hubbub
Fra : Thomas Tomcat

Dato : 18-01-02 22:47

Jeg har en almindelig stor stationær G4, købt i sommers.

Af en Århus-kammerat fik jeg et jan2002 MAC produkt-katalog fra
"computerstore."
(øjensynligt et postordrefirma only).

I aftes gik jeg i Odenses lokale AppleStore og spurgte om ekstra RAM. Jeg vil
ha' 512 til G4. Det ku han sælge mig for 23hundrede.

Men i omtalte katalog sælges (specielt til G4) 512 MB RAM for 1250,-

.... og så véd jeg jo godt, hvor jeg umiddelbart har mest lyst til at købe.

Jeg skal osse ha' mig en USB-hub.
Århus-kataloget har almindelige Dr. Bott USB hubs/4 outs. Dem tager man 600 kr
for.
Det interessante er, at det også frembyder Dr. Bott Small Hub:

"Meget lille og smart 3-ports USB hub til din bærbare. Fylder ingenting og
løser nemt alle dine behov for USB tilslutning."

På billedet ses, at den ER lille: Måske 5 cm på den længste led.
Og desuden kræver den ingen ekstern strømforsyning.
Pris 300 kroner.

-- Så er mit spørgsmål til ekspert-NG: Det skulle da fryde mig ikke at skulle
ha' endnu en netledning i stikkontakten... Men hvad er bagsiden..?

Den er mindre, praktiskere (behøver ikke strøm), og billigere.

*Selvfølgelig* vil jeg helst ha den.
Men virker den? Eller er den superlangsom, når den ikke bruger strøm?

Det er spsm #1.

-- Jeg spørger, for jeg véd ikke, hvad en hub normalt bruger sin netstrøm til.
(Er det til hastighed?)

Og spsm #2 er: Mon det er samme kval RAM, når der er så giga-prisforskel?

Med venlig hilsen

Thomas T

Fra : tom dissing

Dato : 18-01-02 23:41

Ryterne vil vide at almindelig PC ram ( der er helt identisk) kan købes
I 512 MB klodser for mindre end 400 kroner alle andre steder end i MAC
butikker !!!!
Tom

On 18/01/02 22:46, in article
485b360690bb7657df6bab6f7d6e95d5.50727@mygate.mailgate.org, "Thomas Tomcat"

Fra : MacMan

Dato : 19-01-02 00:28

I brevet "B86E62F2.10131%tom@mir.dk" skrev tom dissing (tom@mir.dk) den
18/01/02 23:40:

> Ryterne vil vide at almindelig PC ram ( der er helt identisk) kan købes
> I 512 MB klodser for mindre end 400 kroner alle andre steder end i MAC
> butikker !!!!

Ikke mere, de er steget en del. På edbpriser.dk ligger priserne for en 512
MB klods omkring 1.000 kr. pt.

- Morten

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 20-01-02 03:26

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Ryterne vil vide at almindelig PC ram ( der er helt identisk) kan købes
> I 512 MB klodser for mindre end 400 kroner alle andre steder end i MAC
> butikker !!!!

og

http://128.253.200.17/csmafaq/faq.html#Q1
"A Mac (not MAC!) is short for a Macintosh computer ..."

Mojn, Thomas :)

--
"There might be less software on the Mac side of the isle, but a lot of
what's produced for Windows isn't all that good. Crap does not survive

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-01-02 05:35

Thomas Tomcat wrote:

> Jeg har en almindelig stor stationær G4, købt i sommers.
>
> Af en Århus-kammerat fik jeg et jan2002 MAC produkt-katalog fra
> "computerstore."
> (øjensynligt et postordrefirma only).

ComputerStore er en sammenslutning af det gamle MacWarehouse og Computerstore i
Glostrup, og er nu delt i 2 afd. - MacStore med ordrebestilling i Egå ved Århus
og PCStore, der stadig holder til i København, hvor lageret nu også er samlet.
Desuden mener jeg, at de har udstillings- og forretningslokaler i Kbh.

> [...]
>
> Men i omtalte katalog sælges (specielt til G4) 512 MB RAM for 1250,-
>
> ... og så véd jeg jo godt, hvor jeg umiddelbart har mest lyst til at købe.

Jo tak! - Det véd jeg også, hvor jeg så ville købe. Men til din G4 kan du bruge
alm. PC133 RAM og det er noget billigere end de dedikerede RAM moduler. Er de
1250kr. + moms eller inkl. moms, for hvis det er + moms, så er prisen jo noget
højere - 1562,50kr., men stadig et godt stykke under de 2350kr.!

