Roser til dansk dogmefilm i USA
Fra : Jacob

Dato : 19-01-02 17:50

Italiensk for begyndere har fået ganske gode anmeldelser i USA. Læs mere her
http://www1.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=47617

--
Jacob

Fra : Zeki

Dato : 19-01-02 18:07

Ikke alle er lige begejstrede (
http://www.tvguide.com/movies/database/ShowMovie.asp?MI=43316 ) , men ja,
generelt har den fået pæne anmeldelser.

Zeki

Fra : J.O.H

Dato : 19-01-02 19:38

...men det ser fint ud..

Reviews counted: 16
Fresh: 14 Rotten: 2

http://www.rottentomatoes.com/movie-1110787/

"Zeki" <zeki@image.dk> wrote in message
> Ikke alle er lige begejstrede (
> http://www.tvguide.com/movies/database/ShowMovie.asp?MI=43316 ) , men ja,
> generelt har den fået pæne anmeldelser.
>
> Zeki

begin 666 clear_dot.gif
M1TE&.#EA`@`"`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````"``(```("A%$`.P`!
(`$ #`@@)`#L`
`
end

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 20-01-02 13:06

Hvad er det egentlig der er så fantastisk ved Italiensk for Begyndere?

Det må jo være mig der har en dårlig smag, for jeg synes det var en tynd kop
te, og så mange kan jo ikke tage fejl.

Jesper

Fra : Lars

Dato : 20-01-02 13:24

"Jesper Nielsen" skrev:

> Hvad er det egentlig der er så fantastisk ved
> Italiensk for Begyndere?

Genkendelige hverdagssituationer. Spændende karakterer. Sjove og pudsige
situationer.

En rigtig god fortælling omkring det at forelske sig.

> Det må jo være mig der har en dårlig smag, for
> jeg synes det var en tynd kop te, og så mange
> kan jo ikke tage fejl.

Smag er jo (heldigvis) forskellig, men mange kan godt lide at se hverdagen
fremstillet på en sjov måde som det gøres i IFB. Den genre er nok bare slet
ikke dig

- Lars

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 20-01-02 21:06

In article <3c4ab2b4$0$80533$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Jesper Nielsen claimed the following:
> Hvad er det egentlig der er så fantastisk ved Italiensk for Begyndere?

Jeg kunne heller ikke se det gode i den. Jovist, de 2 restaurantscener
hvor Halfinn går amok er da ganske morsomme, men resten af filmen er
mildt sagt en omgang bæ.

Alt for clichéfyldt, og hvorfor danske film altid skal overdrive de
enkelte personer/konflikter til det ekstreme, fatter jeg ikke.

--
Anders Vind Ebbesen
A lot of Christians where crosses around their necks. You think

Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-01-02 01:15

"Anders Vind Ebbesen" <spam@boomer.dk> skrev i en meddelelse

> Alt for clichéfyldt, og hvorfor danske film altid skal overdrive de
> enkelte personer/konflikter til det ekstreme, fatter jeg ikke.

Sådan er vi åbenbart så forskellige. Jeg synes netop filmens force er
personernes ægthed. Men det er bestemt en film, der udelukkende henvender
sig til et voksent publikum, som interesserer sig for den slags.

MVH
Jens

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 21-01-02 01:11

On Mon, 21 Jan 2002 01:14:32 +0100, "Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk>
wrote:

>"Anders Vind Ebbesen" <spam@boomer.dk> skrev i en meddelelse

Enig og især når man ikke fatter det?

>Sådan er vi åbenbart så forskellige. Jeg synes netop filmens force er
>personernes ægthed. Men det er bestemt en film, der udelukkende henvender
>sig til et voksent publikum, som interesserer sig for den slags.

Hæhæ igen : vi er meget forskellige. Jeg synes netop _ikke_ at
personerne er ægte. Men de arbejder hårdt på sagen
Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 21-01-02 03:13

In article <3c4b5b9d$0$95333$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Jens Thomsen claimed the following:
> [...]
> personernes ægthed. Men det er bestemt en film, der udelukkende henvender
> sig til et voksent publikum, som interesserer sig for den slags.

Jeg synes jo netop at filmen fejler på at personerne ikke er ægte. De enkelte
personers historie er så ekstreme, at det bliver kvalmende (her tænker jeg
især på moderen og faderen), mens nogle af de øvrige (hende den kriminelle og
præsten) slet ikke har nogen grund til det de gør (hun er ligepludseligt
blevet en engel, han forsager gud, selvom han har prædiket ordet i mange år).

Og så er der f.eks. hoteldirektøren, som spiller pure-bad-guy, hvilket er
meget sjovt, hvis det var en ren komedie, men filmen prøver jo at være en
slags drama-komedie.

