Færdselsloven
Fra : Jan Eliasen

Dato : 20-01-02 00:49

Hejsa

Nu har jeg tilpas mange gange været tæt på at blive kørt ned, så nu spørger
jeg altså lige her om jeg har ret.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om færdselsloven, men da mange bilister ikke
er enige med mig, så KAN det jo være mig der tager fejl

1. Hvis jeg kommer gående på fortovet på en vej, og der kommer en bil fra en
sidevej, skal den så holde tilbage for mig, der vel krydser den vej? Altså
kan jeg fortsætte lige ud selvom fortovet vel egentlig svinger? (Vi antager,
at jeg går på en hovedvej og bilen kommer fra en sidevej og har ubetinget
vigepligt).

2. Når en bil skal svinge til højre i et lyskryds hvor der er rødt, så er
det åbenbart meget fristende for bilister at køre så tæt på kantstenen at
jeg på min cykel ikke kan være mellem kantstenen og bilen. Jeg mener jeg
hørte da jeg tog kørekort, at biler SKAL efterlade nok plads mellem kantsten
og bil til at en cykel kan være der?

3. Hvis jeg på cykel skal svinge til venstre i et stort kryds, må jeg så
(naturligvis efter at have kigget mig over skulderen og set at der er masser
af plads til mig) benytte venstresvingsbanen? Eller SKAL jeg køre ligeud og
vente til der er frit og så fuldføre mit venstresving derfra?

Håber nogen kan svare mig.

--
Eliasen jr.

Fra : René K.

Dato : 20-01-02 01:21

Se svar under punkterne.

Jan Eliasen <i_hate_spam_jan@eliasen.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:yAn28.1839$Eu2.287477@news010.worldonline.dk...
> [...]
antager,
> at jeg går på en hovedvej og bilen kommer fra en sidevej og har ubetinget
*Fortovet svinger??? Som du selv skriver, så er det ubetinget vigepligt.
Desuden er bilisten objektiv ansvarlig, dvs. at du får erstatning medmindre
du handler groft uagtsomt/forsætligt, jf. FAL § 18.

> [...]
> jeg på min cykel ikke kan være mellem kantstenen og bilen. Jeg mener jeg
> hørte da jeg tog kørekort, at biler SKAL efterlade nok plads mellem
*Bilisten skal som udgangspunkt "lukke af" for cyklister når han/hun
foretager et højresving. Dette er for at der netop ikke skal trille
cyklister op på højre side af bilen under kørsel.

> [...]
og
> vente til der er frit og så fuldføre mit venstresving derfra?
*Du må ALDRIG som cyklist benytte venstresvingsbanen i et lyskryds! Den er
kun for registrerede køretøjer, dvs. bil, motorcykel, EU45 osv.

Fra : Mic

Dato : 20-01-02 01:41

Hej selv......

> Hejsa
>
> Nu har jeg tilpas mange gange været tæt på at blive kørt ned, så nu
spørger
> jeg altså lige her om jeg har ret.

Trist ting. Måske du skulle ændre dine trafikvaner?

> Jeg er ikke et sekund i tvivl om færdselsloven, men da mange bilister ikke
> er enige med mig, så KAN det jo være mig der tager fejl

Ikke umuligt...

> [...]
antager,
> at jeg går på en hovedvej og bilen kommer fra en sidevej og har ubetinget

Ja. Den ubetingede vigepligt gælder ALT krydsende.

> [...]
> jeg på min cykel ikke kan være mellem kantstenen og bilen. Jeg mener jeg
> hørte da jeg tog kørekort, at biler SKAL efterlade nok plads mellem

Det skal der IKKE. Der er intet lovmæssigt belæg for dette krav, og mange
kørelærere underviser netop deres elever i denne lille manøvre, for at de
derved undgår grimme overraskelser ved højresving og blinde vinkler....

> [...]
og
> vente til der er frit og så fuldføre mit venstresving derfra?

Ja du skal. Og er krydset lysreguleret, skal du endda vente på grønt lys i
den anden retning oveni.

> Håber nogen kan svare mig.

Hermed gjort.

> --
> Eliasen jr.