Hvis du ellers har mod på det, så kan jeg kun anbefale dig selv at skrive det
hjem fra USA fra Otherworld Computing. Jeg har lige fået 768mb 3x 256mb PC100 til
min G3/333AV til knap 1250kr. alt inklusive. Men det skal så tilføjes, at RAM
priserne er stærkt stigende i øjeblikket. I sidste uge, da jeg fik leveret gav
jeg $29,99USd pr modul, og i dag koster det samme modul $60,95USd.

Her er en link til OWCs RAM side, så kan du selv sammenligne priserne.
<http://eshop.macsales.com/Catalog_Page.cfm?Parent=24&Title=G3%20and%20G4%20SDRAM&Template=>.
For at få den danske pris, skal du regne med en omregningskurs på 11,3Dkr. pr
USd, så har du priserne ca. for varen alt inklusive. Fx. koster en PC133/512mb
CL3 til alle G4 nu $109,95USd x 11,3 = 1242,44Dkr. + et eksp.gebyr på 125kr.,
hvis du ikke er momsregistreret.

> Jeg skal osse ha' mig en USB-hub.....

Dette overlader jeg til andre, da jeg stadig kun bruger ADB -)

> Og spsm #2 er: Mon det er samme kval RAM, når der er så giga-prisforskel?

Det kan det sagtens være. Hvis det fx. også har livsvarigt garanti, så kan du
roligt købe den billige fra ComputerStore. - Men prøv lige at kigge forbi din
nærmeste PC forhandler og spørg, hvad han skal ha' for en 512mb PC133 CL3 eller
CL2, (du kan bruge begge typer i en G4, men i så fald skal alle dine moduler være
af samme type, - altså enten CL2 eller CL3 - aldrig beggy typer samtidig.)

Det samme gælder, hvis du selv køber hjem fra Otherworld Computing. Deres 'egne'
RAM moduler er kun fra mærkevareproducenter som Apacer, Kingston, Texas osv. med
på 3.-parts chips. Alle OWC RAM moduler er med livsvarig garanti, og går der
noget galt, så returnerer du blot varen med opg. af dit kunde- og ordrenr., -
samt en fejlbeskrivelse, så sender de dig et nyt modul uden beregning.

På BisRate (www.bizrate.com) rangeres OWC som en af de højest rangerende med en
karakter på 9,1 af 10 mulige

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-02 09:07

> du kan bruge begge typer i en G4, men i så fald skal alle dine moduler være
> af samme type, - altså enten CL2 eller CL3 - aldrig beggy typer samtidig.

Både CL2 og CL3 samt Pc100 og Pc133 kan sagtens blandes på kryds og
tværs...

<icq:131382336>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-01-02 00:53

> Både CL2 og CL3 samt Pc100 og Pc133 kan sagtens blandes på kryds og
> tværs...

Men Cache Latensy bliver lig 3 i et CL2 rammodul, hvis man blander den
med et CL3 modul.

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-02 08:49

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Men Cache Latensy bliver lig 3 i et CL2 rammodul, hvis man blander den
> med et CL3 modul.

ja, selvfølgelig.

jeg tror (ved) i øvrigt, at man skal hive stopuret og bechmark
programmet frem for at kunne måle forskellen mellem CL2 og Cl3.

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-01-02 12:36

> ja, selvfølgelig.
>
> jeg tror (ved) i øvrigt, at man skal hive stopuret og bechmark
> programmet frem for at kunne måle forskellen mellem CL2 og Cl3.

På min PC'er har jeg rodet meget med dette og har forsøgt at optimere
BIOS mest muligt. Da jeg gik fra standard-indstillinger (CL3 - Normal
timing m.m.) til hurtigste indstilling (CL2 - Turbo mode m.m.) kunne jeg
måle en mærkbar forskel i Quake 3.

Dette er på et motherboard uden overclocket bus, det kører altså 133
Mhz. Maskinen har PC133 CL3 RAM Apacer RAM, mem det åbenbart af så god
kvalitet, at det kører CL2 uden problemer.

Så jo, der er en lille forskel på CL2 og CL3.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-02 12:50

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> kvalitet, at det kører CL2 uden problemer.
>
> Så jo, der er en lille forskel på CL2 og CL3.

ja, men en lille forskel som du har målt dig frem til...

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-01-02 14:14

> ja, men en lille forskel som du har målt dig frem til...

Ja, det er selvfølgelig ikke alverden man kan hive ud af det, men jeg
mener (det er et stykke tid siden) at min Q3 gik fra 70 fps til 75 fps
ved højeste indstilling. Det er da også værd at tage med.

