Kvindeh=?ISO-8859-1?B?5Q==?=ndbold
Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 17-12-00 19:30

Hej alle.

Nu nærmer EM i kvindehåndbold sig sin afslutning, og Danmark opnåede blot en
10. plads med sit nye, unge landshold.

Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal mene om det resultat. Måske vil det være
meget godt, hvis Danmark ikke kvalificerer sig til VM i Italien, således Jan
Pytlich får et år mere til opbygningen af det nye landshold.

Hvis jeg skal kritisere landstræneren, vil jeg pege på, at de gamle
landsholdsspillere (Anette Hoffmann er nu 29 år, Janne Kolling er 31 år, og
mange af de andre "guldpiger" er på samme alder), meddelte i god tid, at de
ville stoppe efter OL 2000. Det kunne måske have givet landstræneren
mulighed for at arbejde med et B-landshold til nogle træningsturneringer,
hvor nogle nye spillere kunne supplere de gamle spillere og trække på deres
erfaringer. Nu benyttede han i stedet nogle tidligere landsholdsspillere,
som fik debut under Ulrik Wilbek uden helt at slå til. Specielt undrer det
mig, at Merethe Hansen fra VHK blev udtaget i sidste øjeblik primært for at
sidde på tilskuerpladserne. Hun spillede vel kun én kamp under EM? Egentlig
undrer jeg mig også lidt over, hvad der sker med Christina Roslyng på
landsholdet. På mig virker det lidt, som om hun ikke er helt stærk nok
mentalt - og at der ikke bliver taget hånd om det. Det så vi op til OL, hvor
hun blev udtaget trods en noget usikker præstation få måneder før.

Måske er der en grundlæggende utryghed og usikkerhed på landsholdet, som
forhindrer de unge spillere i at tage nogle initiativer på egen hånd? Det
ved jeg ikke, da jeg ikke har insiderviden, men jeg synes, der mangler noget
spontanitet. Allerede under OL bekymrede det mig noget, at det meste
initiativ og de fleste mål kom fra de gamle spillere, som havde meddelt, at
de ville stoppe på landsholdsplan efter OL, og disse gamle spilleres gode
eksempler blev ikke fulgt op af de unge spillere, selvom de kunne have
benyttet lejligheden til at forsøge nogle ting, som måske ville mislykkedes
og blive reddet af de rutinerede spillere. I mine øjne svarer det til, at en
ny medarbejder, som skal afløse en gammel medarbejder på en virksomhed, ikke
benytter et tilbud om en overlappende periode, hvor den nye kan lære af den
erfarne under trygge forhold og kyndig vejledning.

Den manglende danske tilskueropbakning kan skyldes praktiske forhold såsom
visumtvang ved indrejse til Rumænien, hvilket gør weekendrejser besværlige,
og rejser af 1-2 ugers varighed er både for dyre og langvarige.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : ...Thomas...

Dato : 18-12-00 03:21

Hej Børge...

Personligt synes jeg at vi har fået et godt resultat ud af EM...

Jeg ved da godt at en 10 plads er langt under Danmarks standart...

Men, det gi'r til gengæld de nye spillere mulighed for at skabe sine egne
muligheder... I stedet for bare at få det hele foræret... Nu skal de sgu'
kæmpe for at komme med til VM...

Desuden, så bliver det da meget sjovere at se håndbold igen, nå vi ikke kun
skal se Danmark, Norge, Frankrig og Korea som vindere... Nu har vi pludselig
hold som Ukraine, der gør det godt... Jeg mener faktisk, at det er lidt som
skovarbejde... Man fjerner nogle af de store træer, så de små kan få lys til
at gro i... Jeg tror der ender med at vi få et rigtig godt VM...

Med hensyn til din "kritik" af Jan Pytlick, så mener jeg faktisk at han har
handlet rigtig... Du skal jo regne med at mange af de spillere der har meldt
fra, er jo spillere der kommer igen... Efter EM... Grunden til at de har med
fra, er jo i protest over at de har lagt OL og EM så tæt...

Håndboldspillet på så højt plan er uhyggelig hårdt, (hvilket jeg synes man
kan se når nu håndboldpigerne deltager i tve-kamp o.l., det er jo oftest dem
der vinder p.g.a. den store almen styrke) også mentalt...

Så, hatten af for de "gamle" spillere... Jeg synes det er godt de siger
fra...

