Snydt eller hvad?
Fra : DeliciouslyDown

Dato : 19-01-02 11:34

Hej allesammen

Jeg sider lige nu i en lidt underlig situation. Jeg havde for omkring en
halvanden uge siden fået kontakt til en sælger gennem Den Blå Avis Online.
Jeg skulle købe en Nokia 8310 som hun ville sælge til mig for 2500kr. Jeg
fik kun hendes e-mail adresse og gennem det snakkede vi lidt. Hun gav mig
sit kontonummer og bad mig om at overføre pengene og så ville hun straks
sende tlf'en til mig. Og det gjorde jeg. Der gik 4 dage og jeg havde stadig
ikke modtaget pakken. Hun sagde hun havde sendt den som en "forsigtigpakke".
Jeg kontaktede hende så igen og hun fortalte mig at det lød mærkeligt at jeg
ikke havde modtaget pakken og hun ville undersøge sagen. Jeg sendte hende en
e-mail dagen efter hvori jeg spurgte hende om hun havde fundet ud af noget.
Jeg fik svar 3 dage efter hvor der stod at hun ville ringe til posthuset
dagen efter. Jeg bad om et mobilnr eller lign fordi det var nemmere. Det gav
hun mig så. Jeg séndte hende 3 sms beskeder som jeg aldrig fik svar på. Jeg
ringede så til hende men der var tlf-svarer på hele tiden.
Jeg har stadig ikke fået svar på om hun har ringet til posthuset og jeg er
lidt bange for at hun snyder mig.
Det der blandt andet for mig til at tro hun snyder mig er følgende:

1. Hun sagde pakken var sendt for omkring 30kr men samtidig som
"forsigtigpakke". Det kan ikke helt passe da det burde koste omkring de
100kr for at sende den som "forsigtigpakke"
2. Hun gav mig aldrig sin adresse eller lign da jeg ville efterlyse pakken
på postdanmarks hjemmeside.
3. Hun sagde hun var fra Nordjylland. Da jeg tjekkede hendes mobilnr på
internettet stod der at det var i Holbæk.
4. Hun svarer aldrig sin tlf. Altså der er bare tlf-svarer på hele tiden.

Hvad kan jeg gøre i en sådan situation? Skal jeg bare acceptere at de 2500kr
er væk?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-01-02 12:01

On Sat, 19 Jan 2002 11:34:04 +0100, "DeliciouslyDown"
<h.dogan@ishoejby.dk> wrote:

>Hun gav mig
>sit kontonummer og bad mig om at overføre pengene og så ville hun straks
>sende tlf'en til mig.

Forudbetaling er stort set altid en elendig ide - navnlig ovefor
private.

>Hvad kan jeg gøre i en sådan situation? Skal jeg bare acceptere at de 2500kr
>er væk?

Enten det eller også skriv til hende, at hvis pengene ikke er
tilbagebetalt inden 7 dage, vil du gå til advokat. Du kan eventuelt
starte med at få pakkens stregkodenummer - så kan du selv forsøge at
efterspore den hos Post Danmark.

Om det reelt er en god ide at gå videre med sagen er mere tvivlsomt -
omkostningene skal (i hvert fald i første omgang) dækkes af dig.

--
Jakob Paikin

Fra : DeliciouslyDown

Dato : 19-01-02 12:06

> [...]
> tilbagebetalt inden 7 dage, vil du gå til advokat. Du kan eventuelt
> starte med at få pakkens stregkodenummer - så kan du selv forsøge at

Ja jeg bad om det nr, men hun svarede at hun ikke fik det med.

Men kan man ikke kontakte Den Blå Avis eller lign og få dem til at se
nærmere på sagen?
Kan det kun klares ved at hyre en advokat (hvilket jeg absolut ikke har råd
til)?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-01-02 12:22

On Sat, 19 Jan 2002 12:05:58 +0100, "DeliciouslyDown"
<h.dogan@ishoejby.dk> wrote:

>Ja jeg bad om det nr, men hun svarede at hun ikke fik det med.

Det lyder som noget sludder. Hvis der faktisk er sendt en pakke, står
dens nummer på kvitteringen.

>Men kan man ikke kontakte Den Blå Avis eller lign og få dem til at se
>nærmere på sagen?

Næppe - hvorfor skulle de påtage sig et ansvar for hvad deres
annoncører foretager sig? Så ville de jo ikke kunne bestille andet end
at lege mini-domstol.