Mic

Det er noget vrøvl at påstå at computerspil kan påvirke børns opvækst. Hvis
det virkelig var tilfældet med f.eks. PacMan, ville vi i dag have en stor
gruppe af utilpassede unge, der indtog masser af små piller, medens de
bevægede sig rundt i helt mørke lokaler, lyttende til monoton musik.

Fra : Mark Beaumont

Dato : 20-01-02 02:08

"Mic" <mico@12move.dk> skrev
>Og er krydset lysreguleret, skal du endda vente på grønt lys
> i den anden retning oveni.

Man skal kun holde tilbage hvis der er et cyklistsignal, hvis
ikke, må man gerne kører over for rødt. Forudsat der er fri bane,
og det sker uden at være til ulempe for de andre trafikanter.

Vh Mark

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 20-01-02 14:02

On Sun, 20 Jan 2002 02:07:49 +0100,
Mark Beaumont <beaumont@os.dk> wrote:

> Man skal kun holde tilbage hvis der er et cyklistsignal, hvis
> ikke, må man gerne kører over for rødt. Forudsat der er fri bane,
> og det sker uden at være til ulempe for de andre trafikanter.

Man må vel sådan set ikke engang kører over hvis der er grønt på den
led, og man er til ulempe for de trafikanter der kører overfor rødt på
den oprindelige led?

--
Like a rat in a maze Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-02 02:04

Mic skrev:

>Ja du skal. Og er krydset lysreguleret, skal du endda vente på grønt lys i
>den anden retning oveni.

Nej. Det er en meget almindelig misforståelse, men det er
forkert. Man skal køre ud af krydset så hurtigt som muligt uden
at være til gene for den øvrige færdsel - præcis som alle de
andre trafikanter. At man holder i samme position som cyklister i
den tværgående trafikretning, betyder ikke at man pludselig skal
rette sig efter deres signaler.

Det betyder at bilister rent faktisk kan se to cyklister der
holder ved siden af hinanden hvor den ene 'kører over for rødt' -
uden at der er brudt nogen lov. Det er nok det der får folk til
at tro at det er forbudt.

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-01-02 17:06

On Sun, 20 Jan 2002 02:03:42 +0100,
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> andre trafikanter. At man holder i samme position som cyklister i
> den tværgående trafikretning, betyder ikke at man pludselig skal

Man holder jo typisk ikke i samme position som krydsende cycklister.
Disse befinder sig bag stoplinien. Denne kommer du ikke bag ved at
køre 2 gange ligeud.

> [...]
> holder ved siden af hinanden hvor den ene 'kører over for rødt' -
> uden at der er brudt nogen lov. Det er nok det der får folk til

Ikke korrekt. Den ene holder bag stoplinien. Den anden gør ikke.
Hvis man er kørt bag stoplinien, så gælder det røde lys vel. Ligesom
hvis man skal ligeud og har passeret stoplinien, så skal man
fortsætte ud af krydset.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-01-02 02:35

"Mic" <mico@12move.dk> skrev Sun, 20 Jan 2002 01:41:17 +0100

>en
>antager,
>
>Ja. Den ubetingede vigepligt gælder ALT krydsende.

Hvad bygger du det på.?

I det øjeblik han træder ned af fortovet, så går han jo ikke længere på
hovedvejen - men tværs over sidevejen.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Mic

Dato : 20-01-02 10:07

> Hvad bygger du det på.?
>
> I det øjeblik han træder ned af fortovet, så går han jo ikke længere på
> hovedvejen - men tværs over sidevejen.

Ubetinget vigepligt betyder nu engang ubetinget. Og gælder alt. Bilr,
cyklister og fodgængere.

Mvh

Mic

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-01-02 12:40

"Mic" <mico@12move.dk> skrev Sun, 20 Jan 2002 10:06:34 +0100

>Ubetinget vigepligt betyder nu engang ubetinget.

Ja for det der færdes på den anden side af 'hajtænderne' - men der må du
jo slet ikke gå.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-02 16:10

Arne Feldborg skrev:

>Ja for det der færdes på den anden side af 'hajtænderne' - men der må du
>jo slet ikke gå.?