Det er dog ikke sikkert, at det vil kunne mærkes på Mac'en og jeg har da
også selv været ligeglad med dette, når jeg har opgraderet G4'ere.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-02 17:35

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Ja, det er selvfølgelig ikke alverden man kan hive ud af det, men jeg
> mener (det er et stykke tid siden) at min Q3 gik fra 70 fps til 75 fps
> ved højeste indstilling. Det er da også værd at tage med.

Jeg har lige opgraderet min 'nye' G3/333AV Minitower (100mhz bus) med 3x 256mb
CL2 RAM fra OWC. RAM'en er svj. kan se fra Texas Instruments. Med den 128mb
PC100 CL3 + en 64mb PC66 tog opstarten ca. 38 sek. for et system på knap 700mb.
Nu tager det 'kun' _16 sek_!!! at starte det samme system....

> Det er dog ikke sikkert, at det vil kunne mærkes på Mac'en og jeg har da
> også selv været ligeglad med dette, når jeg har opgraderet G4'ere.

For et års tid siden havde OWC en artikel omkring RAM, som jeg postede her til
gruppen. Der blev det netop påpeget, at man altid skulle bruge RAM af samme
type, hvis man ville opnå den max. ydelse. Og det er ikke bare på den nye G3,
jeg kan mærke forskel. Det kunne jeg også straks, da jeg satte rene CL2 klodser
i min gamle G3/233DT. Den blev også væsentlig hurtigere - dog ikke så meget som
G3/333AV'eren er blevet.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-01-02 21:23

> [...]
> den 128mb PC100 CL3 + en 64mb PC66 tog opstarten ca. 38 sek. for et system
> på knap 700mb. Nu tager det 'kun' _16 sek_!!! at starte det samme

Først og fremmest er det nok MHz "hoppet" fra 66 til 100 der er
udslagsgivende. I din gl. ram konfiguration blev 100MHz klodsen jo
reduceret til 66MHz pga. den anden klods.

-- Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-02 21:34

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Først og fremmest er det nok MHz "hoppet" fra 66 til 100 der er
> udslagsgivende. I din gl. ram konfiguration blev 100MHz klodsen jo
> reduceret til 66MHz pga. den anden klods.

hans 333 har også kun en 66MHz bus - jeg vil tro at forskellen skyldes
helt andre faktorer som eks. koldstart <-> varmstart (hvor ram ikke
tjekkes), diske, netværksaktivitet eller andet - Jeg er 100% sikker på
at den store forskel ikke skyldes ram klodserne...

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-02 05:41

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> hans 333 har også kun en 66MHz bus

Som jeg har skrevet til dit andet indlæg, så er der 100mhz bus iflg.
Apple Systemprofiler fra OS 9.2.2US, - mens Guru og MacTracker siger
66mhz... - og hvad skal man så tro.... - Apple Systemprofiler DK (fra
9.2.1) siger, at der er et Radeon grafikkort i den, mens AS fra 9.2.2US
siger Rage Pro.. -)!?!(-

> - jeg vil tro at forskellen skyldes helt andre faktorer som eks.
> koldstart
> <-> varmstart (hvor ram ikke tjekkes),

RAM er sat til at checkes hele tiden ved hver startprocedure. Og
opstartstiden er selvfølgelig målt _efter_ RAM check.

> diske,

2x 40gb Barracuda IV

> netværksaktivitet eller andet

Ingen netværk! - Kun den sædvanlige SCSI-kæde med switch mellem de
forskellige maskiner.

> - Jeg er 100% sikker på at den store forskel ikke skyldes ram
> klodserne...

- Og jeg er lige så overbevist om, at forskellen netop skyldes RAM
modulerne. Der er heller ikke lavet om på systemmappen. Den var/er
identisk med både de gamle RAM moduler og de nye. Teknikeren hos
OfficeLine, der monterede både diske og RAM brugte vendingen - "...den er
faktisk _ret_ hurtig!...", og når man kender 'Peter Teknik', så véd man
også, at det er en ren underdrivelse...-)

Fra : Peter Kiil

Dato : 21-01-02 08:02

in article 3C4B9BD7.EDFBF159@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 21/01/02 5:41:

> [...]
> 66mhz... - og hvad skal man så tro.... - Apple Systemprofiler DK (fra
> 9.2.1) siger, at der er et Radeon grafikkort i den, mens AS fra 9.2.2US

Det er jeg sikker på der er mange der gerne vil se screenshots af. Men det
må vi nok ikke da det drejer sig om forretningshemmeligheder, eller hva?
Skulle det ikke være tilfældet modtager jeg dem gerne på mail.
--
/peter

"I'm not normally a religious man, but if you're up there, save me,
Superman! "
Homer Simpson.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-02 08:05

> Som jeg har skrevet til dit andet indlæg, så er der 100mhz bus iflg. Apple
> Systemprofiler fra OS 9.2.2US, - mens Guru og MacTracker siger 66mhz... -
> og hvad skal man så tro....

tro du på mig eller apple, vi er ret enige...

