EISA vs. PCI ?
Fra : alwresuihalert

Dato : 18-01-02 17:54

Jeg har et gammelt EISA Mylex SCSI kort som jeg aldrig har brugt. Efter hvad
jeg har fundet frem til vha. Mylex' hjemmeside hedder kortet DAC960P-2. Jeg
kan se at kortet har en intel 960i chip.

Stikket har samme størrelse som et PCI kort og passer ned i en PCI port. Det
ser også ud til at virke, når jeg sætter det i en PCI port og starter
computeren (en gammel Pentium 90 Mhz). Der kommer fejlmeldninger pga.
manglende diske og siger at det har 4 MB DRAM. Jeg har dog ingen SCSI drev
til at teste det med.

Jeg har ikke helt vildt meget forstand på SCSI. Mine spørgsmål er:

* Er det i virkeligheden et PCI kort, eller er EISA bare kompatibelt med
PCI?
* Er kortet noget værd?
* Jeg kunne tænke mig, at køre en filserver på den gamle P90 til
"hjemmebrug" med fx 2 drev, der kørte med striping - ville denne controller
være god, eller ville det være bedre/billigere med en IDE controller og
nogle IDE drev?

Fra : Jacob Kaagaard

Dato : 19-01-02 04:55

"alwresuihalert" <lkjhlkjhliu@trdtdtrcv.com> wrote in message
> [...]
controller
> være god, eller ville det være bedre/billigere med en IDE controller og

Hej,

Det MÅ være et PCI kort - EISA ser anderledes ud (ligner mere ISA).
Jeg kender godt pågældende controller - den er håbløs gammeldags og slet
ikke hurtig. En ny IDE disk vil være hurtigere.

Mvh
Jacob

Fra : alwresuihalert

Dato : 19-01-02 12:37

snip
> Det MÅ være et PCI kort - EISA ser anderledes ud (ligner mere ISA).
> Jeg kender godt pågældende controller - den er håbløs gammeldags og slet
> ikke hurtig. En ny IDE disk vil være hurtigere.

OK, tak.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 19-01-02 19:55

> [...]
controller
> være god, eller ville det være bedre/billigere med en IDE controller og

Det er en udmærket controller, jeg har stadig et par
stykker kørende i produktion som spejler systemdrev.

IDE billigere? Tjaeh, du skal sammenligne prisen på
et par gode SCSIdrev og så prisen på et IDE-RAID
med to drev. Jeg ved det ikke. Men et par brugte
7200 eller 10.000rpm SCSI diske kan vel ikke koste
alverden?

Jeg har tilfældigvis haft en P90 med Mylex'en og W2K
som hjemme-test-server, det kørte perfekt.

Ole Thomsen

Fra : Jacob Kaagaard

Dato : 20-01-02 01:00

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> wrote in message
> Det er en udmærket controller, jeg har stadig et par
> stykker kørende i produktion som spejler systemdrev.

Det er en ganske udemærket kørende controller jeps - men den kan altså ikke
prale af at være en racer (f.eks. tager den år om at rebuilde et array -
hvorimod en ny compaq jeg har liggende gør det på et øjeblik)

Mvh
Jacob

Fra : Ole Thomsen

Dato : 20-01-02 10:10

"Jacob Kaagaard" <jacob@kaagaard.com> wrote

> [...]
> prale af at være en racer (f.eks. tager den år om at rebuilde et array -
> hvorimod en ny compaq jeg har liggende gør det på et øjeblik)

Nu har rebuildtiden vel også en del at gøre med
hvor meget CPU-kraft der allokeres til det.
Prioritet kan så vidt jeg husker konfigureres i
både Mylex og Compaq.

Til en P90 er jeg overbevist om at Mylex'en
vil spille ligesågodt som en IDE eller nyere
Compaq RAID.

Og ja, jeg kan godt lide de gamle Mylex'er

Ole Thomsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 20-01-02 11:48

Hej "Ole Thomsen" <ot@networks.dk>

>ikke
>
>Nu har rebuildtiden vel også en del at gøre med
>hvor meget CPU-kraft der allokeres til det.
>Prioritet kan så vidt jeg husker konfigureres i
>både Mylex og Compaq.

Bemærk dog at det er på controllerniveau og altså uafhængig af (til en
vis grad) værtscomputerens hastighed. Dvs. sådan er det på de cpq
controllers jeg har arbejdet med - jeg kender ikke Mylex.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ole Thomsen

Dato : 20-01-02 14:04

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote

> Bemærk dog at det er på controllerniveau og altså uafhængig af (til en
> vis grad) værtscomputerens hastighed. Dvs. sådan er det på de cpq
> controllers jeg har arbejdet med - jeg kender ikke Mylex.

Det var faktisk controllerens CPU jeg mente

Ole Thomsen

Fra : Jacob Kaagaard

Dato : 20-01-02 19:56

> "Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote

> Det var faktisk controllerens CPU jeg mente

Hej,

Jeps - men den er nu stadig enormt langsom.... Men du har ret, det er en
lækker nok controller... men rent hastighedsmæssigt så kan det nu bedre
betale sig at købe en IDE controller og nogle IDE diske....

Mvh
Jacob