I det beskrevne tilfælde har fodgængere lov at krydse vejen, og
bilen med ubetinget vigepligt skal holde tilbage for dem. Hvis
der er en fodgængerovergang over vejen, stiller sagen sig
naturligvis anderledes.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-02 01:48

Jan Eliasen skrev:

> [...]
>at jeg går på en hovedvej og bilen kommer fra en sidevej og har ubetinget

Ja, når der er ubetinget vigepligt - f.eks. markeret ved uafbrudt
fortov eller hajtænder.

> [...]
>hørte da jeg tog kørekort, at biler SKAL efterlade nok plads mellem kantsten

Det er forkert. Man lærer det stik modsatte: Luk hullet for
cyklister bagfra så man kan svinge i fred uden at en
ligeudkørende cyklist pludselig er smurt ud over ens højre side.

Personligt finder jeg det tankeløst at bilist nr. 50 i en
lykrydskø også lukker af for cyklisterne for der kan man nemt
komme rundt i krydset inden han er rykket frem til nr.10.

>3. Hvis jeg på cykel skal svinge til venstre i et stort kryds, må jeg så
>(naturligvis efter at have kigget mig over skulderen og set at der er masser
>af plads til mig) benytte venstresvingsbanen?

Nej. Du må benytte højresvings- eller ligeudbanen medmindre der
er afmærkning for cyklister. Den skal du rette dig efter.

>Eller SKAL jeg køre ligeud og
>vente til der er frit og så fuldføre mit venstresving derfra?

Ja.

   Særlige regler for cykler

§ 49.   ...
Stk. 3.   Før vejkryds skal cyklist, der skal lige ud eller svinge
   til venstre, uanset § 16, stk. 1 og 3, fortsat holde til
   højre på vejen. Såfremt en eller flere vognbaner ved
   afmærkning er forbeholdt de kørende, der skal svinge til
   højre, er det dog tilladt cyklisten at placere sig ved
   linjen mellem den nærmeste vognbane, som ikke er
   forbeholdt de højresvingende, og højresvingsbanen.
   Cyklist, der ønsker at svinge til venstre, skal fortsætte
   gennem krydset til dets modsatte side og må først
   foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den
   øvrige færdsel. Dette gælder uanset afmærkning, medmindre
   det fremgår af denne, at den gælder for cyklister. 1.- 4.
   pkt. gælder også ved kørsel over eller bort fra kørebanen
   uden for vejkryds.

--
Bertel

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 20-01-02 14:14

On Sun, 20 Jan 2002 01:47:44 +0100,
> [...]

>    det fremgår af denne, at den gælder for cyklister. 1.- 4.
>    pkt. gælder også ved kørsel over eller bort fra kørebanen

Den regel er ikke særlig smart når man kommer fra Nørreport station ned
af Nørregade på cykel og har en bus i hælene og man så skal til venstre
ned af Krystalgade. Så skal man jo holde og vente der hvor bussen skal
ind til stoppestedet.

Er det rigtigt? Buschafførene kigger ondt på en hvis man gør det

ASCII-tegning

* = kantsten
$ = lang gul linje, ved busstoppested
x = her skal man vel holde, og vente på at man kan krydsevejen uden at
være til ulempe for trafik på Nørregade

* *
* N $
* ø $
* r $
* r $
* e $
* g $
* a $
****************** d $
e x$
$
Krystalgade $
$
$
****************** $
* $
* $
* $
* *
* *
* *
* *

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 20-01-02 15:20

Anders Bo Rasmussen skrev:

> [...]
> og man så skal til venstre ned af Krystalgade. Så skal man
> jo holde og vente der hvor bussen skal ind til stoppestedet.

Ifølge din tegning, ja. Bussen må derfor vente til du er væk. Men det
bliver selvfølgelig svært at se om der er fri bane når der holder en bus
og spærrer fra udsigten. Så placeringen af stoppestedet er alt andet end
ideelt, men færdselsloven skal jo følges alligevel.

Når en bilist i al almindelighed skal til venstre (eller højre), er det
jo ikke usædvanligt at der må holde nogen at vente bagved, indtil
bilisten har kunnet komme til at dreje.

> Buschafførene kigger ondt på en hvis man gør det

Det kan jeg da godt forstå. De kommer bagefter i køreplanen.