<http://developer.apple.com/techpubs/hardware/hardware2.html>

> Apple Systemprofiler DK (fra 9.2.1) siger, at der er et Radeon grafikkort
> i den, mens AS fra 9.2.2US siger Rage Pro.. -)!?!(-

RagePro, men mindre der er sat et Radeon PCI kort i den (hvilket der
ikke stod i nicolai's annonce, så det tvivler jeg på)

> RAM er sat til at checkes hele tiden ved hver startprocedure. Og
> opstartstiden er selvfølgelig målt _efter_ RAM check.

hvordan konstaterer du hvornår RAM chek'et er fortaget?

> 2x 40gb Barracuda IV

bingo

> Ingen netværk! - Kun den sædvanlige SCSI-kæde med switch mellem de
> forskellige maskiner.

intet netkabel i?

> - Og jeg er lige så overbevist om, at forskellen netop skyldes RAM
> modulerne. Der er heller ikke lavet om på systemmappen. Den var/er
> identisk med både de gamle RAM moduler og de nye.

Det skyldes _ikke_ ram modulerne.

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-02 03:22

Hej Morten

> tro du på mig eller apple, vi er ret enige...
>
> <http://developer.apple.com/techpubs/hardware/hardware2.html>

Det ændrer jo intet ved det, når AS siger et om maskinen, hvorpå den er
installeret...

> RagePro, men mindre der er sat et Radeon PCI kort i den (hvilket der
> ikke stod i nicolai's annonce, så det tvivler jeg på)

Der er ingen PCI kort i den overhovedet. Det undrer mig bare stadig, at 2
forskellige versioner af AS kan sige vidt forskellige ting.... - Og hvad, der
også undrer mig noget, er, at der er 10 stk. AV ind- og udgange på den. De er
ikke alle afbildet på billedet i dett PDF manual, jeg har til de beige
minitowers.

- Jeg har ikke originalmanualet til den her, så hvis der var en eller anden,
der har en PDF manual til en Beige G3/333AV, så vil jeg gerne have en kopi af
den.

> hvordan konstaterer du hvornår RAM chek'et er fortaget?

- Ved at lyset skifter fra gult til grønt... nøjagtig som på min G3/233DT.

> bingo

Bingo hvad?

> intet netkabel i?

Hvis du mener strømkabel, så jo..-)), - men hvis du mener ethernetkabel, så
nej. Jeg bruger stadig en gammeldaws DB-25 4-ports switch, så jeg kan skifte
alle SCSI enhederne mellem 4 forskellige computere på én gang. Så der er altså
kun et SCSI DB-25 kabel fra maskinen til switchen. - Og jo, jeg skal genstarte
ved hvert skifte mellem maskinerne.

> Det skyldes _ikke_ ram modulerne.

- Hm... - Hvis ikke det er RAM modulerne, hvad er det så? - Godt nok kan
harddiskene have noget at sige, men slet ikke det hele....

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-02 08:56

> Det ændrer jo intet ved det, når AS siger et om maskinen, hvorpå den er
> installeret...

Jeg er ligeglad med hvad den siger: din Bige G3 har ikke en 100MHz bus
og din Beige G3 har ikke Radeon on-board.

- Radeon eksisterede kun i ATI's simulationer, da din beige G3 rullede
fra samlebåndet i 1998...

>- Og hvad, der også undrer mig noget, er, at der er 10 stk. AV ind- og
>udgange på den.

2x audio ind (digitizer)
2x audio ud (digitizer)
2x composite video ind (digitizer)
1x composite video ud (digitizer)
1x S-VHS ind (digitizer)
1x S-VHS ud (digitizer)
1x minijack audio ind (standart lyd)
1x minijack audio ud (standart lyd)

= 10 AV porte og dermed et ganske almindeligt Apple AV personality kort.

> Bingo hvad?

hurtigere HD.

> Hvis du mener strømkabel, så jo..-)), - men hvis du mener ethernetkabel, så
> nej. Jeg bruger stadig en gammeldaws DB-25 4-ports switch

Det tager også tid at probe SCSI enheder...

