Jeg har brug for lidt hjælp
Fra : BoBo

Dato : 19-01-02 19:26

Jeg håber at der er nogen her der kan hjælpe mig?

Da jeg og min kone har store problemer i en arvesag har jeg brug for at
finde lidt information.
Fra advokaten der er udpeget som bobestyrer har jeg fået en fotokopi af en
paragraf i en eller anden lovsamling, det jeg mangler er de sider der følger
efter.

Øverst på siden til venstre står der §115 her under er beskrevet stk.2, stk.
3, og stk. 4.

Under det står " Bet. 1994, side 323-324 L 120, side 117"

1. Oversigt
2.Inhabilitet
2.1 Nærstående
2.2 Tvivl om upartiskhed i øvrigt
3. Salg af boets aktiver
4. Erhvervelse af boets aktiver.

Side nummeret er side 475

Det som jeg mangler er punkt 3. Salg af boets aktiver og punkt 4.
Erhvervelse af boets aktiver.

Jeg har prøvet at være inde på retsinfo men kan ikke finde rundt der inde.

I skrivelsen fra advokaten står der at det er en kopi af "dødsboskiftelovens
LL§ 115 stk. 3"

Håber der er nogen her der kan hjælpe, evt. hvor jeg kan finde noget om de
to emner.

På forhånd tak.
Brian

Fra : Erik G Christensen

Dato : 19-01-02 19:38

BoBo wrote:

> Jeg håber at der er nogen her der kan hjælpe mig?

Ja, vi vil da prøve, men hellere på et andet grundlag.

Hvis du vil beskrive situationen,
gerne med anvendelse af flg :

http://www.diku.dk/~makholm/dk.videnskab.jura.html

vil du få en væsentlig bedre vurdering af dine muligheder.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : BoBo

Dato : 19-01-02 20:19

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, vi vil da prøve, men hellere på et andet grundlag.

Ok, jeg vil prøve.
Det drejer sig om at min svigerfar døde i august 2001, han var selv og har
to døtre, min kone og hendes søster.
Da søsteren er psykisk ustabil og ikke kunne finde ud af hvad hun ville
valgte vi at få en bostyrer på.

Sagens kerne er nogle effekter fra boet, det drejer sig om en bil og en
motorcykel.
Vi får som aftalt med søsteren, min kone og bobestyren lavet en
købsvurdering på bilen, den er på 29.000,- vi skriver til bobestyreren at
den vil vi gerne have arveudlagt til de 29.000,-, det samme gør søsteren, så
bliver der aftalt med bobestyreren at begge parter skal give et bud på
bilen, den der byder mest får den til buddet, vi byder 29.500,- og søsteren
33.555,-.
Vi får så brev fra bobestyren der fortæller at søsteren skal have bilen,
helt fint med os.
Motorcyklen får søsteren lavet en købsvurdering på, den er på 90.000,-, vi
skriver så til bobestyreren at den vil vi gerne have arveudlagt til min kone
for de 90.000,-, 2 dage efter får vi et brev fra bobestyreren hvor han har
fået et brev fra søsteren hvor hun ikke kan acceptere at motorcyklen bliver
arveudlagt til min kone og hun vil have at bilen og motorcyklen skal sælges
på auktion.
Så er spørgsmålet jo så at hvor står vi nu?
Hun har giver skriftelig bud på bilen, så er det vel bindene?
Hun har accepteret at der bliver lavet købsvurdering på motorcyklen, så må
min kone vel godt få den arveudlagt for vurderingen?
Da motorcyklen har en stor personlig værdi for min kone vil hun ikke lade
den blive solgt på auktion.
Det skal siges at der i boet er nok aktiver ud over dette, da der også er et
sommerhus der skal sælges.
Der er også en del andre ting der er gået forkert til i boet uden vi har
gjort noget.
Blandt andet sommer huset hvor søsteren har været ovre og næsten tømt for
alt, selv om en del af tingene helt klart var aftalt af min kone skulle
have, det er ikke ting af værdi, men af affektionsværdi for min kone, hvad
kan man gøre ved det?

Håber ikke det var en for lang smøre, men min kone er meget belastet af det
psykisk da der hele tiden kommer forskellige beslutninger fra søsteren, så
jeg har lovet at prøve at hjælpe hende så meget nu er muligt.

Med Venlig Hilsen
Brian

Fra : Erik G Christensen

Dato : 19-01-02 20:47

BoBo wrote:

> [...]
> to døtre, min kone og hendes søster.
> Da søsteren er psykisk ustabil og ikke kunne finde ud af hvad hun ville

Nej, det er fint sådan.

Mit råd er, at i skal få en advokat.
I forhold til de effekter, og den henvisning til lovgivning du gav,
vil i være væsentlig bedre stillet på den måde.

Og du - I kan ikke gøre meget ved en bobestyrer, der øjensynlig selv
er i tvivl om lovgrundlaget.