iBook modeller
Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-02 02:34

Jeg er så småt ved at varme op til en ny computer. Det bliver måske ikke
lige nu, men nok i løbet af et par måneder. Jeg hælder nok mest til en
iBook, men iMac ser jo også smart ud.
Flere steder sælges en iBook 600 med DVD-drev. Den findes ikke
på Apples hjemmesider, så jeg formoder, det er en udgået model. Nu kan
ma man iBook 500 med cd-r eller dvd og iBook 600 med combo-drev med
enten 12,1" eller 14,1" skærm. Skete der egentligt noget rent teknisk
med iBook i.f.m. MacWorld Expo, eller er en iBook 600 DVD identisk med
den nuværende med combo-drev bortset fra drevet?
Jeg sad og kiggede på priser i går. Computestore har en del rod
i bestillingsnumrene. En 14,1" combo-iBook hedder hos Apple M8599DK/A,
mens Computerstore kalder den M7701DK/A. En 12,1" combo kalder de
M8599DK/C, mens Apple kalder den M8598DK/A. En iBook 500 cd-r er de
næsten enige om. Computerstore kalder den M8597DK/C, men Apple bruger
M8597DK/A. Hvorfor denne forskel med A og C? Det plejer at betegne nye
revisioner. Ja, I kan høre, at jeg keder mig Jeg synes bare, det er
rart at kende nummeret, så man ikke bliver snydt og får en gammel model,
hvis der i mellemtiden er kommet en rev. B eller lignende.
Folk hviler nok ud efter den hektiske aktivitet her i gruppen
ovenpå Expo. Her sker i hvert fald ikke så meget lige nu, så jeg kan
lige så godt stille nogle lidt tynde spørgsmål
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-02 08:50

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Jeg er så småt ved at varme op til en ny computer. Det bliver måske ikke
> lige nu, men nok i løbet af et par måneder. Jeg hælder nok mest til en
> iBook, men iMac ser jo også smart ud.

tough choise...

> [...]
> med iBook i.f.m. MacWorld Expo, eller er en iBook 600 DVD identisk med
> den nuværende med combo-drev bortset fra drevet?

De er identiske, der skete ikke noget med hardwaren bortset fra 14"'eren
og bestykningen af drev/hd

> [...]
> rart at kende nummeret, så man ikke bliver snydt og får en gammel model,
> hvis der i mellemtiden er kommet en rev. B eller lignende.

Alle 600'erer er identiske, bortset fra de optiske drev og diskenes
størelse (og selvfølgelig 14"'eren). Alle 500 er identiske bortset fra
optiske drev, diskstørrelse og de første 500CD modellers kun 64MB
onbord. pt er der ikke noget teknisk man skal "passe" på.

mht. til den medfølgende software, kan der dog være en god ide i at købe
en model introduceret efetr macworld, idet en større del af det
medfølgende software bundle er mac OS X Native - mest interessant er nok
FaxSTF, men også det herlige spil "ottomatic"

> Folk hviler nok ud efter den hektiske aktivitet her i gruppen
> ovenpå Expo. Her sker i hvert fald ikke så meget lige nu, så jeg kan
> lige så godt stille nogle lidt tynde spørgsmål

så vil jeg benytte tomrummet til at skænde dig: hvis du vil gøre
forhåbninger om at drage udbytte af din aktieportofølge, skal du
selvfølgelig ikke købe din iBook, der hvor Apple tjener mindst på den -
Køb den hos Applestore

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-02 11:24

> [...]
> forhåbninger om at drage udbytte af din aktieportofølge, skal du
> selvfølgelig ikke købe din iBook, der hvor Apple tjener mindst på den -

Computerstore er dæleme ikke specielt billig, men du har da ret i, at så
får de og ikke Apple selv forhandleravancen. Noget andet er, at jeg også
gerne vil støtte, at almindelige forhandlere på gadeniveau som f.eks.
Fredgaard sælger Mac. Jeg tror, det er vigtigt, at almindelige mennesker
også bliver præsenteret for Mac, når de oser rundt i butikkerne på
gågaden. Ellers er Mac et eller andet fjernt, som man kun har hørt om.
Derfor kunne jeg være fristet til at købe hos Fredgaard. Men prisen skal
selvfølgelig være rimelig, og jeg vil ikke have en gammel model. Min
Fredgaard har stadig en af de første G4 med en 17" CRT skærm. Kender man
ikke noget særligt til Mac, kan man jo let blive lokket til at købe den
eller en anden gammel model.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Eliasen

Dato : 20-01-02 11:58

> [...]
man
> ikke noget særligt til Mac, kan man jo let blive lokket til at købe

