{KampKunst) Respekt i Dojo !
Fra : Brian Mathiassen

Dato : 21-01-01 21:09

Hej alle Kampsport / Kampkunst folk.

Hvad mener du der skal til for at skabe den rigtige respekt (gerne etik) i
en dojo ?

Jeg tænker her på Opførsel i dojo´en og alle de gamle traditioner, som
etikkette og respekt for dojo´en ?

Skal de overholdes ? eller kun til en vis grad. Hvad mener du ?

Mvh Brian Mathiassen

Fra : White

Dato : 26-01-01 00:07

***Klip***
> Skal de overholdes ? eller kun til en vis grad. Hvad mener du ?
>
> Mvh Brian Mathiassen
***Klip***

Jeg synes det skal visses respekt over for hinanden. og der skal være plads
til at grine høj lydt og der skal ikke spørges om lov til alt ting, må
jeg drikke vand nu Sensei?? og alle de forskellige til tale former / titler
der findes, bryder jeg mig ikke om.

Jeg er mere til den træning hvor man ikke spilder 3/4 af tiden med at hilse,
løbe i cirkler og kata'er.

Mvh White

Fra : /arcana

Dato : 26-01-01 20:37

"White" <White@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Jeg synes det skal visses respekt over for hinanden. og der skal være
plads
> til at grine høj lydt

Klart! Helt enig!

> og der skal ikke spørges om lov til alt ting, må
> jeg drikke vand nu Sensei?? og alle de forskellige til tale former /
titler
> der findes, bryder jeg mig ikke om.

Det er fordi du er en ung hedspore, som ikke har lært at have respekt for de
ældre - endnu...! Kender du den med den unge tyr og den gamle tyr, der står
på toppen af en bakke og kigger ned på en smuk eng med 35
befrugtningsværdige kvier. Så siger den unge tyr til den gamle: "Lad os
rende ned og bo**e en kvie!" Den gamle: "Nej. Lad os GÅ derned - og bolle
dem allesammen."

Hehe...

> Jeg er mere til den træning hvor man ikke spilder 3/4 af tiden med at
hilse,
> løbe i cirkler og kata'er.

Der er jeg så enig igen...

/arcana
noemail@nospam.com

Fra : White

Dato : 27-01-01 01:14

***Klip***
> Det er fordi du er en ung hedspore, som ikke har lært at have respekt for
de
> ældre - endnu...!
***Klip***

En ung hedspore...lol....jo jeg har skam respekt for de ældre, specielt hvis
de kan styre den "magt" de har i en dojo og ikke bliver magtsyge

***Klip***
***Klip***

ROLF.....no futher comment

Mvh White

Fra : Brian Mathiassen

Dato : 27-01-01 11:32

Hej white.

***klip***
Jeg synes det skal visses respekt over for hinanden. og der skal være plads
> til at grine høj lydt

Det skal der også.
Det med respekt. Mener jeg man skal vise respekt over for sin sensei og ikke
mindst over for andre mennesker. Også i dojo`en Den respekt kan man bl.a
vise gennem etiketten som er i den enkle dojo. Hos os har nogle få, men
gode og enkle regler, såsom brug af ordret OSS. som jo i al sin enkelhed
bliver brugt som en hilsen, og kan bruges som et udtryk for at man "hilser"
sin instruktørs budskab velkommen.
Og når vi møder /starter træning, bruger vi 2-3 minutter på at hilse på
hinanden og side i saza, dette for at vise respekt over for grundlæggere af
vores kampkunst, og for at forberede os selv til træning. du ved lige koble
af inden det går løs.

***klip***
og der skal ikke spørges om lov til alt ting, må
> jeg drikke vand nu Sensei??

Helt enig !!

Mvh Brian Mathiassen

White <White@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qi2c6.3782$LK6.115728@news101.telia.com...

Fra : birger puschl

Dato : 06-02-01 09:38

Hej

Jeg er enig med at der skal være tid til at pjatte men hvis jeg har en times
træning så skal det være effektivt.
Det bliver det kun hvis der disciplin.

Rent sikkerhedsmæssig så er det meget vigtigt at man hører efter og
koncentrerer sig.

Birger

***klip***