Maling af Shoi hjelm
Fra : J. Ewerty K.

Dato : 18-01-02 22:47

Hejsa derude i gruppen

Er der nogle af jer der har erfaring med maling/pynt af shoi hjelm ?
er indehaver af en død syg sort hjelm som godt kunne trænge til
lidt fornyelse
på forhånd tak for hjælpen

MVH
JEK

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 18-01-02 22:51

"J. Ewerty K." <jek@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogle af jer der har erfaring med maling/pynt af shoi hjelm ?
> er indehaver af en død syg sort hjelm som godt kunne trænge til

Jeg mener at have fået fortalt at man ikke må male eller sætte klistermærker
på en hjelm af sikkerhedshensyn.

Casper

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-01-02 23:12

> Jeg mener at have fået fortalt at man ikke må male eller sætte
klistermærker
> på en hjelm af sikkerhedshensyn.

Glasfiberhjelme må man så-vidt-jeg-ved godt male - de andre skulle blive
porøse...
Hans

Fra : Morten C.

Dato : 18-01-02 23:17

"Hans Paulin" <iluap@worldonline.dk> wrote in message
> Glasfiberhjelme må man så-vidt-jeg-ved godt male - de andre skulle blive
> porøse...

Nada hjelme må tilklistres eller bemales med hverken den ene eller ande
form, uanset hvilken slags materiale, hjelmen er fremstillet af - medmindre
man har producentens skriftlige tilladelse hertil.

Forsikringsselskaber kan sikkert også finde på at afvise et evt. krav, hvis
en hjelm er "ændret i udseende" (kan man ikke kalde det sådan, uden at
skulle skrive i lovsprog?), sikkert uanset skriftlig tilladelse eller ej....

Knib ballerne til forårs udsalget, og køb dig en ny hjelm i stedet for.
Uanset hvilke gode og hvor mange gode argumenter du måtte ha' for netop
_ikke_ at gøre det.

--
MVH
Morten C.

Fra : JHR

Dato : 19-01-02 06:50

Sådan noget SLUDDER!
Her er noget klippet direkte fra Shoei's eget website (www.shoei.de):
Can I paintbrush my Shoei helmet?

It is possible to repaint your Shoei helmet. You can use any colours which
are not Nitro based. Please make sure that no aggressive fumes will enter
the inside of the helmet.

You can also attach stickers to your helmet. They do not have any influence
on the shell material.

Mvh

Jeppe.

Fra : Morten C.

Dato : 19-01-02 08:56

"JHR" <j_have@post3.tele.dk> wrote in message
> Sådan noget SLUDDER!

Bid mig :c)

> [...]
> the inside of the helmet.
>
> You can also attach stickers to your helmet. They do not have any

Jeg kan jo kun give dig ret i, at man tilsyneladende godt må male sin
SHOEI-hjelm - men dermed er det vel ikke afgjort, at man kan/må med alle
mærker.

Jeg mener stadigvæk at vide, at man ikke må male eller påklistre sin hjelm,
ifølge den danske sikkerhedsgodkendelse.

Jeg har desværre ikke særlig meget tid tilbage, inden jeg skal ud af døren,
ellers ville jeg gerne have undersøgt med et par forsikringsselskaber,
hvorvidt de godtager sådan en ændring af sikkerhedsudstyret.

Men med dit indlæg, har man jo da ihvertfald en af producenternes skriftlige
tilladelser, til selv at "konfiguere" sin hjelm/design.

--
MVH
Morten C.

Fra : Jens Hansen

Dato : 21-01-02 16:12

> Er der nogle af jer der har erfaring med maling/pynt af shoi hjelm ?
> er indehaver af en død syg sort hjelm som godt kunne trænge til
> [...]

Hvis det er en gammel hjelm, så kan du male den som du vil

For i følge vejledningen til en ny Shoi hjelm så holder den 5 år, hvor efter
at de ikke garanterer at den opfylder de opgivet sikkerhedskrav.
Så er den over 5 år gammel så er der ingen der kan sige at det var pga.
maling at den ikke redet dit hoved.

Hilsen Jens
TR1 (og en hjelm der er lige så gammel)

Fra : Jakob Barfod

Dato : 21-01-02 18:01

"Jens Hansen" <Jens.hansen@infocare-denmaek.com> skrev i en meddelelse
news:3c4c2fd9$0> Hvis det er en gammel hjelm, så kan du male den som du vil

> [...]
> at de ikke garanterer at den opfylder de opgivet sikkerhedskrav.
> Så er den over 5 år gammel så er der ingen der kan sige at det var pga.

Det er sådan set ikke det, der er pointen: Man _må_ nemlig ikke, medmindre
man har fået udtrykkeligt lov af fabrikanten. Og at garantien ikke gælder
efter 5 år betyder ikke, at du har fået lov til at gøre vil hjelmen, hvad du
vil

--
Jakob

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-01-02 18:31

Jakob Barfod wrote:

> Det er sådan set ikke det, der er pointen: Man _må_ nemlig ikke, medmindre
> man har fået udtrykkeligt lov af fabrikanten.

Arhh, du får det til at lyde som om hjelmen ejes af det offentlige eller
noget :-/
Lidt anderledes formuleret er sagen den at når fabrikanten ikke garanterer
for hjelmens virkning efter lakering/klistring, så duer godkendelsen ikke
længere svjv. --> man kører rundt med en ugodkendt hjelm, hvilket er
ulovligt.

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jakob Barfod

Dato : 22-01-02 10:45

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Arhh, du får det til at lyde som om hjelmen ejes af det offentlige eller
> noget :-/

Hæhæ. Selvfølgelig må man gøre ved sine ting, hvad man vil - men hvis man
vil køre lovligt rundt på motorcykel, skal man køre rundt med en lovlig
hjelm. Og det var dét, jeg prøvede at sige: Hvis man vil have en lovlig
hjelm, må man ikke proppe ting og sager på den uden fabrikantens tilladelse.

--
Jakob

Fra : Armand

Dato : 22-01-02 00:56

> ... i følge vejledningen til en ny Shoi hjelm så holder den 5 år, hvor
efter
> at de ikke garanterer at den opfylder de opgivet sikkerhedskrav.

Aprospos:

Ved en af de senere hjelmtest's i MOTORRAD, prøvede man som et sideshow
endda temmeligt gamle hjelme af, for at kontrollere påstanden om at en
hjelm ældes (hurtigt):
Alle hjelme bestod - Nogle endda med bedre værdier end enkelte af de nye
fra selve testen.

En enkelt klarede ikke at holde sig på plads under styrt, hvilket man
henledte til mulig trykket indmad p.g.a. fejlbehandling (montere hjelm
med spændt strop eller stoppe handsker m.m. hårdt i hjelmen under
opbevaring)

--
Armand.