Det er jo i bund og grund med til at forbedre forholdene til de yngre
spillere...

MVH...

...Thomas...

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 20-12-00 17:42

Hejsa Thomas.

Interessen for EM i kvindehåndbold er åbenbart meget begrænset i denne
gruppe, så jeg vil lige kommentere din kommentar. I øvrigt læste jeg et
indlæg i Weekendavisen om landsholdets "fiasko" under EM, og uden at vide
det, vil jeg gætte på, det er blevet diskuteret i Ekstrabladet og BT.

d. 18/12/00 3:21 skrev ...Thomas... på Holm@besked.com i artiklen
91js5q$hs2$1@news.inet.tele.dk:

> Men, det gi'r til gengæld de nye spillere mulighed for at skabe sine egne
> muligheder... I stedet for bare at få det hele foræret... Nu skal de sgu'
> kæmpe for at komme med til VM...

En placering som nr. 10 af 12 mulige betragtes yderst sjældent som godt nok,
især ikke hvis man er vant til bedre placeringer.

Alligevel er jeg meget enig i ovenstående betragtninger med det forbehold,
at det også er op til landsholdets ledere og trænere at give de nye spillere
de nødvendige rammer og forudsætninger for at skabe deres egne muligheder. I
den forbindelse synes jeg stadig, spillet under EM byggede for meget på
nogle få, erfarne spillere, hvor især tre blev fremhævet i tv (Lene Rantala,
Mette Vestergaard og Lotte Kierskou). I den forbindelse opfatter jeg nu også
Christina Roslyng som ganske erfaren, men måske knap så mentalt stærk som de
andre, hvilket jeg har nævnt tidligere.

> [...]
> fra, er jo spillere der kommer igen... Efter EM... Grunden til at de har med
> fra, er jo i protest over at de har lagt OL og EM så tæt...

Det har senere vist sig, at mange af de "gamle" spillere ikke planlægger at
vende tilbage til landsholdet. Selvom nogle "gamle" spillere så kommer
tilbage, skal der ske et generationsskift på et tidspunkt, og så vil jeg da
foretrække, de unge spillere får lov til at tage nogle initiativer og begå
nogle fejl, mens risikoen er begrænset af nogle erfarne spillere, som kan
afgøre kampene til dansk fordel, selv efter f.eks. en dårlig første halvleg.

> Så, hatten af for de "gamle" spillere... Jeg synes det er godt de siger
> fra...
>
> Det er jo i bund og grund med til at forbedre forholdene til de yngre
> spillere...

Igen er jeg meget enig med dig, men jeg synes stadig, landsholdet fik for
lidt ud af de "gamle" spilleres lange opsigelsesperiode på 1-2 år. De sagde
jo ikke fra fra den ene dag til den anden, men snarere fra den ene slutrunde
til den anden, og nogle spillere meddelte allerede efter EM i 1998, at de
ville tage OL med, før de stoppede. Landstrænerne har altså haft god tid til
at spille nye spillere ind på landsholdet, men det endte alligevel med
"hovsa-løsninger", hvor endog gamle marginalspillere som Pernille Jørgensen
og Merethe Hansen blev udtaget igen efter flere år udenfor landsholdet.

Nå, landsholdet skal videre, og vi almindelige danskere må sænke vore
forventninger nogle år, mens Jan Pytlich får sammenspillet et nyt, stærkt
landshold med en grundstamme af unge spillere, hvor han skal tænke sig godt
om, før han supplerer med nogle "gamle" spillere igen. Som den lokale Århus
Stiftstidende skrev i en kommentar, kan næste problem være det store antal
udenlandske spillere i den danske håndboldliga, som medfører, at de unge,
danske talenter har svært ved at spille sig på holdene i håndboldligaen og
dermed få den nødvendige erfaring til at spille i verdensklasse. En-to
udenlandske spillere kan hæve niveauet på et hold, men der skal nok ikke
mange flere til, før det bliver et problem for unge danske talenter at gøre
sig gældende og få spilletid på klubbens førstehold, hvilket er en
forudsætning for, at de kan begå sig internationalt på landsholdsplan.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 23-01-01 12:32

"...Thomas..." <Holm@besked.com> writes:

> Desuden, så bliver det da meget sjovere at se håndbold igen, nå vi ikke kun
> skal se Danmark, Norge, Frankrig og Korea som vindere...

Frankrig? Mener du ikke Ungarn?