>Kan det kun klares ved at hyre en advokat (hvilket jeg absolut ikke har råd
>til)?

Ja. Der er tale om et rent privatretligt problem, så der er ingen
klagenævn el.lign. der kan behandle problemet.

--
Jakob Paikin

Fra : Tanja Bromley

Dato : 19-01-02 12:35

> Det lyder som noget sludder. Hvis der faktisk er sendt en pakke, står
> dens nummer på kvitteringen.

Hvis hun ikke har et track&trace-nr. - har hun heller ingen kvittering. Og
i så fald kan det blive svært at gøre krav gældende overfor Post DK, såfremt
pakken virkelig ER afsendt. Det er måske oven i købet det, hun har fundet ud
af - og så har vi sandsynligvis årsagen til hendes lidt mystiske opførsel
(fordi hun jo også er i klemme) ....

Hvad med i første omgang at bede hende om, at tilbageføre pengene til dig -
venligt og høfligt .....

/Tanja

Fra : DeliciouslyDown

Dato : 19-01-02 12:39

> Hvad med i første omgang at bede hende om, at tilbageføre pengene til
ig -
> venligt og høfligt .....

Har lige netop sendt en e-mail til hende. Håber hun vælger at tilbageføre
pengene.

Fra : DeliciouslyDown

Dato : 19-01-02 12:37

> Ja. Der er tale om et rent privatretligt problem, så der er ingen
> klagenævn el.lign. der kan behandle problemet.

Okay...hvor stor er chancen for at jeg vinder sagen? Altså hvad ville i tro
at der vil ske hvis jeg hyrer en advokat?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-01-02 12:41

On Sat, 19 Jan 2002 12:37:02 +0100, "DeliciouslyDown"
<h.dogan@ishoejby.dk> wrote:

>Okay...hvor stor er chancen for at jeg vinder sagen? Altså hvad ville i tro
>at der vil ske hvis jeg hyrer en advokat?

Start nu med at skrive (brev - ikke noget med mails og SMS) til
"sælgeren" og anmod om at få pengene tilbageført.

Sagen forekommer - ud fra de oplysninger du giver - rimelig god. Du
kan bevise, at pengene er overført til sælges konto. Sælger kan
derimod tilsyneladende ikke bevise at telefonen er afsendt.

Hvis sælgeren ikke frivilligt tilbagefører beløbet efter din anmodning
om det, vil hun muligvis gøre det ved blot at få et brev fra en
advokat. Men der er intet der tvinger hende til det.

For at kunne gennemtvinge dit krav skal du først have en dom. Det vil
som minimum koste dig kr. 500 i retsafgift. Hvis sælge stadig ikke
reagerer, skal du gennemføre kravet i fogedretten - det koster kr. 300
i retsafgift.

Derudover kommer så udgifter til advokat, hvis sælgeren ikke kan/vil
betale (selv efter fogedretten). Advokatudgifterne kan nemt løbe op i
et par tusinde kroner, hvis sagen skal hele vejen.

--
Jakob Paikin

Fra : DeliciouslyDown

Dato : 19-01-02 12:45

> Start nu med at skrive (brev - ikke noget med mails og SMS) til
> "sælgeren" og anmod om at få pengene tilbageført.

Fik aldrig hendes adresse selvom jeg bad om den. I den e-mail jeg sendte til
hende for lidt siden bad jeg om adressen igen, så jeg SELV kunne efterlyse
pakken.

> Derudover kommer så udgifter til advokat, hvis sælgeren ikke kan/vil
> betale (selv efter fogedretten). Advokatudgifterne kan nemt løbe op i
> et par tusinde kroner, hvis sagen skal hele vejen.

Hvis det virkelig kommer til at koste så meget er det så overhovedet det
værd. For det kommer sandsynligvis til at koste mere end de 2500kr jeg vil
have.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-01-02 12:50

On Sat, 19 Jan 2002 12:44:57 +0100, "DeliciouslyDown"
<h.dogan@ishoejby.dk> wrote:

>Fik aldrig hendes adresse selvom jeg bad om den.

Men du har slået hendes mobilnummer op?

>Hvis det virkelig kommer til at koste så meget er det så overhovedet det
>værd. For det kommer sandsynligvis til at koste mere end de 2500kr jeg vil
>have.

Hvis sælgeren rent faktisk ikke betaler, vil du reelt blot komme til
at forøge dit tab

Du kan prøve den lokale retshjælp/advokatvagt - de kan (gratis) hjælpe
dig et stykke af vejen. Men om det reelt vil have nogen effekt overfor
sælgeren er svært at sige.

I værste fald må du betragte det som dyre lærepenge: Forudbetaling er
ikke en god ide. Næste gang kan du bede sælgeren om at sende pakken
pr. efterkrav - tilbyd evt. at betale gebyret (35 kr. tror jeg).

(Nogle sælgere vil ikke sende pr. efterkrav, for så hænger sælgeren på
porto+gebyr, hvis køber nægter modtagelse - i så fald bør man nok
finde en anden sælger).

--
Jakob Paikin

Fra : Niels Henriksen

Dato : 19-01-02 13:14

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> wrote in message

> Men du har slået hendes mobilnummer op?

Problemet med det var jo at der kun var telefonsvarer og at hun ikke svarer
på beskederne. Så det kan evt. være et nummer der ikke er hendes.

--
Niels Henriksen

Fra : DeliciouslyDown

Dato : 19-01-02 13:08

> Problemet med det var jo at der kun var telefonsvarer og at hun ikke
svarer
> på beskederne. Så det kan evt. være et nummer der ikke er hendes.

Ja og som sagt stod der i DBA at det var fra nordjylland. Men da jeg slog
det op stod der holbæk og hemmelig adresse.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-01-02 14:00

"DeliciouslyDown" <h.dogan@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> svarer
> >
> Ja og som sagt stod der i DBA at det var fra nordjylland. Men da jeg slog
> det op stod der holbæk og hemmelig adresse.

Kan hun ikke evt. spores gennem den konto du har overført de 2500 kr. til ?
- Eller det vil måske kræve en dommerkendelse før banken skal/må udlevere
indehaverens identitet ?

Claus

Fra : DeliciouslyDown

Dato : 19-01-02 14:35

> [...]
?
> - Eller det vil måske kræve en dommerkendelse før banken skal/må udlevere

Det ved jeg egentlig ikke... er der nogen her der ved det?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-01-02 14:37

On Sat, 19 Jan 2002 14:34:43 +0100, "DeliciouslyDown"
<h.dogan@ishoejby.dk> wrote:

>Det ved jeg egentlig ikke... er der nogen her der ved det?

Ikke positivt. Jeg tvivler dog på, at en bank vil udlevere en
kontohavers navn og adresse blot på baggrund af kontonummeret.

Men du kan jo prøve at spørge din bank, om de kan skaffe oplysningen.

--
Jakob Paikin

Fra : DeliciouslyDown

Dato : 19-01-02 14:48

Hvis jeg nu vælger at hyre en advokat og jeg vinder sagen osv. Er der ikke
noget med at det så er den skyldige der betaler alle udgifterne osv? Jeg er
selv ret sikker på at jeg ville vinde.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-01-02 15:01

On Sat, 19 Jan 2002 14:47:44 +0100, "DeliciouslyDown"
<h.dogan@ishoejby.dk> wrote:

>Hvis jeg nu vælger at hyre en advokat og jeg vinder sagen osv. Er der ikke
>noget med at det så er den skyldige der betaler alle udgifterne osv?

Ja og nej. I en retssag (og i fogedretten) tilkendes nogle
STANDARDtakster for omkostninger.

Hvis den konkrete advokat/sag har medført større omkostninger får du
dem ikke dækket.

Hvis skyldneren ikke kan betale (eller det reelt bliver umuligt at
inddrive beløbet), skal du også selv betale.

--
Jakob Paikin

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-01-02 20:07

Scripsit Jakob Paikin <jp@dklaw.dk>

> Ikke positivt. Jeg tvivler dog på, at en bank vil udlevere en
> kontohavers navn og adresse blot på baggrund af kontonummeret.

Men det "blot" er der jo heller ikke tale om her. Hvis man har
overført et større beløb (og 2500 kr tæller vel som større i en
almindelig privat husholdning) til et vist kontonummer har man en
noget mere velbegrundet interesse i at blive sat i forbindelse med
kontohaveren end hvis man bare har fundet kontonummeret på gaden.

Hvis man fx forestiller sig at man ved en skrivefejl var kommet til
at overføre penge til en forkert konto, har man jo ret til at kræve
pengene retur af modtageren (men naturligvis ikke til at få banken
til at tilbageføre dem). Hvis den ret skal være meningsfyldt i
praksis, må banken kunne formidle en kontant til modtageren.

--
Henning Makholm "Det är alldeles för ansvarsfullt att skaffa en
flickvän. Det är ju som att skaffa en hundvalp."

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 19-01-02 15:02

DeliciouslyDown skrev:

> Det ved jeg egentlig ikke... er der nogen her der ved det?

Hvis man indsætter et beløb på en konto ved at indbetale dem kontant i
en af den pågældende banks afdelinger, står kontohavers navn og adresse
ofte på kvitteringen.

Du kan jo overveje at ofre lidt overskydende kontanter på det forsøg.

Thomas T.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-01-02 15:01

"Thomas Thorsen" <tt1@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man indsætter et beløb på en konto ved at indbetale dem kontant i
> en af den pågældende banks afdelinger, står kontohavers navn og adresse
> ofte på kvitteringen.

Er det ikke kun når der bliver indbetalt ved hjælp af kontohaverens kunde-
/dankort ?

Claus

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 19-01-02 15:27

Claus E Beyer skrev:

> Er det ikke kun når der bliver indbetalt ved hjælp af
> kontohaverens kunde-/dankort ?

Det kommer muligvis an på banken. Jeg har tilsyneladende smidt de
kvitteringer jeg havde, ud, så desværre kan jeg ikke tjekke det.

Thomas T.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 19-01-02 17:13

In article <a2bufi$vt76r$1@ID-62896.news.dfncis.de>,
Claus E Beyer claimed the following:
> "Thomas Thorsen" <tt1@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke kun når der bliver indbetalt ved hjælp af kontohaverens kunde-
> /dankort ?

Nej, jeg har også oplevet det ved kontante indbetalinger.

--
Anders Vind Ebbesen
"I know the difference between sadist and masochist... but

Fra : Christian Schmidt

Dato : 19-01-02 14:55

Claus E Beyer wrote:

> Kan hun ikke evt. spores gennem den konto du har overført de 2500 kr. til ?
> - Eller det vil måske kræve en dommerkendelse før banken skal/må udlevere
> indehaverens identitet ?

I min netbank kan jeg normalt se navn og adresse på afsenderen, når jeg
modtager penge vha. en almindelig bankoverførsel.

Christian

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-01-02 15:02

On Sat, 19 Jan 2002 14:54:36 +0100, Christian Schmidt
<christian@schmidt.net> wrote:

>I min netbank kan jeg normalt se navn og adresse på afsenderen, når jeg
>modtager penge vha. en almindelig bankoverførsel.

Hvilket dog ikke hjælper indbetaleren, der ønsker at kende din
adresser...

--
Jakob Paikin

Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-01-02 15:04

"Christian Schmidt" <christian@schmidt.net> skrev i en meddelelse

> I min netbank kan jeg normalt se navn og adresse på afsenderen, når jeg
> modtager penge vha. en almindelig bankoverførsel.

Det er jo ikke helt den situation der her er tale om. Det vil kræve at hende "måske-
svindleren" skulle overføre et beløb til DeliciouslyDown for at han får hendes navn
og adresse.

Claus

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-01-02 15:15

In article <a2brr8$vsqpa$1@ID-62896.news.dfncis.de>,
"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote:

> Kan hun ikke evt. spores gennem den konto du har overført de 2500 kr. til ?

Man kunne jo også være heldig at IP-nummeret på "snyderen" afslører om
vedkommende kommer fra Holbæk eller Jylland.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : DeliciouslyDown

Dato : 19-01-02 15:17

> Man kunne jo også være heldig at IP-nummeret på "snyderen" afslører om
> vedkommende kommer fra Holbæk eller Jylland.

Jeg har IP nummeret...tror jeg... hvordan kan jeg spore hende eller noget
lign. (hvis det altså ikke er ulovligt)

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 19-01-02 17:14

In article <a2bv51$h3u$1@newsreader.mailgate.org>,
DeliciouslyDown claimed the following:

> Jeg har IP nummeret...tror jeg... hvordan kan jeg spore hende eller noget
> lign. (hvis det altså ikke er ulovligt)

Skriv IP nummeret her i gruppen er en start

Fra : DeliciouslyDown

Dato : 19-01-02 17:20

> Skriv IP nummeret her i gruppen er en start

IP nummeret er 217.157.201.27 . Har gloet lidt i e-mail egenskaber og kilde.
Jeg har fundet ud af at det er cybercity men ellers ikke noget.

Nogen der kan hjælpe?

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 19-01-02 18:48

In article <a2c6ch$iu9$1@newsreader.mailgate.org>,
DeliciouslyDown claimed the following:

> IP nummeret er 217.157.201.27 . Har gloet lidt i e-mail egenskaber og kilde.
> Jeg har fundet ud af at det er cybercity men ellers ikke noget.
>
> Nogen der kan hjælpe?

[18:44 19/01] boomer@prozac|ttyq2% nslookup 217.157.201.27
Server: dns1.cybercity.dk
Address: 212.242.40.3

Name: port212.ds1-hk.adsl.cybercity.dk
Address: 217.157.201.27

Så det er Holbækcentralen ("ds1-hk" kan ikke være andet).

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-01-02 01:54

In article <slrna4jcam.1gk5.spam@prozac.boomer.dk>,
spam@boomer.dk (Anders Vind Ebbesen) wrote:

> Så det er Holbækcentralen ("ds1-hk" kan ikke være andet).

Ergo må man konstatere at sælgeren ikke har helt rent mel i posen, og
det muligvis kunne være fornuftigt at skrue bissen på.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-01-02 17:16

On Sat, 19 Jan 2002 15:16:55 +0100, "DeliciouslyDown"
<h.dogan@ishoejby.dk> wrote:

>Jeg har IP nummeret...tror jeg... hvordan kan jeg spore hende eller noget
>lign. (hvis det altså ikke er ulovligt)

IP-adressers tilhørsforhold er i hvert fald offentligt tilgængelige på
www.dk-hostmaster.dk

Men formentlig får du bare navnet på vedkommendes Internet-udbyder -
og så kommer du ikke meget længere

--
Jakob Paikin

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 19-01-02 18:53

In article <rs6j4uglgor1nropv6lbrjt4i801he7hit@4ax.com>,
Jakob Paikin claimed the following:

> IP-adressers tilhørsforhold er i hvert fald offentligt tilgængelige på
> www.dk-hostmaster.dk

Nopes, dk-toastmaster tager sig kun af .dk TLD, ikke tildeling af IP-
adresser.

> Men formentlig får du bare navnet på vedkommendes Internet-udbyder -
> og så kommer du ikke meget længere

Hvilket en søgning på http://www.ripe.net/perl/whois viser, hvis man
indtaster IP-adressen, nemlig CyberCity. Men derfor kan man godt slå op
hvor i landet personen nogenlunde kommer fra, jvf. mit andet indlæg.

Fra : Mickey

Dato : 20-01-02 01:36

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in

> Kan hun ikke evt. spores gennem den konto du har overført de
> 2500 kr. til ? - Eller det vil måske kræve en dommerkendelse før
> banken skal/må udlevere indehaverens identitet ?

Hvis du sætter penge ind på en konto i Danske Banke (altså, går ind i
en filial og giver dem pengene) står adressen svjh på kvitteringen.

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/apg - hvis du trænger til nyt password!

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 19-01-02 17:10

In article <l4ni4uoalg3e2vbfrpoddn570pttfrdqjp@4ax.com>,
> [...]
> ikke en god ide. Næste gang kan du bede sælgeren om at sende pakken
> pr. efterkrav - tilbyd evt. at betale gebyret (35 kr. tror jeg).

Hvad forhindrer sælgeren i at ligge sten i pakken istedet for den
korrekte vare?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-01-02 17:12

On Sat, 19 Jan 2002 16:10:06 +0000 (UTC), spam@boomer.dk (Anders Vind
Ebbesen) wrote:

>Hvad forhindrer sælgeren i at ligge sten i pakken istedet for den
>korrekte vare?

Naturligvis ikke noget.

Men hvad er så løsningen? At undlade enhver form for fjernhandel?

--
Jakob Paikin

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 19-01-02 18:54

In article <kk6j4u8hvh8iu70djoee7iemcra0tvg32o@4ax.com>,
Jakob Paikin claimed the following:

> Naturligvis ikke noget.
>
> Men hvad er så løsningen? At undlade enhver form for fjernhandel?

Nej, det er heller ikke løsningen. Jeg ville blot opponere imod at
efterkrav er løsningen på alle problemer ifm. med fjernhandel, som det
ofte bliver udlagt.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 20-01-02 00:38

Jeg mener ganske afgjort at man kan kræve at få pakken åbnet (naturligvis
mens postbudet kigger på) inden man betaler. Et postbud har sågar tilbudt
mig den mulighed da jeg en gang modtog en pakke pr. efterkrav som jeg ikke
var klar over jeg ville modtage.

