Lægge dansk adresse til for tysker, der øn~
Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-01-02 14:18

Efter de oplysninger jeg er i besiddelse af, skal man have en dansk adresse
for at kunne blive mobilabonnent hos Telmore ( www.telmore.dk ).
(Hos Telmore er der tale om et taletidskort-lignende mobilabonnement.)

En nordtysker der kommer en del i Danmark vil meget gerne have et
Telmore-abonnement, og i den forbindelse har jeg nogle spørgsmål:

1) Har Telmore lov at stille krav der gør at EU-borgere bosiddende i andre
EU-lande i praksis bliver forhindret i at købe den af Telmore tilbudte
tjenesteydelse ? - Er der her ikke tale om (ulovlig) diskrimination ? (Undskyld
mig venligst hvis sidstnævnte spørgsmål hører mere hjemme i "dk.politik").

2) Hvis jeg vælger at lægge adresse til, således at den pågældende tysker
bestiller sit Telmore-starterkit/abonnement i eget navn med med opgivelse af
min (danske) adresse, har jeg så bidraget til evt. ulovligheder? Kan jeg evt.
kunne blive økonomisk/juridisk ansvarlig overfor eventuelle overtræk(*),
bedragerier e.l. som tyskeren måtte begå mod Telmore ?

(*) Med hensyn til overtræk, er det vist begrænset hvor stort det kan blive.
Man køber et starter-kit og fylder derefter løbende beløb på "taletidskortet".
Jeg har hørt at man kan overtrække "taletidskortet" op til 100-200 kr.

På forhånd tak for nogle svar.

Claus

Fra : KGB

Dato : 19-01-02 15:18

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in message

> 2) Hvis jeg vælger at lægge adresse til, således at den pågældende tysker

Han kan bare oprette abonnementet til "postboks xxxx" hvis han vil. Telmore
sender jo ikke noget ud, og så længe han betaler, så længe virker hans kort.

(Skal ikke kunne udtale mig om lovligheden heri, for han skriver jo ikke
under på noget!?)

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
KGBNSA@HOTMAIL.COM_remove
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-01-02 15:53

On Sat, 19 Jan 2002 15:17:55 +0100, "KGB" <KGB@NSA.PET> wrote:

>(Skal ikke kunne udtale mig om lovligheden heri, for han skriver jo ikke
>under på noget!?)

Hvorfor tror alle, at en underskrift ændrer så fantastisk meget?

--
Jakob Paikin

Fra : KGB

Dato : 19-01-02 16:02

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> wrote in message
> Hvorfor tror alle, at en underskrift ændrer så fantastisk meget?

Det tror jeg heller ikke direkte, men det er vel ikke ulovligt at påstå her
at jeg hedder KGB, og hvem siger jeg skal være ærlig når jeg går ned og
køber en slikkepind, så kan jeg vel også kalde mig hvad jeg vil.
Her er der vel også tale om en kontant handel, idet man betaler før man
modtager ydelsen (??)

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
KGBNSA@HOTMAIL.COM_remove
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-01-02 16:12

On Sat, 19 Jan 2002 16:02:08 +0100, "KGB" <KGB@NSA.PET> wrote:

> [...]
>køber en slikkepind, så kan jeg vel også kalde mig hvad jeg vil.
>Her er der vel også tale om en kontant handel, idet man betaler før man

Ikke forstået?

Enten er handlingen (at oprette abonnement via en postboks) ulovligt
eller også er det ikke ulovligt. Om der blive skrevet under, stået på
hovedet eller sendt e-mails ændrer ikke den mindste smule ved
lovligheden.

(I øvrigt kan jeg ikke se, at ideen skulle være ulovlig - men det kan
være at Telmore ikke vil acceptere en postboks-adresse).

--
Jakob Paikin

Fra : KGB

Dato : 19-01-02 16:17

> [...]
> eller også er det ikke ulovligt. Om der blive skrevet under, stået på
> hovedet eller sendt e-mails ændrer ikke den mindste smule ved

Godt ord igen

> (I øvrigt kan jeg ikke se, at ideen skulle være ulovlig - men det kan
> være at Telmore ikke vil acceptere en postboks-adresse).

Det tror jeg ikke de tænker nærmere over.