> - Hm... - Hvis ikke det er RAM modulerne, hvad er det så? - Godt nok kan
> harddiskene have noget at sige, men slet ikke det hele....

Jo (med forbehold for andre fejlkilder): det er i al fald ikke RAM
modulerne der i denne forbindelse har betydning.

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-02 03:03

Hej Morten

> [...]
> og din Beige G3 har ikke Radeon on-board.
>
> - Radeon eksisterede kun i ATI's simulationer, da din beige G3 rullede

- Og hvornår stoppede de så produktionen? - Det her er tilsyneladende en rev.3
maskine, så hvad det angår, kunne der jo godt sidde et Radeon onboard kort. Og
læg så lige mærke til, at jeg ikke har sagt, _at_ der sidder et Radeon kort, men
at AS modsiger sig selv alt afhængig af, hvilken version af AS, der bruges!

> [...]
> 1x minijack audio ind (standart lyd)
> 1x minijack audio ud (standart lyd)
>
> = 10 AV porte og dermed et ganske almindeligt Apple AV personality kort.

Det forklarer jo den side af sagen....

> hurtigere HD.

- Stadig ikke forklaring nok på forskellen.... - En halvering kan ikke ligge
udelukkende i diskenes hurtighed og cache...

> Det tager også tid at probe SCSI enheder...

Når SCSI bussen er 'død' - altså ingen tændte enheder, - så fortsætter den uden
at checke. Den tid det tager for den at konstatere, at der ingen aktive enheder
er, drejer sig om brøkdele af millisek...

> Jo (med forbehold for andre fejlkilder): det er i al fald ikke RAM
> modulerne der i denne forbindelse har betydning.

Selvfølgelig har harddiskene lidt at sige, men sandelig ikke mere end end
halvering af starttiden, og slet ikke efter, at der nu sidder 3 identiske RAM
moduler i den. Jeg véd godt at Peter Teknik justerede hvad der kunne justeres,
men at den ligefrem pludselig er blevet så meget hurtigere,.... tja.... - Jå jeg
tror lige, jeg skal have fat i ham, jeg købte den af for at høre, om han har
lavet noget om på den, som først nu kommer til sin fulde ret med både ens HD'er
og RAM moduler.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-02 08:43

> - Og hvornår stoppede de så produktionen? -

Ved udgangen af 98.

> [...]
> ikke har sagt, _at_ der sidder et Radeon kort, men at AS modsiger sig selv
> alt afhængig af, hvilken version af AS, der bruges!

arrg, Erik stop nu!

> - Stadig ikke forklaring nok på forskellen.... - En halvering kan ikke
> ligge udelukkende i diskenes hurtighed og cache...

Jo, det kan sagtens forklares med forskellen mellem en gammel 5400rpm og
en moderne 7200/5400rpm disk (hvis den gamle disk tilmed er stopfuld og
fragmenteret kan det betyde endnu mere)

> Selvfølgelig har harddiskene lidt at sige, men sandelig ikke mere end end
> halvering af starttiden, og slet ikke efter, at der nu sidder 3 identiske
> RAM moduler i den.

Din beige G3 er i modsætning til din 75/7600 fløjtende ligegyldigt om
klodserne er aldrig så identiske.

Det har han ikke.

linielængden, slå venligts QP fra.

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-02 15:51

> Jo, det kan sagtens forklares med forskellen mellem en gammel 5400rpm og
> en moderne 7200/5400rpm disk (hvis den gamle disk tilmed er stopfuld og
> fragmenteret kan det betyde endnu mere)

Såvidt jeg da ellers kan se, hvad der står på den disk, der er pillet ud af
den, så er det en 8,4gb Quantum Fireball 7200rpm m. 1mb cache, - og den var
nyformatteret med OS 9.2.2 clean, da jeg fik den. Og man kan ihvertfald ikke
sige, at mit system er 'clean' længere - tværtimod, så fylder den knap 700mb!.

Og du skal dælme ikke komme og prøve på at bilde mig ind, at en 40gb disk - med
samme antal læsehoveder som en 8,4gb - er hurtigere - DOBBELT SÅ HURTIG - bare
fordi den dels er nyere og dels har 1mb cache mere (-!-)

> Din beige G3 er i modsætning til din 75/7600 fløjtende ligegyldigt om
> klodserne er aldrig så identiske.

NEJ! - men den diskussion gider jeg ikke til at begynde på igen!

> Det har han ikke.

