indholdet af en pizza bund - hvordan blive~
Fra : Lancelot

Dato : 20-01-02 00:20

Hejsa,

2 sprøgsmål - det ene lidt mere kompliceret end det andet.
1 - Kan man købe (i så fald hvor? or er den billig?) en rist/et gitter
til at sætte ind på bagepladen i ovnen, således at man placere en
pizza oven på og derved opnå en special brændt bund på pizzaen?

...håber der er nogle her, der kan svare på flg.

I lang tid har jeg eksperimenteret med at lave den perfekte dej, som
de laver den på pizzariaerne, men ligemeget hvad jeg gør bliver pizzaen
aldrig som hos pizzeriaet overfor på den anden side af gaden. Jeg har
hørt at det er ovnen (den skal være af sten), men der må da også være
noget man kan gøre for at gøre bunden mere sprød ...
Jeg kommer (gær), vand, olie, mælk, salt, sukker og æg i dejen.
Er tricket bare at man skal ælte til man segner eller ??

Tak

Fra : Ghita

Dato : 20-01-02 00:53

"Lancelot" <99dat717@tron.lyngbyes.dk> skrev i en
> Jeg kommer (gær), vand, olie, mælk, salt, sukker og æg i dejen.
> Er tricket bare at man skal ælte til man segner eller ??

Æg har jeg aldrig hørt om, men lidt durummel bruger
jeg sammen med hvedemel, gær, salt, vand og olie.
Og så på min stenplade i ovnen.
Ghita

Fra : Casper

Dato : 20-01-02 03:35

Pizza
Brug en bagesten, og sørg for at ovnen bliver så varm som overhovedet
muligt - så bliver bunden som den skal være. Bagestenen kan købes for
et par hundrede kroner i Kunst og Køkkentøj, Magasin og lignende
steder.
Æg i en pizzadej! Gem det til bolledejen. Brug mindst mulig gær og lad
dejen hæve længe, evt. natten over i køleskab.
Mvh.
Casper

Fra : Lancelot

Dato : 21-01-02 13:44

God ide med stenplade. Den havde jeg ikke regnet ud, vidste heller ej
at man kunne købe sådan en.

Tak

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 20-01-02 02:34

Lancelot <99dat717@tron.lyngbyes.dk> wrote:

> [...]
> til at sætte ind på bagepladen i ovnen, således at man placere en
> pizza oven på og derved opnå en special brændt bund på pizzaen?

Du mangler en bagesten - fås i køkkenforretninger med respekt for sig
selv. Prisen afhænger af størrelsen. Du skal regne med sådan ca. 200 kr
for en sten til et brød og op til 400 til en pizza.

> [...]
> hørt at det er ovnen (den skal være af sten), men der må da også være
> noget man kan gøre for at gøre bunden mere sprød ...
ne - en sten og rigelig varme er hemligheden

>(...)

realnames er MEGET velkommen

hilsen
Sebastian

Fra : Esben

Dato : 20-01-02 16:57

"Sebastian Loeck" <sebalo@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Du mangler en bagesten - fås i køkkenforretninger med respekt for sig
> selv. Prisen afhænger af størrelsen. Du skal regne med sådan ca. 200 kr
> for en sten til et brød og op til 400 til en pizza.

Hvad er sådan en sten lavet af, siden den koster 2-400 kr?

--
Esben

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-01-02 17:06

Esben skrev:

> Hvad er sådan en sten lavet af, siden den koster 2-400 kr?

Om det så kun er en lavtlønnet neger, skal der betales for at få
stenen hugget ud og planslebet. Transportudgifterne er sikkert
osse pænt store pga. vægten. Og så må man ikke glemme prisen for
et modefænomen.

Kan man mon bruge ølandsfliser til den slags?

// Klaus

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 21-01-02 11:37

"Klaus Alexander Seistrup" <spamtrap@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et modefænomen.
>
> Kan man mon bruge ølandsfliser til den slags?

Jeg gik ned i vores lokale byggemarkedog købte hårdtbrændte bornholmske
klinker ca 2 cm i tykkelsen. Jeg skulle bruge 8 stk. To af dem skulle
tilpasses i henholdsvis længden og bredden med en vinkelsliber med
diamantskive. Klinkerne lægges på bageristen, og så er der stenplade i hele
ovnens areal.

Pizzaer bliver virkelig sprøde. Hjemmelavede pitabrød bliver hule på den
helt rigtige måde.

Fordele: Lav pris og klinkerne kan stables i skabet, og så knækker de ikke
lige som de såkaldte pizzasten.

Ulemper: Kræver lidt "gør det selv" med vinkelsliberen, og ovnen skal
forvarme noget længere for at klinkerne bliver ordentlig varme, og det skal
de - som omtalt i et andet indlæg - det er hele fidusen.

De bedste hilsner
Lars
"Hvad er en husholdning uden vinkelsliber og CO2-svejser"

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-01-02 18:23

Lars M. Pedersen skrev:

> Jeg gik ned i vores lokale byggemarkedog købte hårdtbrændte
> bornholmske klinker ca 2 cm i tykkelsen.

