Syg sugemalle
Fra : Robert Marcussen

Dato : 19-01-02 13:22

Jeg har netop anskaffet mig 2 sugemaller (har været i akvariet i 24 timer),
og er lidt nervøs for om denne ene måske er syg.

Hannens krop er pæn og ensfarvet med nogle klare kvide prikker, mens hunnens
krop ser lidt bleg ud, og samtig er finnerne slet ikke så "oprejste" som
hannens. Faktisk ser det ud som om at de klistret sammen, men den kan altså
sprede dem når den svømmer. Den ser i øvrigt ud til spise og have det ok. Er
den mon syg? Synes måske den blege krop kunne lige noget svamp.

Det skal nok lige siges at jeg ikke tidligere har haft sugemaller i mit
akvarie

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-01-02 13:37

Robert Marcussen <robert.marcussen@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Kxd28.1948$XA5.288467@news000.worldonline.dk...
> [...]
> den mon syg? Synes måske den blege krop kunne lige noget svamp.
>

> Det skal nok lige siges at jeg ikke tidligere har haft sugemaller i mit

Jeg vil mene at du skal se tiden lidt an, hvis der ikke sker mere, så er
det nok en naturlig farveforskel.
"sugemaller" er en massebetegenelse, hvis det er en Ancistus malle, er
der meget forskel på farven,
og mønstret på kroppen.

Carsten

Fra : Robert Marcussen

Dato : 19-01-02 14:12

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil mene at du skal se tiden lidt an, hvis der ikke sker mere, så
er
> det nok en naturlig farveforskel.

Jeg kan selvfølgelig se tiden an, men hvis det f.eks. er svamp eller en
anden sygdom, tænkte jeg at jeg måske kunne behandle den med et eller andet.

> "sugemaller" er en massebetegenelse, hvis det er en Ancistus malle, er
> der meget forskel på farven,
> og mønstret på kroppen.

Det er en Ancistus malle. Det som bekymrede mig mest var nok også det
nærmest "sammenklappede" finner (hale samt ryg).

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 19-01-02 16:00

Hejsa,

Jeg har set det samme med mine ancistrus maller (sammenklappede finner og bleg i
farven), men det har aldrig været et problem. Pas på med medicin og sugemaller,
da sugemallerne indtager en stor mængde medicin når de renser akvariet. Jeg har
mistet nogle stykker på denne konto.

-Peter

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 20-01-02 17:08

"Robert Marcussen" <robert.marcussen@image.dk> wrote in message
> [...]
> den mon syg? Synes måske den blege krop kunne lige noget svamp.
>

> Det skal nok lige siges at jeg ikke tidligere har haft sugemaller i mit

Hej Robert.
Når du ikke har haft fisken i akvariet i længre tid, er det smart lige at
vente nogle dage. For fiskene har forskellige måder og tidslængder, før de
falder helt til i akvariet. En af mine maller brugte nærmere to uger på at
falde til og indtage sin del af akvariet som sit eget. Den var bleg og lå
hele tiden med sammenklappede finner i det ene hjørne, under en sten. Men
den er helt fin nu, og har efterhånden nået en pragtfuld størrelse
(gibbiceps, for de interessede). For at sige det kort, så er det ham som er
chefen på bunden, og er der nogle andre fisk som har fundet noget mad, som
han vil have, så suger han på dem, til de overlader "byttet" til ham Det
kan se ret sjovt ud når han lige hævder sin ret overfor en sølle lille
corydoras (dem har jeg nemlig en pæn flok af også).
Forresten, tillykke med din nye rengøreingsmaskine. Jeg kalder den det, for
jeg har ikke haft brug for at rense nogle af ruderne i akvariet, efter at
jeg fik ham - han holder det hele "nypudset" konstant
Hilsen Ditte