Lærer-Elev forhold på en efterskole?
Fra : David Christiansen

Dato : 20-01-02 02:35

Hejsa gruppe.

Min kollega og jeg er begge i praktik på en efterskole.
Og vi har en diskussion, nemlig hvorvidt et lærer-elev forhold er forbudt
eller ej.
Min kollega mener at det er lovligt, jeg kan dog ikke se hvorfor det skulle
være lovligt, når det er forbudt på andre typer skoler/uddannelser?
Klassetrinnet er 10-11 klasse, og det skal lige siges at det altså kun er en
teoretisk diskussion.

Med venlig hilsen
David Christiansen

Fra : Mark Beaumont

Dato : 20-01-02 04:32

"David Christiansen" <davidx@ofir.dk> skrev
> Min kollega og jeg er begge i praktik på en efterskole.
> Og vi har en diskussion, nemlig hvorvidt et lærer-elev
> forhold er forbudt eller ej.

Hvis du mener et seksuelt forhold, så er det forbudt.

Straffelovens §223 siger:"Den, som har samleje med en
person under 18 år, der er den skyldiges adoptivbarn, stedbarn
eller plejebarn eller er betroet den pågældende til undervisning
eller opdragelse, straffes med fængsel indtil 4 år."

Vh Mark

Fra : Paro

Dato : 20-01-02 13:13

"Mark Beaumont" <beaumont@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller plejebarn eller er betroet den pågældende til undervisning
> eller opdragelse, straffes med fængsel indtil 4 år."

Nu kan man jo som lærer godt have et seksuelt forhold til en sød ung efterskoleelev på
15-17 år uden at man har samleje med ham/hende, men det er åbenbart ikke forbudt efter
straffelovens §223, eller er der så andre paragraffer der regulerer seksuelle forhold hvor
egentligt samleje ikke finder sted?

Fra : Mark Beaumont

Dato : 20-01-02 15:38

"Paro" <paro.geo@yahoo.com> skrev
> [...]
> §223, eller er der så andre paragraffer der regulerer seksuelle
> forhold hvor egentligt samleje ikke finder sted?

Seksuelle lærer/elev forhold, hvor egentligt samleje ikke finder sted,
er heller ikke tilladt.
Straffelovens § 224 siger: "Bestemmelserne i §§ 216-223 a finder
tilsvarende anvendelse med hensyn til anden kønslig omgængelse
end samleje."

Bekendtgørelse af straffeloven kan findes på
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010080829-REGL

Vh Mark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-02 16:17

Paro skrev:

> [...]
>straffelovens §223, eller er der så andre paragraffer der regulerer seksuelle forhold hvor

Ja, der er nogle generelle bestemmelser om hvordan en person med
ansvar for en mindreårig skal forholde sig. Jeg husker ingen
detaljer eller paragraffer, men jeg husker et argument imod det
(ikke så gamle) specifikke forbud mod sex med henvisning til at
det allerede implicit var reguleret i den generelle lov.

--
Bertel

Fra : Padre

Dato : 20-01-02 16:37

> [...]
forbudt efter
> straffelovens §223, eller er der så andre paragraffer der regulerer

Ja, senere i samme kapitel i straffeloven:

§ 224. Bestemmelserne i §§ 216-223a finder tilsvarende anvendelse med hensyn
til anden kønslig omgængelse end samleje.

Karnovs note starter med: "Som affattet ved L 1981 256, der indførte en
principiel ligestilling i strafferammen mellem tilfælde med samleje og
tilfælde med anden kønslig omgængelse."

Padre

Fra : Lars Lorentsen

Dato : 20-01-02 17:15

Hej i gruppen.

Jeg er ny her, så hermed med for første gang.
I forbindelse med den problemstilling som ses anført kan man klart i
straffeloven se, at netop elev - lærerforhold er forbudt og der tages i
dette tilfælde ikke hensyn til om eleven er over 15 år.

m.v.h.

Lars Lorentsen

Fra : Paro

Dato : 20-01-02 19:48

"Lars Lorentsen" <lars.lorentsen@NOSPAMMget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> straffeloven se, at netop elev - lærerforhold er forbudt og der tages i
> dette tilfælde ikke hensyn til om eleven er over 15 år.

Men hvis eleven er 18 eller derover, kan jeg altså som lærer godt prøve om jeg kan score
ham, uden at risikere fyring eller anden straf fra myndighederenes side?

Fra : Mickey

Dato : 20-01-02 21:30

"Paro" <paro.geo@yahoo.com> wrote in news:a2f83r$7a1$1@sunsite.dk:

> Men hvis eleven er 18 eller derover, kan jeg altså som lærer
> godt prøve om jeg kan score ham, uden at risikere fyring eller
> anden straf fra myndighederenes side?

har skolen ikke nogle regler på det område ?

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/apg - hvis du trænger til nyt password!