morgenmotion
Fra : Gemini

Dato : 23-12-00 12:45

Hej

Jeg har læst i en naturlæge-brevkasse, at hvis man motionerer 20 min. om
morgenen (inden morgenmad), opnår man en fedtforbrænding, som svarer til ca.
1 times motion om aftenen.
Det skulle skyldes, at kulhydrat-depoterne er tomme om morgenen, og man
derfor påbegynder forbrænding af fedt med det samme, modsat senere på dagen,
hvor de første ca. 20 min. er kulhydratforbrænding.

Ved "nogen" om der er hold i det?

MVH Lene

Fra : N/A

Dato : 29-12-00 21:43

Fra : Kata

Dato : 29-12-00 21:43

Mikkel Gybel Jensen <m.gybel@earthling.net> skrev:
> Du får mere ud af at motionere EFTER et måltid mad,
> da madens termogene effekt potetieres af motion.

Ved du hvor stor den synergistiske effekt er? Hvordan med
kulhydrat/fedt-oxidations forholdet?

> Kulhydrat - eller rettere sagt, nedbrydningsprodukter fra
> kulhydrater - er nødvendige for at fedtsyrerne kan indgå i
> energistofskiftet.

Det har du jo ret i, men er leverens output af glucose/kulhydratdepoterne
ikke tilstrækkelig til at supplere med disse hjælpestoffer?

Jeg ved ikke, om "1 times"-kvantiteten, som blev slynget ud i den omtalte
brevkasse, er korrekt, men fedt/kulhydrat oxidations ratio er vel større
efter en nats faste end umiddelbart efter et måltid, så er det vel "dumt" at
slukke for fedt oxidationen med et måltid, eller hvad?

Kata
(som absolut ikke er på hjemmebane her

--
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 30-12-00 09:57

"Kata" <kata@get2net.dk> wrote in message

> Ved du hvor stor den synergistiske effekt er? Hvordan med
> kulhydrat/fedt-oxidations forholdet?

Næh... men efter et godt proteinrigt måltid kan op til 25 % af fødens
energi ummiddelbart genfindes i en øget forbrændign.

> Det har du jo ret i, men er leverens output af
glucose/kulhydratdepoterne
> ikke tilstrækkelig til at supplere med disse hjælpestoffer?

Ikke, hvis de er tømt Men under normale omstændigheder, så vil jeg
nok sige jo...

> men fedt/kulhydrat oxidations ratio er vel større
> efter en nats faste end umiddelbart efter et måltid, så er det vel
"dumt" at
> slukke for fedt oxidationen med et måltid, eller hvad?

Jeg tror såmænd ikke, at ratioen er større efter en nats faste end i
hvile i al almindelighed. Så, eftersom man ikke ændrer substratvalget
væsentligt i længere tid efter et måltid, specielt, hvis man dyrker
motion, så er det i den sammenhæng nok ligegyldigt.

> (som absolut ikke er på hjemmebane her

Næh, det er jeg såmænd heller ikke...

Mikkel
--