De to søstre er nogenlunde, omend jeg synes det er tåbeligt, at man skal have
så megen medlidenhed med dem, samme gør sig gældende for Ganzler, selvom han
ellers spiller godt.

Anders W og Kaalund spiller nogenlunde, men igen er den rolle Kaalund spiller
utroværdig.

--
Anders Vind Ebbesen
A lot of Christians wear crosses around their necks. You think,

Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-01-02 14:15

> Jeg synes jo netop at filmen fejler på at personerne ikke er ægte. De
enkelte
> personers historie er så ekstreme, at det bliver kvalmende (her tænker jeg
> især på moderen og faderen

Jeg kan slet ikke se problemet. Jeg kommer jævnligt i et såkaldt "belastet
kvarter" i arbejdsøjemed og møder konstant disse syge, fordrukne, umådeligt
egocentriske og evigt agerende mennesker. Jeg synes, filmen rammer
fuldstændigt plet.

Sammensætningen er ekstrem, men det er jo et ganske normalt dramatisk
virkemiddel taget fra den klassiske tragedie. Det er nu engang nemmest at
mobilisere følelser i publikum ved at overdrive den dramatiske situation -
en arbejdsteknik Hollywood er mestre i.

Rent ud sagt ville det være røvkedeligt at se en film om syv kernesunde,
normale mennesker og en enkelt med en mor, der drikker. Historien bliver
langt mere underholdende, hvis alle kæmper med hver sin konflikt.

> [...]
> præsten) slet ikke har nogen grund til det de gør (hun er ligepludseligt
> blevet en engel, han forsager gud, selvom han har prædiket ordet i mange

Jeg kan igen ikke se noget problem. Den frafaldne præst er en klassisk,
dramatisk stereotyp. Du kan finde den med variationer i mange film. I
Italiensk for begyndere forklares forsagelsen ganske fornuftigt med tabet af
hans kone. Det kan jeg ikke sætte en finger på. Det ville nok også ryste min
tro på en barmhjertig Gud - især hvis jeg skulle lede andre.

Den eks-kriminelle kirketjener fungerer også fint. For hende er religionen
en udvej fra det tidligere liv. Hvis du besøger et sted som Reden, vil du
opdage, at ekstreme mennesker sagtens kan blive religiøse. Troen tilbyder
dem et fast holdepunkt i en diffus tilværelse og et spinkelt håb om bedre
tider.

> Og så er der f.eks. hoteldirektøren, som spiller pure-bad-guy, hvilket er
> meget sjovt, hvis det var en ren komedie, men filmen prøver jo at være en
> slags drama-komedie.

Hotelmandens primære funktion i filmen er som modspil: Han skaber
konflikter, som de andre reagerer på. Uden konflikt ingen film.

MVH
Jens

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 21-01-02 14:26

On Mon, 21 Jan 2002 14:15:03 +0100, "Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk>
wrote:

> [...]
>mobilisere følelser i publikum ved at overdrive den dramatiske situation -

Jeg arbejder med dette dagligt og genkender intet!? Især ikke at hun
skulle være manisk? Og her tror jeg instruktøren gør en fejl. Vi får
at vide hun er manisk og hendes gøren og laden minder overhovedet ikke
om en manisk. Dette leder, ihvertfald mig, på vildspor og til sidst
bliver jeg irriteret. Da jeg endelig finder ud af hvorfor det er
sådan, så er det for sent - jeg er sat af!
Men ok, det kan være fordi jeg sidder med en viden. Jeg blev ihvrtfald
overhovedet ikke grebet.
Nææ du se Amélie istedet

Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-01-02 17:53

"Morten Bowman Hansen" <bowman@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sådan, så er det for sent - jeg er sat af!
> Men ok, det kan være fordi jeg sidder med en viden. Jeg blev ihvrtfald

Det er en mulig forklaring. Det svarer til at høre piloter og politimænd
anklage actionfilm for manglende realisme. Film er en dramatisk forenkling
af virkeligheden - uanset om udgangspunktet er en stilistisk realisme (som
dogmeserien benytter sig af) eller ej.

Jeg har ikke din faglige indsigt i sygdomstilstande udover alkoholismen. Jeg
fastholder alligevel, at figurerne har tæt forbindelse til virkeligheden -
så meget endda, at en ven gik ud af biografen med tårer, fordi filmen bragte
hele hendes egen miserable barndom frem igennem Lene Tiemroths stærke
præstation.

Jeg synes, at Dogme #12 er en fremragende film med meget mere at byde på end
f.eks. den noget overfladiske Mifunes sidste sang. Jeg kan heldigvis
konstatere, at langt de fleste anmeldere er enige i den vurdering.