Thomas T.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-02 16:14

Anders Bo Rasmussen skrev:

> [...]
>af Nørregade på cykel og har en bus i hælene og man så skal til venstre
>ned af Krystalgade. Så skal man jo holde og vente der hvor bussen skal

Efter loven er der vist ikke noget at diskutere (det skulle da
være hvis der gælder specielle reglser for busstoppesteder ).
Selv tager jeg dog ofte bløde venstresving, og det ville jeg nok
også gøre på det beskrevne sted - især da hvis jeg får sure
blikke for at følge loven.

Fejlen er trafikplanlæggernes.

>ASCII-tegning

Fin tegning.

--
Bertel

Fra : Mickey

Dato : 20-01-02 01:52

"Jan Eliasen" <i_hate_spam_jan@eliasen.com> wrote in

> [...]
> kantstenen og bilen. Jeg mener jeg hørte da jeg tog kørekort, at
> biler SKAL efterlade nok plads mellem kantsten og bil til at en

Jeg fik det modsatte at vide - når man skal svinge til højre skal man
netop blokere for cyklister så man ikke giver mulighed for en farlig
situation - svjh kan man dumpe køreprøven på *ikke* at blokere.

- men det er pissetræls at være ved at blive påkørt når man går på
fortovet fordi utålmodige cyklister skal indenom bilerne...

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/apg - hvis du trænger til nyt password!

Fra : Mark Beaumont

Dato : 20-01-02 01:59

> [...]

> mener jeg hørte da jeg tog kørekort, at biler SKAL efterlade nok plads
> mellem kantsten og bil til at en cykel kan være der?

Det er helt efter teoribogen, når man trækker helt ud til kørebanens
højre kant, ved hørjresving. Det er jo netop meningen, at man skal lukke
af for cyklisterne, for at undgå at køre dem ned.

> 3. Hvis jeg på cykel skal svinge til venstre i et stort kryds, må jeg
> så benytte venstresvingsbanen? Eller SKAL jeg køre ligeud og
> vente til der er frit og så fuldføre mit venstresving derfra?

Når du skal dreje til venstre, skal det foregå som to ligeudkørsler, men
i et lyskryds behøver du ikke vente på grønt i den nye retning,
medmindre der er et cyklistsignal. Hvis du overskue krydset og er der fri
bane, må du gerne fortsætte, selvom der er rødt lys i den nye retning.

Vh Mark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-02 02:11

Mark Beaumont skrev:

>Når du skal dreje til venstre, skal det foregå som to ligeudkørsler, men
>i et lyskryds behøver du ikke vente på grønt i den nye retning,
>medmindre der er et cyklistsignal.

Det sidste forstod jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Mark Beaumont

Dato : 20-01-02 02:20

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev

> Det sidste forstod jeg ikke.

Der burde nok have stået:

I lyskryds behøver man ikke vente på grønt i den nye retning, medmindre
der er et særligt cyklistsignal, som regulerer cyklisternes venstresving.

Vh Mark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-02 11:57

Mark Beaumont skrev:

>I lyskryds behøver man ikke vente på grønt i den nye retning, medmindre
>der er et særligt cyklistsignal, som regulerer cyklisternes venstresving.

Hvis du dermed mener at man skal rette sig efter de andres lys,
er det forkert.

Hvis du - som jeg tror - mener at man skal vente på at ens eget
signal giver grønt for cyklistvenstresving, er det sådan rigtigt
nok, men noget forvirrende i den her sammenhæng hvor vi snakker
om en cyklist der *er* kørt frem i krydset.

Jeg har kun set lyskryds hvor man som cyklist enten skal vente
helt med at køre frem, eller også med det samme har lov til at
afslutte et venstresving (forsvarligt) - altså aldrig kryds hvor
man først kører frem og derefter møder et nyt signal som tvinger
én til at vente.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-01-02 18:15

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Hvis du dermed mener at man skal rette sig efter de andres lys,
> er det forkert.

Der skal nok være enkelte komplicerede kryds rundt om i landet, hvor
der er afmærket særlige baner for venstresvingende cyklister, således
at man passerer et lyssignal med tilhørende stopstreg.

> afslutte et venstresving (forsvarligt) - altså aldrig kryds hvor
> man først kører frem og derefter møder et nyt signal som tvinger
> én til at vente.