Det må du jo hellere sige, at du ikke véd en hujende dyt om!

Men det, jeg kan regne ud, er, at jeg ikke kan få en plausibel forklaring på,
hvorfor den G3/333 er blevet dobbelt så hurtig som før. - Og det må jeg jo så
leve med! - Og tro nu ikke, at jeg er utilfreds, - tværtimod!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-02 16:28

> [...]
> - med samme antal læsehoveder som en 8,4gb - er hurtigere - DOBBELT SÅ
> HURTIG - bare fordi den dels er nyere og dels har 1mb cache mere (-!-)

Det er ikke omdrejningshastighed, læsehoveder og cache der ene og alene
er afgørende for diskes hastighed - Det er primært selve lagermediet, og
på det felt er er sket rigtigt meget i løbet af de sidste 2-3 år. Hver
enkelt skive kan rumme langt mere og er blevet langt hurtigere.

Jeg kan orientere dig om, at jeg har en moderne IBM 2.5" (4200rpm, 2MB,
16H) samt en 2-3 år gammel IBM 3.5" (7200rpm, 2MB, 16H) i min G4 -
bortset fra accestid, er 2.5'eren enten lige så hurtig eller hurtigere
end den bedagede 3.5"'er. Begge diske kører med identiske drivere og
ATA-4 m. U-DMA.

> Det må du jo hellere sige, at du ikke véd en hujende dyt om!

Jeg ved i modsætning til dig hvad der er muligt - og hvad der ikke er
muligt.

> Men det, jeg kan regne ud, er, at jeg ikke kan få en plausibel forklaring
> på, hvorfor den G3/333 er blevet dobbelt så hurtig som før.

jo disken. (og husk at det kun er disk operationer der er blevet dobbelt
så hurtige) - og så ved jeg at det ikke har relation til dine nye ram
klodser.

NB. linelængde, brug af QP og stædighed...

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-02 17:25

> jo disken. (og husk at det kun er disk operationer der er blevet dobbelt
> så hurtige) - og så ved jeg at det ikke har relation til dine nye ram
> klodser.

NB. størrelsen på mac OS 9's diskcache er formegenlig blevet forboblet
eller tredoblet da du gik fra 160 til 768MB RAM. - det _har_ også stor
betydning.

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-01-02 03:20

Hej Morten

Der var nu 192mb RAM 128mb+64mb i den. Svjh. stod cachen til 4196kb, hvor den nu
med 768mb RAM står til 8160kb.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 22-01-02 09:50

> Hej Morten

> Det ændrer jo intet ved det, når AS siger et om maskinen, hvorpå den er
> installeret...

Må vi se et snapshot? - så slipper vi jo for denne latterlige
diskussion.

--
mojn, Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-02 04:52

Hej Jesper

Til det sidste først... Jeg synes ikke den her diskussion er så latterlig endda.
Det jeg synes, er latterlig, er, at visse personer aldrig vil godtage det, jeg
siger som værende udtryk for realiteter, men hele tiden stiller spørgsmål ved min
troværdighed! Dét finder jeg latterlig!!!

Og mht. et snapshot. Nej, der kommer ingen snapshot. Jeg er ikke interesseret i, at
mine serienumre og andre ID numre o.l. til både hard- og software, dongler osv.
skal komme ud til en større kreds. Det håber jeg, du kan forstå.

Men til gengæld kan jeg nu sige, at begge ver. af AS er enige om, at det er en Rage
Pro grafikkort, der sidder i maskinen, - og det er da altid noget. Til gengæld er
bus-hastigheden fuldstændig væk fra gegge ver., og så står der nu, at det kun er en
300mhz, hvor der står på maskinens bagside - med de samme serienumre, - at det er
en 333AV model. - 'Peter Teknik', som har monteret diske og gået den efter hos
OfficeLine, siger, at det _er_ en 333mhz AV udgave, så det går jeg ud fra er
korrekt. Og han mener også, at det er '...en ægte amerikaner...', som han kaldte
den, - altså en model, der er produceret i USA og ikke i Irland. Der står intet om
'Made In xxx' nogen steder, som jeg har kunnet finde.

Og hovedsagen er, at jeg er yderst tilfreds med maskinen og dens ydeevne. Og selvom
jeg kun har haft den rigtig igang i nogle få dage, så har der på intet tidspunkt
været tegn på hverken fejl eller noget andet, som jeg kan sætte fingeren på. - Så
nu glæder jeg mig til at få de sidste ting flyttet / geninstalleret, så jeg kan
komme til at bestille noget igen -)).