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
KGBNSA@HOTMAIL.COM_remove
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-01-02 16:19

On Sat, 19 Jan 2002 16:17:06 +0100, "KGB" <KGB@NSA.PET> wrote:

> Godt ord igen

Det var ikke rettet mod dig som sådan - du kom bare i "skudlinjen".
Beklager :-/

Det er bare påfaldende, at mange mennesker tror at hvad som helst er
(u)lovligt, bare der ikke er en underskrift på et stykke papir.

Jeg er bange for, at den misforståelse kan give mange en hel del
problemer. Derfor kommenterer jeg det ved enhver given lejlighed.

--
Jakob Paikin

Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-01-02 16:39

"KGB" <KGB@NSA.PET> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> (Skal ikke kunne udtale mig om lovligheden heri, for han skriver jo ikke

Jo, Telmore sender et starter-kit, bl.a. indeholdende SIM-kortet, ud til den
adresse der bliver opgivet.

Claus

Fra : KGB

Dato : 19-01-02 17:08

> Jo, Telmore sender et starter-kit, bl.a. indeholdende SIM-kortet, ud til
den
> adresse der bliver opgivet.

Der er vel heller ikke noget i vejen for at hente dette på posthuset hvor
postbokse som regel er hjemmehørende

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
KGBNSA@HOTMAIL.COM_remove
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 19-01-02 17:00

In article <a2bv5u$2dhf$1@news.cybercity.dk>,
KGB claimed the following:
> "Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in message

> Han kan bare oprette abonnementet til "postboks xxxx" hvis han vil. Telmore
> sender jo ikke noget ud, og så længe han betaler, så længe virker hans kort.

Det er ikke alle der bare kan få en postbox. Der er så vidt jeg ved rimelig
lang kø ved en del posthuse.

--
Anders Vind Ebbesen
"I know the difference between sadist and masochist... but

Fra : Henning

Dato : 20-01-02 18:28

>Det er ikke alle der bare kan få en postbox. Der er så vidt jeg ved rimelig
>lang kø ved en del posthuse.

Lav en "poste restante" i stedet - så ligger det bare og venter i
skranken på posthuset

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : KC

Dato : 19-01-02 17:07

> [...]
(Undskyld
> mig venligst hvis sidstnævnte spørgsmål hører mere hjemme i "dk.politik").

Telmore er en privat virsomhed og er derfor ikke underlagt regler omkring
ikke-diskriminering af andre EU-borgere. Disse regler gælder kun for
offentlige myndigheder og virksomheder. Som hovedregel kan alle private jo
selv bestemme, hvem de vil handle med.

> [...]
> kunne blive økonomisk/juridisk ansvarlig overfor eventuelle overtræk(*),
> bedragerier e.l. som tyskeren måtte begå mod Telmore ?

Der er intet i vejen for at du kan lægge adresse til. Tyskeren har jo lov
til at have en c/o-adresse i Danmark. Så vidt jeg kan se, vil du hverken
økonomisk eller juridisk blive ansvarlig, sålænge abonnementet er indgået
med en anden person. Husk blot, at tyskeren skal angive en c/o-dit
navn-adresse eller også skal navnet på postkassen, da du ellers risikerer at
posten returnerer brevet.

Telmore vil derimod have mulighed for at hæve aftalen og kræve erstatning
(hvis de har lidt et tab, hvilket næppe er tilfældet), hvis Telmore finder
ud af at tyskeren har omgået abonnementsbetingelserne.

Strafferetligt tror jeg alene straffelovens §279 om bedrageri er relevant,
men det er der næppe tale om, idet man nok ikke kan tale om nogen
uberettiget vinding.

KC

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-01-02 17:26

On Sat, 19 Jan 2002 14:17:48 +0100,
> [...]
> mig venligst hvis sidstnævnte spørgsmål hører mere hjemme i "dk.politik").

Nej. Men de kan (ligesom de andre udbydere) forlange fornøden sikkerhed
for evt. betaling. Jeg kender en svensker der måtte stiller sikkerhed på
5000 kr. hos Sonofon for at kunne få abonnement. Derudover kan de vel
kræve at han betaler for en udenlandsk kreditvurdering.

> [...]
> kunne blive økonomisk/juridisk ansvarlig overfor eventuelle overtræk(*),
> bedragerier e.l. som tyskeren måtte begå mod Telmore ?

Nej. Du kan godt lægge postadresse til. Men, spørgsmålet er, at såfremt
der kommer et krav, om du så kan dokumentere at tyskeren findes, og
sende kravet videre. Ellers kunne alle jo oprette abonnementer i
falsk navn på egen adresse.