Det ses fx i København hvis man kommer ad Apollovej fra Vanløse
Station og skal til venstre ad Grøndals Parkvej. Der er et nyt signal
halvvejs gennem andet "ben" af venstresvinget.

--
Henning Makholm "Ligger Öresund stadig i Middelfart?"

Fra : Mark Beaumont

Dato : 20-01-02 18:56

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:068l4u0hbeeojtr25tkekqpfafe5tung7j@news.stofanet.dk...

> Hvis du dermed mener at man skal rette sig efter de andres lys,
> er det forkert.

I lyskryds med "ligeud pil" i cyklistsignalet, er man da nød til at køre over og
vente på grønt i den anden retning.
Ellers er vi enige.

Vh Mark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-02 08:00

Mark Beaumont skrev:

>I lyskryds med "ligeud pil" i cyklistsignalet, er man da nød til at køre over og
>vente på grønt i den anden retning.

Nu får du mig i tvivl: Hvis der kun er ligeud-pil, må man så køre
frem hvis man skal dreje til venstre?

Jeg spørger om alle trafiktyper.

--
Bertel

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 20-01-02 13:27

"Jan Eliasen" <i_hate_spam_jan@eliasen.com> skrev i en meddelelse

> [...]
antager,
> at jeg går på en hovedvej og bilen kommer fra en sidevej og har ubetinget

Hvis der kommer en bil fra en sidevej, så må han/hun/den/det jo ikke køre
ind i dig, man der må godt køres så langt frem at det blokere din vej, så du
skal vente til køretøjet er væk. Man må ikke gøre det samme med cykelstien.

Fra : Padre

Dato : 20-01-02 16:48

> [...]
> jeg på min cykel ikke kan være mellem kantstenen og bilen. Jeg mener jeg
> hørte da jeg tog kørekort, at biler SKAL efterlade nok plads mellem

Vi har diskuteret spørgsmålet før, og kom vistnok til den konklusion, at
færdselsloven indeholder modstridende regler om spørgsmålet, og at den
højrekørende bilist skal vige for den ligeud kørende cyklist.

Der er udover § 26, stk.6 yderligere et argument for dette resultat, nemlig
at bilisten ellers placerer sig i vejen for den øvrige færdsel, hvilket er
generelt forbudt.

Padre

Færdselsloven:

§ 16
Stk 3. Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud mod
kørebanens højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som muligt.
Ved svingning til venstre skal køretøjet føres så langt som muligt ind mod
kørebanens midte eller, hvis kørebanen har ensrettet færdsel, mod kørebanens
venstre kant. Svingningen skal foretages på en sådan måde, at køretøjet, når
det forlader krydset, befinder sig til højre på den kørebane, det svinger
ind på.

§ 26 - bemærk 2. punktum.

Stk 6. Kørende må ikke svinge til venstre, før det kan ske uden ulempe for
modkørende færdsel. Ved svingning til højre må den kørende ikke være til
ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud. Er der i
forbindelse med vejen anlagt cykelsti, hvor færdsel i begge retninger er
tilladt (dobbeltrettet cykelsti), må kørende ikke svinge til venstre, før
det kan ske uden ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud.
Det samme gælder ved svingning til højre over for modkørende cyklister og
knallertkørere. Tilsvarende regler gælder ved kørsel over eller bort fra
kørebanen uden for vejkryds.

Fra : Heidi Bach

Dato : 21-01-02 16:04

Jan Eliasen skrev:

> [...]
> jeg på min cykel ikke kan være mellem kantstenen og bilen. Jeg mener jeg
> hørte da jeg tog kørekort, at biler SKAL efterlade nok plads mellem

I den kommenterede færdselslov står der i forbindelse med højresving:

"Er der cykler eller knallerter, skal man passe særligt på og bør vælge en
af følgende muligheder: Enten placerer man sig foran, såfremt det kan ske
uden fare eller unødig ulempe, eller også må man placere sig bag de
2-hjulede. I begge tilfælde så langt ud til højre kant som muligt (lukker
af), så man kan undgå de 2-hjulede mellem bilen og kantstenen under den
efterfølgende svingning."

--
Reino