Bremsekaliper og trykluft...
Fra : Zierra

Dato : 18-01-02 20:54

Sad lige og læste en tråd fra 17. december, men den er lidt gammel nu, så
jeg laver lige en ny...

Jeg renoverede for år tilbage min allerførste MC, en XS400SE, og var i den
forbindelse også inde omkring bremserne. Jeg valgte også at bruge trykluft
til at få stemplerne ud med, men det viste sig at være en ret dårlig idé, i
hvert fald den måde, jeg gjorde det på... jeg holdt hånden for, for at
stemplet ikke skulle smutte fra mig og ned på gulvet og blive ridste. Jeg
skal love for, det stempel kom ud i en vis fart. Uheldigvis knaldede det
imod min pegefinger, som blev "stoppet" af bremseklods-holderen i modsatte
side (XS'eren havde kun et stempel i kaliperen). Det resulterede i en negl,
der var flækket helt over, fra den ene side til den anden. Og stemplet røg
jo naturligvis på gulvet alligevel, da jeg blev temmelig forskrækket. Og da
skaden gik op for mig, blev jeg vist også temmelig chokeret. De
omkringstående sagde i hvert fald, at jeg blev temmelig hvid i hovedet.

Lang historie, men pointen er blot, at man sq skal passe på snitterne, når
man laver sådan noget. En halv-smadret finger/flækket negl gør altså ikke
godt.

Mvh Zierra
SV650S

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 20-01-02 12:47

"Zierra" <zierraorbital@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Sad lige og læste en tråd fra 17. december, men den er lidt gammel nu, så
> jeg laver lige en ny...

<snip> uheldig historie med bremsekalibre og trykluft</snip>.

jeg trykkede mine stempler ud med trykluft på min grimeca 2 stemplede
kalibre.
startede med at blæse stille og roligt, det ene stempel kom ud mens det
andet blev siddende, så jeg fandt en lille skruetvinge men plastik dutter
på og spændte det fast med.
så holdte jeg hele baduljen godt viklet ind i klude og mblæste den anden
ud...
der kom et ordentlig *fupf* og det ene stempel, det der ikke var spændt
fast ud.
så fjernede jeg skruetvingen og skildte kalibren ad og vrikkede forsigtigt
det andet ud med en tang og en cykelslange om..
vupti.. ingen flækkede fingre!

> Lang historie, men pointen er blot, at man sq skal passe på snitterne, når
> man laver sådan noget. En halv-smadret finger/flækket negl gør altså ikke
> godt.

trykluft kan være meget farligt.. har engang sprægt et dæk op i hovedet på
mig selv, godt nok *kun* på en cykel, men avv alligevel!
--
MVH
Michael Frederiksen

Fra : Peter Hasselbalch

Dato : 18-02-02 12:47

> trykluft kan være meget farligt.. har engang sprægt et dæk op i hovedet på
> mig selv, godt nok *kun* på en cykel, men avv alligevel

Hæ - stod en gang sammen med en dækmand, der baksede med at får et 10" hjul
på en bred fælg (til min Morris Mascot). Puste - puste og BAAAAANG!!!!!
Vi var 2, der var ret hvide i hovederne og trængte til rene underhylere
efter det brag. En hyggelig hyletone fulgte mig resten af den dag.....

Mvh
Peter HH
DMCN#2 - CBR600F4
Red. DMCN MC- og Forh.Anm.-sider