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 23-01-02 09:01

> [...]
> sætte fingeren på. - Så nu glæder jeg mig til at få de sidste ting flyttet
> / geninstalleret, så jeg kan komme til at bestille noget igen -)).

Det har du også bare at være - det er en super maskine. Især hvis man
monterer Apple's OEM UW-SCSI kort i den (som den blev leveret med i DK)
og et par UW-diske i raid. Det sparker! ;)

--
mojn, Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-02 15:58

Hej Jesper

Ja, og det er yderligere en grund til, at jeg tror, det er en 'amerikaner', da
der ikke er et UW kort i den, - ikke iflg. 'Peter Teknik' i alle fald. Men da
jeg primært skal bruge den til lyd, så vil RAID heller ikke gøre den store
forskel, - man kan jo ikke optage hurtigere end musikken spiller...-))

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 23-01-02 16:45

> [...]
> interesseret i, at mine serienumre og andre ID numre o.l. til både hard-
> og software, dongler osv. skal komme ud til en større kreds. Det håber

Ja - ok. Men hvorhenne i ASP opgives bushastigheden? Jeg kan hverken se
den på min iBook G3/600 eller min Beige G3/266 (oc til 300)?!

Hvad gav du i øvrigt for din hammerlækre 333'er? ;)

--
mojn, Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-01-02 03:13

Hej Jesper

Jesper Møller-Fink wrote:

> Ja - ok. Men hvorhenne i ASP opgives bushastigheden? Jeg kan hverken se
> den på min iBook G3/600 eller min Beige G3/266 (oc til 300)?!

Selve bus-hastigheden står der ikke i AS, men alle enhedstyper både dem
onboard og ikke-onboard er nævnt med ID numre, serienumre o.l.. Desuden
maskinens ID som helhed, og så kan jeg med Apples teknikerværktøj gå ind og
se, hvad der dækker sig under det ID på min maskine, når jeg starter
programmet på den tekniske CD.

> Hvad gav du i øvrigt for din hammerlækre 333'er? ;)

Jeg synes, jeg gjorde et rimeligt køb. Jeg gav 6000kr. for maskinen m. 192mb
RAM og 8.4gb Quantum Fireball ATA disk, indb. zip100 drev + en 17" Apple
StudioDisplay samt en 8x Teac brænder, - leveret ved døren, da han skulle
herover i anden anledning. - Og så har jeg 'ofret' 1200kr. på 768mb Texas RAM
+ 2x 40gb Barracuda IV til 3200kr. - alt monteret. Jeg véd godt, jeg kunne
have sparet lidt på diskene, men da jeg jo har de problemer med øjnene, jeg
har, så vil jeg hellere betale lidt for at de rent faktisk sidder, som de
skal og er testet tillige med. - Til gengæld har jeg så sparet mange penge på
RAM, da det er den specielle RAM til de beige G3'er.

Jeg har længe gerne villet have fat i netop G3/333'eren, da jeg véd, at det
lydkort, der sidder i den rent faktisk er langt bedre ned i de nyere B/W G3
og i de fleste G4 modeller med. Jeg kender ikke ret meget til de helt nye QS
modeller, så dem holder jeg udenfor. Jeg véd også, at en del lydstudier
bruger netop den her model til lydoptagelse og -redigeringsarbejde, - igen
pga. lydkortets kvalitet.

Lige nu kører jeg med et sæt Trust 460w monitor højttalere (woofer +
sattelitter) på den, og jeg kan høre tydelig forskel på lyden med de samme
højttalere på min gamle G3/233 og nu G3/333'eren. Jeg synes lyden på 233'eren
er god, men på 333'eren er den faktisk helt i top, og så kører jeg endda
endnu kun med den alm. jackudgang, så det vil blive endnu bedre, når jeg får
den på den rigtige lydudgang sammen med min mixer.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 22-01-02 21:27

> Det undrer mig bare stadig, at 2
> forskellige versioner af AS kan sige vidt forskellige ting....

Nej da. Da du er "member of ADC", kan du roligt klikke indenfor på
<http://connect.apple.com> og downloade Apple System Profiler 2.6.4b3
(samt Apple System Profiler 2.7f5 til OS X). Prøv at kigge i
bugfix-listen... Eller sammenlign med den medfølgende 2.6.3 i OS 9.2.2.
Der sker naturligvis rettelser (og for den sags skyld fejl) i ASR, når
nye versioner kommer ud.