Smart!

Men sig mig, betyder "hårdtbrændte" at klinkerne ikke tager imod
fedt, eller skal man være varsom med hvad man lægger på stenene?
Klinker er vel proøse, er de ikke?

Jeg har aldrig set en "rigtig" pizzasten, men har hele tiden fore-
stillet mig at de var lavet af en slags granit eller anden uporøs
stenart.

// Klaus

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 24-01-02 10:00

> Men sig mig, betyder "hårdtbrændte" at klinkerne ikke tager imod
> fedt, eller skal man være varsom med hvad man lægger på stenene?
> Klinker er vel proøse, er de ikke?

Hårdtbrændte klinker udmærker sig ved netop ikke at være porøse. Det er
derfor, at de kan bruges til udendørs belægninger på eksempelvis trapper,
hvor de, fordi de ikke suger vand, ikke frostsprænges.

Mine klinker har da fået nogle fedtstænk, som er blevet brune, men jeg
regner med, at det kan tages med ovnrens eller lignende. Jeg har ikke
prøvet, da det ikke har betydning for funktionaliteten.

De venligste hilsener
Lars

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-01-02 15:14

Lars M. Pedersen skrev:

> Hårdtbrændte klinker udmærker sig ved netop ikke at være porøse.

Se, dét vidste jeg ikke. Tak for oplysningen.

> Mine klinker har da fået nogle fedtstænk, som er blevet brune, men
> jeg regner med, at det kan tages med ovnrens eller lignende. Jeg
> har ikke prøvet, da det ikke har betydning for funktionaliteten.

Det lyder jo alt i alt som om det fungerer med hårdtbrændte klinker.

// Klaus

Fra : Peter Westh

Dato : 21-01-02 11:54

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> wrote in message

> Hvad er sådan en sten lavet af, siden den koster 2-400 kr?

Den jeg har er støbt af et eller andet keramisk materiale.

MVH

Peter

Fra : Jesper Rautell Balle

Dato : 20-01-02 12:26

Tidligere har jeg bagt den ved 200-220 grader, men bunden blev altid lidt
kedelig. Læste for et par måneder siden en artikel i weekendavisen:
http://www.weekendavisen.dk/artikel:aid=2246

Den anbefaler at man skruer ovnen meget højt op. Selv kan jeg få den op på
290 grader. Når jeg bager ved den temperatur bliver bunden rigtig god. Og
jeg vil vove den påstand at en bagesten ikke er nødvendig. Det skal lige
nævnes at jeg har gasovn. Ved ikke om det har nogen betydning.
Til opskriften kan nævnes at den er god. Jeg synes dog at alm. hvedemel er
mindst ligeså godt som durum-mel.

/jrb

Fra : Bent Böhlers

Dato : 20-01-02 18:51

Jeg vil give Jesper ret, bagesten er et rent modefænomen, det er
temperaturen der er afgørende.

Min opskrift:
1/4 pk gær (12,5g) Smulres, op opløses med 3 teske salt. Der blandes ca 1,5
spiseske olie i.
Derefter 300 ml koldt vand, og til slut ca 150 g durummel, i ISO har de en
god type dyrket på Hven, og 300g almindelig hvedemel.
Det hele er selvfølgelig økologiske varer.
Så bruger jeg en håndmixer med æltekroge i ca. 5 min. på laveste hastighed.
Derefter ælter jeg yderligere med hånden i ca. 5 min. og tilsætter mel til
en passende konsistens.
Det foregår normalt om morgenen, så skal dejen hvile og hæve 8-10timer i
køleskab, eller koldt kælderrum.

Når jeg kommer hjem skruer jeg ovnen op til max (ca 300 grader). Og der
bliver den i 30-45 minutter, så den er godt gennemvarm (ovnlamper holder
ikke længe hos mig, men hvad gør det).
Imens ovnen bliver varm klargør jeg fyldet. Hvis jeg bruger champignon,
tørrer jeg dem oftest i microovnen, 500 g skiveskåret får ca 15 minutter ved
400W, og drypper derefter af i et dørslag. Så bliver der ikke så meget væde
på pizzaen.
Dejen rulles ud, portionen passer til en bageplade. Jeg gør det med
kagerullen, så er det næmt at få en ensartet tykkelse på bunden, og hvis man
ikke ruller helt til kanten, bliver der presset en fin kant op. Jeg bruger
også bagepapir under, for at slippe for besværet med at smøre plade.
Jeg bager ca. 5 minutter på øverste rille, derefter flytter jeg pladen til
lige under ovnmidten, og skruer ned til 200 grader, og giver yderligere
10-12 minutter.
Det giver normalt en sprød bund og kant.

Hilsen og god appetit
Bent

Fra : Casper

Dato : 21-01-02 00:10

Bagesten som modefænomen?

