisit~
Fra : Peter Malling

Dato : 20-01-02 09:46

Hej - tusind tak for den megen debat om vores problemer med flyttemanden.
Efter at have læst alle jeres indlæg gik jeg i tænkeboks, tænkte tilbage på
hvordan sagen egentlig havde udviklet sig fra en ret simpel problemstilling
og ud i det absurde, og i morges stod det lysende klart. Den skal vist
gribes helt anderledes an.

Sagen starter tilbage til sidste år, hvor min mor skulle have sendt noget
flyttegods udenlands.

Flyttegodset afhentes, og det aftales at det indenfor 14 dage vil blive
afskibet. Efter en måned har min mor - som er rejst til sin bolig i
udlandet - endnu ikke modtaget godset. Flyttemanden svarer end ikke på en
rykker som min mor fremsender via email. Først efter at jeg kontakter
flyttemanden telefonisk en måned efter at godset blev afhentet, fremsender
han regning til mig, og balladen starter med at han vil have pengene inden
han sender godset videre.

I en hel måned efter at godset var afhentet har han blot ladet godset stå
uden at foretage sig noget overhovedet. Han har således misligholdt
kontrakten, og derfor kræves bohavet udleveret straks uden yderligere
omkostninger for kunden.

Der forefindes dokumentation for følgende:
- I ordrebekræftelse af 29.05.01 angives betalingsbetingelser til "netto
kontant", uden krav om forskudsbetaling. I de vedlagte standardbetingelser
står der: Betalingen kræves almindeligvis af firmaet umiddelbart efter
arbejdets afslutning, men kan kræves umiddelbar før aflæsningen
(udleveringen) påbegyndes" (punkt 9d), og specielt om udlandsflytninger:
"Uanset bestemmelsen i punkt 9d, kan betaling kræves ved læsningen" (punkt
10d).
- (Godset afhentes d. 26.09.01. Der stilles ikke krav om forudbetaling ved
denne lejlighed).
- I e-mail af 19.10.01 forespørger kunden om hvorvidt godset er afsendt, og
spørger samtidig hvad regningen lyder på. Flyttemanden reagerer ikke på
denne henvendelse
- I regning af 24.10.01, fremsendt på kundens telefoniske foranledning,
stilles der pludselig krav om at fakturabeløbet (som er højere end aftalt)
skal betales inden bohavet udleveres.
- I brev af 29.10.01 beder kunden om en forklaring på at fakturabeløbet er
højere end aftalt, og pointerer samtidig at betaling - som oprindeligt
aftalt - vil blive erlagt efter levering af bohavet. Dog tilbydes
flyttemanden en bankgaranti på beløbet.
- Godset tilbageholdes af flyttemanden, og er - næsten 3 måneder efter
afhentningen - stadig ikke leveret.

Er sagen egentlig ikke meget klar? Kan man ikke på dette grundlag kræve
bohavet udleveret på baggrund af at flyttemanden ikke har opfyldt sine
forpligtelser? Bevisbyrden må vel pålægges HAM. Hvis han ikke kan fremvise
dokumentation for at han har krævet forudbetaling INDEN at aftalen blev
indgået (hvilket han ikke kan da en sådan aftale ikke blev indgået), har han
jo ikke nogen anledning til ikke at opfylde sine forpligtelser, han har
misligholdt aftalen, og han har vel egentlig bare at udlevere godset, når vi
efter 3 måneder ikke gider at vente længere på at han får flyttet det. Ikke?

Hvilken lovgivning kan der henvises til omkring misligholdelse af aftalen,
og ophævelse af denne uden at kunden skal have omkostninger herved?

Mvh Peter.

Fra : Henning

Dato : 20-01-02 18:35

On Sun, 20 Jan 2002 09:45:48 +0100, "Peter Malling"
<malling@iname.com> wrote:

> [...]
>og ud i det absurde, og i morges stod det lysende klart. Den skal vist

Hvorom alt er, er det en svær en Flyttemanden har masser af tid og
plads - din mor mangler alt sit indbo. På et eller andet tidspunkt
regner han (flyttemanden) med, at I opgiver og betaler! Jeg tror han
er bedøvende ligeglad med trusler og paragraffer! Stævnes han endelig
en dag, lukker han firmaet og starter under andet navn!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk