Tvivl om værkstedsregning
Fra : Søren Kongstad

Dato : 19-01-02 11:15

Min mor er kommet i en lidt ubehagelig situation.

Hendes bil gik i stykker, og hun sendte den til en mekaniker. Hun
insisterede på at få en pris før de gjorde noget ved den.

Over telefonen får hun at vide at det vil koste 3500 kroner. Der er lidt
uenighed om hvad mekanikeren skal lave, så de aftaler at han skal lave
mindre end han først foreslog. Mekanikeren skal så lige regne den nye pris
ud. Min mor insisterer nu på at få den totale pris inklusive arbejdsløn,
moms, og alt andet der vil stå på regningen.

Mekanikeren regner sig frem til kroner 3500. Igen spørger hun om det nu også
er inklusive alle dele, arbejdsløn og moms - hvilket han bekræfter. Hun
acceptere tilbuddet under forudsætning af at de 3500 er alt hun skal betale.

Da hun henter bilen er regningen på kr 3500 + moms altså 4375, eller næsten
1000 kroner over den aftalte pris.

Hva d er hendes muligheder nu?

Hun har fået bilen så hun vil kontakte ham og sige at han har lavet en fejl
i regningen, og at hun betaler den aftalte pris altså kr 3500. Umiddelbart
mener jeg også det er den bedste løsning - men hvad er hendes stilling
egentlig.

Tilbuddet i telefonen er vel bindende?

Der er vidner (hendes) der overhørte min mor under telefonsamtalen - hvis
det har noget at sige.

På forhånd tak

Søren Kongstad

Fra : Søren Kongstad

Dato : 19-01-02 11:33

> Da hun henter bilen er regningen på kr 3500 + moms altså 4375, eller
næsten
> 1000 kroner over den aftalte pris.

Lige en præcisering. Hun fik regningen tilsendt dagen efter hun havde hentet
bilen. Hun fik altså først kendskab til den nye pris efter hun hentede
bilen.

Søren

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-01-02 11:43

"Søren Kongstad" <spamm@kongstad.net> wrote in message
> [...]
hentet
> bilen. Hun fik altså først kendskab til den nye pris efter hun hentede

Spørgsmålet er udelukkende, om hun kan bevise, at hun har fået at vide, at
regningen var inklusiv moms. Tilbuddet er selvfølgelig bindende.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 19-01-02 11:57

On Sat, 19 Jan 2002 11:14:46 +0100, "Søren Kongstad"
<spamm@kongstad.net> wrote:

>Da hun henter bilen er regningen på kr 3500 + moms altså 4375, eller næsten
>1000 kroner over den aftalte pris.

Det klassiske problem: Værkstedet/den handlende tænker "ekskl. moms",
mens din mor/forbrugeren tænker "inkl. moms" (da momsen ikke kan
trækkes fra).

>Hva d er hendes muligheder nu?

Umiddelbart vil jeg mene, at hun kan fastholde de 3500 (inkl. moms) ud
fra en analogi af prismærkningsloven. Den foreskrive at handlende -
når der sælges til forbrugere - skal annoncere priser inkl. alle
afgifter (f.eks. moms).

>Tilbuddet i telefonen er vel bindende?

Ja.

>Der er vidner (hendes) der overhørte min mor under telefonsamtalen - hvis
>det har noget at sige.

I en retssag kan det have betydning - men jeg vil fraråde at lade
sagen komme så vidt (ud fra det omtvistede beløbs størrelse).

--
Jakob Paikin

Fra : Søren Kongstad

Dato : 19-01-02 12:33

> I en retssag kan det have betydning - men jeg vil fraråde at lade
> sagen komme så vidt (ud fra det omtvistede beløbs størrelse).

Tak for de hurtige svar :)

Vi har selvfølgelig ikke planer om at lade det gå til en retssag - først
sender hun et brev hvori sagen ridses op, og så betaler hun kr 3500 til
mekanikeren. Derefter er sagen op til mekanikeren.

Han vil da have 3500 i hånden, og hvis han vil gå videre med sagen, er det
kun et ringe beløb han har udestående, plus at han selvfølgelig må vide at
han ikke selv har handlet ærligt i sagen.

Søren

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 20-01-02 23:16

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra en analogi af prismærkningsloven. Den foreskrive at handlende -
> når der sælges til forbrugere - skal annoncere priser inkl. alle

[Juridisk flueerotik]:
Iflg. "Lærebog i obligationsret I", p. 105 er resultatet - en
_formodning_ for at momsbeløb er inkluderede i den opgivne pris - et
resultat af (en analogi af) toldlovens § 52, stk. 5

> Ja.

> I en retssag kan det have betydning - men jeg vil fraråde at lade
> sagen komme så vidt (ud fra det omtvistede beløbs størrelse).

Da der, som ovenfor anført, er en formodning for, at moms _er_
indkluderet, er det den erhvervsdrivende, der har bevisbyrden for, at moms
ikke er inkluderet, jf. JÅF.1997.124

MVH
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Peter G C

Dato : 21-01-02 07:34

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> wrote in message

[klip]

> [Juridisk flueerotik]:
> Iflg. "Lærebog i obligationsret I", p. 105 er resultatet - en
> _formodning_ for at momsbeløb er inkluderede i den opgivne pris - et
> resultat af (en analogi af) toldlovens § 52, stk. 5

Jeg er enig i jeres resultat. Det må være en analogi af prismærkningsloven.
Den nuværende toldlov siger intet om moms.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 24-01-02 20:02

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er enig i jeres resultat. Det må være en analogi af
prismærkningsloven.
> Den nuværende toldlov siger intet om moms.

Nej, og det kan jeg også godt forstå, for der skulle have stået momslovens §
52, stk. 5