Nu har bagesten da efterhånden været på markedet i temmelig lang tid,
så at kalde dem et modefænomen er noget unøjagtig. Heldigvis forholder
det sig jo også sådan, at nogle modefænomener bringer noget godt med
sig. Det giver klart et bedre resultat med en bagesten - bl.a. fordi
den er med til at holde på varmen i ovnen. Min ovn falder nemt 30-40
grader, selvom den kun åbnes et kort øjeblik. Især med pizza er en
bagesten en fordel, fordi ovnen skal være så varm som mulig - minimum
250 grader.
Der var en der anbefalede at bruge 50 gram gær til en pizzaopskrift -
brug 1/5 og lad dejen hæve noget længere - så lækkert smager gær
heller ikke...
Mvh
Casper

Fra : Peter Westh

Dato : 21-01-02 11:56

"Bent Böhlers" <bent.boehlers@mail.dk> wrote in message
> Jeg vil give Jesper ret, bagesten er et rent modefænomen, det er
> temperaturen der er afgørende.

Det, bagestenen gør, er jo netop at holde temepraturen høj og konstant.
Normalt falder temperaturen ret kraftigt, når du sætter et koldt emne ind i
den, det modvirker bagestenen. Om man kan klare sig uden, afhænger nok af
ovnen. Jeg bruger bagestenen til næsten al bagning.

MVH

Peter

Fra : Lancelot

Dato : 22-01-02 11:14

Det lyder godt det der. Det kan man ligesågodt prøve istedet for at gå ud og
investere i en pizzasten.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 23-01-02 14:09

"Bent Böhlers" <bent.boehlers@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 10-12 minutter.
> Det giver normalt en sprød bund og kant.

Jeg varmer ovnen op til ca. 225 grader. Og sætter bradepanden på nederste
rille. Samtidig øger jeg temperaturen til 250 grader. På den måde vil
undervarmen stråle direkte op på pladen i hele pizzaens bagetid. Jeg
forhindrer altså ovnen i at slukke for varmen. Overfladen bliver ikke brændt
på grund af den lange afstand til overvarmen.
Ovenstående gælder for konvektionsopvarmet ovn. Ved ikke om der er særlige
råd omkring luftvarme.

mvh
Jørgen

Fra : Henrik

Dato : 20-01-02 13:28

1)
Jeg anbefaler absolut bagesten (evt firmaet fra Cerama, en selemanit
indsætnings plade til keramikovn, billigere og bedre end "hobby" bagesten.)
Varm stenen grundigt i den hedeste ovn du kan opnå.

Sæt pizzaen på den varme sten med en pizza-spade.

2) Lad dejen ligge længe og udvikle sig inden den skal bruges, det er det
halve kunststykke for at få en smagfuld og sprød bund!
Lav den af vand, mel, salt, lidt gær, og kom lidt olie i når dejen samler
sig under æltningen.
Glem ALT om æg og mælk...det er jo ikke kringle!
Dejen bør ligge mindst et døgn, og kan i køleskabet i plastpose holde sig
5-8 dage.

Frys portionsstore stykker af den modnede dej, der blot rulles ud efter
tø-ning, så er det uden besvær at lave hurtig pizza!
H.

Fra : LB

Dato : 20-01-02 16:18

Hvad med osten? Jeg har endnu ikke fundet den perfekte pizzaost, alstå én
med smag som ikke bliver til en oliepøl.

Fra : niels pedersen

Dato : 21-01-02 20:59

hele mozzarella ost som man skære ud selv er god til pizza. Det er sådan
en hvid fugtig klump man få i en pose.

Fra : Lancelot

Dato : 22-01-02 11:18

Tak til alle, der har hjulpet mig i disse spørgsmål

Fra : Lancelot

Dato : 22-01-02 11:17

Det er perfekt, tak skal du have!
JEg har fået et estimat på en bagesten, hvad giver man
for en pizza-spade og hvor købes den evt. ?

Tak.

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 23-01-02 14:15

> Det er perfekt, tak skal du have!
> JEg har fået et estimat på en bagesten, hvad giver man
> for en pizza-spade og hvor købes den evt. ?

For et par år siden an kunne få begge - inkl opskrifthæfte - i Magasin til
299 kr...

Sandra

Fra : Mirian

Dato : 20-01-02 01:20

"Lancelot" <99dat717@tron.lyngbyes.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,

hej med dig!
Jeg har en rigtig god opskrift på pizzadej, synes jeg selv, her kommer den:

Dej:
50 gr. gær
4dl. lunken vand
1 tsk salt
2 spsk olie
ca 650 gr. mel (jeg putter gerne mindre i da dejen ikke bliver så tør og
støvet!)

Dejen hæver et lunt sted i 20 min.
Dejen rulles tyndt ud i en cirkel.
Kanten foldes hele vejen rundt.
Fyldet kommes på og dejen efterhæver i 20 min.
Bages ved 200 grader i ca 25 min (til kanten er sprød)

MVH Mirian