--
Eliasen Jr.

Fra : Mic

Dato : 20-01-02 01:44

> [...]
> mig den mulighed da jeg en gang modtog en pakke pr. efterkrav som jeg ikke

Det mener jeg er ulovligt. Er der ikke noget med postens ukrænkelighed eller
sådan noget??
Jeg har godt nok ikke nogen paragraf at henvise til, men er der nogen der
lige ved det???

Mic

Det er noget vrøvl at påstå at computerspil kan påvirke børns opvækst. Hvis
det virkelig var tilfældet med f.eks. PacMan, ville vi i dag have en stor
gruppe af utilpassede unge, der indtog masser af små piller, medens de
bevægede sig rundt i helt mørke lokaler, lyttende til monoton musik.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 20-01-02 02:27

Mic skrev:

> Det mener jeg er ulovligt. Er der ikke noget med postens
> ukrænkelighed eller sådan noget??
> Jeg har godt nok ikke nogen paragraf at henvise til, men
> er der nogen der lige ved det???

Man må vel gerne åbne post der er adresseret til en selv? Ellers krænker
jeg posten hver gang jeg får post.

Thomas T.

Fra : Mic

Dato : 20-01-02 10:10

> Man må vel gerne åbne post der er adresseret til en selv? Ellers krænker
> jeg posten hver gang jeg får post.

Jakob Paikin har svaret glimrende på det i tråden længere nede...

Mvh

Mic

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-01-02 09:59

On Sun, 20 Jan 2002 00:38:02 +0100, "Jan Eliasen"
<i_hate_spam_jan@eliasen.com> wrote:

>Jeg mener ganske afgjort at man kan kræve at få pakken åbnet (naturligvis
>mens postbudet kigger på) inden man betaler.

Nej.

Jeg citerer fra Post Danmarks web-site om efterkrav (under Erhverv ->
Logistikløsninger og Erhvev -> Breve):

"...En nem og sikker måde at minimere dit tab på debitorer på, fordi
ingen får udleveret varerne, før postopkrævningsbeløbet er betalt."

>Et postbud har sågar tilbudt
>mig den mulighed da jeg en gang modtog en pakke pr. efterkrav som jeg ikke
>var klar over jeg ville modtage.

Det er muligt, men man har ikke _krav_ på det.

Situationen er, at postbuddet opgave er at levere pakken og opkræve
beløbet. Postbuddet har intet grundlag for at vurdere om indholdet er
korrekt - uanset hvad modtageren måtte sige i forbindelse med
åbningen.

Hvis pakken først er åbnet, kan den ikke returneres som "modtagelse
nægtet" - og så er modtageren lige vidt.

Det eneste postbuddet reelt kan bruges til, er som vidne på pakkens
indhold ved åbningen. Men det kan andre personer også bruges til.

--
Jakob Paikin

Fra : Mickey

Dato : 20-01-02 01:35

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote in

> (Nogle sælgere vil ikke sende pr. efterkrav, for så hænger
> sælgeren på porto+gebyr, hvis køber nægter modtagelse - i så
> fald bør man nok finde en anden sælger)

man kan vælge at få pakken destrueret hvis modtager nægter
modtagelsen.
Det er iøvrigt ikke altid der opkræves gebyr hvis pakken returneres,
jeg fik en pakke retur fra Grønland uden at jeg skulle betale noget.
Der havde jeg dog efterlyst den fordi hverken pakken eller pengene
var dukket op...

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 19-01-02 17:07

In article <a2bi35$bpg$1@newsreader.mailgate.org>,
> [...]
> "forsigtigpakke". Det kan ikke helt passe da det burde koste omkring de
> 100kr for at sende den som "forsigtigpakke"

Meget interessant. Jeg købte netop en lignende telefon for en kammerat og
sendte den til ham. Det kostede 33 kroner, den blev sendt i en papkasse
fra PostDanmark, men sendt som brev.

> [...]
> internettet stod der at det var i Holbæk.
> 4. Hun svarer aldrig sin tlf. Altså der er bare tlf-svarer på hele tiden.

Det virker suspekt.

> Hvad kan jeg gøre i en sådan situation? Skal jeg bare acceptere at de 2500kr
> er væk?

Tjaeh, hvis hun virkeligt har sendt den som forsigtig _pakke_ vil den have
et track 'n' trace nummer. Det har pakken bare ikke, hvis hun har sendt den
som almindeligt brev.