Selv Apple-programmører er ikke ufejlbarlige

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-02 05:19

Hej Thomas

Tak for det tip... - Jeg mente ellers, jeg havde hentet den sidste nye
version, men det kan jeg se, at jeg ikke havde, men nu er den hentet og så
får jeg se, hvad den siger...-)(-

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 21-01-02 08:10

> [...]
> 66mhz... - og hvad skal man så tro.... - Apple Systemprofiler DK (fra
> 9.2.1) siger, at der er et Radeon grafikkort i den, mens AS fra 9.2.2US

Snapshot ad ASP, tak! ;)

--
mojn, Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-02 21:46

> G3/333AV Minitower (100mhz bus)

since when???

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-02 05:11

Hej Morten

Data iflg. Apple Systemprofiler....

> since when???

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-02 08:04

> Data iflg. Apple Systemprofiler....

se mit andet svar - B&W var den første Apple med 100Mhz bus.

<icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-01-02 23:51

> [...]
> den 128mb PC100 CL3 + en 64mb PC66 tog opstarten ca. 38 sek. for et system
> på knap 700mb. Nu tager det 'kun' _16 sek_!!! at starte det samme

Det skyldes ikke kun RAM'en! De resultater jeg fik, gav kun ca. 8-9%
ydelse i et spil som Quake 3 som er enormt RAM glad. Det er også derfor,
at Q3 kører supergodt på Pentium 4 med Rambus RAM, da denne type RAM har
enorm stor båndbredde.

Ved normalt brug tror jeg ikke, at man vil mærke stor forskel og slet
ikke en halvering af noget som helst!

--
Mvh. René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-02 08:28

Thomas Tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> -- Så er mit spørgsmål til ekspert-NG: Det skulle da fryde mig ikke at skulle
> ha' endnu en netledning i stikkontakten... Men hvad er bagsiden..?

At hub'en ikke kan levere strøm nok til en hel del USB udstyr gælder
typisk scanere, digital kamarare osv. køb en hub med strømforsyning.

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-02 08:28

Thomas Tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> Og spsm #2 er: Mon det er samme kval RAM, når der er så giga-prisforskel?

ja. officeline har bare en lang tradition for at kræve det dobbelte for
sine produkter

Priserne på 512MB PC133 RAM varierer i øjeblikket mellem 900 og 1400kr,
hvordan Oficeline kan sælge RAM klodser til de pebrede priser, undrer
mig...

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-01-02 08:48

In article <1f68oao.18r7pvnobcrhnN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> hvordan Oficeline kan sælge RAM klodser til de pebrede priser, undrer
> mig...

Tjae, MS kan sælge operativsystemer....

Fra : thomas schreiber

Dato : 20-01-02 10:57

*suk... sikke dog en tåbelig udtalelse...

/ts

http://www.edlich.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-01-02 08:07

Thomas Tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> Men i omtalte katalog sælges (specielt til G4) 512 MB RAM for 1250,-

Du bør være opmærksom på, at RAM-priser hos de fleste forhandlere er
dagspriser, hvorfor katalogprisen ikke holder, når du ringer til
firmaet.

Og priserne _er_ for opadgående lige for tiden.

Iøvrigt er ComputerStores pris u. moms.

Slutteligt har der været en del her i gruppen, der har omtalt problemer
med forskellige ram-klodser købt hos ikke-apple-orienterede
foretagender, der ikke virkede ordentligt i deres maskiner.

Derfor vil jeg umiddelbart opfordre dig til at købe dine ram-klodser hos
andre end det billigste sted under edb-priser.dk.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-02 03:30

Hej Stig

Ja, mon ikke!!! - Jeg bestilte 3x 256mb specielt til en Beige G3/333 hos
OWC. Da jeg begyndte at udfylde bestillingen stod de til $21,99USd (spec.
tilb. til OWC kunder), og da jeg klikke på 'Update' var priserne lige
ændret til $29,99USd - stadig meget billig. - Gjorde ordren fæærdig og
afsendte, - 5 min. efter fik jeg bekræftelse på bestilling til de anførte
priser.

Dette skete en fredag kl. 02:00. - Mandag var priserne igen steget denne
gang til $40,95USd for det samme modul. - Og nu - i går søndag - stod
prisen opgivet til $60,95USd - stadig for en 256mb blok til Beige G3.

Så man kan godt sige, at 'priserne er for opadgående'...-))))

Fra : Thomas Tomcat

Dato : 22-01-02 14:18

.... tak for hjælpen alle.

Meget, jeg ikke fattede, men heldigvis omtrent ligesåmeget, jeg godt
fattede.

Og jeg fik svar på det, jeg spurgte om.

Thomas T