Jeg er da rystende enig med dig i, at det er pragtfuldt at se, at Mac'en
er på "gaden" hos f.eks. Fredgaard. Det kendskab medarbejderne i
Fredgaard-forretningerne (det er en generalisering, javel) har til Mac
er desværre bare så begrænset, at en evt. _ny_ Mac-køber uvilkårligt får
en ussel vejledning om produktet. Påstanden vil naturligvis til en
enhver tid stå for min egen regning, men jeg har endnu ikke oplevet den
såkaldte "Mac-mand" der er i enhver Fredgaard-butik ane det fjerneste om
hvad han talte om, og jeg har da trods alt været i fem-seks af slagsen.
"Kan du skaffe mig en iPod?" - "Øhhh, en hva' for en..." - "Hvornår kan
du få én hjem til mig?" - "Øhhhh, jeg mener ikke de kommer i handelen
før i tredie kvartal 2002".

Én ting er at _jeg_ kan gennemskue de manglende evner, men det er da
sørgeligt for en newbie på Mac!

/ Eliasen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-02 18:33

Eliasen <minus.eliasen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> en ussel vejledning om produktet....
>
> Én ting er at _jeg_ kan gennemskue de manglende evner, men det er da

Ja, som jeg skrev for nylig i en anden tråd, har jeg lige overværet,
hvordan en ekspedient hos fredsaard ikke anede, hvordan man får billedet
fra et iBook over på tv. Jeg kunne godt høre, hans forklaring lød
forkert, men jeg vidste ikke nok om det, til at jeg ville blande mig.
Siden har jeg læst lidt om det. Desuden virker det også lidt uforskammet
at blande sig i andres samtaler. Dels nedgør det ekspedienten, og dels
kan kunden synes, det er lidt underligt, at en anden kunde har lyttet
med på deres samtale.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Karl Antz

Dato : 20-01-02 19:05

> [...]

> at blande sig i andres samtaler. Dels nedgør det ekspedienten, og dels
> kan kunden synes, det er lidt underligt, at en anden kunde har lyttet

.... nogle gange kan det dog være ganske nyttigt

I sin tid var jeg i Tyskland i en af disseher PC-forretninger der også
havde en enkelt Mac eller to. En kunde spurgte om Mac'en kunne gå på
Internettet (kan ikke huske modellen, men den havde indbygget modem).
Ekspedienten sagde nej, det kunne man ikke med Mac. Så tog fanden ved
mig - jeg bad om en telefonledning, og i løbet af to minutter var
maskinen på nettet, og ekspedienten skrabede sin underkæbe op fra
gulvet. Kunden derimod var glad

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Christian Bech

Dato : 21-01-02 12:36

> [...]

> såkaldte "Mac-mand" der er i enhver Fredgaard-butik ane det fjerneste om
> hvad han talte om, og jeg har da trods alt været i fem-seks af slagsen.

LIge før jul havde jeg en rystende oplevelse. Jeg var søgt ind i
Fredgaard (Ryesgade, Århus) for at tilfredsstille min nysgerrighed mht.
dels OSX og iBook. Jeg bliver naturligvis antastet af en sælger og
bliver derfor nødt til at leve op til konventionen om at spille mildt
interesseret selv om jeg ikke overvejer at købe noget. Han på sin side
lever op til konventionen om at yde service selv om han også godt ved,
jeg ikke gider købe noget. efter han er færdig med at lire tal op kommer
chokket: han begynder at tale om sin subjektive vurdering af forskellen
mellem Motorolas G3 og IBM's ditto. Selv om det meget vel kan være
sludder, så har manden afsløret sig som Mac-bruger!

Med en Fredgaard i byen, der har en decideret Mac-sælger, kan Officeline
godt glemmes - men det er selvfølgelig også svært at være handicappet af
arrogante, inkompetente sælgere og luddovne, fatsvage mekanikere.

--
Christian

Fra : MacMan

Dato : 21-01-02 12:48

I brevet "1f6cv1t.1m1zodjefqefiN%giambattista.vico@mail.tele.dk" skrev
Christian Bech (giambattista.vico@mail.tele.dk) den 21/01/02 12:36:

> [...]
> godt glemmes - men det er selvfølgelig også svært at være handicappet af
> arrogante, inkompetente sælgere og luddovne, fatsvage mekanikere.

Glæder mig at høre, det skal jeg huske næste gang nogen skal prakkes en Mac

For OfficeLine, der sætter jeg godt nok aldrig mine ben igen, mage til
inkompentente og elendige sælgere skal man lede længe efter. De har et par
"ældre" sælgere som jeg har været glad for at snakke med, men deres unge
sælgere er simpelthen en skandale. Jeg har flere gange, i håbet om at de var
blevet bedre, kørt rigtig vred derfra.

- Morten